Author
|
Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit (Read 155328 times)
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Husqvarna tai Crescent lienee tuo runko, made in sweden joka tapauksessa.
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Arnen vastaus meni niin lähelle, ettei kehtaa olla paljastamatta, että "Monark" olisi ollut se aivan nappi vastaus . . . Joka tapauksessa loistoluokan mopedi aikoinaan. Erikoisuutena tuossa mopossa oli sen ILO moottorissa käytettävä ensiöveto hammashihnalla, joka teki mopon käyntiäänestä hieman erilaisen kuin muissa . . . ei nimittäin kuulunut mekaanisia ääniä ensiövedon rattaista tai ketjusta, hihna oli äänetön. http://mo-ped.se/monark/m61c1a.jpg  Mennään sitten taas polkupyöriin . . Vieläkö muistatte koska opitte ajamaan polkupyörällä ja minkälaisella? Tässäpä minun tarinani: Omaa pyörää ei tietenkään 60-luvulla köyhässä perheessä ollut, eikä sellaisen saamisesta ollut mitään toivoa. Mutta onneksi naapuritalossa asui minusta pienempi poika jolla oli 12" lastenpyörä apupyörillä. Vaikka emme olleetkaan kavereita senkummemmin, niin menin silti hänen kanssaan juttelemaan silloin tällöin. Yleensä sain myös kokeilla hänen pyöräänsä. Sitten kerran päätin mennä pihasta autotielle testaamaan oikein "tosinopeuksia" ja vauhti senkuin kiihtyi . . . oli hankalaa nojata apupyöriin kovassa vauhdissa joten yritin vääntää pyörää suorempaan asentoon . . äkkiä huomasinkin, etteivät apupyörät kosketakaan maata vaan pyörä kulki suorassa kahdella pyörällä! Silloin ymmärsin, että osaan ajaa polkupyörää! menin samantien kotiin kertomaan suurta uutista. Nyt piti sitten vain saada oma pyörä jostain! Sellaista en tietenkään saanut mutta sain lainata naapurinmiehen naistenpyörää ajoharjoitteluun. Samat konstit toimi myös "mummopyörän" kanssa ja niin jo samana päivänä ajelin sitten seisaaltaan aikuisten pyörällä!
|
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Tuo hammashihna löytyi myös Husqvarnasta, toimi melko lailla sulakkeena ja maksoi tuolloin 100 markkaa, siis -60 luvulla Nikkilän Shell huoltoasemalta ostettuna.Isoisällä tuollainen Husqvarna oli, muutoin hyvä mopo. En muista, mutta mielestäni moottorin kyljessä oli tuo Husqvarna nimi.Vaihdoin nimittäin muutaman kerran tuon hihnan. 
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
AnttiL
Former member
|
Nymans Verkstader "Hermes" vuosimallia 1961. Kuvattu kesällä 2008, hyvin palvelee edelleen:
Täältä löytyy miesten mallin Hermes: [ attachment removed / expired ] Sekä reilusti patinoitunut Pohjola: [ attachment removed / expired ] Liiteristä löytyy vieläkin teiniajan syntitappi: [ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 01.06.09, 17:56 by Antti Lappalainen »
|
|
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Eipä tuo taustalla olevakaan hassun oloinen ole. 
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Ne taisivat tosiaan mennä poikki silloin tällöin nuo hammashihnat! Kuinkahan pitkään sellainen mahtoi kestää? Ensimmäinen moponi oli Monark ja siitä oli ostettaessa juuri tuo hihna poikki. Ne olivat erilaisia nuo Husqvarnan ja ILO:n hihnat, molemmat on joskus olleet kädessä yhtäaikaa. Antilla uskomatonta kalustoa tallella! Hienossa alkuperäiskunnossa tuo Hermes! Minulla oli poiken Tunturi nuorisopyörässä juuri samanlainen Soliferin valosarja, tuossa sinun Hermeksessä on taidettu myös takavalo pistää palamaan! Pohjola pyörä taitaa olla peräti 40-50 luvulta? Jossain miljoonalaatikossa muistelisin nähneeni tuollaisen Pohjola pyörän etumerkin. Muistelisin, että tuo Zundapp Combinette oli erittäin sitkeävetoinen, eikä se suostunut sammumaan millään vaikka oli kuinka iso mäki ja kaksi henkilöä mopon päällä! Tuollainen oli parillakin nuoruusajan kaverilla . . . väriltään ne mopot olivat sinisiä. Upeassa kunnossa tuo sinun Zundapp . . ilmeisesti jonkinverran "tyylikkäästi" siistitty? En koskaan omistanut Combinettea, sensijaan oli kyllä yksi Zundapp olikohan se nyt joku "M50 mofa" tai jotain sinnepäin. Siinä oli neliskulmainen sylinteri ja puhallinjäähdytys. Sen mopon hävittämistä olen katunut ehkä eniten! Tosin siinä oli semmoinen vika joka oli nuorellemiehelle liian vaikea korjattava, joku oli nimittäin hitsannut eturaan kiini vetoakseliin ja ratas olisi ollut vaihdon tarpeessa. Taustalla oleva moottoripyörä . . . olisikohan MZ . . .? Edit: Näyttää netistä löytyvän kuva aiheesta kuin aiheesta, eli tässä linkki sivulle jossa on kuvia Zundapp M50-moposta . . . juuri tuollainen oli se minun mopo mutta vain punainen, eikä tietenkään noin hienokuntoinen. http://www.flickr.com/photos/24474598@N00/2544713907
|
|
« Last Edit: 02.06.09, 07:42 by Jari Vanhatupa »
|
|
|
|
|
AnttiL
Former member
|
Kiitos!  Hermeksen ostin Ikaalisista kun aloitin opiskelut siellä, keltaisen pörssin kautta. Se oli vanhan puutalon varastossa josta talon uusi omistaja sen löysi, taisi maksaa 30e. Se on todella hyvässä alkuperäiskunnossa, näytin vain vähän patapataa ja pesuvettä. Solifer-lamppusetin löysin myös Ikaalisten kirpparilta ja sekin on kuin "pakasta vedetty". Vedin sähköt myös takalamppuun kun sielläkin oli paikka polttimolle. Pohjola lienee 50-luvulta, on vain ollut kauan säiden armoilla. Se oli maannut todella kauan Ikaalisissa opiskelija-asuntolan seinällä (renkaat olivat jo osittain mullan alla). Sitten yksi päivä sen oli joku raahannut siitä muutaman sadan metrin päähän ja heittänyt pusikkoon (sillä ei voinut ajaa kun toinen poljin puuttui ja ketjut olivat jo "yhtä puuta") Kävin hakemassa sen itselleni ja laitoin pyörän atomeiksi. Etuhaarukka oli vääntynyt seinään tai puuhun ajamisen seurauksena pahasti taaksepäin, jonka oikaisin pillillä kuumentamalla ja vääntämällä. Putsasin ja rasvasin kaikki laakerit ja hommasin uudet sisäkumit ja ketjut. Tällä hetkellä siinä on myös paremmin henkeen sopiva kulahtanut nahkainen satula tuon harmaan sijasta. Zündapp Combinette on vuosimallia 1960 jonka hommasin mopoikään tultua. "Käyttöentisöin" sen silloisilla taidoillani, se on maalattu uudestaan alkuperäissävyn mukaan, mutta pitäisi kai olla hieman vaaleampi. Lokasuojien pitäisi olla hyvin vaalean harmaat tuon valkoisen sijaan. Ajelin sillä lukioon kesät ja talvet (kesärenkaat alla) parikin kertaa tuli vedettyä lipat jäisellä tiellä ja armeijan vanha moottoripyörälähetin teräskypärä päässä, niin ei ole paljoa järki päätä pakottanut Parin vuoden ajojen jälkeen kone alkoi olla kuitenkin jo aika loppu, kun en ollut tehnyt siihen muuta kuin sylinterin hoonauksen (kovakromipytty). Nyt se odottelee täysentisöintiä ja parempia aikoja  Tämähän oli mopo- ja fillarikeskustelu, mutta tuo takana oleva laite on MZ RT 125/3 vm. 1962, ostin sen raadon v. 2000 ja sain entisöinnin valmiiksi keväällä 2005. Se on museorekisterissä.
|
|
|
|
PekkaK
Former member
|
Tulipa mieleen, mistähän mahtaisi löytyä keskiratasta, jossa 5-sakarainen kuvio kuten Antin Hermeksessä ja Pohjolassa ylhäällä. Tietenkin kirpparit ovat yksi paikka, mutta tuleeko mieleen muita erityisiä?
|
|
|
|
PekkaK
Former member
|
Liiteristä löytyy vieläkin teiniajan syntitappi: [ attachment removed / expired ]
Tyhmän kysymys: Onko "Pappa-Tunturi" kenties kopioitu tuosta Zündappista, kun on kovasti samankaltainen?
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Tyhmän kysymys: Onko "Pappa-Tunturi" kenties kopioitu tuosta Zündappista, kun on kovasti samankaltainen?
Eipä oikeastaan . . Pappa Tunturissa oli levystä puristettu runkorakenne, tässä Zundapissa taasen oli putkirunko ja siihen liitetty, painevalusta valmistettu rungon takaosa. Etuhaarukan rakenne on myös erilainen. Uskoisin, että tuohon aikaan eri mopovalmistajat ottivat varmaankin vaikutteita toisiltaan "ristiin rastiin" Kun noita eri mopoja tarkemmin tutkii niin yllättävän erilaisia ne silti mielestäni ovat . . . jos vertaa vaikkapa nykymopoihin.
|
|
|
|
AnttiL
Former member
|
Enpä ole tuollaista IKUa ikuna nähnyt. Mulla oli sellainen appelsiininkokoinen, musta ja muovikuorinen. Kirkas plexilasi joka kierti kotelon reunaa. Kyllä siihen IKUnkin sai mielestäni erikokoisia rissoja, jotka tuota rengasta hankas. Ei se mittari voinut oikeaa näyttää rengaskoosta riippumatta yhdellä ja samalla rissalla.
Hannu
Entäs tämä? http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/11/25/8143010478545402925orig.jpgTulipa mieleen, mistähän mahtaisi löytyä keskiratasta, jossa 5-sakarainen kuvio kuten Antin Hermeksessä ja Pohjolassa ylhäällä. Tietenkin kirpparit ovat yksi paikka, mutta tuleeko mieleen muita erityisiä?
Tuo tuli lähinnä mieleen: http://www.vanhatvelot.org/keskustelu/
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Tuo on Huret tehtaan polkupyörän mittari, päätellen siitä kun lukemat loppuvat 40Km/h. Saman näköisiä mittareita käytettiin 80-luvulla myös Tunturi mopoissa, tosin niissä oli sitten eri nopeuslukemat. Huretin mittareita oli myös Tunturin kuntopyörissä ja malleja oli monenlaisia. Tuossa mittarissa oli metallikuori ja siinä oli myös "aurinkolippa". Pyörittäjä oli etunavan yhteyteen asennettava, laadukas ja kevytmetallista valettu. Mittarinvaijeri oli usein selvästi tukevampaa tekoa kuin muilla valmistajilla. Tuon mittarin "edeltäjä" oli kolmion muotoinen ja niitäkin käytettiin sekä polkupyörissä, että mopoissa. Laitan tuohon kuvalinkin vanhemmasta mallista: http://images.andale.com/f2/115/106/3561856/1097437782488_speedo_huret.jpgKun nyt noista mittareista tuli puhetta, niin otanpa kameran ja käyn verstaassa katsomassa onko siellä mitään mielenkiintoista. Operaatio "Etsi mittari" käynnistyy... Hetkinen vaan . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . No niin . . . . [ attachment removed / expired ] Jotain siellä oli . . . . Tuommoinen kolmiomallinen pp.mittari . . . . Ikun pyöreä pp.mittari se oli jossain välissä myös tuon näköinen. Vanha rataspyörittimen osa, pari "naksumallin" matkamittaria toinen oli käyttämätön. Sitten on tuo hihnavetoinen Huret. Se oli aikoinaan sellainen matkamittarien loistomalli jossa oli myös nollattava "trippi" Tuota mittaria käyttivät aikoinaan "tosiharrastajat" kuten kilpapyöräilijät ja retkeilijät. 
|
|
|
|
Pekka Holopainen
Offline
Posts: 5450
Date Registered: 14.12.05
|
Jos pitäisi valita velosipedin ja mopedin välillä, niin kyllä se olisi aina velosiped. 
|
"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
|
|
|
Antti Laukkanen
Offline
Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03
|
Tuo on Huret tehtaan polkupyörän mittari, päätellen siitä kun lukemat loppuvat 40Km/h. Saman näköisiä mittareita käytettiin 80-luvulla myös Tunturi mopoissa, tosin niissä oli sitten eri nopeuslukemat. Huretin mittareita oli myös Tunturin kuntopyörissä ja malleja oli monenlaisia.
Solifer-mopoissa käytettiin myös vastaavia Huret-mittareita. Kaiketi jo 70-luvullakin. Jos ei ihan väärin muista, niissä on taulun alareunassa joko Soliferin tai Tunturin logo. Ja just tuommonen musta naksumatkamittari mun Helkama-pyörässä oli  Mutta eikö mistään löydy semmoisen originaalin IKU-mittarin kuvaa... -A-
|
Fournier pilots of the world - unite!
|
|
|
AnttiL
Former member
|
Oho anteeksi, nyt mulla meni IKU ja Huret jostain syystä sekaisin
|
|
|
|
Juha Klemettinen
Offline
Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04
|
Hankin muutama vuosi sitten tällaisen projektin... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Eli Jupiter Sport. En ole tehnyt mopolle juuri mitään, nämä kuvat on viime kesältä. Tänään iski kuitenkin mopokuume  , joten jos kesälomalla sitten... Juha
|
**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Hyvä lähtökohta sikäli, että tuo oli aikoinaan suhteellisen yleinen mopomalli ja nuo puuttuvat osat on varmaankin melko helppo siihen löytää. Lampunkoppa,mottorin suojapellit ym. olivat samoja kuin kuin siinä pappamallissakin. Sashin moottorin kunnostaminenkin saattaa vielä olla varaosien suhteen mahdollista. En tosin ole enään vuosiin seurannut varaosien markkinatilannetta mutta moottori on niin yleinen, että luulisi osia vielä olevan saatavana. Minä nyt olen täällä joka välissä jotain selittämässä . . . .  . . . . . mutta . . . . Juuri tuollainen oli minun neljäs moponi . . . sen ostoa harkitsin aikoinaan tarkkaan ja kävin sitä koeajamassa useita kertoja ennen ostopäätöstä! Tai kyllä minä olin sen päättänyt ostaa mutta tarvittavat rahat ei vielä olleet kasassa. Voi sitä huumaa kun sillä ajelin edestakaisin eräällä metsätiellä . . se kulki niin kovaa! Sitten siitä meni pensahana rikki ja koeajot piti keskeyttää . . . ystäväni joka omisti mopon, kysyi minulta huolissaan: Ei kai tämä vaikuta mitenkään sinun ostopäätökseen? Hän lupasi korjata hanan seuraavaksi päiväksi, jotta koeajot voisivat jatkua. Niinpä sitten hana oli korjattu plastic padingilla, kun tulin mopoa taas koeajamaan. Kaupat sitten syntyivät ja kaveripiirissä suosio oli taattu, sillä "Sasseja" oli muillakin kavereilla ja meidän porukoissa merkki oli hyvin suuressa suosiossa. 
|
|
|
|
Juha Klemettinen
Offline
Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04
|
Hyvä lähtökohta sikäli, että tuo oli aikoinaan suhteellisen yleinen mopomalli ja nuo puuttuvat osat on varmaankin melko helppo siihen löytää. Lampunkoppa,mottorin suojapellit ym. olivat samoja kuin kuin siinä pappamallissakin. Sashin moottorin kunnostaminenkin saattaa vielä olla varaosien suhteen mahdollista. Jos olen oikein ymmärtänyt Sport-malli eroaa pappa-mallista vain suoran tankin osalta  . Itseasiassa kyseessähän on norjalainen Ögland-mopo, joita Jupiter kokosi Suomessa (oliko nämä Jupiter 50-malleja). Eikö kalliimmat Jupiter 219-mallit olleet jonkun muun merkkisiä... Täytyykin päivittää taas tietämys kunnolliselle tasolle  Tuosta kuvasta puuttuu moottorisuojapellit, ne tulivat onneksi mopon mukana. Hankin heti mopon ostamisen jälkeen ehjät lokasuojat noiden raiskattujen tilalle, samassa läjässä tuli myös etu- ja takavalojen aihiot. Suurimmat puutteet on etulampun kotelo, ketjusuoja ja lähes kaikki sähkövermeet. Yksi lampun kotelo minulla on, mutta se on niin karmeassa kunnossa, ettei sillä varmaan tee mitään. Pitää alkaa miettiä mitä tuolle tekisi. Tuo maalaus minua vähän mietityttää, onko tuo alkuperäinen maalaus, vai onko mopo sudittu jossain vaiheessa uudelleen. Juha
|
**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Tuo musta väri siinä näyttää vähän oudolta, muistelisin noiden olleen yleensä näitä puna/valkoisia: [url]http://kotisivu.dnainternet.net/jouhie/OGLAND_SPORT.bmp[/url] Onhan tuo aikamoinen työmaa . . . mutta pikkuhiljaa . . . on sitä pahemmistakin tehty. Tai sitten ostat toisen samanlaisen ja rakentelet niistä yhden hienon. Minä aloitin aina mopon kunnostuksen pyöristä! Ne kun oli valmiina viimeisenpäälle hienoina, niin sitten oli pakko jatkaa eteenpäin.  Edit: Linkkiin isompi kuva!
|
|
« Last Edit: 04.06.09, 09:49 by Jari Vanhatupa »
|
|
|
|
|
55-HO
Former member
|
Tämmöttiä "haarhinkkeleitä" on kotomaamme mettät täynnä . Kyseinen lojuu ilmastonmuutoksen kourissa mökkimme "perämettässä"  merkistä ei tietoa. Onko kenelläkään arvailua/ tietoa millä vuosikymmenellä tuollaisia valkoisia "polkusimia" (nyt murenevaa ,"kumia"?) on pyörissä kaytetty? [ attachment removed / expired ] Risto
|
|
|
|
|
|
|
|