Vem kontaktar jag först?

(1/1)

Micke722:
Hej
Jag undrar vem jag kontaktar om jag står på ESGG och inte ser någon ATC i listen till höger i "sb4 fönstret", men i vroute ser jag att ESSA APP är den ende i sverige online. Om ingen ATC finns på ESGG och ingen sweden ctrl, är det då verkligen ESSA APP som jag kontaktar från Landvetter?

MVH
Michael

Adam:

Hej
Jag undrar vem jag kontaktar om jag står på ESGG och inte ser någon ATC i listen till höger i "sb4 fönstret", men i vroute ser jag att ESSA APP är den ende i sverige online. Om ingen ATC finns på ESGG och ingen sweden ctrl, är det då verkligen ESSA APP som jag kontaktar från Landvetter?

MVH
Michael

Nej då kör du på 122.800 unicon du flyger på den och skriver allt du gör i SB för att när du börjar närma dig ESSA_APP låter det pling please con me on 126,65
Edit staving sorry

Martin Loxbo:
Det kan vara knepigt att veta vem man ska kontakta när det inte är "full" ATC online. Ibland är det bästa att skicka ett chatmeddelande till flygledaren och fråga. (Hellre det än att du utan att prata med ATC startar i tron att du är utanför kontrollerat luftrum när du faktiskt borde ha kontaktat ATC före start.)

Den generella regeln på VATSIM är att en specifik ATC täcker upp för all ATC "under" sig, dvs om det inte finns GND sköter TWR detta, om det inte finns TWR sköter APP både TWR och GND, och om det inte finns APP sköter CTR allt.

Hur vet man då hur långt olika positioner täcker?

På en flygplats är det förstås enkelt, ESSA TWR sköter ju bara ESSA. När det handlar om APP kan det bli lite krångligare: ESSA APP sköter normalt ESSA, ESSB, ESOW, ESSU och ESCM; ESGG APP sköter ESGG, ESGP, ESGT, ESIB och ESGL; ESMS APP sköter ESMS och ESMK, och ESSP APP (Östgöta Kontroll) sköter ESKN, ESSP, ESSL och ESCF. Det här är ju kanske inte så uppenbart, så det kan vara bra att kolla Controller Information (alltså "text ATIS") för de ATC som du ser online - där brukar man ofta skriva vilka flygplatser man täcker.

När det gäller CTR kan det bli ännu lite krångligare: Är det bara ESOS online sköter ESOS hela Sverige. Är det uppdelat i ESOS och ESMM sköter ESMM alla flygplatser i ESMM AoR, vilket är ESMS, ESMK, ESMT, ESTA, ESTL, ESGG, ESGP, ESGT, ESIB, ESGK, ESGL, ESGR och ESKV. Övriga svenska flygplatser sköts av ESOS. Är det uppdelat mellan fler CTR är det än en gång en bra idé att kolla i Controller Information för att se vilka flygplatser som varje ATC täcker, eller fråga om du är osäker.

kitte:
Sedan är det också skäl att nu och då checka listan över vilka atc som är online! Jag menar, om du först loggar på och ser ingen ATC så kan det när det börjar bli dags för dig att dra iväg ha dykt upp någon. Normalt brukar de hojta till via ett PM - "kontakta mig på xxx.xx, använd inte pm" men man kan inte ta det för givet. En del kan bli mäkta förgrymmade om du inte kontaktar dem, fast de kommer online när du t ex just skall sätta hjulen i backen och de är en twr-controller.

Navigation

Up one level