FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 15:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 144047 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #140 on: 27.10.09, 10:21 »

Eikös tuo ole saksalainen kirjoituskone eli Adler ? Tuttavalla on entisöitynä ao. merkkinen feminimimankeli (Kiitos Juicelle oivasta kutsumanimestä) keskiövaihteilla (3 kpl) vuodelta 1939 ja kovasti on samanoloinen.

Ota Pekka joskus siitä kuvia ja pistä näytille. Jos siinä on tuommoinen "vaihdelaatikko" niin kysy hieman käyttökokemuksia.
Sitten kun omistaja ei huomaa, niin avaa se vaihdelaatikon kansi ja ota sieltä sisältä vielä pari kuvaa meidän iloksemme . .
 Grin

Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #141 on: 27.10.09, 10:47 »

[ attachment removed ]

POKS - keskiö räjähti ! Vaihdevivusta vielä sen verran, että siinä on peltikulissi, josta pykälät löytyvät. Kaava mutkittelee pituusssuunnassa vähän samaan tyyliin kuin joissakin automaattivaihteisissa autoissa.

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #142 on: 27.10.09, 11:11 »

POKS - keskiö räjähti ! Vaihdevivusta vielä sen verran, että siinä on peltikulissi, josta pykälät löytyvät. Kaava mutkittelee pituusssuunnassa vähän samaan tyyliin kuin joissakin automaattivaihteisissa autoissa.

No, jopas räjähti "POKS"  tietoa "kotkasta"  thmbup.
Kyseisen pongasin vuonna -06 Vehoniemen automuseon katosta, lähempi ulkopuolinen tarkastelu oli hankalaa, lenteli senverran korkealla  Cheesy

Kyseessä on vuoden 1939 Adler. oli sikäli mielenkiintoinen kohde , koska itselläni on v.-39 Adler 98 cc moottoripyörä.

  Risto
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #143 on: 27.10.09, 11:46 »

Olipas siinä vaihdelaatikossa huikeaa tekniikkaa! Aivankuin mopon vaihteistossa, liekö tuolla ollut oikein öljytkin sisällä?

harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #144 on: 14.12.09, 14:33 »

No kysympä täältäkin.Ei kellän satu nurkissa oleen ase capriin sitä lampunkopanpeltiä.Elikkä peltiä ohjaustangon päälle.No mittari lamppu ja sen kehyskään ei tekis yhtään pahaa.Sellaset multa puuttuu,lisäksi pakokäyrä,"kiinnitysmuttereinee" ja ketjusuojan ulompi pelti.Sellanen nyt työn alla.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #145 on: 15.12.09, 08:49 »

Tuli juuri tollanen Hermes merkkinen polkupyörä.Pyörä on varmaankin jostain kuuskytluvulta.Hieno miestenpyörä.Maalaus ihan kunnossa,sellanen sininen ja kapeita vakoisia "raitoja".Ketjusuoja alumiinia ja komeasti leikattu siihenkin teksti hermes.Etuvanne vaan ei ole alkuperäinen,koskaa se on punainen,valkoisella raidalla.Takavanne sensijaan on aivan alkuperäinen.Satulana legendaarinen Lepper,ei niitä jousia takana.Satulakin voi ollavaihtunut,en tiedä.Ainoa missä on sanomista,on ohjaustanko,jonka vain toinen pää on vähän ruosteessa,muuton orkkis peli.Laitan pyörään uudet renkaat ja puunaan sen ja jos vielä jostain sais sen alkuperäisen etpyörän.Puunailujen jälkeen vien pyörän vintille,ihmetelköön sitten aikanaan periliset kyseistä pyörää.Sielä muuton on minun kulkurikymppi,oiskohan tuolta seitkytluvulta.Kulkuri tosin on kärsiny,tiettehän te nuoret pojat,eikä sitä ole fiksattu.Kyllä sillä ajaa voi,mutta etujarruvaijeri ja jokin muukin vaijeri oli poikki.Maalaus kärsinny,saa toki korjattua,mutta toistaiseksi sille ei ole tehty mitään.Oli ihan alkuperäinen jopokin,mutta sen myin viimetalvena huutonetissä ihan sikahintaan.Uskokaa tai älkää,mutta siitä kilpaili yksitoista huutajaa ja lopulta jopo irtos hintaan 326€.Tosin olihan se kokolailla siisti,jopa raidat ja teksti tallessa.Paremmin mä noita mopoja.Olis muuton sachin osia jonkun verran,ei kaasareita.Kaikkea muuta saattaa löytyä ylimääräisenä.
Että sellasta tälläkertaa.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #146 on: 15.12.09, 13:17 »

tossa olis toi mun Velo mopedini vuodelta -63.Eli ensimmäinen tolla etupäällä.Kyseinen mopohan on okland sving,taikka jupiter,ihan miten vaan.Käsittääkseni oli useita maahantuojia ja kaikki anto sille oman merkkinsä.Tuleeko muita merkkejä kyseisestä moposta mieleen.Jos en väärin muista,nimenomaan veloa toi jokin kokkolalainen yritys maahan.Voi paska toi kuva olikin liian iso,tarvii jossain vaiheessa vähän pienentää ja liitän sen sitten.Mutta siis mopo on okland sving.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #147 on: 15.12.09, 14:40 »



[ attachment removed / expired ]
Tässä se nyt on kuvaa pienennetty.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #148 on: 15.12.09, 15:30 »

Tervehdys Harri ja tervetuloa mukaan laadukkaaseen mopo ja fillarikeskusteluumme . . . . Smiley

Jännä tuo Velo mopedi . . . en muistanut, että tuota tehtiin senkin nimisenä. Minulla on ollut kyllä muutama lähes samanlainen mopo mutta ne olivat juuri niitä Jupiter tai Ögland merkkisiä. Näyttäisi tuossa olevan melko hyvin osat tallella, tuo puuttuva ketjusuojan takakappale voi olla hiukan vaikeampi löytää.

Tuossa kun puhuit siitä Hermes polkupyörän raidoitetusta vanteesta . . . niin tuli mieleeni eräs kerta kun kävin yhdessä vanhemmassa pyöräliikkeessä. Siellä kun juttelin kaikenlaista, niin näyttivät minulle sellaista vanhaa vanteiden ja lokasuojien raidoitustyökalua.
Siinä oli sellainen pyörivä trissa, sitä trissaa kuljetettiin raidoitettavan vanteen pinnalla ja samalla sitten sormella otettiin tukea vanteen tai lokasuojan reunasta. Siistiä raitaa syntyi sillätavoin. En muista enään oliko siinä jonkinlainen maalisäiliökin, vai oteettiinko siihen trissaan maalia jollain muulla tavoin.



harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #149 on: 15.12.09, 18:45 »

Toi takakappale tohon ketjusuojaan on tossa tarakalla,että kaikki osat on ja ne on vieläpä alkuperäisiä.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #150 on: 15.12.09, 22:14 »

No kysympä täältäkin.Ei kellän satu nurkissa oleen ase capriin sitä lampunkopanpeltiä.Elikkä peltiä ohjaustangon päälle.No mittari lamppu ja sen kehyskään ei tekis yhtään pahaa.Sellaset multa puuttuu,lisäksi pakokäyrä,"kiinnitysmuttereinee" ja ketjusuojan ulompi pelti.Sellanen nyt työn alla.

Etsikelin täältä Ruotsista ilman tulosta,näyttää olevan harvinainen vehje tänään.

Olisit kyselly 60 luvun loppupuoliskolla niin olis ollut ja monta laugh

salgmark miuku telia.com
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #151 on: 16.12.09, 06:01 »

No tosta ase caprista vielä.Asehan on vain suomalainen merkki,johtuen siitä kun Helkama toi maahan omistamansa ase oy:n lukuun kyseistä skootteria.Oikeastihan se on agati garelli,ainakin lähtiessään italiasta.Ase capreja valmistettiin muistaakseni vuodesta 1958 vuoteen 1965,mutta varmana tietona on,että ainakin -68 on rekistöröity.Tuola eteläamerikassa skootteri on yhä edelleen tuotannossa,vaan kun ei nyt olla prasiliassa.Kai nyt joku saattaa bongata kyseisiä osia jostain.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #152 on: 16.12.09, 06:20 »

Myönnetään ,,,,,, piirros-kuvallinen ilmaisu ei ole vhvimpia puoliani, kuten tuossa taannoin jo tuli todettua/ todetuksi.
Suonette kuitenkin tämän piirros-kuvallisen ilmaisun kyseisestä. Mielestäni aika todenmukainen, verraten 45-vuoden takaiseen muistelooni Embarrassed Kyseessä on ?.... kuka muistaa , mikä ?


[ attachment removed / expired ]

Kuvaa eikä konkreettista tallennetta  ole, koska lainasin kyseisen -60 luvulla naapurin pojille, ja palautettuna oli käyttökelvoton (hävitetty Sad)    LAINASSA EI TAVARA PARANE  Angry

  Risto
No noihan on "rauskut".Näin muuton viimetalvena kyseiset myytävänä kirpparia ja ne oli vieläpä uudet.

Noo
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #153 on: 16.12.09, 07:00 »

Menin juuri alas tonne talliini ja se Hermes oli siinä nyt pahasti ovensuussa,eli vien sen tänään vinttiin.Täälä on kuva aiemmin tällä keskustelupalstalla kyseisestä pyörästä.Ainoa ero on,että siinä näkyy olevan valkoiset vanteet.Olikohan niitä valkoisia ¨,että värillisiä vanteita alkujaan kyseisessä pyörässä.Elikkä kumman paukkupullon ostan etuvannettani varten?Tosin jos se olisi valkoinen ainoa oikea väri,tarvis mun sit maalata takavannekkin.Ja oisko hyvää kikkaa keskiön putsaukseen.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #154 on: 16.12.09, 18:03 »

Tässä olis tämän hetken tilanne meikäläisen nykyisestä projektista.Tänään purin etupään pois.

[ attachment removed / expired ]

No tulihan tänään muutakin tehtyä,vein sen hermeksen vintille ja otin etupyörän pois.Pitää purkaa pinnat ja maalata se vanne.Siitä tulee se sininen,löysin meinaan juuri oikean sävyisen värin paukkupullosta,mikäli korkin väri vaan täsmää.No haen siihen uudet pinnat ja enköhän sitten saa aikaiseksi noi raidatkin siihen.Se tietysti tulee kirkkaampi,kuin takapyörä,mutta aika sitten kultaa "muistot",tässä tapauksessa haalistaa uuden kiillon.
Toi projekti on se meikäläisen skootteri.Se oli ihantikissä,mutta olen jo aika hyvin sitä purkanut.Meinaansen purkaa niin atomeiks,kun sen vaan saa ja maalaan ja laitan.Tulee uudet männänrenkaat,mahdollisesti laite porautetaan.Mäntiä nimittäin on aika helposti saatavilla.Tuli siinä purkaessa vastaan vähän muitakin puutteita,eli oikeasti tarvis jo melkein koko hökötys saada varaosiks.tänään tuli esiin,että tarvis saada toinen etujousi uusittua ehjään,taikka sitten tehdä molemmat uusiksi kokonaan.
Katsoin vintillä sitä mun kulkurikymppiänikin.Eihän siinä ollukkaan,kun etujarruvaijeri poikki.Sitten takavaihteiden vaijeri on niin rispaantunut takapäästä,ettei se oikein meinaa pelata.Maalaus on vielä kohtalaisen hyvä ja kumitkin päälisinpuolin ehjät,tosin aika sileät.Sillä varmaankin huristelen ensi kesänä.
Että sellasta tänään.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #155 on: 17.12.09, 17:44 »

Tänään en skootteriin koskenutkaan,purin pinnat siitä fillarin pyörästä,hioin ihan kiiltäväksi ja vetelin speijaten pohjamaalin.AAmulla sitten spreijaan pintavärin ja vien pyörän pinnattavaksi uusilla pinnoilla.Jostain syystä minua askarruttaa,miltä pyörä näyttää,kun etupyörä on kuin uusi,vanhassa pyörässä.Sain "etukapankin "hyvin putsattua,kun se oli irtaallaan.Tuli sekin samalla puunattua ja rasvat vaihdettua.Millä hitolla saan takakapan putsailtua,kun se on pyörässä kiinni.On se aika törkysessä kunnossa ja olis siisti varastoida puhtaana.
Että tänään tällästä.Terveisin Harri
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #156 on: 17.12.09, 18:14 »

Tänään en skootteriin koskenutkaan,purin pinnat siitä fillarin pyörästä,hioin ihan kiiltäväksi ja vetelin speijaten pohjamaalin.AAmulla sitten spreijaan pintavärin ja vien pyörän pinnattavaksi uusilla pinnoilla.Jostain syystä minua askarruttaa,miltä pyörä näyttää,kun etupyörä on kuin uusi,vanhassa pyörässä.Sain "etukapankin "hyvin putsattua,kun se oli irtaallaan.Tuli sekin samalla puunattua ja rasvat vaihdettua.Millä hitolla saan takakapan putsailtua,kun se on pyörässä kiinni.On se aika törkysessä kunnossa ja olis siisti varastoida puhtaana.
Että tänään tällästä.Terveisin Harri

Takakapan voisi puhdistaa esim hammasharjalla, olen moneen mutkikkaaseen kohtaan tuota käyttänyt.En tosin hampaita sillä sitten....

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #157 on: 18.12.09, 11:05 »

Toinen kätevä puhdistusväline on pienehkö maalipensseli jonka harjaksia lyhentää noin 1,5cm jolloin siitä tulee jäykempi. Sitten pieni suihkaus Crc:tä tai vastaavaa ja lopuksi rätillä. Takaratas kannattaa ottaa irti jos se on jousikiinnitteinen. Silloin se on helppo putsata irtonaisena, sensijaan kierrekiinnitteistä ei yleensä saa irti jollei napa ole purettuna, jolloin vetäjän saa ruuvipenkkiin kiinni.
Puhtainta tulee tietysti yhdistelmällä: Moottoripesuaine, vesisuihku, paineilma ja rätti mutta haittapuolena on se, että liuoitinpesuaine tunkeutuu tällöin myös navan sisään liuoittaen vaseliinia ja irroittaen hiekanjyviä, jotka sitten alkavat "rohista" navan laakereissa. Tosin voihan sen navan huoltaa sisältäkin siinä samalla. Oikein pinttyneen 60-luvun lian saa pois pata-patalla ja Crc:llä.

Mielenkiintoinen tuo Ace Capri skotteriprojekti. Siitä tulee varmaankin tosi herkullisen näköinen, kunhan valmistuu. Smiley

harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #158 on: 18.12.09, 16:12 »

Skootteri projekti meni tänään jäihin.En meinaan saannu ohjauslukkoa pois,että olisin saannu loput pellit irti rungosta.Halvattu oli ruuvi niin pirusti kiinni,että se nuljaantu,eikä tietenkään kotona ollu porakonetta.Sain mä takahaarukan irti ja takatelarit putsattua ja pohjamaalattua.
Fillarin pyörä on nyt maalattu ja viety pinnotettavaksi.Saan varmaankin maanantaina pinnattuna takasin.Sitten siihen maalataan raidat.Sitä varten kyhäsin sellasen pienen siveltimen ja laitoin kiinni "sabluunaan.Lyhensin sudin karvat noin kolme millisiksi.Tää sabluuna on ihan  hyvä laite,suti meinaan on joka kerta juuri samassa kohtaa vannetta,vaikka sen tämän tämän kastaakin.
Että sellasta tänään.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #159 on: 19.12.09, 17:20 »

Tänään 19/12.2009 viimein lähti skootterin pellit.Alkaa putsaus ja maalaus.
Fillarin pyörä on sielä pinnauksessa.
Semmosta tänään

[ attachment removed / expired ]
Tässä runko sitten riisuttuna.
Pages: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1