TAP flight 926 mellan LPPT och LSZH

(1/1)

LeonHolm:
Då vart det dags igen! Har inte hunnit flyga på riktigt länge då det varit fult att stå i med skola och jobb om vart annat. Men så idag så fanns det en liten lucka och jag bestämde mig för en liten kort intereuropeisk flygning. Att Zurich skulle vara med var redan spikat då det är min absoluta favoritflygplats i nuläget men jag bestämde mig till slut att flyga en flygning med Air Portugal (TAP) från Lissabon.

Det känns skönt att jag har tämjt mitt FS till den milda grad att jag inte känner något som helst behov av att redigera dem. Alla bilder är därför direkt tagna ifrån FS (förutom förminskning och ramen då förstås...)

Scenery
LPPT = AerosoftLSZH = FS DreamTeamAES på LPPT/LSZH = Aerosoft
Aircraft
PSS/Justflight Airbus A32X mergad med senaste modellen från Project Airbus
Environment
Flight-environmentGround-envirnomentRealSky ProUltimate Terrain Europa

Det hela började med att kapten L. Holm och hans trogna copilot Bob gick och gjorde våran färdplanering för dagen. Det gick snabbt och utan hinder och ni kan se våran färdplanering här under. Våran uppskattad flygtid är strax över två timmar.

Klicka på bilden för att få upp hela flightplanen.

Vi begav oss därefter ut till gate 23 där vi finner våran maskin för dagen. Ramparbetarna har redan öppnat luckorna och kastar in diverse väskor och golfbagar.

Det är mörkt och murrit när vi stiger in i cockpiten men det åtgärdas med två knapptryck för att koppla in flygplanets två batterier.

Medan Bob är sysselsatt med att programera FMGSen så går L. Holm ut på en walk-around och allt ser prima ut!

När vi kommer tillbaka till cockpiten så är FMGSen näst intill färdigprogrammerad och vi godkänner rutten. SID för fligthen är ABRA8N från startbana 35.

Vi blir pushade ifrån gaten 7 minuter senare än planerat då en passagerar hade vandrat iväg i terminalen och glömt bort tiden. Vi begär taxi clearance  och får instruktioner att taxa via A2 och K för att komma till bana 35.

Air Portugal 926, line up and wait runway 35

No blue, takeoff inhibit.

Vi flyger ut i banans riktning tills vi når 2000 feet. Då svänger vi höger och flyger mot waypointen PT412.

Under stigning upp till FL120

Då var vi uppe på cruise (FL330), seatbelt sign är av och allt är frid och fröjd. Här lämnar jag över spakarna till Bob och går och tjuväter lite av cateringmaten ombord.

Då vart det ett litet hopp i tiden fram till descent. Här passerandes FL260 och på vår vänstra sida beder Genevesjön ut sig.

Vi följer STAR BERSU1G och här svänger vi vänster efter ERMUS för fortsatt färd emot GIPOL

Vi sjunker ner emot 4000 feet och har planerat i förväg så alla approachdata är redan inlagda i FMGSen. Det blir en ILS approach till bana 14 idag.

Glidslopen är fångad och L. Holm beordrar "Gear down"

Sättning på bana 14 efter två timmar och en kvart. Sprida burop hörs från kabinen då det tyvärr ej blev en smekare denna gång.

Vi taxar lugnt och försiktigt mot gate 57 på den internationella terminalen.

Parkerad, external power connected and engines 1&2 are spooling down.

Deboarding and securing the aircraft

Jag L. Holm och min copilot Bob vill tacka er för att ni återigen flög med oss! Tack och hej!

Nizmo0:
Grymt vackert! Jag måste också ta mig tid nån dag och flyga lite.

Zekehund:
fantastiskt snygga bilder!

Martin777:
Fina bilder! Ser gärna mer av dig i framtiden. Kul story om flygturen också

Navigation

Up one level