FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
06.12.19, 20:55

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 155203 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #60 on: 05.06.09, 06:01 »

Tuosta kuvasta kun katsoo tuota pyöreämuotoista etuhaarukkaa ja litistettyä etupyörän kiinnityspistettä, sekä takapyörän kiinnityskohtaa ja istuinkannatinta, niin minun mielestä tuo on 50-luvulta tai vanhempi.
Mitä kaikkea tuolla metsässä voikaan olla? . . . Voi olla vaikka mitä!
Muuten eipä tuonikäisiin pyöriin paljon enään alkuperäisvaraosia kannata pyöräliikkeistä kysellä.
Esimerkiksi takanavan sisuskalut olivat noissa ikivanhoissa aivan jotain muuta kuin esim 60-lukuisissa. Ehkä noita "metsäfillareita" kannattaisi katsella sillä silmällä, että "saisikohan noista vielä jotain osia korjattua talteen"??
« Last Edit: 05.06.09, 14:51 by Jari Vanhatupa »

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #61 on: 05.06.09, 12:40 »

Tämähän oli mopo- ja fillarikeskustelu, mutta tuo takana oleva laite on MZ RT 125/3 vm. 1962, ostin sen raadon v. 2000 ja sain entisöinnin valmiiksi keväällä 2005. Se on museorekisterissä.

"Tämähän oli mopo- ja fillarikeskustelu" Cheesy
Kaiken uhallakin Grin Lieneekö tässä kuvassa sama yksilö ?


[ attachment removed / expired ]

 Risto

Edit: kuvasin tuon (Big Wheels Pieksämäki 16.7-2005 )
« Last Edit: 05.06.09, 12:49 by Risto Sillanpää »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #62 on: 05.06.09, 14:40 »

"Tämähän oli mopo- ja fillarikeskustelu" Cheesy
Kaiken uhallakin Grin Lieneekö tässä kuvassa sama yksilö ?

Eikös nuo 125cc ole "mopoja" ainakin jos kuuntelee tosimiesten Mp-juttuja! Grin

Käyttäjäthän sen päättää minkälainen tästä ketjusta tulee . . . jos on tarvetta ottaa tähän vanhat museo MP:t mukaan niin ei kai siinä tarvitse kuin muuttaa ketjun nimi esim.
" Vanhat Mopot, MP:t ja Fillarit"   . . . .  No tuostahan voi aina keskustella.

Tuo MZ on kyllä uskomattoman hieno ja taitavasti entisöity! Täytyy hattua nostaa työn tekijälle, kuka lieneekin. Täyskoteloitu ketju oli aina yksi Mitsin valtteja. Katsokaapa tuota satulaa ja noita matkustajan tiloja sekä jalkatappien sijoitusta alas ja verratkaa nykypyöriin. Tuolla tyttöystävä viihtyisi varmaan pitemmänkin matkan.
Nopeusmittari taitaa ottaa käyttövoimansa takapyörästä. Nuo suoraan pyörän-napojen läpi tulevat pinnat olivat myös eräs Mz erikoisuus, niissä ei ole ollenkaan sitä mutkaa. Muistan kun 70-luvun lopussa ajelin uudella 100cc Kawasakilla, niin silloin tutustuin ja ihastuin senaikaiseen Mz mallistoon ja suunnittelin Kawan vaihtamista Mitsiin.
Vaikka 100cc Kawa oli kaikinpuolin hyvä vaativaankiin matka-ajoon, niin arvelin Mitsin olevan vielä parempi vaikka olikin hieman tehottomampi.


55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #63 on: 05.06.09, 16:10 »

Koska Jari ei totaaliseti kieltänyt, niin lisätään vielä yksi kuvaamani Pieksämäeltä vuotta myöhemmin(Big Wheels 15-16.7.2006)
Tosi Hienot MZ:tit thmbup

[ attachment removed / expired ]

 Risto
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #64 on: 05.06.09, 16:33 »

Komeita laitteita, tuollaisia olisi aikanaan saannut jopa laulamalla käytettynä.Riesana kun olivat  kauppiailla.
Varmaan vieläkin jossain ladontakaa löytyis.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
AnttiL
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #65 on: 05.06.09, 20:34 »

Katos perhana, onhan se mun pärrä  laugh
Onhan tuo vähän mopo, vaikka onkin ylikokoon porattu, kuutioita taitaa olla jotain 133 ja tehoja n. 7hp  Tongue
Huiput taitaa olla jotain 90km/h luokkaa. Mukava ajella kuitenkin pikkuteillä.
Arkistosta löytyikin pari kuvaa BigWheels 05 -reissusta:

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Sori jos menee offtopiciks
« Last Edit: 05.06.09, 22:51 by Antti Lappalainen »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #66 on: 07.06.09, 12:35 »

Onneksi olkoon Antti! Hienon Mitsin omistat! Nyt sinulla on sitten myöskin huippuluokan valokuva siitä, kun Risto julkaisi tuon kuvansa. Siitä ei enään MP-kuva voi selkeämmäksi muuttua.

Tuolla aiemmin tulin maininneeksi siitä Solifer Caravelle lyhdystä . . . ja rupesin etsimään netistä siitä kuvaa. Eipä vaan löytynyt mutta sitten tänään kun olin autoa laittamassa niin tuli mieleeni, että kyllähän minulla nyt sellainen lyhty on jossakin ja rupesin penkomaan verstaan laatikoita.
Olihan siellä sellainen ja kaiken lisäksi vielä hyväkuntoinen, oli myös Soliferin dynamo joka pääsi samaan kuvaan ja tuollaisen vanhan kissansilmänkin tuohon laitoin mukaan poseeraamaan.
Olisikohan tuo Caravelle lyhty saanut nimensä, erään saman aikakauden lentokoneen mukaan.

[ attachment removed / expired ]

Niin se isompi Iku mittari vielä . . . siitähän ei sitä kuvaa myöskään tuntunut löytyvän . . . mutta tuossa nyt olisi sellainenkin.

[ attachment removed / expired ]

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #67 on: 07.06.09, 18:12 »

Niin se isompi Iku mittari vielä . . . siitähän ei sitä kuvaa myöskään tuntunut löytyvän . . . mutta tuossa nyt olisi sellainenkin.

Haa... Minulla oli pentuna varmaan kahdessa pyörässä tuollainen isompi Iku-mittari. Hyvällä tuurilla tuollaisen raato saattaisi löytyä jostakin...
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #68 on: 08.06.09, 19:28 »

Niin se isompi Iku mittari vielä . . . siitähän ei sitä kuvaa myöskään tuntunut löytyvän . . . mutta tuossa nyt olisi sellainenkin.

Ihanaa! Tuli taas hyvä mieli Smiley Hassua, miten sitä vieläkin saattaa tuntea sormenpäissään virtuaalisesti, miltä tuo mittari tuntui, miten sen "lasia" saattoi kiertää ja irrottaa, ja miltä neulakin tuntui. Semmoinenhan piti tietty purkaakin myöhemmässä vaiheessa. Pakkohan se on mökkireissulla kaivaa potentiaaliset mestat läpi, josko mittari vielä olisi paikallaan. Tarvii varmaan laittaa ostoilmoitus johonkin. Tai jos, Juha, löydät moisen, tiedät mihin toimittaa...

Ja äärimmäisen hieno Solifer-lyhtykin!

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
JaniV
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #69 on: 27.06.09, 19:08 »

Joskus noin 10v sitten tuli pelastettua Terässiipi sport master 5 kaatopaikalta.
Tuli tuossa heivattua "ylimääräiset" osat mäkeen (vintille). nyt se näyttää modernilta ja siistiltä.
Toki tuota tuli koko päivä myös puunattua ja huollettua samalla. kyllähän tuolla polkee  Smiley

Olis vaan kiva tietää minkähän ikäinen pyörä tuo on.

[ attachment removed / expired ]
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #70 on: 28.06.09, 03:08 »

Tuo Spormaster on vuodelta 1982 ja sitä markkinoitiin aikoinaan "Pitkien matkojen harjoitus ja kuntoilupyöränä". Sitä sai ostaa 3,   5  ja 10 vaihteisina. Runkokorkeuksia miesten pyörässä oli valittavana kolmea eri kokoa 480, 580 ja 610mm. Sinun pyörä näyttäisi olevan 610mm. Ainoastaan 5-vaihteista sai sinisenä muut olivat hopean värisiä.
Tuo Shimanon Positron vaihteisto oli noihin aikohin suuri uutuus, siinä vivussa tuntui nyt ensikertaa sellaiset "pykälät" ja takavaihde keskitti automaattisesti ketjun ja rattaan samaan linjaan. Aiemmin 5-vaihteisissa piti hakea itse se "oikea" vivun asento, ettei vaihde "rohise". Vaihdevaijerikaan ei ollut enään vaijeri vaan ns. "pianolanka".
Hyväkuntoisen pyörän oli joku heittänyt kaatopaikalle . . . olet siitä näköjään ottanut lokarit, valosarjan  ja tavaratelineen pois . . . muuten vähän ajettu ja alkuperäisenä säilynyt ja saattaa olla jopa alkuperäiset renkaat alla? Tuota pyörää nimittäin myytiin juuri noilla heijastavalla sivuraidalla olevilla renkailla ja monta kertaa kävi niin, että kun renkaiden vaihto tuli eteen niin siihen valittiin joku halvempi rengas tilalle.
« Last Edit: 28.06.09, 03:19 by Jari Vanhatupa »

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #71 on: 01.07.09, 12:05 »

Minkä "merkkinen/valmistajan" oli tuo LUXUS"
, (puiset kädensijat) jonka kuvasin navetanperältä. Aikaaviepää hommaa tähänhätään ottaa ulos...On-nii-hikiki Grin
Varmaankin jostain XX-luvulta? Muistelen /tiedän, että siinä oli alkuperäis polkusimet sellaiset,(talvimalli) ettei sitä ainakaan pikkupoika voinut polkea paljas-jaloin kesällä /terävät "piikit......Sittemmin vaihdettu kumisiin thmbup enkä niitä alumiini-jalustimiä tähänhätään  löytänyt.

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

  Risto
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #72 on: 01.07.09, 15:37 »

Risto onkin löytänyt todella iäkkään pyörävanhuksen . . . ikää tuolla taitaa olla jo semmoiset 70+ . . . . eli 30-luvun pyörä on kyseessä. Valmistaja on ollut nimeltään Suomen Polkupyörä ja Konetehdas O.Y , kotimaista laatutyötä siis. Muistelen, että joskus lapsena näin tuollaisen pyörän jossa oli puiset kädensijat.
Joissakin vanhoissa pyörissä oli jopa puiset vanteetkin. Sellaista en ole kyllä nähnyt muuta kuin museossa. Puisten pyöränvanteiden tekeminen saattaa olla jo täysin kadonnutta ammattitaitoa?
Noissa puisissa kädensijoissakin oli varmaan vaikka mitä "niksejä" ennenkuin ne ne olivat tukevasti polkupyörän sarvissa kiinni.
« Last Edit: 01.07.09, 15:45 by Jari Vanhatupa »

JaniV
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #73 on: 01.07.09, 16:34 »

Tuo Spormaster on vuodelta 1982 ja sitä markkinoitiin aikoinaan "Pitkien matkojen harjoitus ja kuntoilupyöränä". Sitä sai ostaa 3,   5  ja 10 vaihteisina. Runkokorkeuksia miesten pyörässä oli valittavana kolmea eri kokoa 480, 580 ja 610mm. Sinun pyörä näyttäisi olevan 610mm. Ainoastaan 5-vaihteista sai sinisenä muut olivat hopean värisiä.
Tuo Shimanon Positron vaihteisto oli noihin aikohin suuri uutuus, siinä vivussa tuntui nyt ensikertaa sellaiset "pykälät" ja takavaihde keskitti automaattisesti ketjun ja rattaan samaan linjaan. Aiemmin 5-vaihteisissa piti hakea itse se "oikea" vivun asento, ettei vaihde "rohise". Vaihdevaijerikaan ei ollut enään vaijeri vaan ns. "pianolanka".
Hyväkuntoisen pyörän oli joku heittänyt kaatopaikalle . . . olet siitä näköjään ottanut lokarit, valosarjan  ja tavaratelineen pois . . . muuten vähän ajettu ja alkuperäisenä säilynyt ja saattaa olla jopa alkuperäiset renkaat alla? Tuota pyörää nimittäin myytiin juuri noilla heijastavalla sivuraidalla olevilla renkailla ja monta kertaa kävi niin, että kun renkaiden vaihto tuli eteen niin siihen valittiin joku halvempi rengas tilalle.

Olet kyllä aikas haka kertoon näistä ! =)
Tarvi käydä koittamaan tuota vaihtestoa oikein ajatuksen kanssa ja kyllä siinä pykälät on.
Karsitut osat olivat sen verta karmeita joten otin ne pois, mutta talteen kuitenkin.
Renkaat on varmaankin alkuperäiset (Nokia Rollspeed), parista kohtaa irvistää aikas pahasti, tarvii viikolla ostaa uudet gummit alle että uskaltaa tehdä pidempää reissua.
Hannu Nieminen
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 05.11.04

WWW
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #74 on: 07.07.09, 10:31 »

Jos jotain mopoa haluaisin entisöidä, niin tämän mallista. Jos en ihan väärässä ole, tämä Solifer Speed taitaa olla aika lähellä omaa vuosikertaani eli 1958. Osatkin ovat kivasti tallessa. Oma Solifer Speedini oli vuosikertaa 1974. Moni forumilaisistakin on varmaan tämän vanhemman Speedin nähnyt livenä..mutta missä ?

Hannu

PS. Toisaalta...jos osat on tallella niin voisihan sitä ajella tällaisenakin. Eipä tuo nyt paljoa kaipaa muuta kuin 2T bensaa tankkiin ja ilmaa renkaisiin.

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 07.07.09, 10:36 by Hannu Nieminen »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #75 on: 07.07.09, 18:31 »

Huikean tyylikäs laite! Tuskin kannattaisikaan ruveta entisöimään, jos noin alkuperäisenä tuollaisen saisi käsiinsä. Kunnostaisi siitä vain tekniikan ja säilyttäisi tuon "vanhan ajan patinan".
Pikkupoikana meillä oli kavereitten kanssa tuollainen mutta se oli pappamalli. Siinä oli myös tuo Expressin moottori. Se mopo oli maalattu kokonaan siniseksi, eli kaikki merkit oli ylimaalattu, emmekä oikein tienneet mikä mopo se oli. Joku arveli sen olevan Solifer. Sitä  ei saatu koskaan käyntiin, emme osanneet sitä korjata . . . ja vaikka olisimmekin osanneetkin niin ei olisi ollut rahaa ostaa varaosia.
Mihinkähän sekin silloin katosi? Varmaan tuli vaihdettua jonkun kanssa johonkin matkaradioon tai mankkaan.
Undecided

fly_boy
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #76 on: 24.07.09, 08:51 »

Okay,

tässäpä mun rojekti

Kuuleman mukaan 40- tai jopa 30-luvulta. Itse en tiedä polkupyörien vuosimalleista mitään. Pyörä kuuluu isoäidilleni jolle lupasin pyörän kunnostaa.
[ attachment removed / expired ]

Merkkitietoa, tarkempaa vuosimallia? Arvauksia.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #77 on: 24.07.09, 11:39 »

Kyllä nyt Antton pisti pahan! . . . . . pitäisi olla lähdekirjallisuutta apuna, että tuon pystyisi tunistamaan. Väri on ollut sininen, ovelia harjanteita noissa runkoputkissa tuossa edessä, mitä ne oikein on? Tuo voisi olla ratkaiseva juttu kun tuota koittaa tunnistaa. Etumerkki puuttuu "harmi" se on jättänyt kyllä siihen jäljen jonka muoto auttaa myös tunistuksessa.
Niinkuin siinä olisi ollut kolmion mallinen merkki? Sellainen oli ainakin "Visbyssä" . . . voi kyllä mennä arvio aivan metsään.
 Embarrassed

55-HO
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #78 on: 26.07.09, 08:21 »

Niinkuin siinä olisi ollut kolmion mallinen merkki? Sellainen oli ainakin "Visbyssä" . . . voi kyllä mennä arvio aivan metsään.
 Embarrassed
Muistelen ensimmäistä omaa ajokokemustani "äiskän"pyörällä 50-luvulla(tarkoitan siis laskettelua) keinun laudalla runkoputken välissä, ajokokemus näkyy vieläkin polvessani (kuva), ja muistikuva Embarrassed vetyperoksiidin kiehunnasta polvilumpioni vieressä AUTS Smiley Mikäli olisin enäpmi valittanut, olisi laskettelu loppunut lyhyeen...
Kyseinen pyörä oli S.O.K. (yo. näyttää erehdyttävästi tuolta)  jollaisia oli silloin varmaankin joka kodissa , ilmeisesti tämäkin oli sota-aikaisia ja ns. kootut seokset. Mut silti tuo näyttää etetyttävästi SOK:lta. (voisko olla?)

[ attachment removed / expired ]

Ihmetystä herättää vaan se: ettei miesten pyörissä tuolloin ollut "rei`tettyä takalokasuojaa"  Cheesy Grin
 
  Risto

Sanoimme kyseistä pyörää Uuniluukuksi, koska tuossa tyyppikilvessä oli emäntä häärimässä tuvan leivinuunin edessä!


fly_boy
Former member
Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #79 on: 31.07.09, 15:30 »

Projektini (kuva ylempänä) lähtee huomenna tai ensi viikolla hiekkapuhallettavaksi  thmbup
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1