Author
|
Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit (Read 146787 times)
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Tuohon voi auttaa pelkkä kopistelu jollain kalikalla kaasarin kylkeen.Helppo avata ja tarkistaa, muistaakseni kaksi ruuvia.
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Miska Suoreijus
Offline
Posts: 825
Date Registered: 07.10.09
|
Joo kannattaa ehkä kuitenkin avata se kammio siitä. Ja puhistella samalla suutin puoli  Ja siitähän sitten näet tarkasti, missä kohtaa se vuoto tarkalleen on 
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Mitää suuttimia... Jesaria vaa jos letku rikki, osien metästystä myöhemmi. On sellane kampe tuo Tuntsa ettei tielle jätä ellei bensa lopu...
|
Killerhangar
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08
|
1. Uimurikammion kanteen kiinnitetty bensaletku irti tai löysällä. 2. Ryypytysnuppi jumittunut pohja-asentoon, jolloin "ryyppy" on päällä koko ajan ja polttoaine vuotaa kohokammion kannen ylivuotoreiästä ulos 3. Uimurin "kohon" kartiomaisen neulan ja kohokammion kannen messinkisen tiivistepinnan välissä on roska, jolloin "ryyppy" on tavallaan koko ajan päällä ja polttoaine virtaa ylivuotoreiästä ulos. 4. Uimuri "koho" vuotaa, eli se ei pysy pinnalla vaan uppoaa polttoaineeseen ja avaa tällöin polttoaineen tulon jolloin se "ryyppy" on tavallaan taas koko ajan päällä. Uudemmissa paappiksissa tuo koho on muovia ja yleensä se kannattaa ostaa uusi mikäli sattuu vuotamaan. 5. Mikäli mopo on ollut talven yli ilman bensaa, niin se koho on laskeutunut uimurikammion pohjalle polttoaineen haihtuessa ja on mahdollista, että se on silloin jumittunut ala-asentoon kohon neulan alapään mennessä ohjurireikään ja polttoaineen haihtuessa tavallaan "hapettunut sinne kiinni. 6. Mikäli koho ei ole alkuperäinen voi sen neula olla liian lyhyt ja silloin käy niin, että kun kuivaan kaasuttimeen tulee polttoainetta niin koho kyllä lähtee nousemaan polttoaineen mukana mutta neulan kärki ei osukaan kannen reikään ja taas jää se "ryyppy" jatkuvasti päälle. (vika on harvinainen) mutta ei ennen näkemätön, varsinkaan paljon ruuvatussa nuorisomopossa. 7 Uimurikammion kannen ruuvit löysällä tai sen tiiviste vuotaa, vanhemmissa paperinen uudemmissa kuminen o-rengas. 8. Läpinäkyvät muoviset bensaletkut tapaavat ajan mittaan kovettua "kivikoviksi" jolloin niitä on irroituksen jälkeen vaikea saada enään tiiviisti paikoilleen. Kannattaa vaihtaa tilalle musta kuminen bensaletku joka on pitkäikäinen ja tiivis. 9. Mopossa ei ole enään kaasutinta, vaan joku on pöllinyt sen talven aikana (erittäin yleinen vika).  Varsinaiseen polttoainevuotoon Bing kaasuttimen pääsuutin liittyy vain siten, että jos sen ottaa kokonaan irti tai ruuvaa löysälle niin polttoaine virtaa reiästä ulos jatkuvasti koska kohokammiossa polttoaineen pinta ei nouse lainkaan, eikä kohon neulaventtiili tällöin myöskään sulje polttoaineen tuloa.
|
|
« Last Edit: 10.04.11, 14:23 by Jari Vanhatupa »
|
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Kyllä siinä kaasari vielä on  Tai sitten ollut ovela ja jättänyt ryypyn paikalleen. Oli ollut hana vehkeessä koko talven auki (ihme kun oikea omistaja ei muista hanan asentoja) niin voi olla että pieni kosteus saanut bensaletkun tms auki ja sitä kautta virtaa ulos. Se virtaa aika reippaalla tahdilla...
|
Killerhangar
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08
|
Periaatteessa ei ole haittaa vaikka mopon pensahana jäisikin "auki" asentoon. Mikäli hana, letku ja koho sulkuventtiileineen on kunnossa ja tiivis, niin mitään erikoista ei tapahdu. Tilanne on eri jos joku niistä vuotaa. Turvallisuussyistä on kuitenkin syytä sulkea bensahana kun mopon jättää vaikkapa talliin yöksi. Mikäli kaasuttimen uimuri päättäisikin yön aikana ruveta vuotamaan ja uppoaisi, niin silloin tankillinen bensaa valuisi tallin lattialle. Siihen kun sitten sattuu tulemaan jostain pieni kipinä niin . . . WHUM! Monesti olen käynyt sellaisessa kerrostalossa jossa rapussa tuntuu bensanhajua, se tulee pyöräsuojasta missä on nuortenmiesten mopoja. Mopojen alla on bensa ja öljylammikot ja yläkerroksissa nukkuu yli sata ihmistä. Nuo "palopommit" saisi kuitenkin useimmiten kuntoon aivan pikkurahalla ja pienellä työllä.
|
|
|
|
Jani Viipuri
Offline
Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06
|
Tuli sitten hankittua itselle projekti.
Vuoden '64 Zündapp Combinette... ihan hyvässä kunnossa ikään nähden. Tuo olisi tarkoitus pistää atomeiksi ja laittaa uutta vastaavaan kuntoon. Sen verran koitin, että lähtee käyntiin (ekalla potkulla) ja toimii noin muuten... nyt sitten vaan rassaamaan.
[ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Katseleppa tuolta Frankreich puolelta, mahtaa olla Mobylette tai sen johdannaisia.Tuollainen oli aikanaan myynnissä Nikkilän Shell huoltamolla.Laitteen osti sitten aikanaan kahvion unelmanainen Dagny nimeltään.Tiedän Risto, tiedän yks viineri.
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08
|
Mikähän jopo on kuvan "missillä" haarojen välissä ? Kuukelistakin koetin etsiä, vaan turhaa oli työni  Tuo mopedi on Jupiter Camping. Siinä on Sachs moottori keskipakokytkimellä. On kyllä melkoisen harvinainen kapistus, olen vain yhden tuollaisen nähnyt. Tuollainen meinasi kerran tulla vaihdossa Tunturi-liikkeeseen ja ajoin sillä pienen koeajolenkin. Otin siitä jopa valokuvan, kun sattui olemaan silloin kamera mukana töissä. En nyt tähän hätään lähtenyt kuvaa etsimään mutta tarvittaessa voin sen kyllä etsiä jollei tuosta muita kuvia netistä löydy. Edit: Ai niin . . olen koko päivän ollut verstaassa ruuvaamassa pyöriä. Innostuin huoltamaan perheen fillareita ja jätin vapputorilla käynninkin väliin. Pitäähän tämä kertoa kun ollaan täällä mopo ja fillari ketjussa pulisemassa. 
|
|
« Last Edit: 01.05.11, 17:28 by Jari Vanhatupa »
|
|
|
|
|
55-HO
Former member
|
Tuo mopedi on Jupiter Camping. Siinä on Sachs moottori keskipakokytkimellä. On kyllä melkoisen harvinainen kapistus, olen vain yhden tuollaisen nähnyt. Tuollainen meinasi kerran tulla vaihdossa Tunturi-liikkeeseen ja ajoin sillä pienen koeajo lenkin. Otin siitä jopa valokuvan, kun sattui olemaan silloin kamera mukana töissä. En nyt tähän hätään lähtenyt kuvaa etsimään mutta tarvittaessa voin sen kyllä etsiä jollei tuosta muita kuvia netistä löydy. Edit: Ai niin . . olen koko päivän ollut verstaassa ruuvaamassa pyöriä. Innostuin huoltamaan perheen fillareita ja jätin vapputorilla käynninkin väliin. Pitäähän tämä kertoa kun ollaan täällä mopo ja fillari ketjussa pulisemassa.  Tuollakaan hakusanallla ei paljon lohtua tietämättömyyteni suotu. (Tarvittaessa) olis hjyva, jos kuvan löytäisit , harvassa ovat. Muisteluksissani naapurin sedän vaimolla oli tuollainen, värikin sama . Muunvärisiä ei ehken ollutkaan  Wapputorille kun mennään, on lipun väri oltava tiedossa 
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08
|
Ollen laittama Jupiter kuva tuo kyllä muistoja mieleen . . . näitähän ne oli . . oikeasta metallista tehtyjä mopoja ja ne tuoksuivatkin niin hyvälle. Tuoksu vieläpä muuttui kun mopon moottori kuumeni käyntilämpöiseksi. Joskus piti myös avata tankinkorkki ja haistella bensan hajua. Kovin pitkään ei kuitenkaan voinut haistella, muuten rupesi päässä heittämään.  Tässä Risto tämä kuva siitä Jupiter Campingista: [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Tehtiinköhän tätä myös muulla nimellä?
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
55-HO
Former member
|
Tässä Risto tämä kuva siitä Jupiter Campingista:
Suur KIITOS Jari  , vaan tuossakin kuvassa, kuten kaikissa satula päin ....voi jospa saisin seuraavassa elämässäni olla satula 
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08
|
Tehtiinköhän tätä myös muulla nimellä?
Todennäköisesti juuri näin on asian laita. Tuohan on tuollainen keskieurooppalaistyyppinen kevytmopedi joita aina silloin tällöin yritettiin tuoda myös Suomen markkinoille. Tuohonkin on todennäköisesti vain laitettu nuo "Jupiter Camping" tankintarrat ja Suomalainen tyyppikilpi. Sama mopo on todennäköisesti jossain keskieuroopassa myynnissä eri nimellä. Näitähän oli tälläisiä tapauksia, esim: Tunturi Mikro, Solifer 10, Solifer automaatti . . .
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Vintiltä vuodelta 1907 ilman välilaskua.
[ attachment removed ]
[ attachment removed ]
[ attachment removed ]
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08
|
Huikea yli 100-vuotias painotuote ja mikä sisältö! Mutta minnekäs Olle ne tarvikesivut hävitti? Eilen tuossa oli vielä semmoisia. Siinä oli mielenkiintoine juttu, kun tarjolla oli esim. runkoputkiston liitosmuhveja, jos niikuin oli itse rakentamassa polkupyörän runkoputkistoa, niin eimuuta kuin muhveja tilaamaan. 
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Huikea yli 100-vuotias painotuote ja mikä sisältö! Mutta minnekäs Olle ne tarvikesivut hävitti? Eilen tuossa oli vielä semmoisia. Siinä oli mielenkiintoine juttu, kun tarjolla oli esim. runkoputkiston liitosmuhveja, jos niikuin oli itse rakentamassa polkupyörän runkoputkistoa, niin eimuuta kuin muhveja tilaamaan.  Ajattelin että taisi tulla muhveja liikaakin. 
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Tilaus vain sisään,telegrafosoite "MACHPORT" [ attachment removed ][ attachment removed ][ attachment removed ]
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
|
|
|
|