FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.09.17, 17:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 144009 times)
Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #120 on: 07.10.09, 09:42 »

Mikä moottori tuossa pokukelkassa !!!! laugh Ei tuollaista voi olla . . . mikä ihme . . onkohan itsetehty?

Moottoroitu potkukelkka oli 70-luvulla myös syntymäpitäjässäni Nuijamaalla. Kelkka ja moottori oli hyvin yksinkertainen konstruktio. Moottorina oli moottorisaha, joka oli saranoitu kelkkaan sahan painopisteen kohdalta. Saha käyntiin ja ketjulaippa jäähän, käsipaineella ja kaasulla säädeltiin vauhtia jäällä. Meni isoa kovaa.

Hannu

"Ketterästi polkee vaari, vaarilla on Jaguaari.  Etupyörä menee littuun, vaari lentää hevon****** "  Grin
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #121 on: 07.10.09, 10:49 »

Mootorisoito isopyörä. Roll Eyes OE-708



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

salgmark miuku telia.com
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #122 on: 07.10.09, 11:00 »

Moottorikelkka menneiltä ajoilta.
[ attachment removed / expired ]

IC:n moottorita tuo näyttää , ulospäin  Grin Saattaiskohan kuitenkin olla ,että vain kuoret (sisältäen mopon moottorin) ja toinen sylindeeri on "reksiviittaa" ?
Entäs sitten vedon varmistus takapyörään.... Sirkkelinterä  Shocked

  Risto
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #123 on: 07.10.09, 11:24 »

IC:n moottorita tuo näyttää , ulospäin  Grin Saattaiskohan kuitenkin olla ,että vain kuoret (sisältäen mopon moottorin) ja toinen sylindeeri on "reksiviittaa" ?
Entäs sitten vedon varmistus takapyörään.... Sirkkelinterä  Shocked

  Risto

Otan selvää enemmän tästä mainiosta kulkupelistä. Smiley

http://www.oulunautomuseo.fi/

salgmark miuku telia.com
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #124 on: 07.10.09, 11:38 »

Otan selvää enemmän tästä mainiosta kulkupelistä. Smiley

Ei ainakaan minua varten tarvitse, otin jo Cheesy  Rakentaja = Reijo Ervasti  thmbup

  Risto
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #125 on: 07.10.09, 14:00 »

Nostellaas vähän kun tuli tämä kuva vastaan tuolla muualla pusatessa......

Valistuneita arvauksia otetaan vastaan ( en nimittäin ihan sata varma tarkasta mallista ole itsekään ) ja tietäjälle palkinnoksi se perinteinen omakustanteinen.

Minusta laitteisto on hienosti patinoitunut ja noi valkosivut on ihan piste i:n päälle  Grin

Laitetaas tälleen vähän jälkijunassa vielä kommentti hienoon mopokuvaan. Tunnistaminen on sinällään helpohkoa, että Soliferin logo on tankissa ja Export-logo takalokarissa, kuten pappa-Exporteissa yleensä tapasi olla.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #126 on: 07.10.09, 16:37 »

Tässä vuodelta 1933 hiukka mainosta, ei taida Harley olla enään saman putiikin listoilla.

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Ja sitten tuon kuvan epätarkkuus, paranee kunhan harjoittelen tätä vuoden, ja te kattelette vanhoja mainoksia.
« Last Edit: 07.10.09, 18:50 by Arne Wallen »

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #127 on: 07.10.09, 19:24 »

Veli venäläisen apumoottori Rasnaja Masiina Sport,teho,riittää juuri ja juuri Smiley

[ attachment removed / expired ]

salgmark miuku telia.com
Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #128 on: 08.10.09, 06:44 »

Quote


Valistuneita arvauksia otetaan vastaan ( en nimittäin ihan sata varma tarkasta mallista ole itsekään ) ja tietäjälle palkinnoksi se perinteinen omakustanteinen.

Minusta laitteisto on hienosti patinoitunut ja noi valkosivut on ihan piste i:n päälle  Grin



[ attachment removed / expired ]

Ja tässä hieman nuorempi "velipoika" eli vuosimalli 1973, loputkin puuttuneet osat ovat nyt löytyneet ja asettuvat paikoilleen talven pimeinä iltoina - rekkari ruuvataan kiinni ensi keväänä !
Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #129 on: 08.10.09, 07:22 »

Solifer-mopoissa käytettiin myös vastaavia Huret-mittareita. Kaiketi jo 70-luvullakin. Jos ei ihan väärin muista, niissä on taulun alareunassa joko Soliferin tai Tunturin logo. Ja just tuommonen musta naksumatkamittari mun Helkama-pyörässä oli Smiley

Mutta eikö mistään löydy semmoisen originaalin IKU-mittarin kuvaa...

-A-


[ attachment removed / expired ]
Jep, Huretin valmistettapa hyvinkin ja Solifer-logolla somistettuna, tässä alkuperäinen toimiva sellainen -73 Exportista
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #130 on: 08.10.09, 10:20 »

Pekalla hieno 73-Exportti . . .Noitahan oli myös semmoisia vaalean vihreitä.  Arvaa vaan, kuolasinko minä aikoinaan tuommoisen perään kun niitä ensikerran näin! Olin ajellut pitkään vanhemmalla isopyöräisellä Exportilla ja tämä uudempi malli 21" pyörineen ja Tomos moottoreineen näytti niin modernilta ja vauhdikkaalta. Tuntuu uskomattomalta, että nyt nämä ovat museo-mopoja joita entisöidään . . . niin se aika kuluu ettei huomaakkaan.
Huh

mtanttar
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #131 on: 08.10.09, 10:43 »

Näitä kuvia kun katselee niin alkaa tosissaan tehdä mieli tuollaista "vanhaa kunnon" mopoa. Ja tietysti moottoripyörääkin tai skootteria (oikeaa skootteria eikä mitään mopoa), mutta korttia ei ole ja se maksaa...

Kesällä vuokrasin huvikseni moposkootterin ja ajelin sillä tunnin verran, edellisen kerran ajoin mopolla yli 10 vuotta sitten. Hauskahan sillä oli ajella pikkuteitä peltojen keskellä. En tiedä kehtaisinko kuitenkaan ajella ihmisten ilmoilla varsinkaan kakstahtimopolla kun itseänikin usein ottaa päähän se jatkuva pärinä jota joskus joutuu kuuntelemaan.
Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #132 on: 10.10.09, 13:57 »

[ attachment removed / expired ]

Helkama Kulkuri 1979. 30 vuotta ja Still Going Strong.....tai ainakin suurimman osan ajasta ! Rajausvirhe laskettakoon puuskutuksen piikkiin ja kameraa säälien kuva tuli näppästyä ennen mustia sormia...
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #133 on: 10.10.09, 15:39 »


Sehän on oikein kuntoilukäytössä, kun polkimissakin on varvaskoukut paikoillaan. Miten ne ketjut nyt noin . . . taisit ylittää rakenteellisen nopeuden?
Hienosti säilynyt vanha Helkama. Ketjusuojan suojamuovikin on vielä paikoillaan. Tosin monet jättivät sen paikoilleen tarkoituksella . . . ja sopiihan se tuohon siniseen pyörään. Sieltä alta vain paljastuisi se kiiltävä ketjusuojus jos tuon repisi pois. Tosin vanhemmiten se ei enään tahdo lähteä irti yhdellä vedolla vaan irtoaa pieninä paloina . . .

Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #134 on: 10.10.09, 16:31 »

Joo - äänen nopeus ei ihan ylittynyt, mutta alamäessä käyty kisailu isoimmalla vaihteella sai rakenteellisen nopeuden ylityksen aikaiseksi kuvassa näkyvin seurauksin. Ikinä ennen ei oo Kulkurista ketjut pudonneet ja taas putos.... Huomiosi sinisestä suojamuovista on aivan oikea - alkuperäinen suojamuovi alkuperäisessä suojuksessa. Ajattelin kyllä heinäkuussa irrottaa sen kolkytvuotisjuhlapäivän kunniaksi ja päästää metaallinkiillon valloilleen, mutta enpä sitten raaskinnut - katsotaan nyt sitten esim. kymmenen vuoden päästä uudelleen, vaikka veikkaan, että jos sitä ei tähän päivään mennessä ole hennonnut irrottaa, niin kuinka sitten myöhemminkään ! Säilynyt on oikea termi kuvaamaan Helkamaa, koska se on ollut omistuksessani koko ajan ja sillä on jopa kierretty Suomenmaata ihan pitemmän kaavan mukaan, mutta entisöintipuuhiin en ole joutunut, koska pyörää ei ole koskaan päästetty kurjaan kuntoon (toisin kuin omistajalleen välillä kävi....). Varsinaisessa kuntoilukäytössä on nykyään Crescentin "citymaasturi", mutta kyllä sen antamat kyydit ovat kuitenkin laimeaa hupia Kulkurin tarjoamiin verrattuna ! Varvaskoukut ovat pari vuotta pyörää nuoremmat lisävarusteet, mutta remmeineen kaikkineen vielä alkuperäisessä iskussa. Säämiskäsatula ja sarvien gripit ovat aikoinaan retkeilykäytön myötä hankittuja mukavuusvarusteita.
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #135 on: 26.10.09, 05:06 »

Vaide-pyörä  thmbup  Merkki ja vuosimalli ?  Shocked

[ attachment removed ]

  Risto
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #136 on: 26.10.09, 14:33 »

Ovelasti on kyllä tuo "vaihdelaatikko" tuolla keskiön alla. Veikkaan, että vaihteita on kaksi. Olisipa mukava päästä katsomaan mitä tuo vaihdelaatikko on "syönyt"
Smiley

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #137 on: 26.10.09, 17:42 »

Ennennäkemäton v-pyörä.

Täällä tietoa,kuvia ym mukavaa ainakin ulkolaisista pyöristä.

http://www.cykelhistoriska.se/cyklara.htm

salgmark miuku telia.com
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #138 on: 26.10.09, 19:28 »

Nyt laitto Risto vaikean, kerro enemmän tuosta, voiko olla enklantilainen?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #139 on: 27.10.09, 07:29 »

Vaide-pyörä  thmbup  Merkki ja vuosimalli ?  Shocked

  Risto


Eikös tuo ole saksalainen kirjoituskone eli Adler ? Tuttavalla on entisöitynä ao. merkkinen feminimimankeli (Kiitos Juicelle oivasta kutsumanimestä) keskiövaihteilla (3 kpl) vuodelta 1939 ja kovasti on samanoloinen.
« Last Edit: 27.10.09, 07:48 by Pekka Kaljunen »
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1