FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
29.05.17, 22:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 18 19 [20] 21 22 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 141977 times)
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #380 on: 09.04.11, 20:27 »

Tuohon voi auttaa pelkkä kopistelu jollain kalikalla kaasarin kylkeen.Helppo avata ja tarkistaa, muistaakseni kaksi ruuvia.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Miska Suoreijus
Offline Offline

Posts: 825
Date Registered: 07.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #381 on: 10.04.11, 08:13 »

Joo kannattaa ehkä kuitenkin avata se kammio siitä. Ja puhistella samalla suutin puoli thmbup
Ja siitähän sitten näet tarkasti, missä kohtaa se vuoto tarkalleen on Wink

Nikon D200, Nikon 70-300mm f/4-5.6 ED, Sigma 10-20mm f/4, Nikon 24-120mm
Kuvia: http://www.flickr.com/photos/kaakka/
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3844
Date Registered: 21.04.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #382 on: 10.04.11, 08:40 »

Mitää suuttimia... Jesaria vaa jos letku rikki, osien metästystä myöhemmi. On sellane kampe tuo Tuntsa ettei tielle jätä ellei bensa lopu...

Killerhangar
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #383 on: 10.04.11, 08:45 »

1. Uimurikammion kanteen kiinnitetty bensaletku irti tai löysällä.

2. Ryypytysnuppi jumittunut pohja-asentoon, jolloin "ryyppy" on päällä koko ajan ja polttoaine vuotaa kohokammion kannen ylivuotoreiästä ulos

3. Uimurin "kohon" kartiomaisen neulan ja kohokammion kannen messinkisen tiivistepinnan välissä on roska, jolloin "ryyppy" on tavallaan
    koko ajan päällä ja polttoaine virtaa ylivuotoreiästä ulos.

4. Uimuri "koho" vuotaa, eli se ei pysy pinnalla vaan uppoaa polttoaineeseen ja avaa tällöin polttoaineen tulon jolloin
   se "ryyppy" on tavallaan taas koko ajan päällä. Uudemmissa paappiksissa tuo koho on muovia ja yleensä se kannattaa ostaa uusi mikäli
   sattuu vuotamaan.

5. Mikäli mopo on ollut talven yli ilman bensaa, niin se koho on laskeutunut uimurikammion pohjalle polttoaineen haihtuessa ja on
   mahdollista, että se on silloin jumittunut ala-asentoon kohon neulan alapään mennessä ohjurireikään ja polttoaineen haihtuessa
   tavallaan "hapettunut sinne kiinni.

6. Mikäli koho ei ole alkuperäinen voi sen neula olla liian lyhyt ja silloin käy niin, että kun kuivaan kaasuttimeen tulee
   polttoainetta niin koho kyllä lähtee nousemaan polttoaineen mukana mutta neulan kärki ei osukaan kannen reikään ja taas
   jää se "ryyppy" jatkuvasti päälle. (vika on harvinainen) mutta ei ennen näkemätön, varsinkaan paljon ruuvatussa nuorisomopossa.

7  Uimurikammion kannen ruuvit löysällä tai sen tiiviste vuotaa, vanhemmissa paperinen uudemmissa kuminen o-rengas.

8. Läpinäkyvät muoviset bensaletkut tapaavat ajan mittaan kovettua "kivikoviksi" jolloin niitä on irroituksen jälkeen vaikea
   saada enään tiiviisti paikoilleen. Kannattaa vaihtaa tilalle musta kuminen bensaletku joka on pitkäikäinen ja tiivis.

9. Mopossa ei ole enään kaasutinta, vaan joku on pöllinyt sen talven aikana (erittäin yleinen vika).
   Grin

Varsinaiseen polttoainevuotoon Bing kaasuttimen pääsuutin liittyy vain siten, että jos sen ottaa kokonaan irti tai ruuvaa löysälle niin polttoaine virtaa reiästä ulos jatkuvasti koska kohokammiossa polttoaineen pinta ei nouse lainkaan, eikä kohon neulaventtiili tällöin myöskään sulje polttoaineen tuloa.

« Last Edit: 10.04.11, 14:23 by Jari Vanhatupa »

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3844
Date Registered: 21.04.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #384 on: 10.04.11, 10:54 »

Kyllä siinä kaasari vielä on Grin Tai sitten ollut ovela ja jättänyt ryypyn paikalleen. Oli ollut hana vehkeessä koko talven auki (ihme kun oikea omistaja ei muista hanan asentoja) niin voi olla että pieni kosteus saanut bensaletkun tms auki ja sitä kautta virtaa ulos. Se virtaa aika reippaalla tahdilla...

Killerhangar
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #385 on: 10.04.11, 14:24 »

Periaatteessa ei ole haittaa vaikka mopon pensahana jäisikin "auki" asentoon. Mikäli hana, letku ja koho sulkuventtiileineen on kunnossa ja tiivis, niin mitään erikoista ei tapahdu. Tilanne on eri jos joku niistä vuotaa.
Turvallisuussyistä on kuitenkin syytä sulkea bensahana kun mopon jättää vaikkapa talliin yöksi. Mikäli kaasuttimen uimuri päättäisikin yön aikana ruveta vuotamaan ja uppoaisi, niin silloin tankillinen bensaa valuisi tallin lattialle. Siihen kun sitten sattuu tulemaan jostain pieni kipinä niin . . . WHUM!
Monesti olen käynyt sellaisessa kerrostalossa jossa rapussa tuntuu bensanhajua, se tulee pyöräsuojasta missä on nuortenmiesten mopoja.
Mopojen alla on bensa ja öljylammikot ja yläkerroksissa nukkuu yli sata ihmistä. Nuo "palopommit" saisi kuitenkin useimmiten kuntoon aivan pikkurahalla ja pienellä työllä.

Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #386 on: 27.04.11, 19:04 »

Tuli sitten hankittua itselle projekti.

Vuoden '64 Zündapp Combinette... ihan hyvässä kunnossa ikään nähden.
Tuo olisi tarkoitus pistää atomeiksi ja laittaa uutta vastaavaan kuntoon.
Sen verran koitin, että lähtee käyntiin (ekalla potkulla) ja toimii noin muuten... nyt sitten vaan rassaamaan.


[ attachment removed / expired ]

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #387 on: 01.05.11, 13:08 »

Mikähän jopo on kuvan "missillä" haarojen välissä ? Kuukelistakin koetin etsiä, vaan turhaa oli työni  Embarrassed


http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=33&t=572
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #388 on: 01.05.11, 13:13 »

Katseleppa tuolta Frankreich puolelta, mahtaa olla Mobylette tai sen johdannaisia.Tuollainen oli aikanaan myynnissä Nikkilän Shell huoltamolla.Laitteen osti sitten aikanaan kahvion unelmanainen Dagny nimeltään.Tiedän Risto, tiedän yks viineri.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #389 on: 01.05.11, 15:54 »

Mikähän jopo on kuvan "missillä" haarojen välissä ? Kuukelistakin koetin etsiä, vaan turhaa oli työni  Embarrassed


Tuo mopedi on Jupiter Camping. Siinä on Sachs moottori keskipakokytkimellä. On kyllä melkoisen harvinainen kapistus, olen vain yhden tuollaisen nähnyt.
Tuollainen meinasi kerran tulla vaihdossa Tunturi-liikkeeseen ja ajoin sillä pienen koeajolenkin. Otin siitä jopa valokuvan, kun sattui olemaan silloin kamera mukana töissä. En nyt tähän hätään lähtenyt kuvaa etsimään mutta tarvittaessa voin sen kyllä etsiä jollei tuosta muita kuvia netistä löydy.
 Smiley

Edit: Ai niin . .  olen koko päivän ollut verstaassa ruuvaamassa pyöriä. Innostuin huoltamaan perheen fillareita ja jätin vapputorilla käynninkin väliin.
Pitäähän tämä kertoa kun ollaan täällä mopo ja fillari ketjussa pulisemassa.
 Grin
« Last Edit: 01.05.11, 17:28 by Jari Vanhatupa »

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #390 on: 01.05.11, 16:50 »

Tuo mopedi on Jupiter Camping. Siinä on Sachs moottori keskipakokytkimellä. On kyllä melkoisen harvinainen kapistus, olen vain yhden tuollaisen nähnyt.
Tuollainen meinasi kerran tulla vaihdossa Tunturi-liikkeeseen ja ajoin sillä pienen koeajo lenkin. Otin siitä jopa valokuvan, kun sattui olemaan silloin kamera mukana töissä. En nyt tähän hätään lähtenyt kuvaa etsimään mutta tarvittaessa voin sen kyllä etsiä jollei tuosta muita kuvia netistä löydy.
 Smiley

Edit: Ai niin . .  olen koko päivän ollut verstaassa ruuvaamassa pyöriä. Innostuin huoltamaan perheen fillareita ja jätin vapputorilla käynninkin väliin.
Pitäähän tämä kertoa kun ollaan täällä mopo ja fillari ketjussa pulisemassa.
 Grin
Tuollakaan hakusanallla ei paljon lohtua tietämättömyyteni suotu.
(Tarvittaessa) olis hjyva, jos kuvan löytäisit , harvassa ovat. Muisteluksissani naapurin sedän vaimolla oli tuollainen, värikin sama . Muunvärisiä ei ehken ollutkaan  Roll Eyes

Wapputorille kun mennään, on lipun väri oltava tiedossa  laugh
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #391 on: 01.05.11, 17:07 »

Jupiter toi mieleen ajat entiset, oli mun ensimmäisiä mopoja.

http://www.findit.fi/sve/88571.htm

salgmark miuku telia.com
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #392 on: 01.05.11, 17:26 »

Ollen laittama Jupiter kuva tuo kyllä muistoja mieleen . . . näitähän ne oli . . oikeasta metallista tehtyjä mopoja ja ne tuoksuivatkin niin hyvälle. Tuoksu vieläpä muuttui kun mopon moottori kuumeni käyntilämpöiseksi. Joskus piti myös avata tankinkorkki ja haistella bensan hajua. Kovin pitkään ei kuitenkaan voinut haistella, muuten rupesi päässä heittämään.
 Shocked

Tässä Risto tämä kuva siitä Jupiter Campingista:

[ attachment removed / expired ]

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #393 on: 01.05.11, 17:29 »

Tehtiinköhän tätä myös muulla nimellä?

salgmark miuku telia.com
55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #394 on: 01.05.11, 17:33 »

Tässä Risto tämä kuva siitä Jupiter Campingista:
Suur KIITOS Jari thmbup, vaan tuossakin kuvassa, kuten kaikissa  satula päin ....voi jospa saisin seuraavassa elämässäni olla satula Cheesy
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #395 on: 01.05.11, 17:46 »

Tehtiinköhän tätä myös muulla nimellä?

Todennäköisesti juuri näin on asian laita. Tuohan on tuollainen keskieurooppalaistyyppinen kevytmopedi joita aina silloin tällöin yritettiin tuoda myös Suomen markkinoille. Tuohonkin on todennäköisesti vain laitettu nuo "Jupiter Camping" tankintarrat ja Suomalainen tyyppikilpi. Sama mopo on todennäköisesti jossain keskieuroopassa myynnissä eri nimellä.

Näitähän oli tälläisiä tapauksia, esim: Tunturi Mikro, Solifer 10, Solifer automaatti . . .

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #396 on: 23.05.11, 16:53 »

Vintiltä vuodelta 1907 ilman välilaskua.

[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

salgmark miuku telia.com
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #397 on: 24.05.11, 04:51 »

Huikea yli 100-vuotias painotuote ja mikä sisältö! Mutta minnekäs Olle ne tarvikesivut hävitti? Eilen tuossa oli vielä semmoisia. Siinä oli mielenkiintoine juttu, kun tarjolla oli esim. runkoputkiston liitosmuhveja, jos niikuin oli itse rakentamassa polkupyörän runkoputkistoa, niin eimuuta kuin muhveja tilaamaan.
Smiley

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #398 on: 24.05.11, 05:12 »

Huikea yli 100-vuotias painotuote ja mikä sisältö! Mutta minnekäs Olle ne tarvikesivut hävitti? Eilen tuossa oli vielä semmoisia. Siinä oli mielenkiintoine juttu, kun tarjolla oli esim. runkoputkiston liitosmuhveja, jos niikuin oli itse rakentamassa polkupyörän runkoputkistoa, niin eimuuta kuin muhveja tilaamaan.
 Smiley

Ajattelin että taisi tulla muhveja liikaakin. Embarrassed

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #399 on: 24.05.11, 05:49 »

Tilaus vain sisään,telegrafosoite "MACHPORT"  laugh

[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

salgmark miuku telia.com
Pages: 1 ... 18 19 [20] 21 22 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1