Nån som är bra på fototexturer?

(1/3) > >>

swede:
Jag håller på med flera scenerier och vill gärna använda fototexturer i botten, men har problem att få till det.
Jag använder Photo Scenery Maker. Sbuilder har jag släppt. Funkar inte alls.

Problem 1: Hur vet jag upplösning (m/pixel) om jag använder mig av bilder från ex. hitta.se eller eniro.se? Är det enkel matte eller finns det någon standard att ta till. Kör man max zoomläge i ex. Hitta.se så ligger det oftast på 0.5 m/pixel.  Om man använder koordinater i alla fyra hörnen borde ju programmet själv justera m7pixelgraden. Annars kan det ju bli svårt att få exakt. 

Problem 2:  Jag kör 1024 x 1024, men PSM vill gärna att jag ändrar bitmappens storlek. Ändrar jag sedan storleken, vill PSM ändra igen...

Någon som kan reda ut begreppen?

Hälsningar

Lasse

project737:
Jag vet inte mycket om det här området än då jag nyligen börjat med sceneriskapande, men jag tror att du borde kunna använda dig av gmax.

Google efter tutorials på gmax så borde det nog lösa sig.

swede:
Jag har Googlat en hel del i ämnet, i alla ämnena som berör fotoscenery, men ytterst få är speciellt hjälpsamma. Ger fler frågetecken än vad de rätar ut. Gmax polys är en komplicerad väg att gå. Det tycks vara lättare med övriga, om man kan lösa de problemen som finns.....

Lasse

MarkkuS:
Hej!
Jag själv har aldrig skapat fotoscenerier, men har du:
- Kollat tips och länkar som jag har klistrade in i detta forum?
- Har du kollat min hemsida (även om fotoscen. inte behandlas där)?

Tänk också på:
- Att du inte kan använda bilder från google, eniro etc. i scenerier som du ger till andra eller säljer. Du kan endast använda de för eget bruk, om du tänker vara laglig!

- När du gör fotoscenerier behöver du bilder för 4 årstider + natt.

Fotoscenerier är det mest komplexa du kan göra i sceneribyggen.
Förhoppningsvis har du redan gjort enklare modeller/landskap innan du börjar med det.
Om inte, kommer upplärningströskeln vara mycket hög!
Oavsett det, måste du vara beredd på att leta information själv och lägga mycket tid på att lära dig tekniken.

Lycka till!
/Markku

swede:
Gmax är inget problem. Det kan jag redan, likaså övriga program inkl. alpha.  Problemet är att vissa delar/steg i proceduren inte förklaras på ett tillräckligt bra sätt. Det hade varit bra om någon som har kunskapen och erfarenheten kunde räta ut några av frågetecknen. Sökt har jag gjort men inte lyckats hitta lösningar.

Du har bra tutorials för Gmax poly på din hemsida.  Probemet med gmax polys är att det tar enormt mycket tid att skapa ett underlag för de scener jag håller på med, men det kanske jag får ta....

Det här med att använda flygfoto från nätet.... om det inte ska användas kommersiellt, så kanske det inte möter några problem.  Har någon frågat hitta.se/eniro.se?

Kolla gärna min hemsida om vad jag håller på med för projekt. 

Lasse

Navigation

Up one level

Next page