Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit

<< < (2/91) > >>

NipaN:

Hyvin säilynyt muuten tuo vanha Tunturi mutta onko tuo ajettu seinään kun näyttäisi nuo runkoputket olevan mutkalla tuosta edestä, muistaakseni ne olivat suorat tuostakohtaa, tuossa mallissa. Ketjusuojus ei varmaankaan ole alkuperäinen.

Samaa runkoputkenmutkaa katselin itsekin. Ei ole muistaakseni sellaista mutkaa. Värityksessä oli mielestäni vähemmän valkeaa ja ketjunsuojus oli sellainen jossa ei ollut pitkulaisia aukkoja, yläpuolinen kuitenkin. Mulla olisi kyllä se alkuperäinen runko tallella. Tässä kirpparin pyörässä oli myös lisäpehmustetta selkänojassa, mustaa, jota ei ollut alkuperäisessä. Jossain sen ajan pyörässä sellaisen kyllä muistan nähneeni. Hinta olisi ollut sata euroa. Liikaa sittenkin vaikka satula olisikin korjattavissa liimalla. Uudennäköistähän ei kannata tehdäkään, mielestäni. Ajan patina saa näkyä. Säästyipä nekin rahat sitten mopoprojektiin, tosin se ei ole kovin vanha, -93 Monkey. Projekti on hyvällä alulla mutta taitaa olla liian nuori tähän ketjuun

On muuten jännä miten lapsen mieleen on jäänyt paljon teknisten laitteiden yksityiskohtia lapsuudessa. Sitä muistaa kuplavolkkarin kaikki peltien mutkat ja kojelaudan yksityiskohdat kun tarpeeksi kauan oli ratin ja penkin välissä pörissyt. Nyt jos pitäis muistella autoa paria taaksepäin, ei muistaisi puoliakaan siitä mitä lapsen mieleen jäi. Sama ilmiö toistuu kun lukee 60 luvun lopun Aku Ankkoja. Ei niitä näkemättä muista mutta kun yhden sivun näkee, tietää mitä seuraavalla sivulla on.

Hannu

Wanhis:

Mulla olisi tuossa kesäprojektina kunnostaa tällainen vanha Favorit kilpa/retkipyörä:

Kyllähän tuo on ihan tosimielessä tehty kilpapyörä jostain itäblokin maasta, en nyt muista mistä. Olen kyllä tuollaista hipelöinyt . . ounastelen tuohon vaihdetun laadukkaamman keskiön kampineen ja jarrukahvat . . ehkä . .
Tuo on mielestäni 80-luvun alusta? Vaikea sanoa kun nuo olivat niin pitkään markkinoilla ja vähän niitä on päässyt näkemään.
Noita tuubivanteita kyllä saa ja ne ovat muistaakseni aina samankokoisia, pinnat on ruosteessa "vai onko ne tuon väriset" ja ne kannattaa samalla vaihtaa jos nuo pyörän-navat on hyväkuntoiset ja aiot niitä käyttää.
Voisi kyllä olla hyvä idea ostaa tuohon uudet tuubikiekot napoineen päivineen.
Hieno ja nopea ja kevyt "itäblokin" raaseri!

Hannu! Laita vaan sitten juttua Monkeysta . . onhan se sentään klassinen nelitahtimopo!

Dankke:

Kyllähän tuo on ihan tosimielessä tehty kilpapyörä jostain itäblokin maasta, en nyt muista mistä.

Favorit oli Tsekkoslovakialainen lafka. Ilmeisesti Italialaisista osista tehty nuo pyörät (joskus kun netistä luin jonkun artikkelin missä tuo sanottiin)

PeteL:
Kas tuollaista mä olisi enää muistanutkaan, mutta mullakin oli Favorit-merkkinen kippurasarvi alkaen noin vuodesta 1980 tai 81 jolloin sain sen vähän käytettynä. Se oli kyllä uudemman näköinen 10-vaihteinen, retkimalli tarakalla ja lokasuojin. Joten ton Danin pyörän pitää olla luokkaa -75 +/- muutama. Hyvä pyörä oli kyllä kaiken kaikkiaan, Shimanon osaa oli ainakin vaihteet.

andy1:
Uuh. Enpä muista koska olisi lapselle tullut viimeksi noin hyvä mieli, kuin tuosta IKU-nopeusmittarista, jota en muistanut enää olevankaan ennen kuin kuvasta näin Sitten tulvahtivat kaikki vanhat muistot mieleen. Minun ensimmäinen oma pyöräni oli valkoinen Poni, jossa taisi jo olla tuollainen mittari. Se oli must-juttu. Poni oli 20-tuumaisilla renkailla ja alunperin myös apupyörillä varustettu. Vaikka se menikin jotenkin käsittämätömän heikkoon kuntoon vuosien saatossa noin yleisilmeeltään, en kuunaan anna anteeksi talkkarille, joka hävitti sen pyörävarastosta omin lupineen.

Pienenä poikana minulla oli sellainen hyve, josta nykyisin olen kyllä itselleni suunnattoman kade. Osasin näet säästää rahaa ja tehdä sillä sitten hankintoja aikani säästettyäni. Niinpä ostin mökin mopoikään tulleelta naapurinpojalta sellaisen kolmevaihteisen, käsijarruilla ja ties millä herkuilla varustetun fillarin muistaakseni toisen ja kolmannen luokan välissä. Myöhemmin hankin luokkakaverilta "chopperin", jossa oli maltillisesti jatkettu etuhaarukka ja pitkä satula. Kustomoin siihen eteen keltaisen huomiovalon ja taakse kylän kirkkaimman takavalon. Sitten sain semmoisen hienon Helkama-vaihdepyörän yläasteikäisenä. Siinä oli matkamittari ja kaikkea. Sillä murtui kerran kyynärpääkin, kun luokkakaveri hyppäsi varoittamatta tarakalle, fillari keuli, satula irtosi ja minä tuuskahdin asfalttiin. Sitten se kaiken hyvän lisäksi varastettiin. Ajelin aikani ukin vanhalla fillarilla ja sekin taidettiin pölliä - jopa kahteen kertaan.

Väliin tuli mopokausi. Perin ensin velimieheltä -71 -mallisen Jupiterin Sachs-moottorilla. Se oli pistämätön peli ja yhä edelleen tallella. Mopoikään tultuani perin vuorostani samalta mieheltä Solifer SM 82 -tyyppisen vauhtihirmun, joka joutui myös erinäisten viritystoimien uhriksi. Sekin on edelleen tallessa. Ukki-vainaa osti vuonna 80 -ko. vuoden mallia olevan Solifer SM Automaatti -mopon, joka oli muodoltaan 70-luvun isotankkinen malli. Taitaa olla jopa niin, että se oli alunperin vihreä ja maalattu sitten uuden vuosikerran mukaan päälle punaiseksi. Ukista kun aika jätti, sekin periytyi. Pihi kun olen omaisuudesta luopumaan, ovat kaikki kolme mopoa välttäneet sinnikkäätkin ostatteluehdotukset ja jonain päivänä entisöin ne vielä uuteen loistoon.

Vuonna -94 ostettiin silloisen neidon kanssa hienot maastopyörät. Molemmat ovat punaiset Crescentit tyyppiä "Mammoth Mountain" eli Mammuttimäkiähän niistä oitis tuli. Neidon versio oli 7-vaihteinen, minun 21-vaihteinen. Molemmat ovat edelleen tallessa ja hengissä, joskaan eivät sattuneista syistä saa enää kuherrella vieretysten samassa pyörävarastossa. Minä kerrassaan käytin omani viime syksynä huollossa ja se on nyt aivan pistämättömän hienossa kunnossa. Hyvin jos käy, en osta enää uutta fillaria tässä elämässä Mutta IKU-nopeusmittari   Ei taida edes google löytää kuvaa moisesta.

-A-

Navigation

Up one level

Next page

Previous page