Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit

<< < (5/91) > >>

Wanhis:
Quote

DKW "Hummeli"        http://www.mengis.de/dkw.htm

 Risto


Aivan oikein Dkw on oikea vastaus! Onneksi olkoon Risto . . . sinähän se varsinainen haka olet näissä mopojutuissa.
Sinänsä muuten outoa, että nämä todella klassiset laatumerkit ovat vähemmän arvostettuja Suomessa. Tai tottahan niitäkin arvostetaan mutta välillä vaikuttaa siltä kuin vain pappa Tunturi olisi jotain.
Aikoinaan kun 80-luvulla kaverini kanssa alettiin harrastamaan noita veteraanimopoja, niin meidän mielestä Tunturit olivat aivan liian tavallisia, että niihin olisi sen kummemmin kannattanut kiinnittää huomiota . . . me panostimme silloin mielummin saksalaisiin ym. laatumerkkeihin sekä erikoisiin harvinaisempiin valmistajiin.

No tilanne muuttuu vuosien varrella, hyvä tietysti, että kotimaisia arvostetaan. Onhan tuollainen tavallinen paappis tietysti maailmanlaajuisesti katsottuna erikoinen. Silloin niitä vain tuntui olevan joka paikassa, toisin kuin esim Dkw:tä.

Wanhis:
Tuolla toisessa ketjussa Ville kertoi aikovansa ryhtyä kunnostelmaan vanhaa 5-vaihteista Tunturiaan. Innostuin siitä sitten ja väsäsin tähän pienen tekstin kuvan kanssa, oman vanhan Tunturin kunnostuksesta.

Vanhan polkupyörän kunnostaminen voi olla hauskaa ajankulua . . . kun ei laske työlleen mitään hintaa, eikä rakenna myyntimielessä niin voi keskittyä vaikkapa laatuun.
Lopputuloksena saattaa olla lähes uuden veroinen polkupyörä, josta on iloa pitkään. Tuossa kuvassa komeilee 70-luvun Tunturi retki-10 jonka aikoinaan kunnostin. Pyörään tein ns. täyskunnostuksen joita ei enään nykyisissä pyörähuolloissa kannata tehdä.

[ Attachment not found - or removed ]
Muistaakseni suunnilleen nämä työt tuohon pyörään tein:
-Runkoputkiston ja etuhaarukan hiominen ja uudelleen maalaus. Ensin pohjamaali sitten keulan ja perän valkoinen ja lopuksi
 punainen + kirkaslakka. Värirajoihin koristeteipit sekä muut rungon tarramerkit.
-Keskiölaakeriston huolto, ketjusuojan maalaus, polkimien huolto ja maalaus.
-Ketjun uusinta, takanavan ja rataspakan laakeriston huolto, takavaihteen rullien uusinta.
-Etunavan huolto, pyörien rihtaus
-Jarrupalojen ja vaijerien uusinta, Huom! tyyliin sopivat valkoiset vaijerinkuoret.
-Valkoinen työkalukotelo ja valkorunkoinen kissansilmä
-Uusi satula, uudet kädensijanauhat, uudet Shimanon jarrukahvat.
-Valkoinen pumppu, tyyliin sopiva vauhdikas valaisin lokasuojan kärkeen.
-Ohjainlaakeriston huolto, lokasuojien kiilloitus
-Renkaat taisivat olla jotain hyväkuntoisia varastosta löytyneitä käytettyjä, koska eivät ole valkosivuiset. Tosin tuon värisillä
 renkailla tuo on professionaalisemman näköinen.
-Rataspakan suojalevyn vaihto kiiltävmpään, seisontatuen, istuinkannattimen ja tavaratelineen maalaus mattamustalla.
-Lukon uusinta, vanhoissa Tuntureissa oli sellainen hassu pieni painettava lukko.

Noita laakeristoja huollettaessa pesin, ensin vanhat osat moottoripesuaineella ja sitten huuhtelin vedellä, jonka jälkeen kuivasin paineilmalla. Siinä vaiheessa näki hyvin ovatko laakeripinnat  ja kuulat kunnossa. Ne saavat kyllä olla kuluneet mutta pinnoissa ei saa olla mitään koloja eikä murtumia, kuulien pitää olla kiiltäviä eivätkä ne saa olla mattapintaisia.
Sitten laakeristoon uudet vaseliinit, kasaus ja säätö. Hyväkuntoinen vanha ja "liukkaaksi" kulunut laakeristo rullaa herkemmin kuin uusi.

No tätä sepustusta nyt voisi jatkaa vaikka kuinka pitkästi . . . mutta ei nyt enempää tästä aiheesta, että porukka jaksaa lukea.
 

fly_boy:
Voi vitsi Jari kun hieno! Mielenkiinto heräsi heti ja halu kunnostaa joku vanha fillari. Ongelmana vain ettei ole mitään vanhaa fillaria 

mhatakka:
Quote

Mutta IKU-nopeusmittari   Ei taida edes google löytää kuvaa moisesta.


Kyllä tää intternetti on ihmeellinen   : http://farm4.static.flickr.com/3091/2606125268_ee40a8e19b_b.jpg

NipaN:
Enpä ole tuollaista IKUa ikuna nähnyt. Mulla oli sellainen appelsiininkokoinen, musta ja muovikuorinen. Kirkas plexilasi joka kierti kotelon reunaa. Kyllä siihen IKUnkin sai mielestäni erikokoisia rissoja, jotka tuota rengasta hankas. Ei se mittari voinut oikeaa näyttää rengaskoosta riippumatta yhdellä ja samalla rissalla.

Hannu

Navigation

Up one level

Next page

Previous page