FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 11:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 141794 times)
Roni Vasarainen
Offline Offline

Posts: 360
Date Registered: 19.12.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #160 on: 19.12.09, 22:26 »



Tässä se nyt on kuvaa pienennetty.

Katos vaa mikä sattuma, Meillä on ihan samanlainen Jupiter Sport kellarissa. Ja ihan alkuperis/ajokunnossa.

3770K 4.6Ghz | PH-TC14PE | Z77X-UD3H | 1600Mhz 8Gb | R9 280X DCII | Corsair HX 520 | Fractal Define R3 BP | Intel 520 180Gb |
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #161 on: 20.12.09, 06:44 »

Joo,näitähän on vaikka kuinka monen merkkisiä,koska joka maahantuoja anto oman merkin kyseiselle mopolle.Alkuperähän on norjalainen Jonas öklandin tehdas,joka näitä väänsi.Tai miten taas tonkin ottaa,meinaan runko on prässäilty saapasmaassa.Silti puhutaan aina öklandista.Aito oku,eli mikä on tuotu norjasta kokonaisena,siinä on tankin sivuissa okun merkit ja sellaset salamat takalokarissa.Täälä kasatuissa,siis toisenmerkkisissä ei ole okun merkkiä,tuskin muutakaan merkkiä tankissa.Ja sportissahan taas on se tankki erilainen,sellanen "urheilullisempi".
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #162 on: 20.12.09, 21:40 »

No niin.
Tää päivä menikin nippeleitä putsaillessa ja vähän paskoja pois rungosta.Eli en saannu paljon mitään aikaseksi,mutta edes vähän.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #163 on: 21.12.09, 18:00 »

No niin,tänään 21/12.2009 sitten taas vähän tapahtu.Runko tuli hiekkapuhallettua ja pohjamaalattua.Siinähän sitä.
Polkupyörän pyörä ei tullu vielä tänäänkään,jos huomenna.
Tossa runko on kuivamassa.

[ attachment removed / expired ]
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #164 on: 22.12.09, 06:25 »

Tuli näin aamulla toi polupyörän etpyörä pinnauksesta.Nyt menen maalaan ne raidat.Laitan viilpenkkiin vanhanetuhaarukan,että on helppo pistää pyörä pyörimään.Mulla on sellanen "sabloona",vaikka voin käsivaraltakin yrittää kapeaa raitaa.Katotaan kuinka käy.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #165 on: 22.12.09, 20:28 »

Fillarin vanteesta tuli hyvä.Vein sen pyörään paikalleen ja hyvältä näyttää.
Skootteri operaatio kanssa sai vähän väriä pintaan.Pari ohutta kerrosta tuli vedettyä,siis ohutta kerrosta.Kyllä tarvii ruiskuttaa vielä ainakin pari kerrosta,enne kuin tulee hyvä,mutta parempi vedellä ohuita kerroksia,kuin yrittää kerralla parilla.
Tältä näyttää tänään.

[ attachment removed / expired ]
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #166 on: 23.12.09, 06:08 »

Tuo maalaaminen on mielenkiintoista puuhaa, en tiedä kuinka ammattilaiset homman tekevät mutta samaan tyyliin minäkin tapaan maalata kuin sinä tuossa teit. Ohuita kerroksia ettei maali valu . . .  haittana on vain se, ettei tasaista kiiltopintaa synny vaan jää paikoitellen semmoinen "pölyinen" pinta vaikka pohjatyö onkin tehty hyvin. Minä ratkaisin asian siten, että kun maali on kuivunut niin hioin sen hiomatahnalla tasaisen kiiltäväksi ja tarvittaessa maalaan vielä lisää ja hion. Lopuksi sitten ohuita kirkaslakka kerroksia jotka myös hion kiiltäviksi.
En tiedä meneekö homma tuollalailla "sääntöjen" mukaan mutta lopputulos on upea, maalipinta on sileä kuin peilin pinta.
Smiley

harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #167 on: 23.12.09, 07:41 »

Mä taas teen niin,että pari viimestä kerrosta maalaan niin peräjälkeen,että edellinen kerros on vähän nihkee.Sillai tulee silee pinta,kun maalia silläkonstin saa kunnon kerroksen.Kävin jo aamusta heittämässä yhen maalikerroksen ja iltapäivällä ne pari nopeeta,niin nää osat ois sitten maalissa.Ammattilaiset varmaan osaa ruiskuttaa sopivan maalikerroksen "laakistakin",mutta parempi minusta edetä vähä vhältä,vaikka aikaa meneekin enemmän.Mutta mihinkäs meillä kiire olis.
Kaikille HYVÄT JOULUT,jos vaimo ei vaikka enää päästäis talliin.Eilen meinaan tuli villapaita maalattua,vaikka oli haalarit päällä,tosin puolet napeista auki.Oon saannu uuden takkinikin hiasta vähän valkoseks,eli talliin ei kannattais mennä kun haalareissa sen jälkeen kun juuri olet sielä maalaillu.Taikka yleensä ottaen sinne pitäis aina mennä jokin sukelluspuku päällä,ainakin meikäläisen talliin.
No joka tapauksessa niitä jouluja.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #168 on: 24.12.09, 05:58 »

Siitä tuli mielestäni kohtalaisen hyvä siitä polkupyöränvanteesta.Onnistu se raidan tekokin.Pyörä lähti tänäaamuna lainaan.Tiedä koska tulee takasin.Veljen vaimo sitä lainas,menee johonkin näytelmään.No kyllä se sieltä takasin tulee.
Nyt tuli ehdoton kielto mennä joulunaikaan tonne talliin,että hommat on muutaman päivän seis.No kiirekkös tässä oikeesti mihinkään oliskaan.Tehään sitten taas ensivuoden puolella.
Se on toi vaimoväki vähän tiukkana joskus tollasissa jutuissa.
Markku Vierelä
Offline Offline

Posts: 830
Date Registered: 23.08.05

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #169 on: 30.12.09, 16:40 »


Caravaanari on kaikkien kaveri.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #170 on: 01.01.10, 20:00 »

Pyhät on sitten ohi.No tänään ei tapahtunu muuta,kuin tein pari uutta vaijeria.Eli tinasin nipukat varppien päihin ja lyhensin sopiviksi.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #171 on: 02.01.10, 18:47 »

Teimpä eilen pari vaijeria.Hitto ja tuli kymmenkunta senttiä lyhyet,eli niistä on lyhennettävä toiseen käyttöön.Ei ollu enää kuorta,eikä vaijeria tarpeeks uusien tekoon.No tänään sitten vaan peseskelin osia.Päivähän on tänään tammikuun eka.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #172 on: 04.01.10, 04:54 »

Nyt on tammikuun neljännen päivän aamu.Rupesin illalla pikkusen jo skootteria kokoamaan ja haalin muttereita ja prikkoja kasaan,että pikkuhiljaa alan niputtaan vekotinta.Kävin illalla katsomassa sitä näytelmää,missä esiintyy meikäläisen polkupyörä.Oli muutama hauska kohta siinä näytelmässä.Kyllä harrastajatkin osaa.No koitan tänään saada edes vähän aikaan,katotaan nyt.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #173 on: 04.01.10, 09:42 »

Nyt kun talvi on parhaimmillaan ja lunta yllinkyllin, niin tuli mieleeni sellainen asia kun Mopon ja moottoripyörän sukset! Onko foorumilla ketään joka olisi ajanut kaksipyöräistä suksilla varustettuna?
Näin kerran sellaiset metalli-sukset 70-luvulla, erään liiterin hyllyllä. Kun kysyin mitkä nuo on, niin vastaus oli: Ne on mopon sukset!
Niissä oli jousia ja ilmeisesti joustivat vähän joka suuntaan . . . Olen ajanut useita talvia mopoilla ja moottoripyörillä ja kun mietin noita suksia . . . niin . . . mitäköhän hyötyä niistä itseasiassa oli? Oliko tarkoitus vain pysyä varmemmin pystyssä, vai päästä paremmin etenemään pehmeässä lumessa . . . .
Huh

Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #174 on: 04.01.10, 10:38 »

Olen kokeillut, suksethan ovat rungossa kiinni ja jousikurmitettu siten että nousevat ylös ellet pidä jalkoja niillä, ainakin tämä malli millä ajoin.
Tarkoituksena oli kyllä pitää pyörää pystyssä eli kun nojasit mutkissa, hellitit hiukka jalan painoa ja pyörä kallistui.
Tuon aikaisilla renkailla sukset oli enemmän kun tarpeen nimittäin kesärenkaita nuo lähes kaikki olivat, toiset karkeampia toiset lähes slicksejä.
Viimeks näin tuollaiset Ajan Osa nimisen mp- liikkeen kellarissa 6-70 luvun vaihteessa, oli ihka uusi pari, ei ole liikettä eikä Laaksosta enään.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #175 on: 04.01.10, 23:22 »

Isälläni oli Jawassa juuri tällaiset sukset 1950-luvun alkupuolella. Hän ajoi kesät-talvet moottoripyörällä (nykyään ajateltuna hullun hommaa), mutta kun piti päästä liikkumaan eikä ollut autoa. Tähän yhdistelmään kuului vielä kasvojen edessä ollut sellainen pleksilieriö eli ikäänkuin eteenpäin suunnattu kasvoja vasten ollut avonainen lieriö, joka suojasi jenkin verran ajoviimalta. Oli isälläni toki muutenkin ajovarusteet tilanteen mukaan, ei paljon miestä näkynyt niitten vaatteiden alta.

Seppo
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #176 on: 05.01.10, 17:19 »

Just tollaset sukset,molemmin puolin mopoo.Sellaset yks Rami laitto viimetalvena mopoonsa,en tiedä mistä oli löytäny.Ajeli se hurua viikon pari sillä mopollaan.
harriveikko
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #177 on: 05.01.10, 19:30 »

Tänään hetken rasvailin vaan vaijereita.
Linnea
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #178 on: 05.01.10, 19:45 »

Se pleksilieriö totteli nimeä " kuonokoppa", ainakin pohjanmaan suunnalla.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #179 on: 06.01.10, 03:47 »

Se pleksilieriö totteli nimeä " kuonokoppa", ainakin pohjanmaan suunnalla.

Täällä Vaasassa me sanottiin niitä 70-luvun alussa "tötteröiksi" Poikaporukoissa naureskeltiin niille vanhoille papoille jotka ajelivat vanhoilla Zundapeillaan "tötteröt" päässä. Siinä tötterössä on sama idea kuin isossa takin hupussa. Kun laittaa hupun päähän niin se muodostaa tavallaan samantyyppisen tötterön, eikä kasvoihin tuule enään.
Ovat kyllä kadonneet katukuvasta nämä "kunnon työmiehet" jotka ajelivat työmatkojaan pappamopoilla. Eipä silti kyllä täälläpäin pyöri katukuvassa vielä noin vuosi sitten, pari vanhaa kunnon työmiestä pappatuntureineen ja salkkuineen.
 Smiley
Olihan se mopo kätevä peli työmatkoilla. Minustakin tuli myöhemmin tuollainen työmatka-mopoilija. Alelin 70-luvun puolivälissä työmatkaa Solifer Exportilla, ohjaustangossa roikkui kangaskassi, siellä oli eväät ja Airamin termospullossa kahvia. Sitten myöhemmin tuli moottoripyörä ajopeliksi työmatkoille. Niillä pienemmillä ajoin ympäri vuoden mutta isommat olivat liian hankalia talvikäytössä, joten siirryin talviajossa takaisin mopoon, ajopelinä oli erilaisia pappatunturita ja Jawa kevytmopo.
Tuo Jawa oli erittäin mukava ajaa ja sen käyntiääni oli tavattoman hiljainen. Pidin siitä hyvin paljon mutta se oli talvella hankala käynnistää, koska se käynnistettiin "takapyörän kautta" takapyörään meni kahdet ketjut.
 Smiley

Edit: Piti oikein mennä katsomaan, että löytyisikö jostain kuvaa siitä Jawa moposta . . . ja onhan niitä kuvia netissä vaikka kuinka paljon. Näköjään se minun Jawa oli tyyppinimeltään "babetta".  Tuossa alla olevassa linkissä on kuvia sellaisesta, on siellä kyllä muitakin tyylikkäitä mopoja.

http://forum.moped.ee/muud-f7/vandade-mopeedide-reklaamtrukised-t130.htm
« Last Edit: 06.01.10, 04:00 by Jari Vanhatupa »

Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1