FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.18, 03:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 19 20 [21] 22 23 Reply Print
Author Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit  (Read 147183 times)
Ilkka Toivanen

Date Registered: 06.04.04

Re: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit
« Reply #400 on: 24.05.11, 20:47 »

Ja mitä - eilen maksoin Sundsvallissa hampurilaisesta (kal..kahveineen) saman verran kruunuja kuin esitteen ensimmäisestä moottoripyörästä!?

Nimim. huijattiinko  Cry

PS. Mahtavia ullakkolöytöjä Ollella. Oma paras ullakkolöytö on ukin almanakka merkintöineen säätiloista samalta vuodelta  Smiley

Ei sen tarvitse olla iso vika, kun se on päässä.
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #401 on: 25.05.11, 04:00 »

Tuo yli satavuotias kuvasto pitäisi saada skannattua jälkipolvien iloksi, niin kauan kun tuo paperi vielä pysyy kasassa. Minullakin on joitain yli satavuotiaita lehtiä, alkavat vain olla pian siinä kunnossa ettei sivuja enään paljon käännellä.
Paperi on muuttunut jo kokonaan tuollaiseksi ruskeaksi, niinkuin Ollenkin kuvastossa jo osittain on käynyt. Siitä seuraava vaihe on sitten, että sivuja käännellessä lohkeaa isoja paloja, niinkuin piparkakusta.

Sinänsä kyllä mielenkiintoisia esineitä tuosta Ollen kuvastosta näyttää löytyvän. Minulle oli uusi juttu tuo "Ölje lykta" Öljykäyttöinen polkupyörän valaisin! Myös tuo "rengasvetoinen soittokello" on uusi tuttavuus. Mahtoi siinä olla aikamoinen kilinä kun sitä käytti tienpäällä.
Smiley

Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #402 on: 25.05.11, 12:50 »

Tuo yli satavuotias kuvasto pitäisi saada skannattua jälkipolvien iloksi, niin kauan kun tuo paperi vielä pysyy kasassa. Minullakin on joitain yli satavuotiaita lehtiä, alkavat vain olla pian siinä kunnossa ettei sivuja enään paljon käännellä.
Paperi on muuttunut jo kokonaan tuollaiseksi ruskeaksi, niinkuin Ollenkin kuvastossa jo osittain on käynyt. Siitä seuraava vaihe on sitten, että sivuja käännellessä lohkeaa isoja paloja, niinkuin piparkakusta.

Sinänsä kyllä mielenkiintoisia esineitä tuosta Ollen kuvastosta näyttää löytyvän. Minulle oli uusi juttu tuo "Ölje lykta" Öljykäyttöinen polkupyörän valaisin! Myös tuo "rengasvetoinen soittokello" on uusi tuttavuus. Mahtoi siinä olla aikamoinen kilinä kun sitä käytti tienpäällä.
 Smiley

Ilmeisesti tuolla tarkoitetaan petroolilamppua tuolla oljelyktalla.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Orvo Välilä

Date Registered: 24.10.05

« Reply #403 on: 25.05.11, 13:40 »

Minulle oli uusi juttu tuo "Ölje lykta" Öljykäyttöinen polkupyörän valaisin!

Toinen hieno oli minusta tuo Acetylengaslykta. Tämä lienee varmaankin se "Karbidilamppu", semminkin kun pari riviä alempana myydään Kalsiumkarbidia. Hieno.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #404 on: 25.05.11, 15:06 »

Mitenkä liittynee pyöriin voisi kysyä.  Huh

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Anteeksi.

salgmark miuku telia.com
Jari Vanhatupa

« Reply #405 on: 25.05.11, 17:22 »

Mitenkä liittynee pyöriin voisi kysyä.  Huh

No kun kerran kysyt, niin eikös sata vuotta sitten menty polkupyörällä jänismetsälle ja loukkuja kokemaan. Mitä kaikkea milenkiintoista tuo kuvastosi mahtaakaan pitää sisällään? Voisi olla jopa ihan oman ketjun arvoinen asia. Eipä silti etteikö pyörä ja mopoharrastajat pyssyjen päällekin ymmärtäisi. Minäkin sain aikoinaan armeijassa lisänimen "Tappaja-Vanhatupa" Se johtui siitä kun purin ja kokosin sen rynnäkkökiväärin nopeammin kuin kukaan muu. Seisoin jo asennossa ja valmiina kun muut vasta räpelsivät niiden lukkojen ym. osien kanssa.
 Cool
Semmoinen polkupyörän karbiinilamppu oli minulla monta vuotta verstaan hyllyllä koristeena. Eräs harrastajatoverini yritti sitä ostaa minulta niin sitkeästi, että lopulta sitten myin sen hänelle. Emme saaneet koskaan aikaiseksi hankkia siihen sitä karbiinia. Olisi kukaties saattanut toimiakin.
 Undecided

Tapio Hiekkalinna

Date Registered: 06.10.09

« Reply #406 on: 25.05.11, 18:31 »

Olen muistavinaan että olisi ollut aikoinaan, eikä niin pitkäänkään sekä polkupyöriä ja etenkin moottoripyöriä merkkiä BSA
ja heidän logonsahan oli ristissä olevat kiväärit.

Tapsa göötanmaalta
Arne Wallen

« Reply #407 on: 25.05.11, 18:33 »

British Small Arms Factory tekee edelleen ainakin ilmakiväärttejä, osallistuivat aikanaan Sopwith Camel koneen rakenteluunkin.

Rangerit kunniaan.
Olle Sälgmark

« Reply #408 on: 25.05.11, 18:55 »

Semmoinen polkupyörän karbiinilamppu oli minulla monta vuotta verstaan hyllyllä koristeena. Eräs harrastajatoverini yritti sitä ostaa minulta niin sitkeästi, että lopulta sitten myin sen hänelle. Emme saaneet koskaan aikaiseksi hankkia siihen sitä karbiinia. Olisi kukaties saattanut toimiakin.
 Undecided

Karbiinilamppua käyttänyt aikoinaan kun olin nuori ja komee partiolainen,hyvin toimi ja valaisi teltan.  thmbup

salgmark miuku telia.com
Orvo Välilä

Date Registered: 24.10.05

« Reply #409 on: 25.05.11, 22:44 »

Karbiinilamppua käyttänyt aikoinaan kun olin nuori ja komee partiolainen,hyvin toimi ja valaisi teltan.  thmbup

Olin jo lähellä  ryhtyä kammottavaan nipotuksen syntiin mutta onneksi tarkistin varmaksi luulemani tiedon. Toden totta,  näkyyhän tuo valaisin olevan sittenkin tunnettu myös nimellä karbiinilamppu. Vaikka itse "ajoaine" onkin sitä Kalsiumkarbidia  Cool

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karbiinilamppu

Siis Wiikkipeediahan ei voi olla väärässä eihän?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arne Wallen

« Reply #410 on: 26.05.11, 15:59 »

Niin minulla on täällä kotona sellainen karbiini, siitäkin näkyy valoa, on vaan niin nopea ettei kannata valolähteenä kävellessä käyttää, suuliekiksi myös jotkut sanovat.Taitaa tuo karbiidi tai karbidi olla se oikea, muut vissiin sellaisia muunnoksia.

Rangerit kunniaan.
Olle Sälgmark

« Reply #411 on: 26.05.11, 16:12 »

Moon niin pahoillani jos tuli kirjoitettua huanosti syystä että täällä sitä kutsui sen valmistajakin karbinlampuksi...

Mistä tämä ylimäääräinen i tuli en käsitä,ehkä oli näppäimistössä vikaa tai sitten vaan vapisin vanhuuttani.  Tongue

http://www.auction2000.se/auk/w.Object?inC=ADA&inA=20100421_1332&inO=131

salgmark miuku telia.com
55-HO
Former member
« Reply #412 on: 26.05.11, 16:38 »

Setämies jo-vainaa Urjalasta , kertoi  kauan sitten tapahtuneesta "tansseista" paluureissustaan . Oli kuulemma syyspimeällä vesi säiliöstä loppunut ,eikä tien penkoilta käsikopelolla  mitään löytynyt.
Vaan hätä keinon kesi... Olihan tuolla tantsuloissa hiukkasen sahtia maisteltu ja maksan polttamaa  oli vielä hiukan tyhjennyksistä huolimatta saatavilla. Säiliö täyteen , ja viimeinen 10km jatkui valoisissa merkeissä  Cheesy

Unhottui vielä sanomatta. Kyseinen polkupyörä oli vielä -60 luvulla mummulan tallinvintillä lamppuineen päivineen tallessa. Mihin lie sittemmin häipynyt. Romunkerääjien kärryille varmaan  Embarrassed
« Last Edit: 26.05.11, 16:46 by Risto Sillanpää »
Heikki Sten

Date Registered: 11.06.04

« Reply #413 on: 01.07.11, 15:54 »

Tämä Crescent on jostain Lappeenrannan perukoilta navetan vintiltä löytynyt. Sentään jotain käyttöä on. Takarungon muoto on minulle ennennäkemätön. Shocked
Arvelisin että valmistettu n. 1950 luvulla? Dynamo on Venus merkkinen. Etuhaarukan muoto on erinomainen verrattuna nykyisiin aivan suoriin malleihin.

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 01.07.11, 16:03 by Heikki Sten »

Pilatus fani
Hannu Nieminen

Date Registered: 05.11.04

« Reply #414 on: 01.07.11, 22:31 »

Onpa upea pyörä. Ajatelkaa kuinka paljon on uhrattu ajatusta ja työn tekoa tuohon ketjunsuojaankin yksistään. Ei sillä, että työn määrää pelkästään ajattelisin, vaan sitä että omaa tuotekuvaa, tai niinkuin nykyään, brandia ajateltiin noinkin paljon jo silloin. Voipi olla, että se ketjunsuoja oli ainoa detalji, jolla kilpailijoista erotuttiin. (No on tuo takahaarukkakin aika erikoinen). Polkupyörien kun kuviteltiin yleisesti ottaen olevan polkupyörien näköisiä.  Jos tuo olisi oma pyörä, niin laittaisin uudet mustat kumit, jotka ostaisin Taivalkosken Jalavan kaupasta Smiley tai vastaavasta ,ja ajelisin mukavissa kesätapahtumissa. En missään herran rakkaudessa alkaisi entisöidä.

Hannu, nuija maalta. Siis Nuijamaalta, Lappeenrannan ja Viipurin melkein puolivälistä. Smiley

Hannu
« Last Edit: 01.07.11, 22:54 by Hannu Nieminen »
Heikki Sten

« Reply #415 on: 04.07.11, 17:42 »

Onpa upea pyörä. Ajatelkaa kuinka paljon on uhrattu ajatusta ja työn tekoa tuohon ketjunsuojaankin yksistään. Ei sillä, että työn määrää pelkästään ajattelisin, vaan sitä että omaa tuotekuvaa, tai niinkuin nykyään, brandia ajateltiin noinkin paljon jo silloin. Voipi olla, että se ketjunsuoja oli ainoa detalji, jolla kilpailijoista erotuttiin. (No on tuo takahaarukkakin aika erikoinen). Polkupyörien kun kuviteltiin yleisesti ottaen olevan polkupyörien näköisiä.  Jos tuo olisi oma pyörä, niin laittaisin uudet mustat kumit, jotka ostaisin Taivalkosken Jalavan kaupasta Smiley tai vastaavasta ,ja ajelisin mukavissa kesätapahtumissa. En missään herran rakkaudessa alkaisi entisöidä.

Hannu, nuija maalta. Siis Nuijamaalta, Lappeenrannan ja Viipurin melkein puolivälistä. Smiley

Hannu
Aivan niin. Ajokuntoiseksi tuo tulisi kunnostaa. thmbup

Pilatus fani
Jari Vanhatupa

« Reply #416 on: 05.07.11, 05:47 »

Enpä ole myöskään nähnyt ennen tuollaista Crescentiä! Runkomalli on jokseenkin vauhdikas. Törmäsin myös sattumalta erääseen pyörävanhukseen. Kuvasin sen pikaisesti kännykkäkameralla. Tämä on merkiltään Tunturi. Pyörä on varsin hyvin varusteltu ja alkuperäinen. Nopeusmittari oli muistaakseni "Veglia" merkkinen, dynamonkin merkin katsoin, mutten enään muista. Tämä pyörä oli selvästikin vielä käytössä ja jatkoi matkaansa jonkinajan kuluttua ties minne.

Jani Viipuri

Date Registered: 05.02.06

« Reply #417 on: 24.07.11, 18:16 »

Nelisen kuukautta myöhemmin ja valmista tuli =)
ainiin... satula on ainoa jota en pystyny itse tekeen, joten se on vaiheessa.
Kun kerkeen niin tarvii rullata tuo studioon vertailukuvia varten.

Tästä lähdettiin.

Heikki Sten

« Reply #418 on: 24.07.11, 18:59 »

Hieno Zündapp Combinette!
Ensimmäinen mopo ikinä jota sain ajaa. Naapurin Risto sai tuollaisen sedältään lahjaksi ja minä olin silloin 12v. thmbup

Pilatus fani
Jari Vanhatupa

« Reply #419 on: 25.07.11, 03:13 »

Ompa hieno! Onneksi olkoon, epäilemättä yksi Suomen hienoimmista Zundapeista. Onnistuit näemmä löytämään siihen jopa valkosivurenkaat. Saitko hankittua tuohon projektiin uusia varaosia?  Monet osat näyttävät "tehdasuusilta"
Smiley

Pages: 1 ... 19 20 [21] 22 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1