FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 10:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 144044 times)
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #300 on: 07.08.10, 19:58 »

Kyllä niitä kaksikin siinä on, mahtaako tuo lähempi olla Järvenpäästä alkujaan?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #301 on: 07.08.10, 20:35 »

On siinä hieno vekotin!


Kertakaikkisen hieno vekotin ja lavastuskin erinomainen  thmbup

Onko tuo sivuvaunu kenties sellainen "venekeulainen" ?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #302 on: 23.08.10, 17:06 »

Eräänlainen fillari tämäkin,laatutyötä.  thmbup

Kuva vuodelta 1954



[ attachment removed ]

salgmark miuku telia.com
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #303 on: 24.08.10, 05:33 »

Uskomaton käsityötaidon ja aidon harrastelun työnäyte. Jotenkin tuntuu, että ennevanhaan ihmisillä oli enemmän aikaa ja innostusta tehdä ihan oikeasti jotakin. Pitäisiköhän laittaa välillä tietokoneet tauolle ja mennä verstaaseen väsäämään jotain. Voi olla ettei enään onnistuisi . . kyllä sitä on jo niin vieraantunut oikeista teknisistä harrastuksista.
Grin
70-luvulla naapuritalossa asunut mies, teki myöskin itse peltisen polkuauton pojalleen. Siinä oli kojelaudassa painonappeja ja edessä valkoiset ja takana punaiset lamput. Tosin noin hienosti se ei ollu muotoiltu, mitä tuo Paavo Tikkasen tekemä. Kyllä sitä autoa ihailtiin sanattoman hiljaisuuden vallitessa. Harmiksemme oltiin jo liian isokokoisia, eikä mahduttu sinne auton sisään kunnolla istumaan.

Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #304 on: 24.08.10, 06:29 »

Uskomaton käsityötaidon ja aidon harrastelun työnäyte. Jotenkin tuntuu, että ennevanhaan ihmisillä oli enemmän aikaa ja innostusta tehdä ihan oikeasti jotakin. Pitäisiköhän laittaa välillä tietokoneet tauolle ja mennä verstaaseen väsäämään jotain. Voi olla ettei enään onnistuisi . . kyllä sitä on jo niin vieraantunut oikeista teknisistä harrastuksista.

Täsmälleen sama asia tuli mieleeni! Mietin, mitä kaikkea on tullut nikerretyksi vielä 90-luvun alkupuolella ja kuinka ajankäyttö muuttui ratkaisevasti vuosituhannen loppuun päästäessä. Undecided
Seppo Hiekkalinna
Offline Offline

Posts: 47
Date Registered: 16.01.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #305 on: 24.08.10, 08:20 »

Tapsalle tiedoksi: En tiedä/muista olivatko IFA 125 ja Tähti/Mocba (tjsp) aidan identtiset, hyvin ulkonäöltään samanlaiset ja
saman kokoiset. Mocbassa, lienee Moskova suomennettuna,oli nimi valmistusvaiheessa jo ikäänkuin negatiivisena kohokuva-
na tankin kyljessä. Muistikuva olisi myöskin myöhemmästä mallista, jossa olisi ollut normaali "siirtokuva" tankissa, jonkinlainen
pyrstötähti,ken muistaa tarkemmin korjatkoon.Molempien synty johtaa Saksaan,josta koneet kokonaisina tehtaina siirrettiin
lähemmäksi Uralia
Muistikuvat saattavat olla hieman hatarat, olemmehan jo ikämiehiä molemmat eikä noita ole liiemmin edes veteraanipyörinä nähtävillä.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #306 on: 24.08.10, 10:34 »

Täsmälleen sama asia tuli mieleeni! Mietin, mitä kaikkea on tullut nikerretyksi vielä 90-luvun alkupuolella ja kuinka ajankäyttö muuttui ratkaisevasti vuosituhannen loppuun päästäessä. Undecided

Taideteos on.  thmbup

Ajatelkaas jos sama kaveri olisikin tehnyt lentokoneen.

Tietääkö kukaan mitä kuuluu tekijämestarille ja taideteokselle tänään?

salgmark miuku telia.com
Tapio Hiekkalinna
Offline Offline

Posts: 243
Date Registered: 06.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #307 on: 24.08.10, 11:30 »

 Sepolle tiedoksi. Taidettiinpa tonkaista asiaa johon ehkä kannattaisi perehtyä vähän syvemmälle. Puutteellinen kielitaito
vaan estää sen. Se IFA RT125 ei ollut identtinen sen Mockban kanssa mm jousitus takapäässä loisti poissa olollaan y.m.s.

Tuossa googlettaessani  löysin uutta tietoa näistä m-pyöristä. Harley Davidson on tehnyt pyörän jossa oli ainakin samannä-
köinen moottori mallinimi S-125, BSA teki myöskin jonkun joka oli nimeltään BSA BANTAM ja jopa japsitkin yhtyivät tähän
ketjuun tehdessään pyörän jota kutsuivat YAMAHA YA-1. Kuka plagioi ketä, DKW taitaa olla kantaisä.
Jollekin joka ehkä on kiinnostunut tälläisistä voisi olla paikka tonkaista, onhan tässä Saksa Venäjä Englanti Amerikka ja
Japani hommailleet saman konseptin kimpussa. Mielenkiintoista.

Se Tapsa sieltä jostakin.

Tapsa göötanmaalta
Seppo Hiekkalinna
Offline Offline

Posts: 47
Date Registered: 16.01.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #308 on: 24.08.10, 13:44 »

Tutkitaanpa vaan. Katselin tuossa taaksepäin tätä ketjua ja löysin sieltä:     Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Vastaus #218 : 06.07.10, 15:16 »
eli Royal Enfield´in. Siis kaksitahtinen moottori mutta eipä taida olla moottorin toimintatapaa lukuunottamatta muuta yhteistä
IFA:n ym. kanssa.
IFA:ssa näytti olleen tosiaan takajousitus mutta olikohan ensimmäisissäkin. Tuota pitää tutkia tarkemmin vielä mutta nyt pi-
tää lähteä lennokkikerhoon kaitsemaan jurioreita lennokkien rakentelussa.

Onkos Ristolla tarkempaa tietoa sen IFA:n synnystä muuta kuin se, että DKW:n tehtailta, jotka siis siirrettiin voittajan oikeudella
DDR:ään tuli sodan jälkeen juuri tuo IFA- mp ja autokin DKW  konseptista jäljennettynä.
Se Mockba= Tähti on vielä kokonaan tutkimatta mutta jospa joku valottaisi sitä puolta.

Sepi

1948 Model 125

In 1948, Harley-Davidson released the MODEL 125, a small but sturdy two-stroke road machine of 125cc displacement. After the war, America was ready for economical transportation, and the Model 125 was introduced to fill that need.
DKW RT-125

The Model 125's design was an adaptation of the German DKW motorcycles whose engineering designs were forfeited to the Allies as a part of War Reparations at the conclusion of World War II. In America, Harley-Davidson produced the Model 125. In England, BSA made the Bantam. The U.S.S.R, having control of what became East Germany, also appropriated the DKW designs, and made the Mockba M1A. In Japan, Yamaha also got into the act with the YA-1.

The Model 125 put out a whopping three horsepower. One of its more interesting features was a girder-type front end whose suspension consisted of five large rubber bands. In 1951, the rubber band front end was replaced by a more conventional hydraulic unit, the "Tele-Glide".
« Last Edit: 25.08.10, 07:46 by Seppo Hiekkalinna »
Seppo Hiekkalinna
Offline Offline

Posts: 47
Date Registered: 16.01.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #309 on: 25.08.10, 07:24 »

"Hoppu ei ole hyväksi eikä kiire kunniaksi" kertoi vanhakansa ennen tietokoneita. Tapsa puhui BSA:sta ja minä onneton Royal:
sta, no onhan niissä muutakin eroa kuin pelkkä moottori kun nimikään ei ole sama joten korjataan oma moka itse.
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #310 on: 25.08.10, 13:37 »

Nyt on ollut tapetilla murheellisessa mielessä Norja  Sad. Laitan kuitenkin kuvan, jossa Jawat ovat matkalla, siellä jossain v. -56. Pienen "automatkailun" jälkeen löytyi nykypäivään sijoittuva kuvauspaikkakin   . linkki    thmbup

[ attachment removed ]

Pekka ja Liisa  http://www.nystuenhotel.no/html.asp?nid=634&lid=1

http://www.nystuenhotel.no/html.asp?nid=636&lid=1


Risto
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #311 on: 25.08.10, 16:20 »

Onkos Ristolla tarkempaa tietoa
Valitettavasti ei oo  Sad
Googelia vähän selailin muistikuvieni tueksi. K-125 "Москва-М1А", oli kaikilta muilta osiltaan paitsi moottori/ kaasari , sekä ulkoinen virtalukko/puola sydeemi, täysin erilainen kuin (dkw) Ifa. Joten oletettavasti venäjän "takavarikko" kohdistui ainoastaan moottoriosien (valumuottien) uudelleen synnyttämiseen.

[ attachment removed ]
http://forum.flot.su/showthread.php?t=1370&page=1
http://www.auto-retro-museum.ru/gallery/g44/


Edit: kannessa näyttää olevan puolipuristin  Shocked
« Last Edit: 25.08.10, 16:29 by Risto Sillanpää »
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #312 on: 01.09.10, 03:39 »

Orvolle sivuvaunullisen mopon kuvat, vaikka taisivat olla jo muutenkin näkyvillä toisaalla:


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #313 on: 01.09.10, 04:31 »

Morot. Onko puolalaisella WSK 125 pyörällä yhteyksiä tähän DKW/IFA/Mockba linjaan ?

http://motocykle.svasti.org/index.html?strona=http://motocykle.svasti.org/wsk1251.html

Kaverilla jolta hankin Jawan oli myytävänä museorekisteröity ja entisöity WSK 125


Hannu
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #314 on: 01.09.10, 20:48 »

Orvolle sivuvaunullisen mopon kuvat, vaikka taisivat olla jo muutenkin näkyvillä toisaalla:


Kiitos vaan niimpalkauhiast. Kyl mun ny kelppa  Roll Eyes

Vain mikäs erinomainen se tämä vaunumopo sitten on?



[ attachment removed ]


EDIT: niin sitä pitikin tosiaan... ei ihan näy tuosta jälkimmäisestä Ilkan kuvasta mutta ei taida olla tuo kuitenkaan se "venekeula" sivuvaunu??

Eli jotain tuollaista tarkoitan siis:


http://static.howstuffworks.com/gif/1925-harley-davidson-jd-3.jpg


« Last Edit: 01.09.10, 22:11 by Orvo Välilä »

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tapio Hiekkalinna
Offline Offline

Posts: 243
Date Registered: 06.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #315 on: 01.09.10, 21:14 »

Morot. Onko puolalaisella WSK 125 pyörällä yhteyksiä tähän DKW/IFA/Mockba linjaan ?

http://motocykle.svasti.org/index.html?strona=http://motocykle.svasti.org/wsk1251.html

Kaverilla jolta hankin Jawan oli myytävänä museorekisteröity ja entisöity WSK 125


Hannu
Ifan moottorin puolikkaat.sylinteri erilainen ja muutenkin ei oikein stemmaa tuohon DKW/IFA/MOCKBA sarjaan. Voipa ollakin
että jotain on mutta ei oikein tuo puolankieli taivu, mutta talossa asuu puolalainen joka ehkä voisi asiaa valaista. Jos
kysäiseisin häneltä.

Tapsa göötanmaalta
Tapio Hiekkalinna
Offline Offline

Posts: 243
Date Registered: 06.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #316 on: 01.09.10, 21:34 »

Valitettavasti ei oo  Sad
Googelia vähän selailin muistikuvieni tueksi. K-125 "Москва-М1А", oli kaikilta muilta osiltaan paitsi moottori/ kaasari , sekä ulkoinen virtalukko/puola sydeemi, täysin erilainen kuin (dkw) Ifa. Joten oletettavasti venäjän "takavarikko" kohdistui ainoastaan moottoriosien (valumuottien) uudelleen synnyttämiseen.

http://forum.flot.su/showthread.php?t=1370&page=1
http://www.auto-retro-museum.ru/gallery/g44/


Edit: kannessa näyttää olevan puolipuristin  Shocked

Heippa Risto! Tuollainen mutta punainen oli serkkupojan isällä,siinä ei ollut puolipuristinta ja eipähän se satapiikkinen sellaista tarvitsekaan. Olihan ne aikoja.
« Last Edit: 02.09.10, 13:58 by Ilkka Portti »

Tapsa göötanmaalta
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #317 on: 01.09.10, 23:01 »

Yhden kuvan nurkasta löytyi tämä näkymä sivuvaunuun, armottomasti tätä piti suurentaa mutta jos ei nokan malli tästä selviä niin parempaa ei enää löydy:


[ attachment removed ]

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #318 on: 02.09.10, 05:13 »

Vain mikäs erinomainen se tämä vaunumopo sitten on?
Onhan tuo , onhan = http://www.youtube.com/watch?v=NByyf5olhEA   Roll Eyes,vaan tuo moottoriko v-4 ko Shocked
Pekka Saari
Offline Offline

Posts: 81
Date Registered: 16.07.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #319 on: 02.09.10, 13:01 »

Onhan tuo , onhan = http://www.youtube.com/watch?v=NByyf5olhEA   Roll Eyes,vaan tuo moottoriko v-4 ko Shocked

Moottori lienee Jalta/ZAZ merkkisestä ajoneuvosta.
Pages: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1