FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 12:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 143237 times)
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #260 on: 26.07.10, 18:17 »

Täällä mennään jo.... Grin
 thmbup
Ei näköjään sitten sinunkaan alaraajat  kestäny astumista  laugh

  Risto
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #261 on: 26.07.10, 18:20 »

Ei näköjään sitten sinunkaan alaraajat sitten kestäny astumista  laugh

  Risto

Eei  laugh

Siis tälläinen menopeli on saatava ja äkkiä.    thmbup Näyttää olevän myynnissä rajantakana,oliskohan Eestissä.

Tähän voisi laitta beloksen motoorin  Roll Eyes

salgmark miuku telia.com
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #262 on: 26.07.10, 18:23 »

Huikeaa! Kyllä te olette tehokkaita tiedonhankkijoita Smiley

Tuommoinen leposohvalla varustettu invakuljetin se vasta olisi luksusta, yhdellä kädellä vain ohjaltaisiin ja toisessa kädessä olisi jäätelötötterö. Välillä sitten vain pysähtyisin ja ihmettelisin kiireistä maailman menoa, kunnes sitten pikkuhiljaa kiertäisin narun kampiakselin päähän ja kiskaisisin KM3;sen käyntiin . . . pröt . . pröt . . taidanpa ajella satamaan katselemaan laivoja . . . .
Smiley

Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #263 on: 27.07.10, 06:10 »

Tuossa Wanderer tehtaan tuotantoa, johtaisko jäljet sylttytehtaalle. Wink

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #264 on: 27.07.10, 07:19 »

Aivan . . nimenomaan tuohon tuo KM3 näyttää perustuvan. Tutkin tuota Dnepr moottoripyörätehtaan historiaa. Tämä Saksalainen Wanderer tehdas meni sotakorvauksena Neuvostoliitolle 1946. Aluksi he tekivät tuota kolmipyörää ilmeisesti Wanderer:in valmistamalla moottorilla mutta vuodesta 1947-alkaen omalla vastaavalla kopiolla. Mikäli nyt oikein osasin tulkita tuota venäjästä käännettyä tekstiä.
Näköjään Dnerp tehtaan historia alkaa noista (sota) invaliidikuljettimista. Aivankuin Saksassa tuli vastaavaan käyttöön Messershmid Cabinroller ja sen edeltäjä.

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #265 on: 27.07.10, 17:44 »

Jo`vain on tuima ilme , miksi  Shocked, olihan juuri käyty inssiajossa ja kortti taskussa -71. Huom. ajosaappaat , joskin varret lahkeen peitossa laugh

[ attachment removed / expired ]

  Risto
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #266 on: 27.07.10, 18:03 »

Jo`vain on tuima ilme , miksi  Shocked, olihan juuri käyty inssiajossa ja kortti taskussa -71. Huom. ajosaappaat , joskin varret lahkeen peitossa laugh

  Risto

Tyytyväisen näköinen nuorimies.  thmbup

salgmark miuku telia.com
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #267 on: 27.07.10, 18:15 »

Tyytyväisen näköinen nuorimies.  thmbup
Tyytyväisen näköinen, no juu  Cool . Äskeisessä piti vielä mainita, että nopeusrajoitus ja  ne huomiota herättävät keltaiset varoitusopetuskolmiot vihdoin poistettu edestä ja takaa thmbup

  Risto
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #268 on: 27.07.10, 18:49 »

M. Arvela v.-56 Pansion Koivuluodossa , allaan v.-39 Adler . Ruissalon ajoihin lähdössä varmaankin  Cheesy

[ attachment removed / expired ]

  Rsito
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #269 on: 27.07.10, 18:58 »

Nyt kyllä katson aivan uusin silmin tätä minun KM3:sta . . . vaikka onkin venäläinen kopio. Kun noista laatumerkeistä on kopsattu. Olikos noissa Adlereissa minkäkokoinen tuo moottori? 100cc kenties?

Jaakko Kuusisto
Offline Offline

Posts: 5962
Date Registered: 04.04.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #270 on: 28.07.10, 08:26 »

Tässä mopon esi-isä Malmilla, räntäsateisen lennon lopuksi  thmbup

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #271 on: 28.07.10, 13:59 »

Tässä mopon esi-isä Malmilla, räntäsateisen lennon lopuksi  thmbup

Aivan . . . ilmailupuolellakin on omat moponsa . . . "Mopo Cessna" . . . "Moput" ja mitä niitä nyt on. Tuo Harakka oli oman aikakautensa "Mopo"  Smiley

Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #272 on: 28.07.10, 17:53 »

Sattumalta tätä ketjua lukiessa taustalla soi Kesämopo: http://open.spotify.com/track/1IGBrT0qj4y5nWtuthsVfq     Cheesy
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #273 on: 29.07.10, 20:29 »

Nyt kyllä katson aivan uusin silmin tätä minun KM3:sta . . . vaikka onkin venäläinen kopio. Kun noista laatumerkeistä on kopsattu. Olikos noissa Adlereissa minkäkokoinen tuo moottori? 100cc kenties?
Adlereissa oli Fichtel & Sachs 98ccm.

Löytyihän 98ccm KMZ:astakin kuva joka on kiinni HMW: ssä  ,piti vaan vähän etsiskellä .

[ attachment removed / expired ]

http://www.sachsarchiv.de/hersteller/hmw/bilder/index.php

  Risto
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #274 on: 31.07.10, 13:22 »

Mielenkiintoista . . Tuo KM3 oli sitten näköjään käytössä myös kaksipyöräisissä kulkimissa. Aikamoinen tietopaketti tästä kehittyi ton KM3:n suhteen. Mukava tietää kaikki edelläkerrotut asiat. Mutta sitten taas välillä fillariasiaa . . . . .  Smiley

[ attachment removed / expired ]

Tuommoinen tuli vastaan kun korjasin saunan kattoa! Oli ollut unohdettuna siellä välikatossa yli 50-vuotta! Eli kyseessä on lasten kuljetusistuin polkupyörään. Tämä asennetaan ovelasti siihen naistenpyörän rungon viistoputkeen. Lapsi pitää kiinni pyörän ohjaustangosta tuossa istuessaan. Nuo narut lienevät jotain alkeellisia turvavöitä tai sitten niillä on sidottu kuljetettavia tavaroita istuimeen kiinni, sillä toimiihan tuo myöskin kätevänä lisätilana tavaroiden kuljetusta silmälläpitäen.
Pikku Reeta on siinä aikoinaan istunut joskus 40-50 lukujen vaihteessa. Tämä oli kuulemma ollut siellä kylillä aikamoinen nähtävyys, josta oltiin ylpeitä. Kenelläkään muulla ei kuulemma tämmöistä luksusta ollut.
Pihasta löyti sopivasti mummopyörä johon asensin testimielessä tämän istuimen. Pieniä lapsia ei tosin ollut näköpiirissä joten istuimen käytännöllisyys jäi testaamatta.
 Smiley

[ attachment removed / expired ]

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #275 on: 31.07.10, 13:32 »

Mielenkiintoista . .
Olen sanaton, ja sanallilen  laugh Sad
Ei kaikkea voi säilyttää , varsinkin jos siirtyy omastaok-talostata vuokra kerrostal.oon  Undecided

Sinne se jäi , tuokin jousi hälläkkä  Sad

Edit: Saatan löytää kuvankin... Isäni ja Äitini kolmea poikaansa kuljettivat kyseisissä hälläkässä, rakentaessaan omakotitaloa Raisioon-Turusta n.20km (rakennusaikana joka päivä) / sivu ..... Kuinkahan moni tuon tänäpänä (vaihteettomalla) polkokupuörällä tuon tekisi  laugh
« Last Edit: 31.07.10, 13:42 by Risto Sillanpää »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #276 on: 01.08.10, 06:41 »

 Tuossa jokin aika sitten kaveri poikkesi kylässä ja ihmettelin kun hän piti käsiä selän takana. Hän kysyi: arvaapas mitä minulla täällä on? . . . No, tämähän siellä oli . . . ensin ajattelin, että jaa . . rumpujarrulla varustettu pyörän etunapa. Vaan eipäs ollutkaan! Jarruvivustot puuttuvat ja tilalla on pari ruuvia! Kun akselia pyöritti niin siinä tuntuivat pehmeät pykälät. Tämähän on dynamo, ja vanha! . . .  Eikös se ollutkaan Shimano joka keksi napadynamon!

[ attachment removed / expired ]

Eipä ollut Shimano ensimmäinen, sillä tämä Raleighin "Dynohub" on patentoitu jo vuonna 1939. Tosin alkuaikojen mallit olivat 12-volttisia. Tämä minun Dynohub on arviolta 1944 jolloin tulivat 6-volttiset mallit. Linkki: http://www.sheldonbrown.com/retroraleighs/catalogs/1951-england/pages/02-dynohub.html

Eipä mitään . . . aloitetaan perusteelliset laboratoorio testit. Aluksi katsomme mitä Dynohub on syönyt. Noihin ruuveihin kiinnitetään johdot. Napaisuudella ei ole väliä, koska tämä dynamo kehittää vaihtosähköä, vaihtovirtaa, vaihtojännitettä, ihan kuinka haluatte. Eli toiseen ruuviin lampunjohto ja toinen pyörän runkoon.

[ attachment removed / expired ]

Tälläinen Dynohub on sisältä. Mangneetti pyörii navan rummun mukana ja Käämit pysyvät paikallaan. Yksinkertaista ja melkoisen huoletonta. Laitetaan dynamo taas käyttökuntoon ja koitetaan toimiiko se!
 Smiley
[ attachment removed / expired ]

En viitsinyt ruveta pinnaamaan napaa testejä varten, varsinkin kun se on erikoinen 32-reikäinen, eikä minulla ole niin vanhoja vanteita varastossa. Pyöritetään dynamoa pylväsporakoneella ja kytketään johdot oskilloskooppiin.

[ attachment removed / expired ]

Hyvin toimii ja vaihtosähköä pukkaa ulos! Tuo tuplaviiva näytöllä johtuu siitä kun kamera valoitti kaksi skoopin pyyhkäisyä osittain päällekkäin.

[ attachment removed / expired ]

Meinasin ensin, että kytken dynamoon Solifer Caravelle lyhdyn ja demonstroin dynamon toimintaa pimennetyssä laboratoriossa mutta pylväsporakone pyöritti dynamoa niin vinhasti, että päätin luopua testitä. Käytössä oli hitain pyörimisnopeus mutta silti volttimittari näytti aivan hurjia lukuja. Todellisuudessahan pyörän napa pyörii melko hitaasti, koitappa joskus kurkata kun ajelet pyörällä.

[ attachment removed / expired ]

Pannaan vielä Solifer dynamo testipenkkiin. Skoopissa ja porakoneessa on samat säädöt. Jännite on pienempi koska renkaan kyljestä voimansa ottavan dynamon akseli pyörii käytännön käyttötilanteessa nopeammin. Katkos skoopin näytössä johtuu siitä kun kamera valotti juuri silloin kun pyyhkäisy oli vaihtumassa.

[ attachment removed / expired ]
 Smiley

Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #277 on: 02.08.10, 12:31 »

Morot, tällainen kuljin tuli hommattua männäviikolla. Samanlaisen pistin päreiksi alle kymmenvuotiaana, kun olin keksinyt miten vasaraa ja jakoavainta käytetään Sad



[ attachment removed / expired ]


Pitäisi hankkia seuraavaksi takasatula, jalkatapit on jo. Millainen mahtoi olla alkuperäinen takasatula ? Isäni pyörässä oli suorakulmainen nahkapäällysteinen tyyny, mallia 2 kg vehnäjauhopussi, mutta netistä löytyy jousitettuja malleja.








[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 04.08.10, 17:05 by Hannu Nieminen »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #278 on: 02.08.10, 15:14 »

Onneksi olkoon Hannu! Hieno MP-valinta. Ehkä joskus teen tuon saman tempun ja ostan museorekisteröidyn Jawan. Minulla on hieman samanlaiset kokemukset kuin sinulla, oli nimittäin joskus 13-14 vuotiaana juuri tuommoinen jolla laskettiin mäkeä.
Pyörä oli aivan täydellinen, kaikki osat oli paikoillaan Emme vain saaneet sitä käyntiin koska se virtapuoli oli täysin käsittämätön sen ikäisille pojille. Miksi oi miksi sen hävitin! Varmaan vaihdoin sen johonkin matkaradioon tai mankkaan ja sinne meni . . . .
Undecided

Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #279 on: 02.08.10, 15:30 »

Kiitos. Isäni osti tuollaisen joskus 60-luvun alussa, käytettynä. Auto hommattiin -63 ja pyörä jäi puimalaan, ehjänä. Isä myi siitä sitten osia tarvitsijoille. Pyörä siinä sitten rapistui ja minä purin sitä minkä kerkesin, kytkinlevyistäkin oli kiva sormella kaivaa korkkilevyt itri ja bensakorkilla harjoitella kiekonheittoa. Kaverini vei raadon johonkin traktorin lavalla joskus 70 luvulla. Ei puhettakaan että mitään maksua olisi peritty. Nykyään rompetorilla sitten huuli pyöreänä katselee tutun näköisiä Jawaosia, hinnat ovat tyyliin : Jalkatapit = 75 euroa !

Jotenkin minusta isopyöräinen Jawa on kaunein moottoripyörä mitä on. Yksinkertaiset, selkeät ja tarkoituksenmukaiset muodot. Silmä lepää linjoissa.  Smiley

Hannu
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1