FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.09.17, 23:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 20 21 [22] 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 144013 times)
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #420 on: 25.07.11, 08:21 »

Ompa hieno! Onneksi olkoon, epäilemättä yksi Suomen hienoimmista Zundapeista. Onnistuit näemmä löytämään siihen jopa valkosivurenkaat. Saitko hankittua tuohon projektiin uusia varaosia?  Monet osat näyttävät "tehdasuusilta"
 Smiley


Kiitos, kyllähän tuohon osia löytyi... esim. pakoputki.
Nettiä tarvi tonkia useaan otteeseen, mutta löyty kuitenkin. Pappiksiin olis osaa vaikka kuinka paljon tarjolla.
Onneksi tuo oma vekotin ei hirveästi kaivannut uutta osaa, eli vanhojen fiksaamisella ja maalaamisella pääsi pitkälle.

Miska Suoreijus
Offline Offline

Posts: 825
Date Registered: 07.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #421 on: 27.07.11, 13:44 »

Eikös noihin saa jostain ihan präniköitä osiakin? Tunnen ainakin erään, joka harrastuksenaan noita vanhoja mopoja entisöi, niin kyllä hänellä ainakin pappoihin oli ihan ihan uusia osia. En sitten muista noista zundapin osista, mutta kuitenkin. Ja edelleen todella komeaa jälkeä thmbup

Nikon D200, Nikon 70-300mm f/4-5.6 ED, Sigma 10-20mm f/4, Nikon 24-120mm
Kuvia: http://www.flickr.com/photos/kaakka/
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #422 on: 27.07.11, 14:20 »

Eikös noihin saa jostain ihan präniköitä osiakin? Tunnen ainakin erään, joka harrastuksenaan noita vanhoja mopoja entisöi, niin kyllä hänellä ainakin pappoihin oli ihan ihan uusia osia. En sitten muista noista zundapin osista, mutta kuitenkin. Ja edelleen todella komeaa jälkeä thmbup

Kyllä niitä ymmärtääkseni saa, mutta tietyt osat ovat melko arvokkaita, merkin suhteellisen harvinaisuuden vuoksi ( vrt. Pappa yms. )

Esimerkiksi nuo koneen taakse tulevat alumiini (sinkki? ) valua olevat suojukset ovat suhteellisen arvokkaita jos yleensäkään sattuu löytämään. Tietenkin kauneus on katsojan silmässä ja kalleus ostajan lompakossa joten jos priimaa tehdään niin priimasta myös maksetaan....


Linkki esimerkkinä


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #423 on: 27.07.11, 15:28 »

Voi olla tietysti, että uustuotantona on ruvettu joitain osia jälleen valmistamaan noihin 50-60 luvun mopoihin. Aikoinaan kun olimme kaverini kanssa superaktiivisia mopoharrastajia joskus 80-luvulla, niin kiersimme maakunnan vanhoja mopokauppoja läpi ja ostelimme kilpaa erilaisia varaosa varastojen jäänteitä sekä mopokirjallisuutta. Kyllä se oli jo silloin hyvin heikkoa se tarjonta muihin merkkeihin kuin Tunturiin ja Soliferiin. Kerran sain eräästä hiomosta ostettua ison erän mäntiä! Siinä oli Simsonia, Dkw:tä Nsu:ta ja muitakin erikoisempia merkkejä niiden tutumpien Sasch ja Puch mäntien lisäksi.
Etupäässä niitä kulutusosia silloin löytyi kuten: vaihdekahvoja, rattaita, vaijereita, laakereita, stefoja ja sen-semmoista. Rungon osat sekä koristeosat olivat harvinaista herkkua ja niihin törmäsi tosi harvoin. Joskus löytyi uusi satula, mittari tai pakoputki.
Kaverini sai kerran ostettua niin paljon Demm osia, että niistä pystyi kokoamaan jopa uuden moottorin!
Tunturi ja Solifer osia olisi toki saanut ostaa vaikka rekkakuormittain mutta ei me niihin vähiä rahojamme tuhlattu, etupäässä saksalaisiin laatumerkkeihin yritettiin jotain löytää . . . ja heikosti löytyi!

Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #424 on: 17.09.11, 10:14 »

Uutta projektia ei pitänyt ottaa tuon Zündappin jälkeen... mutta semmoinen nyt vain ilmestyi.
Vähän uudempaa tosin, eli -73 vuoden Solifer Automaatti.
Eihän tämä nyt wanha ole... mutta onhan sillä jo 38 vuotta ikää kuitenkin.

(edit: tämä projekti meni myyntiin)

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 07.01.12, 17:46 by Jani Viipuri »

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #425 on: 25.09.11, 14:36 »

Solifer Automaatti oli ärhäkkä peli! Muistelen, että kun TM-testasi tuon mopon niin he totesivat jotenkin tähän tyyliin: "Hiekka vain lensi kun mopo lähti liikkeelle ja toisen kerran hiekka lensi kun automatiikka vaihtoi kakkoselle"
Tämä automaatti oli selvästi pirteämpi kuin muut Soliferin mallit, mistä lie sitten johtuikin. Taisi tuo sylinteri ainakin olla erilainen. Joskus 70-luvulla kun ajelin Solifer Exportilla, niin suunnittelin tuollaisen ostamista uutena. Siellä se oli paikallisessa rautakaupassa myytävänä ja kiinnosti kyllä kovasti, varsinkin sen TM-testin lukemisen jälkeen.

Ai pahus! Ketjun alkupään kuvat ovat hävinneet! No olihan ne siellä tosi pitkään . . pari vuotta . . jotenkin vain jo tottui siihen, että ne ovat siellä mahdollisena tietolähteenä myöhempää katsomista varten mutta toisaalta, tämähän on vain ilmailufoorumin yksi keskusteluketju, eikä mikään erillinen mopoharraste sivusto.
Undecided

Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #426 on: 07.01.12, 17:49 »

Nyt on jokunen kuukausi tullut puunattua/maalattua/korjattua osia ja loppiaisena tuli vihdoin kokoamisen aika...

Tästä on hyvä alkaa  Grin
Kyseessä siis hieman erikoisempi Tunturi.

[ attachment removed / expired ]

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #427 on: 07.01.12, 17:59 »

Näyttää loistavalta.  thmbup

salgmark miuku telia.com
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #428 on: 07.01.12, 18:27 »

Tuohan se on juuri se paras vaihe kun saa alkaa kokoamaan mopoa kunnostetuista osista. "Huuma" on silloin kyllä melkoinen. Hienoa työtä, vanha Tunturi sport taitaa olla kyseessä . . .
Smiley

Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #429 on: 07.01.12, 19:03 »

Hienoa työtä, vanha Tunturi sport taitaa olla kyseessä . . .
 Smiley

Näyttäis tosiaan olevan -61 mallinen se ihan ensimmäinen Sport, ei mitenkään liian usein nää noita. Mielenkiinnolla jäämme lisää kuvia odottelemaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #430 on: 07.01.12, 19:26 »

Kyseessä -62 malli.. mutta pelkän rungon perusteella hyvin arvattu.

Tässä parit lisäkuvat.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Miska Suoreijus
Offline Offline

Posts: 825
Date Registered: 07.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #431 on: 07.01.12, 19:37 »

Komeata Cool

Nikon D200, Nikon 70-300mm f/4-5.6 ED, Sigma 10-20mm f/4, Nikon 24-120mm
Kuvia: http://www.flickr.com/photos/kaakka/
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #432 on: 07.01.12, 20:21 »

Kyseessä -62 malli.. mutta pelkän rungon perusteella hyvin arvattu.

Tässä parit lisäkuvat.


Ookkei.... tässä alkaa nyt yhdistyä kaksikin mielenkiintoista aihetta.... Todella hienosti entisöity mopo ja erittäin hyvällä otteella otetut valokuvat. Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #433 on: 07.01.12, 20:39 »

Ookkei.... tässä alkaa nyt yhdistyä kaksikin mielenkiintoista aihetta.... Todella hienosti entisöity mopo ja erittäin hyvällä otteella otetut valokuvat. Cool

Veikkaan, että nuo kuvat on otettu "studioympäristössä" eikä kyseessä ole mikään photoshopjuttu. Undecided

Ilkka Toivanen
Offline Offline

Posts: 2635
Date Registered: 06.04.04

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #434 on: 07.01.12, 20:42 »

Jaa mutta hokasin että meikäläiselläkin on tähän ketjuun jotakin annettavaa... tästä se meikäläisellä lähti keulimaan, tosin ei käsistä...
[ attachment removed / expired ]

Ei sen tarvitse olla iso vika, kun se on päässä.
Pekka Suikka
Offline Offline

Posts: 399
Date Registered: 12.08.11

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #435 on: 07.01.12, 21:05 »

Joo alkoi, mutta vähän vanhemmalla kuin tuo kuvan tunturi (semmoinen pyöreätankkinen Tuna...)... No sitä ennen jo Mini 50cc (Hellcama?) Demmin moottorilla ja Delorto kaasarilla..
... niin ja parikin Simson mopoa... tyyppejä Topperilla, yms....
... Outolintu oli 80cc Moto Vap (ei ihan äkkiä ehkä tuu vastaan..?)... ja sitten isompiin...  Toi topperi sai Ace Capri scootterin 125 cc moottorin, itse laitettuna (... itse kun sen tein, niin hyvähän siitä tuli.... kuten tavallisesti... Grin ) ...
... ja kohta olikin jo 15 vuotta täynnä ja sai ihan laillisesti ajaa sitä mopoa ihan julkisella tiellä... mutta vain sitä 50 cc jarrullista versiota, jossa myös oli valot...  Smiley

EDIT
(Edellä olleet mopot oikeammilla nimillä: Helkama mini 50cc ja Monark Topper 50cc.
Tuo Moto Vap 80cc putkirunkoinen punainen pikkuponi kaunotar pitkällä satulalla on ollut kai Sachs moottorilla varustettu. Ainakin pakoputki oli kiinni kierremuffilla.
Luulin pyörää italialaiseksi, mutta näiden tietojen mukaan se on saksalais/ranskalainen: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=46727.msg217048;topicseen#msg217048 ).

Tässäpä vielä Simson pyörien tarinaa ja 'Pappa Tunturin' historiaa:
http://www.youtube.com/watch?v=C0ceUYZy77A  // Simson-historia

http://www.sunpoint.net/~magneetto/Historia1.htm  // Pappa-Tunturi historia

EDIT2:
Tuon edellämainitun Moto Vapin moottorin kuutiotilavuus saattoi olla vaikka 87 cc tai jotain... Mielestäni kuitenkin joko kasilla alkava tai sitten hyvin lähellä 80 cc kuitenkin...  Undecided
« Last Edit: 17.01.12, 08:08 by Pekka Suikka »
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #436 on: 07.01.12, 21:09 »

Veikkaan, että nuo kuvat on otettu "studioympäristössä" eikä kyseessä ole mikään photoshopjuttu. Undecided

Kai sitä studioksi voi sanoa, valkoista pahvia ja miltei valkoinen autotalli auttaa paljon (joskin mopon kuvaus tekee jo tiukkaa)... plus sitten tietysti ulkoinen salama joka ammutaan seinän/katon kautta hajalle.
Photarilla sitten tehdään taustasta täysin valkoinen, elikkäs editoimaan joutuu kuitenkin.
« Last Edit: 07.01.12, 21:13 by Jani Viipuri »

Pekka Suikka
Offline Offline

Posts: 399
Date Registered: 12.08.11

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #437 on: 14.01.12, 18:18 »

Kun täällä on noista vanhoista moottoripyöristä tietäviä...

Mikä oikeastaan oli vuoden 1951 tai 1952 BMW moottoripyörä? Siis oliko se yleinen kulkupeli vai harvinaisuus, ja onko sen tehnyt tuo sama kuuluisa BMW AG tehdas, Bayerische Motoren Werke AG?
Aina silloin tällöin tarjotaan BMW nimelle myös tulkintaa Bauern Motoren Werke tai Bundes Motoren Werke, riippuen puhutaanko sota-ajasta tai muusta ajasta... (On kuulemma vielä EMW:kin...)  Undecided

Valokuvaa pyörästä ei minulla valitettavasti ole.

Olen pikaisesti nähnyt ja tutustunut ko. pyörään. Oikeammin olen vähän aikoinaan korjannut tätä erikoista pyörää käyntihäiriön osalta vaihtamalla siihen toisen männän ja männän holkin... (joka kuitenkin oli mahdollisesti siihen kuuluva alkuperäinen melko korkea mäntä...?)
Mahdollisesti olin sen pyörän korjaaja jo toisessa sukupolvessa... sama pyörä on voinut olla jo kymmeniä vuosia aiemmin korjattavana isän korjaamolla... laita XXX asialle ja mene itse perässä...  Grin

Lyhyt kuvaus pyörästä:

Pyörä oli yksi sylinterinen, ilmajäähdytteinen ja muistaakseni joku noin 250-500cc kokoinen. Siinä oli kardaani veto. Ja sen tyyppikilpi (jota en tarkemmin muista) kertoi pyörän olevan vuoden 1951 tai 1952 BMW.

Erikoisin ja ehdottomasti mielenkiintoisinta pyörässä oli sen moottori.
Se nimittäin oli kaksitahtinen, mutta hyvin erikoinen sellainen... Varustettu YHDELLÄ suurehkolla venttiilillä sylinterin kannessa.
Siinä oli vain heikkotehoinen ja veltto venttiilin jousi (muutoin kyllä tavallisen venttiilinjousen näköinen mutta siis heppoinen sellainen).
Venttiili aukeaa vapaaliikkeisenä ilman mitään nokka-akselia, kampikammion paineen noustessa kun mäntä menee alas ...
Kaasuseoksen palamiseen sylinteriin kampikammiosta johtaa putki sylinterinkanteen (sinne missä se venttiilikin oli; vai oliko niitä putkia kaksi (?), en muista).
Se/ne olivat hämmästyttävän samankaltaisia kuin vanhan kuplavolkkarin venttiilin nostajarassien suojaputket...
Männän laakeriholkki oli sekä männässä että kiertokangessa liikkuva, tarkkasovitteinen ja teräksinen... ilman kuulia tai neuloja... vain teräs vastaan teräs ja voitelu vain siihen väliin...

Voitelu oli myös muutoinkin erikoinen... moottorissa oli kyllä vaihteistossa omat öljyt, mutta männän, kiertokangen ja sylinterin voitelu oli (bensatankin vieressä olleesta) öljysäiliöstä peräisin... ilman öljypumppua(?)
... tarkoitus oli kai pitää KAMPIKAMMIO PUOLIKSI ÖLJYLLÄ TÄYTETTYNÄ... jolloin sen bensa/ilmaseos tilavuus laskee ja sen max paine nousee männän mennessä alas (jolloin kyllä siellä sylinterinkannessa se venttiili aukeaa ja laskee sen paloseoksen sinne sylinteriin)...
... ja samalla erkanee siitä öljystä kampikammiossa voiteluun osa...? (tämä kampikammioon keräytyvä öljy oli ONGELMA mm. Suzuki 550 GT pyörässä, ja  siis ei toivottu tai suunniteltu ja toiminnan kannalta tärkeä ominaisuus... kuten kai tämän BMW pyörän tapauksessa... Grin )

Mikä tämä BMW kummajainen oikein oli?

(PS. Pyörä sinäänsä oli kyllä kokemus ajaa... mutta ei siitä sen enempää... tehtäväni oli vain saada se käymään...  laugh  (Pyörä oli jo vähän karsiutunut alkuperäisosista ja kokoonpanostaan, esimerkiksi koko etupää oli javetista (ilman minkäänlaista laakerointia!), satulaa en muista... siis aika romu se pyörä... runko, moottori, kardaani ja se tyyppikilpi kuitenkin oli alkuperäisiä...  )
Heikki Sten
Offline Offline

Posts: 1387
Date Registered: 11.06.04

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #438 on: 15.01.12, 14:16 »

Pekka, minä en tämmöisestä ole kuullutkaan saati sitten nähnyt. Shocked  Ei silti, maailma on ihmeitä täynnä.

Pilatus fani
Pekka Suikka
Offline Offline

Posts: 399
Date Registered: 12.08.11

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #439 on: 15.01.12, 14:47 »

Pekka, minä en tämmöisestä ole kuullutkaan saati sitten nähnyt. Shocked  Ei silti, maailma on ihmeitä täynnä.

No ko. laite oli tuolla Lappeenrannan suunnalla. Tuo minun 'tutustuminen' siihen kait joskus 80 -luvun puolivälissä(?), en muista kovin tarkkaan.
Kaverit raahas sen pihaan. Sanoivat ettei eräät toiset 'tutut' sitä enää tarvitse. Se pitäisi vaan saada käymään...
Ei minua kiinnostanut koko homma, olin jo vähän siitä ajasta kasvanut ulos... Sitten pikaisesti se laitettiin. Eli suomeksi: kaverit katsoi sivusta ja minä asensin...

Kyllä sillä sitten parit koeajot ajettiin. Sitten se seisoi seinustalla. Kunnes ne 'tutut' hakivatkin sen korjatun pyörän takaisin... Olin siitä oikeastaan helpottunut... jouti mennä koko laitos.  Smiley

Oma arvaus ja AIVAN HIHASTA vedetty: Pyörä on Bauerin veljeksien (?) rakentama Saksassa. Niitä oli vaan muutama. Muuttivat Suomeen sotien jälkeen ja toivat ne pari pyörää tullessaan... tämä yksi niistä...
Ja tämä siis ihan hihasta. Kunnes joku kertoo, että ko. pyörä on 10 000 kappaleen yleinen BMW -tehtaan tuotantoversio (sen Bayerische Motoren Werke AG BMW:n), ja hyvin yleinen... tai jotain vastaavaa...
... ja ettei mitään Bauerin veljeksiä ole koskaan ollutkaan... ainakaan moottoripyöriä rakentamassa... tai ainakaan tuota edellä kuvattua laitetta...

Mutta kiitos vastauksestasi!  thmbup

EDIT:
En ole niiltä 'tutuilta' tarkistanut mistä se pyörä heille oli tullut. Kaverini tuntevat ne 'tutut' kai paremmin kuin minä ja nimeltä vielä? Ne omat kaverit on minun 'tietotoimisto'. Itselläni on huono kasvo- ja nimimuisti. Mutta kysyn kunhan näen niitä LPR:n kavereita.
Tässä vaiheessa oma arvaus: Pyörä oli ns. "Rutolan rännin" paikkeilta lähtöisin, läheltä Mikkelin tietä LPR:ssä? Ja sillä ajeltiin Keltussa? Olen kai joskus vuosia aiemmin nähnyt ko. pyörän matkalla Mattilan lammen uintipaikalle?  Undecided

« Last Edit: 17.01.12, 07:41 by Pekka Suikka »
Pages: 1 ... 20 21 [22] 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1