FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.11.18, 10:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 21 22 [23] Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 149286 times)
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #440 on: 01.03.12, 14:03 »

Tässä se nyt on...  Smiley

[ attachment removed ]

Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #441 on: 01.03.12, 14:31 »

Tässä se nyt on...  Smiley


Hieno on. Ja ah, niin sporttinen. Ainakin jos vertaa samanikäiseen pappamalliin  Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #442 on: 01.03.12, 16:19 »

Tässä se nyt on...  Smiley


No jessus... sehän on kun kaupan näyteikkunasta thmbup

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Miska Suoreijus
Offline Offline

Posts: 825
Date Registered: 07.10.09

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #443 on: 01.03.12, 18:13 »

Juma.. On komea mopo Cool Varmasti kiva rakentaa mopoja noin puhtaista osista. thmbup Meinasitko myyntiin vai kovaan ajoon?

Nikon D200, Nikon 70-300mm f/4-5.6 ED, Sigma 10-20mm f/4, Nikon 24-120mm
Kuvia: http://www.flickr.com/photos/kaakka/
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #444 on: 01.03.12, 20:01 »

Juma.. On komea mopo Cool Varmasti kiva rakentaa mopoja noin puhtaista osista. thmbup Meinasitko myyntiin vai kovaan ajoon?

Kovaa ajoa tietysti, ei taatusti tule myytäväksi.
Ajettavaksi tuo on tehty (paitsi sateella), eikä tarkoitus ole seisottaa jossain kulmassa.

Alkujaan tuo oli kaukana puhtaista osista... jokunen täysin uusi osakin toki on.
Se osien puhdistus on muuten todella mukavaa puuhaa, kun kaiken öljyn ja kuran alta alkaa löytyyn kiiltoa.
Samaan kastiin menee sitten maalaus ja kaikki muu näprääminen tietysti =)


Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #445 on: 02.03.12, 15:52 »

Onneksi olkoon hienon vastavalmistuneen Tunturi-Sportin johdosta. Smiley

Täytyy kyllä nostaa hattua tuollaiselle käsityön tasolle. En löydä tuosta Tunturi Sportista mitään moitittavaa, päinvastoin . . . upeaa työtä vaijerit ja johdot vedetty siististi, istuin verhoiltu tai uusi, Kylmäkäynnistimen nuppi, ohjauslukko, kahvat jne. kaikki näyttää uudelta.
Jopa Bensaletkukin on alkuperäistä mallia. Moottorin vasemmanpuoleisia alumiinisuojia on vaikea löytää ehjinä, alkuperäinen ilmanpuhdistimen kotelo, sama juttu. Liekö lähtökohta ollut osiltaan melko alkuperäinen kun tuo vanhan mallinen ketjusuojuskin on paikoillaan. Oletko maalannut käsin tuon tankin koristeraidan ja Tunturi logon vai onko tuo tarra?

Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #446 on: 03.03.12, 08:58 »

Onneksi olkoon hienon vastavalmistuneen Tunturi-Sportin johdosta. Smiley

Täytyy kyllä nostaa hattua tuollaiselle käsityön tasolle. En löydä tuosta Tunturi Sportista mitään moitittavaa, päinvastoin . . . upeaa työtä vaijerit ja johdot vedetty siististi, istuin verhoiltu tai uusi, Kylmäkäynnistimen nuppi, ohjauslukko, kahvat jne. kaikki näyttää uudelta.
Jopa Bensaletkukin on alkuperäistä mallia. Moottorin vasemmanpuoleisia alumiinisuojia on vaikea löytää ehjinä, alkuperäinen ilmanpuhdistimen kotelo, sama juttu. Liekö lähtökohta ollut osiltaan melko alkuperäinen kun tuo vanhan mallinen ketjusuojuskin on paikoillaan. Oletko maalannut käsin tuon tankin koristeraidan ja Tunturi logon vai onko tuo tarra?


Istuin on verhoiltu uudestaan, ja oli ainoa mitä en itse alkanut opetteleen... joten se kävi ammattilaisella.
Alkuperäisiä vaijereita löytyi kun jaksoi tonkia laareja rompepäivillä jne. ja tosiaan nuo moottorin suojat on vähän hankalia löytää ja nehän multa puuttui, samaten tuulettimen kotelo oli alkujaan romuna.
Ilmanpuhdistimen kotelo oli tosiaan ehjä... onneksi. Samaten tankki oli tosi hyvässä kunnossa, ne kun tuppaavat olemaan täynnä lommoja jos ylipäätään löytää jostain.
Lähtökohdassa oli hieman toivomisen varaa, mutta kun hieman ajeli ympäri suomea rompepäivillä niin aina jotain löyty. Mitään isoa ei tietenkään tarvinnut uusia.
Tuo tankissa oleva on ihan oikea tarra. kyllä siinä hieman hiki tuli kun niitä liimaili paikalleen.


Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #447 on: 29.03.12, 12:42 »

Tervehdys jälleen kaikki pyörätekniikan ystävät. Nyt olisi hakusessa sellainen pyöränrunko missä pyörä kääntyy oikealle, kun sarvia kääntää vasemmalle. Oletko rakentanut kyseistä vempelettä tai onko sinulla tietoa kuvista mistä saisi ideaa tuommoisen fillarin toteutukseen.
Smiley

Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #448 on: 22.04.12, 17:27 »

BSA Harmi että oli auton lavalla niin ei saanut parempaa kuvaa.
[ attachment removed / expired ]

Husqvarna Model 24. Vuosimallia 1946, 1 sylinterinen ja 118 kuutioinen
[ attachment removed / expired ]

Indian.
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Joku jaksaa näpertää sillä tämä oli pienoismalli kokoa 10 cm pitkä.
[ attachment removed / expired ]

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #449 on: 22.04.12, 21:45 »

Pistetäänpäs tästäkin kuva, -57 BSA. Tuli taas talven jälkeen kokeiltua ja toisella polkasulla se lähtikin käyntiin.


-Hannu

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #450 on: 28.02.13, 15:38 »

Ajankohtainen laite: Suksimummis! Paikallisen nikkarin väsäämä erikoisajoneuvo. Takahaarukkaa ovelasti lyhennetty sahaamalle se irti keskiömuhvista ja taivuttamalle eteenpäin. Alla minisukset jotka on kiinnitetty runkoon rullalaudan telin osista väsätyin kiinnikkein. Takasuksessa on jousitus etupäässä joka ei oikein erotu kuvasta.
Tämä on kuulemma prototyyppi jota ei ole testattu. Tuohon kun vaihtaisi teräsreunaiset bleidit minisuksien tilalle niin voisi olla rajukin peli!
 Smiley
[ attachment removed / expired ]

Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 702
Date Registered: 20.11.02

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #451 on: 28.02.13, 17:14 »


Joku jaksaa näpertää sillä tämä oli pienoismalli kokoa 10 cm pitkä.


Kyseessä lienee tämä malli: http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_8494/

Käsittämätöntä kädentaitoa...  thmbup
tuma
Former member
Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #452 on: 09.03.13, 20:11 »

Ajankohtainen laite: Suksimummis! Paikallisen nikkarin väsäämä erikoisajoneuvo. Takahaarukkaa ovelasti lyhennetty sahaamalle se irti keskiömuhvista ja taivuttamalle eteenpäin. Alla minisukset jotka on kiinnitetty runkoon rullalaudan telin osista väsätyin kiinnikkein. Takasuksessa on jousitus etupäässä joka ei oikein erotu kuvasta.
Tämä on kuulemma prototyyppi jota ei ole testattu. Tuohon kun vaihtaisi teräsreunaiset bleidit minisuksien tilalle niin voisi olla rajukin peli!
 Smiley
Eikös vastaavia ollut ihan kaupasta ostettavina 70-luvun lopulla tai 80-luvun alussa? En muista tuotemerkkiä.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #453 on: 10.03.13, 07:34 »

Eikös vastaavia ollut ihan kaupasta ostettavina 70-luvun lopulla tai 80-luvun alussa? En muista tuotemerkkiä.

Kyllä oli! Ainakin "Ski-Pop" merkkisiä härveleitä oli olemassa. Joskus takavuosina semmoinen kävi myynnissä. Muistutti oheisen kuvan laitetta, tai sitten oli juuri samanlainen. En enään muista tarkasti.

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #454 on: 18.05.16, 12:07 »



Tervehdys jälleen polkupyörien ystävät! Oli tuossa pari vapaapäivää niin innostuin käyttökunnostamaan tämmöisen vanhan Jupiterin. Smiley
Pyörä tuli minulle viimeviikolla eräältä vanhalta rouvalta, tämä Jupiter oli seissyt pyöräsuojassa viallisena ties kuinka pitkään. Etupyörästä puutui puolet pinnoista ja takapyörän puolaus heilui löysänä. Ruuveja puuttui ja niiden tilalle oli laitettu rautalankaa, elikkä semmoisia normaaleja vikoja.

Etupyörä on joskus vaihdettu toiseen mutta takana on alkuperäinen vannekehä, tai päinvastoin. Yleensä tämänikäisessä pyörässä ei voi "kiristää pinnoja" sillä puolien nippelit ovat ruostuneen kiinni eivätkä lähde pyörimään vaikka niille tekisi mitä. Väkisin kun vaan vääntää niin sitten ne pinnat katkeavat.
Halusin säästää tuon vanhan maalatun rautavanteen ja katkoin kaikki pinnat ja puolasin kiekon uudelleen "käytetyillä" pinnoilla jotka olin joskus purkanut pois jostain 80-luvun romufillarista.

Tässä on tuo vanha rasvanipalla varustettu Torpedon kappa jossa takaratas on kiinni kierteillä. Napa pitää purkaa pinnoja vaihdettaessa sillä ratasta ei saa irti kuin ruuvipenkissä. Kokeilin huvikseni onko se niin lujassa kuin muistin ja olihan se! Lukitusrenkaassa on vasenkätinen kierre ja rattaassa oikeakätinen, eli se kiristyy polkemis-suuntaan.



Pyörässä oli kiinni "tosimakee" valosarja. Dynamo on hauskan mallinen, kuin mikäkin käsikranaatti. Ikävä kyllä dynamo oli jumissa ja pyöri juuri ja juuri kun sen pisti ruuvipenkkiin kiinni ja väänsi. päätin kuitenkin yrittää sen herkistämistä kun se oli peräti avattavaa mallia.
Ruiskutin laakerointiin teflonöljyä ja ensin ei meinannut auttaa mitään mutta sitten äkkiä jumitus hellittikin ja dynamo alkoi pyörimään kuin uutena. Itasiassa se pyöri niin kevyesti, että väittäisin sen olevan kevyt-toimisin dynamo mitä olen nähnyt. Olisiko magneeteista kadonnut kentää vai mitä mutta sähköä siitä vaan tulee ulos ihan kiitettävästi. Tai sitten nämä vain olivat parempia ennevanhaan.



Sekä valaisin, että dynamo ovat tuhtia metallitavaraa ja myös valisimen pikkuviat olivat kaikki korjattavissa. Suorastaa rakastan tälläisiä töitä jossa aikaa palaa tuntitolkulla kaikenlaista "hölynpölyä" korjaillessa ja säädellessä!
 Grin
Ohessa vielä kuva jossa vanha valaisin taas herää eloon . . . Smiley


« Last Edit: 18.05.16, 14:32 by Jari Vanhatupa »

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #455 on: 05.06.16, 08:34 »

Mielenkiintoinen laite tuo uusi Solifer "Pappa" mopo. Smiley
Vanhana pappamopoilijana kun tuota katselee niin täytyy kyllä hyväksyvästi nyökyttää päätään, sillä kaikki tärkeät jutut näyttäisivät olevan kohdillaan. Uskomatonta, että tällä tavalla muotoiltu mopo on jälleen valmistettu  Pääasiallisesti lähes kaikki muotoilu noissa nykymopoissa on semmoista kuin miekalla olisi huidottu sinne ja  tänne ja lopputuloksesta sitten tehty mopo. Tässä uudessa Soliferissa silmä kyllä lepää . . . 
Nelitahtimoottori tekee tuosta myös varsin kiinnostavan. Siitä on rutkasti aikaa kun pappamopossa on viimeksi nähty nelitahtikone! Pyörien puolaus on erikoinen, toisella puolella pinnat kallistuvat eteenpäin ja toisella puolella taaksepäin.

http://www.soliferpyorat.fi/Solifer-Pappa-50cc-4-tahti-musta

Mikko Suokas
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 27.07.05

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #456 on: 05.06.16, 15:58 »

Mielenkiintoinen laite tuo uusi Solifer "Pappa" mopo. Smiley

Voi että!

Jos olisin mopon tarpeessa ja sellaista hankkimassa, niin tuossa se olisi. Noiden skootterimopojen tai moposkoottereiden muotoilu ei oikein iske 50 täyttäneen makuhermoon eivätkä nuo isopyöräisetkään oikein nappaa. Jos olisin 15, niin silloin olisi varmasti toinen ääni kellossa.

Toivotaan Pappa-Soliferille menestystä markkinoilla, sehän voi olla klassikko jo syntyessään.

Mikko, neljällä pyörällä toistaiseksi
Mauno Selin
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 17.10.06

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #457 on: 11.06.16, 06:53 »

Vesijärvi Classic on jokavuotinen tapahtuma jossa kierretään Vesijärvi vanhoilla mopoilla. Oheisena pari videota tämänvuotisesta ajosta:
Lähtö Messilästä: https://youtu.be/xqcTDr7LN3A
Tienpäältä: https://youtu.be/nlnhOKlmFbk
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #458 on: 12.06.16, 13:41 »

Vesijärvi Classic on jokavuotinen tapahtuma jossa kierretään Vesijärvi vanhoilla mopoilla. Oheisena pari videota tämänvuotisesta ajosta:
Lähtö Messilästä: https://youtu.be/xqcTDr7LN3A
Tienpäältä: https://youtu.be/nlnhOKlmFbk

Mielenkiintoiset videolinkit. Tuo jäkimmäinen missä ollaan "Erkkolan kyydissä" toi muistoja mieleen. Aikoinaan edellisessä työpaikassa myimme uutena tuommoisen Erkkolan invamopon ja tein siihen luovutushuollon ja ajoin sen ostajan kotiin. Juuri tuollaista meteliä se piti ajettaessa, moottorin ääni kaikui ja kiersi siinä etukatteessa ja tuulilasissa aikatavalla. Ei ollut mitenkään hiljainen laite vaikka muuten ihan mukava ajopeli olikin.

Nuo ilmakuvavideot olivat mielenkiintoisia. Kuvattu dronesta, ihmeen vakaita kuvia noilla saa aikaan. Kopteri pysähtyy ilmaan ja kuva ei tärise tai heilu yhtään, lienee videokameran kuvanvakaimen ansiota?

Pages: 1 ... 21 22 [23] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1