FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.19, 20:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 155038 times)
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

Re: Vanhat Mopot ja Fillarit
« Reply #80 on: 02.09.09, 05:01 »

Tässä ovat viimepäivinä nuo mopot olleet niin kovassa suosiossa tällä foorumilla, tosin tuolla kilpailevassa mopo-keskustelussa . . . että . . . se on nyt tietokilpailun paikka!
Eli kysymys kuuluu: Mikä mopo noista osista on syntymässä? Pitää tietää, merkki ja malli. Kyseessä oli melko pahasti kolaroitu mopo, johon on tuossa jo saatu uusi runkoputkisto ja vannekehä.
Vinkki: Pensatankkina käytän tuota edellisvuoden mallista otettua, joka tuossa on vielä väärän värinen. Pistän sitten kuvan valmiista moposta, kun oikea vastaus on saatu . . . . .
 Smiley

[ attachment removed / expired ]

Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #81 on: 02.09.09, 05:30 »

Muisti saattaa pettää mutta Tunturin tankkia tuo muistuttaa ja Puch moottorin kansi taitaa olla lattialla.Muistanko täysin väärin jos sanon Tunturi Tiger. Embarrassed

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa

« Reply #82 on: 02.09.09, 05:35 »

Muisti saattaa pettää mutta Tunturin tankkia tuo muistuttaa ja Puch moottorin kansi taitaa olla lattialla.Muistanko täysin väärin jos sanon Tunturi Tiger. Embarrassed

Ei ole Tunturi Tiger! Joka sinänsä oli aikoinaan aivan mullivasta malli ja aloitti suomessa "enduromopo buumin" Undecided

55-HO
Former member
« Reply #83 on: 02.09.09, 05:45 »

Raisua Helkamaa, ehdotta hän... Sad

Risto
Jari Vanhatupa

« Reply #84 on: 02.09.09, 05:49 »

Raisua Helkamaa, ehdotta hän... Sad
Risto

Eipä ole Raisukaan, vaikka samoihin aikoihin tämäkin kiilteli uutena kaupoissa  ympäri Suomen ja sitä myytiin kuin leipää! Smiley

Juho Pääkkönen

Date Registered: 06.06.05

« Reply #85 on: 02.09.09, 05:59 »

Näyttää aika paljo Tunturi super sportilta tai trialilta.  Cool
Arne Wallen

« Reply #86 on: 02.09.09, 06:00 »

Kun näin tuon Juhon vastauksen, olisin myös tuon sportin kannalla, näin muisti voi leikitellä. Embarrassed

Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa

« Reply #87 on: 02.09.09, 06:49 »

Näyttää aika paljo Tunturi super sportilta tai trialilta.  Cool

Onneksi olkoon Juho, Tunturi Super-Sport oli oikea vastaus ja voitit mopo tietovisan! Palkkioksi saat ottaa pienen kuvitellun koeajon, kyseisellä mopolla joka on valmiina alla olevassa kuvassa.

Tapasin aina purkaa pyörien puolauksen, että nuo navat saa kiilloitettua kunnolla! Pinnat ovat uusia ja jokainen niistä on vielä erikseen kiilloitettu.
Ketjusuoja on tehty alumiinista, alkuperäisen mallin mukaan, sen sai paremmin kiiltämään kun se oli alumiinia. Tosin tuossa se ei näytä kovinkaan kiiltävältä.
Tarkkasilmäinen huomaa, etten käyttänyt projektikuvassa olevaa yläkautta menevää pakoputkea. Muutin mieleni ja asensin tähän alakautta menevän putken. Alkuperäisen tietty, ettei "pärise". Yhteen aikaan olivat muodissa tuollaiset keinoturkis penkinpäälliset, sävy/sävyyn tietty.
 Smiley

55-HO
Former member
« Reply #88 on: 02.09.09, 07:26 »

Cheesy

Risto
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #89 on: 02.09.09, 07:30 »

Esko Kiesi?

Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Arne Wallen

« Reply #90 on: 02.09.09, 07:41 »

Kyllä tuo on Risto ja ihan normipäivä kotona, päikkärit menossa. Grin

Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa

« Reply #91 on: 02.09.09, 08:02 »

Ristolla näyttävän näköinen muija! Eikös tuo ole niitä aivan alkupään Tuntureita. Huh

Laitan tähän vielä kuvan jossa on pari kpl,  tuolla vastauksissa esiintyneitä mopoja. Eli tuossa edessä on Tunturi Start, sitten Trial, pari Tigeriä ja takana pilkistää Super-Sport.

55-HO
Former member
« Reply #92 on: 02.09.09, 08:30 »

Ristolla näyttävän näköinen muija! Eikös tuo ole niitä aivan alkupään Tuntureita. Huh

Uralin tältäpuolelta kuitenkin..  thmbup 

Risto
ovalila
Former member
« Reply #93 on: 28.09.09, 22:36 »

Nostellaas vähän kun tuli tämä kuva vastaan tuolla muualla pusatessa......

Valistuneita arvauksia otetaan vastaan ( en nimittäin ihan sata varma tarkasta mallista ole itsekään ) ja tietäjälle palkinnoksi se perinteinen omakustanteinen.

Minusta laitteisto on hienosti patinoitunut ja noi valkosivut on ihan piste i:n päälle  Grin
Arne Wallen

« Reply #94 on: 29.09.09, 05:24 »

Solifer on kyseessä taitaa olla export malli tuo Orvon tarjoilema.

Rangerit kunniaan.
Jari Vanhatupa

« Reply #95 on: 29.09.09, 11:05 »

Aikoinaan oli tuollainen mopo itsellä, semmoinen sinapin värinen. Ostin sen 14-vuotiaana ja ajelin sillä parikymppiseksi asti, jolloin se vaihtui uuteen 100cc Kawasakiin.
Ne olivat upeita vuosia . . Tytöt, Rock, Ensimmäiset bändit, Ensimmäiset työpaikat . . ja Soliferilla mentiin . . .  Smiley
Tuo tankin päällä oleva kromilista lähti irti kun avasi kaksi ruuvia. Siellä alla oli isohko tyhjä tila jossa tapasin pitää isompaa jako-avainta ja ruuvimeisseliä ym. Istuimen alla oli toinen työkalu kotelo.
Kovin on alkuperäisenä säilynyt tuo yksilö, ainoastaan ketjusuojan ala-osa puuttuu . . jopa nuo suojalevyjen koristelistat ovat tallella ja alkuperäinen ryyppyvipu.
Tuo exportti voitti aikoinaan jonkin teollisen muotoilun palkinnonkin, en nyt äkkiä muista mikä se oli.
 Smiley

Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

« Reply #96 on: 29.09.09, 11:23 »

Tunnet noita Tuntsia sen verran paljon että osaisit jopa varmaan laittaa noku Tunturi vm 74 , manuaalilla, kuntoon? Sillä olen nääs kesällä ajanut ennen tuota skootteria ja se olisi kiva laittaa kunnolla kuntoon....

Killerhangar
Jari Vanhatupa

« Reply #97 on: 29.09.09, 11:45 »

Tunnet noita Tuntsia sen verran paljon että osaisit jopa varmaan laittaa noku Tunturi vm 74 , manuaalilla, kuntoon? Sillä olen nääs kesällä ajanut ennen tuota skootteria ja se olisi kiva laittaa kunnolla kuntoon....

Jos tarkoitat, että voisinko / osaisinko laittaa vanhan Tunturin kuntoon,  niin toki osaisin kun niitä olen ammatikseni korjannut mutta käytännössä en nykyään ehdi enään kunnostella mopoja. Lähinnä olen vielä silloin tällöin polkupyöriä rakennellut oman perheen tarpeisiin. . . . ja sitten on se vanha Alfa . . . kokeilin sitä eilen käyntiin kun se on nyt seissyt muutaman kuukauden, lähti kyllä mutta takajarrut on jumissa, pitäisi sinne alle ryömiä niitä paukuttamaan . . . . ne on ne jarrut hauskasti keskellä taka-akselia syvällä ja korkealla . . .
 Smiley

ovalila
Former member
« Reply #98 on: 29.09.09, 13:11 »

Solifer on kyseessä taitaa olla export malli tuo Orvon tarjoilema.

Exportiksi sitä ittekin epäilin toki.... joskin jostain syystä oli muka tuo jäähdytyspuhaltimen ritilä näyttävinään jotenkin erikoiselta. Muistelin sitäpaisti että se olisi ollut Soliferissa huomattavasti pienempikin kuin esmes Tunturissa?

Muistelenko ihan väärin senkin että siinä jäähdytyksessä olis ollut jonkilainen alkeellinen termostaattikin olevinaan?
Jari Vanhatupa

« Reply #99 on: 29.09.09, 14:32 »

Minä katsoin myös sitä samaa . . . ja ajattelin ensin, että tuossahan on Puchin kone eikä Soliferin käyttämä Anker-Laura.
Mutta siitä on vaikea sanoa tuosta kuvakulmasta, kun siinä puhaltimen kohdalla on niin tummaa. Siitä voi olla kyllä se puhaltimen ilmanoton kromisuojus irti . . toisaalta kun tarkemmin muistelen niin onkos tuo poljinkampien akseli ylempänä kuin Anker-Laurassa.
Siinä Soliferin puhallinjäähdytteisessä oli termostaatti. Vanhoissa mopoissa se oli aina rikki ja tapasimme ottaa sen muovisen ilmanohjaimen sieltä aina pois. Eipä silti kyllä minä olen joskus sellaisen toimivankin nähnyt. Sieltä puhallinkotelon sisältä tuli esiin semmoinen muovinen " tunnistin " moottorin lämmetessä,  joka näytti omistajalle, että termostaatti toimii.
Toinen erikoisuus siinä Anker-Laurassa oli luistiohjaus. Kaasutin tuli kiinni lohkoon, eikä sylinteriin.
 Smiley

Edit: Todellakin, eihän tuossa olekaan Se Thermomat moottori, tuo on muutaman vuoden vanhempi kuin minä kuvittelin.
        Tarkempi historiikki löytyy tuolta:http://fi.wikipedia.org/wiki/Solifer_Export
« Last Edit: 29.09.09, 14:52 by Jari Vanhatupa »

Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1