Author
|
Topic: Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit (Read 155241 times)
|
JaniV
Former member
|
Tässä se nyt on... [ attachment removed ]
|
|
|
|
ovalila
Former member
|
Tässä se nyt on...  Hieno on. Ja ah, niin sporttinen. Ainakin jos vertaa samanikäiseen pappamalliin 
|
|
|
|
jari58
Former member
|
Tässä se nyt on...  No jessus... sehän on kun kaupan näyteikkunasta 
|
|
|
|
Diibadaaba
Former member
|
Juma.. On komea mopo  Varmasti kiva rakentaa mopoja noin puhtaista osista.  Meinasitko myyntiin vai kovaan ajoon?
|
|
|
|
JaniV
Former member
|
Juma.. On komea mopo  Varmasti kiva rakentaa mopoja noin puhtaista osista.  Meinasitko myyntiin vai kovaan ajoon? Kovaa ajoa tietysti, ei taatusti tule myytäväksi. Ajettavaksi tuo on tehty (paitsi sateella), eikä tarkoitus ole seisottaa jossain kulmassa. Alkujaan tuo oli kaukana puhtaista osista... jokunen täysin uusi osakin toki on. Se osien puhdistus on muuten todella mukavaa puuhaa, kun kaiken öljyn ja kuran alta alkaa löytyyn kiiltoa. Samaan kastiin menee sitten maalaus ja kaikki muu näprääminen tietysti =)
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Onneksi olkoon hienon vastavalmistuneen Tunturi-Sportin johdosta.  Täytyy kyllä nostaa hattua tuollaiselle käsityön tasolle. En löydä tuosta Tunturi Sportista mitään moitittavaa, päinvastoin . . . upeaa työtä vaijerit ja johdot vedetty siististi, istuin verhoiltu tai uusi, Kylmäkäynnistimen nuppi, ohjauslukko, kahvat jne. kaikki näyttää uudelta. Jopa Bensaletkukin on alkuperäistä mallia. Moottorin vasemmanpuoleisia alumiinisuojia on vaikea löytää ehjinä, alkuperäinen ilmanpuhdistimen kotelo, sama juttu. Liekö lähtökohta ollut osiltaan melko alkuperäinen kun tuo vanhan mallinen ketjusuojuskin on paikoillaan. Oletko maalannut käsin tuon tankin koristeraidan ja Tunturi logon vai onko tuo tarra?
|
|
|
|
JaniV
Former member
|
Onneksi olkoon hienon vastavalmistuneen Tunturi-Sportin johdosta.  Täytyy kyllä nostaa hattua tuollaiselle käsityön tasolle. En löydä tuosta Tunturi Sportista mitään moitittavaa, päinvastoin . . . upeaa työtä vaijerit ja johdot vedetty siististi, istuin verhoiltu tai uusi, Kylmäkäynnistimen nuppi, ohjauslukko, kahvat jne. kaikki näyttää uudelta. Jopa Bensaletkukin on alkuperäistä mallia. Moottorin vasemmanpuoleisia alumiinisuojia on vaikea löytää ehjinä, alkuperäinen ilmanpuhdistimen kotelo, sama juttu. Liekö lähtökohta ollut osiltaan melko alkuperäinen kun tuo vanhan mallinen ketjusuojuskin on paikoillaan. Oletko maalannut käsin tuon tankin koristeraidan ja Tunturi logon vai onko tuo tarra? Istuin on verhoiltu uudestaan, ja oli ainoa mitä en itse alkanut opetteleen... joten se kävi ammattilaisella. Alkuperäisiä vaijereita löytyi kun jaksoi tonkia laareja rompepäivillä jne. ja tosiaan nuo moottorin suojat on vähän hankalia löytää ja nehän multa puuttui, samaten tuulettimen kotelo oli alkujaan romuna. Ilmanpuhdistimen kotelo oli tosiaan ehjä... onneksi. Samaten tankki oli tosi hyvässä kunnossa, ne kun tuppaavat olemaan täynnä lommoja jos ylipäätään löytää jostain. Lähtökohdassa oli hieman toivomisen varaa, mutta kun hieman ajeli ympäri suomea rompepäivillä niin aina jotain löyty. Mitään isoa ei tietenkään tarvinnut uusia. Tuo tankissa oleva on ihan oikea tarra. kyllä siinä hieman hiki tuli kun niitä liimaili paikalleen.
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Tervehdys jälleen kaikki pyörätekniikan ystävät. Nyt olisi hakusessa sellainen pyöränrunko missä pyörä kääntyy oikealle, kun sarvia kääntää vasemmalle. Oletko rakentanut kyseistä vempelettä tai onko sinulla tietoa kuvista mistä saisi ideaa tuommoisen fillarin toteutukseen. 
|
|
|
|
Tarmo Lindroos
Offline
Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06
|
BSA Harmi että oli auton lavalla niin ei saanut parempaa kuvaa. [ attachment removed / expired ]
Husqvarna Model 24. Vuosimallia 1946, 1 sylinterinen ja 118 kuutioinen [ attachment removed / expired ]
Indian. [ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
Joku jaksaa näpertää sillä tämä oli pienoismalli kokoa 10 cm pitkä. [ attachment removed / expired ]
|
MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org, 
|
|
|
Hannu Tolonen
Offline
Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02
|
Pistetäänpäs tästäkin kuva, -57 BSA. Tuli taas talven jälkeen kokeiltua ja toisella polkasulla se lähtikin käyntiin.
-Hannu
[ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Ajankohtainen laite: Suksimummis! Paikallisen nikkarin väsäämä erikoisajoneuvo. Takahaarukkaa ovelasti lyhennetty sahaamalle se irti keskiömuhvista ja taivuttamalle eteenpäin. Alla minisukset jotka on kiinnitetty runkoon rullalaudan telin osista väsätyin kiinnikkein. Takasuksessa on jousitus etupäässä joka ei oikein erotu kuvasta. Tämä on kuulemma prototyyppi jota ei ole testattu. Tuohon kun vaihtaisi teräsreunaiset bleidit minisuksien tilalle niin voisi olla rajukin peli! [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Tero Ekholm
Offline
Posts: 702
Date Registered: 20.11.02
|
|
|
|
|
tuma
Former member
|
Ajankohtainen laite: Suksimummis! Paikallisen nikkarin väsäämä erikoisajoneuvo. Takahaarukkaa ovelasti lyhennetty sahaamalle se irti keskiömuhvista ja taivuttamalle eteenpäin. Alla minisukset jotka on kiinnitetty runkoon rullalaudan telin osista väsätyin kiinnikkein. Takasuksessa on jousitus etupäässä joka ei oikein erotu kuvasta. Tämä on kuulemma prototyyppi jota ei ole testattu. Tuohon kun vaihtaisi teräsreunaiset bleidit minisuksien tilalle niin voisi olla rajukin peli!  Eikös vastaavia ollut ihan kaupasta ostettavina 70-luvun lopulla tai 80-luvun alussa? En muista tuotemerkkiä.
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Eikös vastaavia ollut ihan kaupasta ostettavina 70-luvun lopulla tai 80-luvun alussa? En muista tuotemerkkiä.
Kyllä oli! Ainakin "Ski-Pop" merkkisiä härveleitä oli olemassa. Joskus takavuosina semmoinen kävi myynnissä. Muistutti oheisen kuvan laitetta, tai sitten oli juuri samanlainen. En enään muista tarkasti. [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
[ attachment removed / expired ]Tervehdys jälleen polkupyörien ystävät! Oli tuossa pari vapaapäivää niin innostuin käyttökunnostamaan tämmöisen vanhan Jupiterin.  Pyörä tuli minulle viimeviikolla eräältä vanhalta rouvalta, tämä Jupiter oli seissyt pyöräsuojassa viallisena ties kuinka pitkään. Etupyörästä puutui puolet pinnoista ja takapyörän puolaus heilui löysänä. Ruuveja puuttui ja niiden tilalle oli laitettu rautalankaa, elikkä semmoisia normaaleja vikoja. Etupyörä on joskus vaihdettu toiseen mutta takana on alkuperäinen vannekehä, tai päinvastoin. Yleensä tämänikäisessä pyörässä ei voi "kiristää pinnoja" sillä puolien nippelit ovat ruostuneen kiinni eivätkä lähde pyörimään vaikka niille tekisi mitä. Väkisin kun vaan vääntää niin sitten ne pinnat katkeavat. Halusin säästää tuon vanhan maalatun rautavanteen ja katkoin kaikki pinnat ja puolasin kiekon uudelleen "käytetyillä" pinnoilla jotka olin joskus purkanut pois jostain 80-luvun romufillarista. Tässä on tuo vanha rasvanipalla varustettu Torpedon kappa jossa takaratas on kiinni kierteillä. Napa pitää purkaa pinnoja vaihdettaessa sillä ratasta ei saa irti kuin ruuvipenkissä. Kokeilin huvikseni onko se niin lujassa kuin muistin ja olihan se! Lukitusrenkaassa on vasenkätinen kierre ja rattaassa oikeakätinen, eli se kiristyy polkemis-suuntaan. [ attachment removed / expired ]Pyörässä oli kiinni "tosimakee" valosarja. Dynamo on hauskan mallinen, kuin mikäkin käsikranaatti. Ikävä kyllä dynamo oli jumissa ja pyöri juuri ja juuri kun sen pisti ruuvipenkkiin kiinni ja väänsi. päätin kuitenkin yrittää sen herkistämistä kun se oli peräti avattavaa mallia. Ruiskutin laakerointiin teflonöljyä ja ensin ei meinannut auttaa mitään mutta sitten äkkiä jumitus hellittikin ja dynamo alkoi pyörimään kuin uutena. Itasiassa se pyöri niin kevyesti, että väittäisin sen olevan kevyt-toimisin dynamo mitä olen nähnyt. Olisiko magneeteista kadonnut kentää vai mitä mutta sähköä siitä vaan tulee ulos ihan kiitettävästi. Tai sitten nämä vain olivat parempia ennevanhaan. [ attachment removed / expired ]Sekä valaisin, että dynamo ovat tuhtia metallitavaraa ja myös valisimen pikkuviat olivat kaikki korjattavissa. Suorastaa rakastan tälläisiä töitä jossa aikaa palaa tuntitolkulla kaikenlaista "hölynpölyä" korjaillessa ja säädellessä!  Ohessa vielä kuva jossa vanha valaisin taas herää eloon . . . [ attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 18.05.16, 14:32 by Jari Vanhatupa »
|
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Mielenkiintoinen laite tuo uusi Solifer "Pappa" mopo.  Vanhana pappamopoilijana kun tuota katselee niin täytyy kyllä hyväksyvästi nyökyttää päätään, sillä kaikki tärkeät jutut näyttäisivät olevan kohdillaan. Uskomatonta, että tällä tavalla muotoiltu mopo on jälleen valmistettu Pääasiallisesti lähes kaikki muotoilu noissa nykymopoissa on semmoista kuin miekalla olisi huidottu sinne ja tänne ja lopputuloksesta sitten tehty mopo. Tässä uudessa Soliferissa silmä kyllä lepää . . . Nelitahtimoottori tekee tuosta myös varsin kiinnostavan. Siitä on rutkasti aikaa kun pappamopossa on viimeksi nähty nelitahtikone! Pyörien puolaus on erikoinen, toisella puolella pinnat kallistuvat eteenpäin ja toisella puolella taaksepäin. http://www.soliferpyorat.fi/Solifer-Pappa-50cc-4-tahti-musta
|
|
|
|
mikojan
Former member
|
Mielenkiintoinen laite tuo uusi Solifer "Pappa" mopo.  Voi että! Jos olisin mopon tarpeessa ja sellaista hankkimassa, niin tuossa se olisi. Noiden skootterimopojen tai moposkoottereiden muotoilu ei oikein iske 50 täyttäneen makuhermoon eivätkä nuo isopyöräisetkään oikein nappaa. Jos olisin 15, niin silloin olisi varmasti toinen ääni kellossa. Toivotaan Pappa-Soliferille menestystä markkinoilla, sehän voi olla klassikko jo syntyessään. Mikko, neljällä pyörällä toistaiseksi
|
|
|
|
Mauno Selin
Offline
Posts: 323
Date Registered: 17.10.06
|
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Mielenkiintoiset videolinkit. Tuo jäkimmäinen missä ollaan "Erkkolan kyydissä" toi muistoja mieleen. Aikoinaan edellisessä työpaikassa myimme uutena tuommoisen Erkkolan invamopon ja tein siihen luovutushuollon ja ajoin sen ostajan kotiin. Juuri tuollaista meteliä se piti ajettaessa, moottorin ääni kaikui ja kiersi siinä etukatteessa ja tuulilasissa aikatavalla. Ei ollut mitenkään hiljainen laite vaikka muuten ihan mukava ajopeli olikin. Nuo ilmakuvavideot olivat mielenkiintoisia. Kuvattu dronesta, ihmeen vakaita kuvia noilla saa aikaan. Kopteri pysähtyy ilmaan ja kuva ei tärise tai heilu yhtään, lienee videokameran kuvanvakaimen ansiota?
|
|
|
|
|
|
|
|