FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.17, 20:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008  (Read 4640 times)
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #20 on: 06.04.09, 10:22 »

Minä olen kanssa tulossa charterina/businessina, koska ei ole lähteviä B738-lentoja vapaana. Kyllä minäkin jonkun legin saan keksittyä jopa niin, että saan SIDt ja STARt järjestymään (lennän with vasFMC), ja saan tietty mahdollisimman paljon törttöiltyä. Grin

Itse asiassa näköjään muistinkin väärin, minulla onkin vasFMC:lle STARit Hiki-Vantaalle. Mutta ku ei oo Tegelin SIDejä. Grin Eli luultavasti leginä sitten EDDF-EFHK tai EHAM-EFHK. Harmi vaan kaikki 3 EHAM-EFHK-lentoa on varattu.
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #21 on: 06.04.09, 10:26 »

Harmi vaan kaikki 3 EHAM-EFHK-lentoa on varattu.

Juu ja moni muu on varattu tämän päivän päätteeksi, kannattaa pitää kiirettä Wink

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #22 on: 06.04.09, 11:37 »

Juu ja moni muu on varattu tämän päivän päätteeksi, kannattaa pitää kiirettä Wink

Ei oo enää saapuvia B738-legejä muuta kuin Air Berlin EDDT:ltä, ja sinne ei oo SID:iä. Muilla konetyypeillä ei hirveesti haluja lentämään. Nytkin menossa (offlinessa tosin) EHAM-EFHK B738:lla.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #23 on: 06.04.09, 11:42 »

Ei oo enää saapuvia B738-legejä muuta kuin Air Berlin EDDT:ltä, ja sinne ei oo SID:iä. Muilla konetyypeillä ei hirveesti haluja lentämään. Nytkin menossa (offlinessa tosin) EHAM-EFHK B738:lla.
No kyllähän nyt Tegeliin SID:it löytyy...? Grin
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #24 on: 06.04.09, 12:00 »

Oukei. Tank juu Smiley

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #25 on: 06.04.09, 12:07 »

Ei oo enää saapuvia B738-legejä muuta kuin Air Berlin EDDT:ltä, ja sinne ei oo SID:iä. Muilla konetyypeillä ei hirveesti haluja lentämään. Nytkin menossa (offlinessa tosin) EHAM-EFHK B738:lla.

Onhan siellä saapuvia lentoja Putella?

B738  19:10  16:50  LHBP - Budapest - Ferihegy 
B737  17:35  16:25  EVRA - Riga 

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #26 on: 06.04.09, 12:43 »

No kyllähän nyt Tegeliin SID:it löytyy...? Grin

VasFMC:lle ei...

Ripa, en ollu huomannukaa noita. Pitää katella jos lähtöpäihin löytyis SID:t...
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #27 on: 06.04.09, 13:49 »

Voihan ne SID:it lentää ihan itekki, ilman FMC
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #28 on: 06.04.09, 17:12 »

Voihan ne SID:it lentää ihan itekki, ilman FMC

Voi, mutta se on mukavampaa ja helpompaa kun FMC lentää, ja ois helpompi lentää käsinkin jos se SID näkyis näytöllä jossa näkyy myös koneen sijainti. Voihan ne lentää ilmankin tietty...
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #29 on: 06.04.09, 19:46 »

Mukavampaa, ehkä, helpompaa, tietenkin, mutta onko kivampaa antaa autopilotin hoitaa kaiken yhden napin painalluksella? Mä ainakin lentäisin itse sen SID:n. Saathan loput 2h katsella, kun kone lentää reittiä automaattisesti. Tongue Pieni vaiva ja paljon kivampaakin!


"When we left earth it changed our world"
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #30 on: 06.04.09, 20:14 »

Mukavampaa, ehkä, helpompaa, tietenkin, mutta onko kivampaa antaa autopilotin hoitaa kaiken yhden napin painalluksella? Mä ainakin lentäisin itse sen SID:n. Saathan loput 2h katsella, kun kone lentää reittiä automaattisesti. Tongue Pieni vaiva ja paljon kivampaakin!

Se vaan kuormittaa aivan pirusti. Yksin kun lentää koko konetta, katsoo karttoja, hoitaa radioita ym. niin meinaa välillä mennä vähän hosumiseksi. Jos koneessa on FMC tms. jolla saa kuormitusta pois niin toki sitä kannattaa hyödyntää, niin jää aikaa johonkin olennaisempaan.
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #31 on: 06.04.09, 20:23 »

Mitäs muuta olennaista siinä SID:n lennossa on? Radia tuskin tarvitsee pahemmin seurailla koko aikaa ja ne ohjaussuunnat ja radiaalit voi ottaa ylös jo ennen nousua, niin ei niitä tarvitse etsiä kartoista. Wink


"When we left earth it changed our world"
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #32 on: 07.04.09, 04:43 »

Niin ja poispäin se radiaalihan on ihan sama kuin lentosuunta thmbup
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #33 on: 07.04.09, 05:24 »

Niin ja poispäin se radiaalihan on ihan sama kuin lentosuunta thmbup
Mikäli mennään VOR majakalta suoraan poispäin Wink Jos mennään VOR majakan ohi pohjoispuolelta suunnalla 075, niin kone ei tuolloin käy radiaalilla 75.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #34 on: 07.04.09, 10:54 »

Mitäs muuta olennaista siinä SID:n lennossa on? Radia tuskin tarvitsee pahemmin seurailla koko aikaa ja ne ohjaussuunnat ja radiaalit voi ottaa ylös jo ennen nousua, niin ei niitä tarvitse etsiä kartoista. Wink

No vaikka EFHK:n 22R MILSI1A SID:ssä joutuu ottamaan radiaaleja kolmelle eri VOR:lle ja pitää katsoa DME:tä että millon aletaan kääntyilemään seuraavalle. Vielä jos koneessa ei ole kunnollista NAV HOLD:a eli joutuu itse HDG BUG:lla, taikka sorvaamalla pitämään sen radiaalin ni hyvänä se kuormittaa. Mutta joo, kyllä noita SIDejä yleensä ajelee ilman sen suurempaa hoppuilua vaikka yksin hoitaakin kaiken. Mutta mutkikkaammissa lähestymisissä, missä joutuu esim. racetrack:n ajamaan, niin meinaa tulla välillä vähän hoppu.
Timo Pöntinen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.07.02

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #35 on: 07.04.09, 11:15 »

Mukavampaa, ehkä, helpompaa, tietenkin, mutta onko kivampaa antaa autopilotin hoitaa kaiken yhden napin painalluksella? Mä ainakin lentäisin itse sen SID:n. Saathan loput 2h katsella, kun kone lentää reittiä automaattisesti. Tongue Pieni vaiva ja paljon kivampaakin!

Sanoo Santeri, joka juuri kuvakaappaus-foorumilla lensi ykstoistasen ihan minimeihin autopilotilla! Smiley Aika harva simupilotti varmaan vaivautuu lentämään yhtään ylimääräistä mailia ilman AP:n avustusta.

Noh, jokainen tyylillään! Itse olen pahasti kyllästynyt noihin pitkiin reissuihin isolla koneella, joten nykyisin olen lennellyt lyhyitä hyppyjä menetelmäkentiltä toiselle. Ilman autopilottia, pikkukone alla ja kokoajan käsin. Homma toimii hyvin, kun on kartat esillä paperisena, homma hyvin briiffattu ja kone nätisti trimmissä. Ei juuri kuormita enempää kuin AP:n kanssa.

Suosittelen ehdottomasti vastaavaa myös Parviaiselle! Smiley Eikö kuitenkin näistä "perushommista" lähdetä myös lentokoulutuksessa ja myöhemmin sitten GPS/FMS-laitteet käyttöön. Smiley
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #36 on: 07.04.09, 11:23 »

Suosittelen ehdottomasti vastaavaa myös Parviaiselle! Smiley Eikö kuitenkin näistä "perushommista" lähdetä myös lentokoulutuksessa ja myöhemmin sitten GPS/FMS-laitteet käyttöön. Smiley

Ör, määhän just painelen pitkin Eurooppaa mun kinkulla, ihan mihin salkkumiesten pisnekset mua vetää. Erittäin mukavaa vaihtelua noista Embraerin OFF-AUTO nappuloista ja aina samaisista HEL-GOT ym. legeistä. Tuo Aeroworx:n B200 on vielä erittäin mukava vehje ajaa  Smiley.

Joo lähdetään, siihen olen pyrkinytkin tässä lentäjäkoulutuksessa, VFR->IFR ja mittarissa ensin tätä "perusmittaria".
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #37 on: 07.04.09, 12:23 »

Sanoo Santeri, joka juuri kuvakaappaus-foorumilla lensi ykstoistasen ihan minimeihin autopilotilla! Smiley Aika harva simupilotti varmaan vaivautuu lentämään yhtään ylimääräistä mailia ilman AP:n avustusta.
Ei sitä aina ole pakko ajaa koko loppuosaakäsin. Wink Yleesä se autopilotti lähtee kyllä paljon ennen minimejä pois, kuten alla olevassa kuvassa eiliseltä VF-legiltä TLL-HEL.

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 28.05.09, 17:30 by Santeri Lehtonen »


"When we left earth it changed our world"
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #38 on: 07.04.09, 12:55 »

Tässäkin oma kätönen varsin olennaisessa osassa.
[ attachment removed / expired ]
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: IVAO: Radar Contact – Helsinki Spring RLE 25.4.2008
« Reply #39 on: 09.04.09, 06:34 »

Ei sitä aina ole pakko ajaa koko finaalia käsin. Wink Yleesä se autopilotti lähtee kyllä paljon ennen minimejä pois, kuten alla olevassa kuvassa eiliseltä VF-legiltä TLL-HEL.
Eipä tietenkään, mutta itse ainakin lennän finaalin käsin. Siisi siitä pisteestä kun seuraava piste kartalla on RWYxx

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1