Hannu Nieminen
Offline
Posts: 327
Date Registered: 05.11.04
|
Mikä moottori tuossa pokukelkassa !!!!  Ei tuollaista voi olla . . . mikä ihme . . onkohan itsetehty? Moottoroitu potkukelkka oli 70-luvulla myös syntymäpitäjässäni Nuijamaalla. Kelkka ja moottori oli hyvin yksinkertainen konstruktio. Moottorina oli moottorisaha, joka oli saranoitu kelkkaan sahan painopisteen kohdalta. Saha käyntiin ja ketjulaippa jäähän, käsipaineella ja kaasulla säädeltiin vauhtia jäällä. Meni isoa kovaa. Hannu "Ketterästi polkee vaari, vaarilla on Jaguaari. Etupyörä menee littuun, vaari lentää hevon****** " 
|
|
|
|
TOC
Former member
|
Mootorisoito isopyörä.  OE-708 [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
55-HO
Former member
|
Moottorikelkka menneiltä ajoilta. [ attachment removed / expired ]
IC:n moottorita tuo näyttää , ulospäin  Saattaiskohan kuitenkin olla ,että vain kuoret (sisältäen mopon moottorin) ja toinen sylindeeri on "reksiviittaa" ? Entäs sitten vedon varmistus takapyörään.... Sirkkelinterä  Risto
|
|
|
|
TOC
Former member
|
IC:n moottorita tuo näyttää , ulospäin  Saattaiskohan kuitenkin olla ,että vain kuoret (sisältäen mopon moottorin) ja toinen sylindeeri on "reksiviittaa" ? Entäs sitten vedon varmistus takapyörään.... Sirkkelinterä  Risto Otan selvää enemmän tästä mainiosta kulkupelistä. http://www.oulunautomuseo.fi/
|
|
|
|
55-HO
Former member
|
Otan selvää enemmän tästä mainiosta kulkupelistä.  Ei ainakaan minua varten tarvitse, otin jo  Rakentaja = Reijo Ervasti  Risto
|
|
|
|
Antti Laukkanen
Offline
Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03
|
Nostellaas vähän kun tuli tämä kuva vastaan tuolla muualla pusatessa...... Valistuneita arvauksia otetaan vastaan ( en nimittäin ihan sata varma tarkasta mallista ole itsekään ) ja tietäjälle palkinnoksi se perinteinen omakustanteinen. Minusta laitteisto on hienosti patinoitunut ja noi valkosivut on ihan piste i:n päälle  Laitetaas tälleen vähän jälkijunassa vielä kommentti hienoon mopokuvaan. Tunnistaminen on sinällään helpohkoa, että Soliferin logo on tankissa ja Export-logo takalokarissa, kuten pappa-Exporteissa yleensä tapasi olla. -A-
|
Fournier pilots of the world - unite!
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Tässä vuodelta 1933 hiukka mainosta, ei taida Harley olla enään saman putiikin listoilla.
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
Ja sitten tuon kuvan epätarkkuus, paranee kunhan harjoittelen tätä vuoden, ja te kattelette vanhoja mainoksia.
|
|
« Last Edit: 07.10.09, 18:50 by Arne Wallen »
|
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
TOC
Former member
|
Veli venäläisen apumoottori Rasnaja Masiina Sport,teho,riittää juuri ja juuri  [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
MGPekka
Former member
|
 Valistuneita arvauksia otetaan vastaan ( en nimittäin ihan sata varma tarkasta mallista ole itsekään ) ja tietäjälle palkinnoksi se perinteinen omakustanteinen. Minusta laitteisto on hienosti patinoitunut ja noi valkosivut on ihan piste i:n päälle [ attachment removed / expired ] Ja tässä hieman nuorempi "velipoika" eli vuosimalli 1973, loputkin puuttuneet osat ovat nyt löytyneet ja asettuvat paikoilleen talven pimeinä iltoina - rekkari ruuvataan kiinni ensi keväänä !
|
|
|
|
MGPekka
Former member
|
Solifer-mopoissa käytettiin myös vastaavia Huret-mittareita. Kaiketi jo 70-luvullakin. Jos ei ihan väärin muista, niissä on taulun alareunassa joko Soliferin tai Tunturin logo. Ja just tuommonen musta naksumatkamittari mun Helkama-pyörässä oli  Mutta eikö mistään löydy semmoisen originaalin IKU-mittarin kuvaa... -A- [ attachment removed / expired ] Jep, Huretin valmistettapa hyvinkin ja Solifer-logolla somistettuna, tässä alkuperäinen toimiva sellainen -73 Exportista
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Pekalla hieno 73-Exportti . . .Noitahan oli myös semmoisia vaalean vihreitä. Arvaa vaan, kuolasinko minä aikoinaan tuommoisen perään kun niitä ensikerran näin! Olin ajellut pitkään vanhemmalla isopyöräisellä Exportilla ja tämä uudempi malli 21" pyörineen ja Tomos moottoreineen näytti niin modernilta ja vauhdikkaalta. Tuntuu uskomattomalta, että nyt nämä ovat museo-mopoja joita entisöidään . . . niin se aika kuluu ettei huomaakkaan. 
|
|
|
|
mtanttar
Former member
|
Näitä kuvia kun katselee niin alkaa tosissaan tehdä mieli tuollaista "vanhaa kunnon" mopoa. Ja tietysti moottoripyörääkin tai skootteria (oikeaa skootteria eikä mitään mopoa), mutta korttia ei ole ja se maksaa...
Kesällä vuokrasin huvikseni moposkootterin ja ajelin sillä tunnin verran, edellisen kerran ajoin mopolla yli 10 vuotta sitten. Hauskahan sillä oli ajella pikkuteitä peltojen keskellä. En tiedä kehtaisinko kuitenkaan ajella ihmisten ilmoilla varsinkaan kakstahtimopolla kun itseänikin usein ottaa päähän se jatkuva pärinä jota joskus joutuu kuuntelemaan.
|
|
|
|
MGPekka
Former member
|
[ attachment removed / expired ]
Helkama Kulkuri 1979. 30 vuotta ja Still Going Strong.....tai ainakin suurimman osan ajasta ! Rajausvirhe laskettakoon puuskutuksen piikkiin ja kameraa säälien kuva tuli näppästyä ennen mustia sormia...
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Sehän on oikein kuntoilukäytössä, kun polkimissakin on varvaskoukut paikoillaan. Miten ne ketjut nyt noin . . . taisit ylittää rakenteellisen nopeuden? Hienosti säilynyt vanha Helkama. Ketjusuojan suojamuovikin on vielä paikoillaan. Tosin monet jättivät sen paikoilleen tarkoituksella . . . ja sopiihan se tuohon siniseen pyörään. Sieltä alta vain paljastuisi se kiiltävä ketjusuojus jos tuon repisi pois. Tosin vanhemmiten se ei enään tahdo lähteä irti yhdellä vedolla vaan irtoaa pieninä paloina . . .
|
|
|
|
MGPekka
Former member
|
Joo - äänen nopeus ei ihan ylittynyt, mutta alamäessä käyty kisailu isoimmalla vaihteella sai rakenteellisen nopeuden ylityksen aikaiseksi kuvassa näkyvin seurauksin. Ikinä ennen ei oo Kulkurista ketjut pudonneet ja taas putos.... Huomiosi sinisestä suojamuovista on aivan oikea - alkuperäinen suojamuovi alkuperäisessä suojuksessa. Ajattelin kyllä heinäkuussa irrottaa sen kolkytvuotisjuhlapäivän kunniaksi ja päästää metaallinkiillon valloilleen, mutta enpä sitten raaskinnut - katsotaan nyt sitten esim. kymmenen vuoden päästä uudelleen, vaikka veikkaan, että jos sitä ei tähän päivään mennessä ole hennonnut irrottaa, niin kuinka sitten myöhemminkään ! Säilynyt on oikea termi kuvaamaan Helkamaa, koska se on ollut omistuksessani koko ajan ja sillä on jopa kierretty Suomenmaata ihan pitemmän kaavan mukaan, mutta entisöintipuuhiin en ole joutunut, koska pyörää ei ole koskaan päästetty kurjaan kuntoon (toisin kuin omistajalleen välillä kävi....). Varsinaisessa kuntoilukäytössä on nykyään Crescentin "citymaasturi", mutta kyllä sen antamat kyydit ovat kuitenkin laimeaa hupia Kulkurin tarjoamiin verrattuna ! Varvaskoukut ovat pari vuotta pyörää nuoremmat lisävarusteet, mutta remmeineen kaikkineen vielä alkuperäisessä iskussa. Säämiskäsatula ja sarvien gripit ovat aikoinaan retkeilykäytön myötä hankittuja mukavuusvarusteita.
|
|
|
|
55-HO
Former member
|
Vaide-pyörä  Merkki ja vuosimalli ? [ attachment removed ] Risto
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Ovelasti on kyllä tuo "vaihdelaatikko" tuolla keskiön alla. Veikkaan, että vaihteita on kaksi. Olisipa mukava päästä katsomaan mitä tuo vaihdelaatikko on "syönyt" 
|
|
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Nyt laitto Risto vaikean, kerro enemmän tuosta, voiko olla enklantilainen?
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
MGPekka
Former member
|
Vaide-pyörä  Merkki ja vuosimalli ?  Risto Eikös tuo ole saksalainen kirjoituskone eli Adler ? Tuttavalla on entisöitynä ao. merkkinen feminimimankeli (Kiitos Juicelle oivasta kutsumanimestä) keskiövaihteilla (3 kpl) vuodelta 1939 ja kovasti on samanoloinen.
|
|
« Last Edit: 27.10.09, 07:48 by Pekka Kaljunen »
|
|
|
|
|
|