Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit

(1/92) > >>

Wanhis:
Ajattelinpa perustaa tähän tälläisen uuden osaston, jossa voitaisiin muistella vanhoja mopoja ja fillareita, sekä keskustella niihin liityvästä tekniikasta huollosta ym. Aika näyttää minkälaiseksi tämä osasto muodostuu . . . .

Minä aloitan ja ensimmäisenä saa olla esillä vanha kunnon:

[ Attachment not found - or removed ]
Tuommoinen tuli omistettua joskus 80-luvun lopulla. Eräs ystäväni oli pelastanut sen naapurin pikkupoikien kynsistä. Pojat olivat juuri aloittaneet mopon purkuhommelit.
Ystäväni kasasi sen sitten ennalleen, tosin moottorin päällä olleet suojapellit olivat hävinneet jonnekin.
Minulla oli tuohon aikaan paljon vanhoja ja uusia mopon osia ja tähän tuli vaihdettua toinen parempi kampiakseli sekä uudet stefat. Myös sähköpuoli tuli kunnostettua.
Mopo oli vuosimalliltaan ymmärtääkseni 1963. Niihin aikoihin näissä Simsoneissa oli jo nuo "pienemmät pyörät", eivät ne sen pienemmät olleet kuin muissakaan, vaan aiemmissa Simsoneissa oli vain ollut todella isot pyörät. nämä olivat 23".
Mopo oli hieman "pidempi" kuin muut aikalaisensa ja tuo muotoilu vielä korosti mopon pituutta. Ajettavuus oli juuri sellainen kuin tulee mieleen kun tuota kuvaa katselee.
Eipä tuota tullut senkummemmin käytettyä, vein sen melko pian "latoon" muiden mopojen seuraksi.

NipaN:
Tuollainen Simson mopo oli myös naapurin pojalla -70 luvulla. Mieleen jäi että, sen sai aika helpolla kulkemaan lujaa. Nykyään minullakin on Simson, tosin 250 cc Sport, mutta mopo se ei ole, eli se siitä.

Eilen sain silmilleni melkoisen nostalgiapläjäyksen Vermon konttitorilla. Myytävänä oli Tunturi nuorisopyörä pitkällä satulalla ja selkänojaraudalla. Mp-piireissähän sitä kutsutaan sissy bariksi mutta selkänoja se oli silloin 60-luvulla. Minä sain samanlaisen Tunturi nuorisopyörän yksi räntäinen kevät 60 luvun loppupuoliskolla, varmaan joskus -66 -67. Muistan kun kävimme ostamassa sen Lappeenrannan Urheilu-Arkasta, Valtakadulta Nuijamies elokuvateatterin vierestä. Pyörällä oli hintaa 180 mk, nykyrahassa jotain 266 € (Nordean rahanarvolaskurin mukaan). Siinä pähkäiltiin että otetaanko kaksivaihteisena, (taaksepäin polkaistessa vaihtava) vai perinteellisenä yksivaihteisena. No kilttinä poikana olin isän kanssa samaa mieltä että yksivaihteinen on kestävämpi...Asia sittemmin harmitti minua kovasti jälkeenpäin kun en tuonut tarpeeksi selvästi ilmi mitä oikein halusin. No se kokemus on kyllä opettanut minua myöhemmin pitämään asioissa pääni etten niin harmiintuisi jälkeenpäin.

Pyörä sitten vietiin taluttamalla linja-autoasemalle ja punnittiin ja Jokisen linja-auto toi sen sitten iltapäivällä kotiin Nuijamaalle. Täytyy myöntää että olin pyörästä ylpeä ja koulussa oltiin minulle kateellisia, onneksi eivät kuitenkaan rikkoneet. Edellinen pyörä ei sitten paljoa muisteluita ansaitse. Se oli joskus paria vuotta aikaisemmin Anttilasta postimyynnistä hankittu venäläinen kätistys...Etujarrukin siinä oli, kumilevy joka hankasi eturengasta päältäpäin. Runko katkesi siitä melkein sen jälkeen kun poljinkampien kiilapultit olivat kuluneet säätövaransa loppuun. Tähän ei tainnut mennä paria kuukautta kauempaa. "Mukava" muisto siitä oli myös polkimen irtominen kesken ylämäen, polkimen akseli otti nilkansyrjään ja samalla rysähdin hajareisin tangolle..en tiennyt kumpaa koski enemmän

Tunturi oli sitten toista maata laadultaan, yksivaihteisenakin. Ajelin sillä mopoikään asti, hyvin kesti. Satulaa tuli sitten modattua kakkosnelosella kun meni katkeamaan. Pyörästä on raato jäljellä ulkorakennuksen vintillä. Kesällä -81 ostin seuraavan pyörän jolla ajelen tänä päivänäkin. Helkama Kulkurikympin. Vanteet olen joutunut siitä uusimaan, varmaan huollon puutteesta johtuen. Ruostetta ei ole missään, maali on kuin uusi. Shimano Positron II vaihteet pelaavat edelleen hienosti. Lähipiiriin on osunut yksi muutaman vuoden vanha Helkama, luvattoman paljon on ruostetta. Kammet ovat ruosteessa, taitavat olla mustaa rautaa. Mielestäni on Helkamien laatu heikentynyt.

Tunturipyörä vm. 1967

Fillariterveisin Hannu

Koo:
EIIH!
Nyt vasta kun näin tuon kuvan, muistin...

Mulla on joskus pikkupoikana 70-luvun alussa ollut myös tuollainen Tunturi Nuorisopyörä tai vastaava.  Satula oli punainen, ja vaihteitakin 2-3, jotka siis vaihtuivat taaksepäin polkaisemalla.

Mopoja on ollut myös liuta 80-luvulla, mutta niistä myöhemmin, kun on enemmän aikaa kommentoida...

Wanhis:
Hyvin säilynyt muuten tuo vanha Tunturi mutta onko tuo ajettu seinään kun näyttäisi nuo runkoputket olevan mutkalla tuosta edestä, muistaakseni ne olivat suorat tuostakohtaa, tuossa mallissa. Ketjusuojus ei varmaankaan ole alkuperäinen.
Minullakin oli pikkupoikana 60-luvun lopulla uusi Tunturi nuorisopyörä. Nuo ostotapahtuman kokemukset olivat kyllä samantapaisia kuin sinullakin. Minä toivoin 3-vaihteista mallia jossa olisi nopeusmittari!
Liikkeessä ei kuitenkaan silloin ollut 3-vaihteisia ja äitini ja liikkeen myyjä saivat minut taivuteltua hyväksymään yksivaihteisen. Tosin sain siihen sen nopeusmittarin. Satulana oli tavallinen satula eikä tuo "jappimalli".
Pyörässä ollut nopeusmittari teki minusta kaveripiirissä aivan "Kingin" ja sitä ihmeteltiin isona laumana ja kaikki halusivat kokeilla kuinka lujaa pystyvät ajamaan.
Nopeusmittari oli niin kuumaa tavaraa, että kun vähän kauempana kotoa kohtasin vieraita isoja poikia niin he uhkasivat antaa minulle "turpaan" jos eivät saa kokeilla pyörää.
Nopeusmittari oli muistaakseni "Veglia" merkkinen ja paljon pienempi kuin tuossa kuvassa oleva "Ikun" mittari. Tämä Veglia otti käyttövoimansa pyörännapaan asennetusta hammaskehästä.

Noista venäläisistä pyöristä on kyllä vähän samantyyppisiä kokemuksia. Niitä pyöri vielä 80-luvulla käytettyjen markkinoilla. He tekivät myös kilpapyöriä. Sellaisen pitäminen ajettavassa kunnossa on kyllä haasteellista ja tavallaan kyllä mielenkiintoista.

Dankke:
Mulla olisi tuossa kesäprojektina kunnostaa tällainen vanha Favorit kilpa/retkipyörä:

Hei ensimmäiseksi ongelmaksi tuli että ei meinaa löytyä tuohon noita 27-tuumaisia vanteita. Renkaathan tuossa on vielä "tuubirenkaat".

Onko kenelläkään minkäämoista hajua miltä vuodelta tuo voisi olla, kun Favorit pyöristä löytyy hyvin vähän tietoa netistä.

Dani

Navigation

Up one level

Next page