FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.17, 12:28

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 143145 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #20 on: 26.05.09, 14:15 »

DKW "Hummeli"  Grin      http://www.mengis.de/dkw.htm

 Risto

Aivan oikein Dkw on oikea vastaus! Onneksi olkoon Risto . . . sinähän se varsinainen haka olet näissä mopojutuissa. Smiley
Sinänsä muuten outoa, että nämä todella klassiset laatumerkit ovat vähemmän arvostettuja Suomessa. Tai tottahan niitäkin arvostetaan mutta välillä vaikuttaa siltä kuin vain pappa Tunturi olisi jotain.
Aikoinaan kun 80-luvulla kaverini kanssa alettiin harrastamaan noita veteraanimopoja, niin meidän mielestä Tunturit olivat aivan liian tavallisia, että niihin olisi sen kummemmin kannattanut kiinnittää huomiota . . . me panostimme silloin mielummin saksalaisiin ym. laatumerkkeihin sekä erikoisiin harvinaisempiin valmistajiin.

No tilanne muuttuu vuosien varrella, hyvä tietysti, että kotimaisia arvostetaan. Onhan tuollainen tavallinen paappis tietysti maailmanlaajuisesti katsottuna erikoinen. Silloin niitä vain tuntui olevan joka paikassa, toisin kuin esim Dkw:tä.

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #21 on: 27.05.09, 03:46 »

Tuolla toisessa ketjussa Ville kertoi aikovansa ryhtyä kunnostelmaan vanhaa 5-vaihteista Tunturiaan. Innostuin siitä sitten ja väsäsin tähän pienen tekstin kuvan kanssa, oman vanhan Tunturin kunnostuksesta.

Vanhan polkupyörän kunnostaminen voi olla hauskaa ajankulua . . . kun ei laske työlleen mitään hintaa, eikä rakenna myyntimielessä niin voi keskittyä vaikkapa laatuun.
Lopputuloksena saattaa olla lähes uuden veroinen polkupyörä, josta on iloa pitkään. Tuossa kuvassa komeilee 70-luvun Tunturi retki-10 jonka aikoinaan kunnostin. Pyörään tein ns. täyskunnostuksen joita ei enään nykyisissä pyörähuolloissa kannata tehdä.

[ attachment removed / expired ]
Muistaakseni suunnilleen nämä työt tuohon pyörään tein:
-Runkoputkiston ja etuhaarukan hiominen ja uudelleen maalaus. Ensin pohjamaali sitten keulan ja perän valkoinen ja lopuksi
 punainen + kirkaslakka. Värirajoihin koristeteipit sekä muut rungon tarramerkit.
-Keskiölaakeriston huolto, ketjusuojan maalaus, polkimien huolto ja maalaus.
-Ketjun uusinta, takanavan ja rataspakan laakeriston huolto, takavaihteen rullien uusinta.
-Etunavan huolto, pyörien rihtaus
-Jarrupalojen ja vaijerien uusinta, Huom! tyyliin sopivat valkoiset vaijerinkuoret.
-Valkoinen työkalukotelo ja valkorunkoinen kissansilmä
-Uusi satula, uudet kädensijanauhat, uudet Shimanon jarrukahvat.
-Valkoinen pumppu, tyyliin sopiva vauhdikas valaisin lokasuojan kärkeen.
-Ohjainlaakeriston huolto, lokasuojien kiilloitus
-Renkaat taisivat olla jotain hyväkuntoisia varastosta löytyneitä käytettyjä, koska eivät ole valkosivuiset. Tosin tuon värisillä
 renkailla tuo on professionaalisemman näköinen.
-Rataspakan suojalevyn vaihto kiiltävmpään, seisontatuen, istuinkannattimen ja tavaratelineen maalaus mattamustalla.
-Lukon uusinta, vanhoissa Tuntureissa oli sellainen hassu pieni painettava lukko.

Noita laakeristoja huollettaessa pesin, ensin vanhat osat moottoripesuaineella ja sitten huuhtelin vedellä, jonka jälkeen kuivasin paineilmalla. Siinä vaiheessa näki hyvin ovatko laakeripinnat  ja kuulat kunnossa. Ne saavat kyllä olla kuluneet mutta pinnoissa ei saa olla mitään koloja eikä murtumia, kuulien pitää olla kiiltäviä eivätkä ne saa olla mattapintaisia.
Sitten laakeristoon uudet vaseliinit, kasaus ja säätö. Hyväkuntoinen vanha ja "liukkaaksi" kulunut laakeristo rullaa herkemmin kuin uusi.

No tätä sepustusta nyt voisi jatkaa vaikka kuinka pitkästi . . . mutta ei nyt enempää tästä aiheesta, että porukka jaksaa lukea.
 Smiley

Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #22 on: 27.05.09, 07:56 »

Voi vitsi Jari kun hieno! Mielenkiinto heräsi heti ja halu kunnostaa joku vanha fillari. Ongelmana vain ettei ole mitään vanhaa fillaria  laugh
Markus Hatakka
Offline Offline

Posts: 359
Date Registered: 19.02.07

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #23 on: 27.05.09, 09:07 »

Mutta IKU-nopeusmittari  Tongue Ei taida edes google löytää kuvaa moisesta.

Kyllä tää intternetti on ihmeellinen Grin  : http://farm4.static.flickr.com/3091/2606125268_ee40a8e19b_b.jpg
Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #24 on: 27.05.09, 09:48 »

Enpä ole tuollaista IKUa ikuna nähnyt. Mulla oli sellainen appelsiininkokoinen, musta ja muovikuorinen. Kirkas plexilasi joka kierti kotelon reunaa. Kyllä siihen IKUnkin sai mielestäni erikokoisia rissoja, jotka tuota rengasta hankas. Ei se mittari voinut oikeaa näyttää rengaskoosta riippumatta yhdellä ja samalla rissalla.

Hannu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #25 on: 27.05.09, 10:40 »

Enpä ole tuollaista IKUa ikuna nähnyt. Mulla oli sellainen appelsiininkokoinen, musta ja muovikuorinen. Kirkas plexilasi joka kierti kotelon reunaa. Kyllä siihen IKUnkin sai mielestäni erikokoisia rissoja, jotka tuota rengasta hankas. Ei se mittari voinut oikeaa näyttää rengaskoosta riippumatta yhdellä ja samalla rissalla.

Hannu

Joo . . se on tuo pienempi Iku vanhempaa mallia, sitten tuli se isompi täysmuovinen malli . . .  ilmeisesti oli halvempi
valmistettava muovisena, se pysyi sitten markkinoilla hamaan loppuun asti kunnes tulivat ensimmäisen digitaalimittarit joita sitten kaikki tietysti rupesivat haluamaan.
En pitäisi mahdottomana etteikö tuota uudempaa Ikua saisi vieläkin jostain? Siinä Ikun myyntipakkauksessa luki sopivuus: 14-28" eli kyllä se kävi kaikkiin kokoihin samalla trissalla.
Trissahan ei ole kuin parin sentin päässä renkaan tiehen ottavasta kulutuspinnasta ja sama seikka toteutuu oli rengas minkä kokoinen tahansa.
Mutta jos pyörittäjä viedään pyörän napaan niin tilanne muuttuu . . . pienen pyörän napa pyörii nopeammin kuin ison ja muissa merkeissä kuin Ikuissa pyörittäjiä piti siksi olla erilaisilla välityksillä  eri pyöräkokoihin.
 Smiley

Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #26 on: 27.05.09, 11:07 »

...päähän sattuu kun pitää yrittää järkeillä....auuu..mitenniin toinen pyörä kulkee kaarteessa lyhyemmän matkan kuin toinen Huh?? Yhtä aikaa ne molemmat pyörät ovat perillä !!!!! (Speden Naisen logiikkaa) Tongue Luovutan. kaipa se onnistui sitten yhdellä rissalla.  Smiley

hannu
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #27 on: 27.05.09, 13:14 »

Alla olevan "näköisen"  mittarin sain asentaa polkupyörääni -60 luvun puolivälissä, oli jo silloin mitä ilmeisimmin käytetty ?
Kyseinen on vielä tallessa, siellä missä monet muutkin tavarani (hukka) Grin En nyt tähän hätään löytänyt, kuvausta varten Sad

Asennettiin etupyörän akseliin ja siirtäjä pinnaan.


[ attachment removed / expired ]

 Risto
Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #28 on: 27.05.09, 13:28 »

Mulla oli myös tuollainen. Ettei vaan ollut Huret merkkinen ? Kivaa naksutusta se piti ja oli sellaista valumetallia se mittaripesä (myöhemmin mustaa muovia). Muistaakos kukaan sellaista pattereilla toimivaa äänimerkinantolaitetta, joka oli sen aikuisen (50-60 luku) poliisiauton sireenin muotoinen, vähän niinkuin pitkälle venytetty pisara  ? Setämiehellä oli sellainen ja sain joskus painaa nappia, joka oli erillisen johdon päässä  ja joka kiinnitettiin kädensijan viereen tankoon kiinni.

Hannu
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #29 on: 27.05.09, 13:39 »

Mulla oli myös tuollainen. Ettei vaan ollut Huret merkkinen ? Kivaa naksutusta se piti ja oli sellaista valumetallia se mittaripesä (myöhemmin mustaa muovia). Muistaakos kukaan sellaista pattereilla toimivaa äänimerkinantolaitetta, joka oli sen aikuisen (50-60 luku) poliisiauton sireenin muotoinen, vähän niinkuin pitkälle venytetty pisara  ? Setämiehellä oli sellainen ja sain joskus painaa nappia, joka oli erillisen johdon päässä  ja joka kiinnitettiin kädensijan viereen tankoon kiinni.

Hannu


Muistaa toki thmbup. olivat 2-värisiä , eikö? Tänäpäivänä ajatellen, ihmetystä herättää se, että kyseisiä "UUUlisijoita" oli vanhempien Herras-miestenkin pyörissä Cheesy

Risto

Ps: Valumiinia oli tuo mittari, juu.


mtanttar
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #30 on: 27.05.09, 18:02 »

Nymans Verkstader "Hermes" vuosimallia 1961. Kuvattu kesällä 2008, hyvin palvelee edelleen:

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]
Antti Vesalainen
Offline Offline

Posts: 115
Date Registered: 24.02.09

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #31 on: 27.05.09, 20:27 »

Jotenkin näyttäis kuin tuossa ois virityssarja kiinni...

-A-


Eipä ole ainakaan vakiopakoputki paikallaan   Roll Eyes
Itselläni on tallissa tollanen vuoden -91 Tunturi Hopper.. Eipä se mitään näihin vehkeisiin verrattuna ole, mutta onhan se jo kohta kahdenkymmenen ikäinen.  Tongue Täysin originaali ohjaustankoa lukuunottamatta, mukavuussyistä vaihdettu, alkuperäinenkin tallista löytyy.



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

-antti-
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #32 on: 28.05.09, 05:40 »

Matin vanha Hermes polkupyörä täyttää pian 50-vuotta.! Sitten varmaan synttärien kunniaksi lisää ilmaa renkaisiin ja ketjun rasvaus. Mitäs sitä nyt vanha Hermes muuta . . . Nillähän sitä on tähänkin asti pärjäilty!
Näyttäisi olevan Soliferin dynamo tuossa, Solifer valmisti aikoinaa hienoja valosarjoja joista upein tuote oli Solifer Caravelle lyhty. Kromattu ja ennennäkemättömän tyylikkäästi muotoiltu.
Hyvin on vanha pyörä säilynyt nipussa, tuo vanha kissansilmäkin on vielä ehjä! Tuosta mallista yleensä häipyy vuosien varrella tuo ylempi "lasilinssi".
Pyörät lienee joskus vaihdettu uudempiin ja muovinen työkaluloota on ajansaatossa murentunut pois . . kannattaisi varmaan säästää ne alkuperäiset maalatut vannekehät,  jos ovat vielä olemassa. Nehän voi puikottaa uudelleen, toimiviin kappoihin.

Antin Tunturi Hopper oli Tunturipyörän yritys kiilata minimopo markkinoille, joita hallitsivat Suzuki PV ja Honda Monkey.
Noiden kahden "suuren" asemaa oli kyllä vaikea horjuttaa mutta menestyi hopper silti ihan kohtalaisesti, muistelisin niitä tänne Vaasan seudulle myydyn yli 10 kpl. miten lie sitten muualla suomessa ollut menestyksen laita?
Minulla on vielä jossain nippu tuollaisen Hopperin myyntiesitteitä, joissa mopo poseeraa tunnetun suomalaisen rocktähden seurassa harrikoiden keskellä.

Pistämpä minäkin taas yhden mopokuvan . . tai oikeastaan tämä on vähän niikuin moottoripolkupyörä:

[ attachment removed / expired ]
Tämän Velosolexin eräs rekkakuski toi Ranskasta. Hän otti minuun yhteyttä ja pyysi laittamaan kauan seisseen ajopelin käyntikuntoon.
Jotain pikkuvikoja tässä oli mutta varaosia ei tarvittu. Kaasutinta puhdistelin ja katkojankärjet eivät muistaakseni auenneet . . mutta kun nuo oli saatu kuntoon niin laite hörähti käyntiin. Olihan se . . . aikamoinen . . . eikä ollut myytävänä!
Tuolla pessun alla oleva moottoripyörä oli Yamaha XT 550. Semmoinen ykspytty enduro.
« Last Edit: 28.05.09, 06:50 by Jari Vanhatupa »

Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #33 on: 28.05.09, 07:06 »


Trissahan ei ole kuin parin sentin päässä renkaan tiehen ottavasta kulutuspinnasta ja sama seikka toteutuu oli rengas minkä kokoinen tahansa.
Mutta jos pyörittäjä viedään pyörän napaan niin tilanne muuttuu . . . pienen pyörän napa pyörii nopeammin kuin ison ja muissa merkeissä kuin Ikuissa pyörittäjiä piti siksi olla erilaisilla välityksillä  eri pyöräkokoihin.
 Smiley

Har. Teoretisoin jo tätä vastaan eilen illalla ja sitten ajattelin asiaa uudelleen. Ja ei pörkeles, oikeassahan Jari on. IKU-Pyörittäjään ei hammasratasmatematiikka toimi sitten millään konstilla... Mutta ei niillä mittareilla siltikään juuri todellisuuden kanssa ollut tekemistä. Viittäkymppiä sai helposti fillarin kulkemaan ihan alakoululaisen voimin.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #34 on: 28.05.09, 07:08 »

Meiltä löytyy tälläinen isän vanha ajokuntoinen vuoden 62 Tunturi Pappa: (vastaava kuin kuvassa)



[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 28.05.09, 07:15 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #35 on: 28.05.09, 13:21 »

Arvokas peli tuollainen Paappis varsinkin noin hienona kuin tuossa kuvassa. Saattaa olla nykyään jopa tuhansien eurojen arvoinen. Hinnat nousivat rajusti kun noista tuli ns."muotijuttu" Vastaavanikäisen kunnostetun moottoripyöränkin voi saada paljon halvemmalla.

Mikä sitten noissa Tuntureissa oli niin ylivoimaista, että siitä tuli Suomen suosituin mopo aikoinaan? Kotimaisuus oli varmasti yksi seikka. Mutta olihan muitakin kotimaisia mopovalmistajia . . . Yksi seikka, eikä varmaankaan vähäisin, oli Puch moottori.
Hienosti ja varman tuntuisesti hyrisevä puhallinjäähdytteinen moottori oli kyllä hyvä. Puhallinjäähdytyksen lisäksi se erosi muista siinä, että kytkin pyöri kampiakselin päässä joka toi moottorin käyntiin tiettyä varmuutta ja jatkuvuutta se oli ikäänkuin ylimääräinen vauhtipyörä.
Kun Puch mootorin pysäyttää painamalla maadoitusnappia, niin se pyörii vielä pitkän aikaa. Moni muu moottori pysähtyy siihen paikkaan, vähän niinkuin moottorisaha.

Mutta ne hinnat nykyään . . .huh, huh!  Esim 80-luvun lopun tilanteeseen kun vertaa niin on liian lievästi sanottu jos sanon ,että "hinnat ovat moninkertaistuneet" . . . niin, ne ovat nousseet "tähtitieteellisesti" . . .
Undecided

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #36 on: 28.05.09, 16:56 »

tämä -62 taisi ollakin vielä niitä ns. "nopeita" kunnes moottorin tehoa rajoitettiin pakoputkeen sijoitetulla kuristusholkilla.

"1962:
Mallimerkintä oli Tunturi 50/49- ja tyyppikatsastusnumero 01025. Jo vuonna -61 Tunturin
kilpailijat ryhtyivät epäilemään, että Pappa-Tunturit olisivat nopeampia kuin mitä laki
sallii. Vuonna -62 kohu sen kuin nousi. Niinpä viranomaiset järjestivät vuoden -61 Tuntureille
nopeuskokeen. Tunturin tehtaalta valittiin kymmenen mopoa umpimähkään testeihin. Testeissä
selvisi, että mopedi todellakin kulki kovempaa kuin aiemmin tyyppikatsastetut mallit. Niinpä
Tuntureihin piti hitsata pakoputken alkukäyrän sisään 10mm holkki, joka hillitsi mopon
menohaluja. Muutetut mallit tunnistaa mallimerkinnästä 50H/49-. Niiden tyyppikatsastusnumero
oli 02021. Piirimyyjien painostuksesta vuoden -61 lopun sekä vuoden -62 malleissa ei lokasuojaan
oltu merkitty enää vuosimallia. Ilmeisesti vanhat mallit meinasivat jäädä myymättä asiakkaiden
halutessa uusimman mallin. Värivaihtoehdot olivat edelleen: sininen/harmaa ja punainen/harmaa,
sävyjä muutettiin hieman entisistä."

http://www.sunpoint.net/~magneetto/Historia1.htm
http://www.geocities.com/mopedmania/Pappahistoria.html
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #37 on: 29.05.09, 12:24 »


Mutta ne hinnat nykyään . . .huh, huh!  Esim 80-luvun lopun tilanteeseen kun vertaa niin on liian lievästi sanottu jos sanon ,että "hinnat ovat moninkertaistuneet" . . . niin, ne ovat nousseet "tähtitieteellisesti" . . .


Juu, tuon kun olis taas nähny... Kun olisi sijoittanut vuonna -90 kartonkitehtaalta saadut kesätyörahat vanhoihin pappa-Tuntureihin ja hillonnut niitä näihin päiviin, voisi siirtyä ostamaan omakotitaloa. Aina ei voi voittaa...

-A-

edit: no ois niillä ainakin lentokoneen saanu...

Fournier pilots of the world - unite!
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #38 on: 29.05.09, 15:18 »

Juu, tuon kun olis taas nähny... Kun olisi sijoittanut vuonna -90 kartonkitehtaalta saadut kesätyörahat vanhoihin pappa-Tuntureihin ja hillonnut niitä näihin päiviin, voisi siirtyä ostamaan omakotitaloa. Aina ei voi voittaa...

-A-

edit: no ois niillä ainakin lentokoneen saanu...

Niinpä . . . Muistan kuinka silloin aktiivisena mopoharrastajana 80-90 luvun vaihteissa noita pappatuntureita sai noi 50-100 markalla. Jopa halvemmalla.
Siis 10 euron molemmin puolin. Eihän ne tietenkään mitään entisöityjä yksilöitä olleet mutta silloin se entisöintikin olisi ollut monin verroin helpompaa ja halvempaa kuin nyt.
Minulla oli noita harraste ja käyttömopoja vuosien varrella yli 30 kpl erilaisia!
Arvaa vaan onko yhtään jäljellä? . . . . no eipä tietenkään. Kyllä ne viimeiset tuli myytyä keräilijöille vähän ennenkuin hinnat rupesivat pikkuhiljaa nousemaan.
Samoin teki minun harrastakaverini jolla oli tavaraa vielä enemmän. Silloin tällöin hänen kanssaan jutellaan tästä aiheesta ja ihmetellään, että kuinkas siinä nyt näin pääsi käymään.
Mutta se oli tuo mopoharrastus silloin vain yksi harrastus monien muiden rinnalla, kyllähän sitä silloin ymmärsi, että hinnat joskus nousevat mutta kukaan ei osannut arvata, että hinnat ammutaan raketilla tähtiin saakka!
 Undecided

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #39 on: 31.05.09, 06:35 »

Tuolla ulkona on nyt semmoinen hellepäivä, että ajattelin vähän viilentää tunnelmaa tälläisellä talvikuvalla. Tämä on samalla myös tunnistustehtävä . . . eli minkämerkkinen on tämä vajaakuntoinen mopedi?

[ attachment removed / expired ]
Tuolla taustalla häämöttää käyttömoponi, Tunturi paappis jossa oli nastarenkaat ja tuulisuoja. Sillä ajoin päivittäin työmatkat, aina lähti käyntiin ja toimi hyvin vaikka oli kuinka kylmä. Ainoastaan yhden kerran ei suostunut lähtemään, kun illalla oli tuiskuttanut räntää ja yön aikana tuli pakkanen. Aamulla kun menin käynnistämään niin poljin ei liikkunut mihinkään . . . puhallinkotelon pohjalle oli tuiskuttanut räntää ja puhallin oli jäätynyt yöllä kiinni!
Pappatunturi työmatka ajoneuvona oli kyllä niin ihanteellinen kuin vain voi olla! Vakuutus oli halpa ja bensaa kului vähän, jos oikein muistan niin tankkasin aina viidellä markalla ja sitten ajelin työmatkaa pari viikkoa ennen seuraavaa tankkausta.


Pages: 1 [2] 3 4 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1