Norwegian SE-RDR Arlanda-Kastrup MD82

(1/3) > >>

ekepeke:
Hej alla!

Tänkte passa på att visa lite bilder från kvällens flygning som DY995 till Köpenhamn.

[ Attachment not found - or removed ]

Norwegian DY995
Angångstid: 18.00
Ankomstid: 19.10
ESSA metar: 101400Z 04011KT 9999 FEW018 08/04 Q1018 NOSIG
EKCH metar: 101620Z 23015KT 9999 FEW025 SCT032 BKN060 15/12 Q1009 NOSIG
Rutt: DKR UN872 SVD
Flygnivå: 340
Passagerarantal: 102

V1: 117
VR: 131
V2: 139

Klockan är 16.30 på eftermiddagen då jag möter upp Styrman Anders Karlsson utanför SAS briefingrum på Arlanda. Vi kollar snabbt igenom vår rutt och färdplan och därefter vädret på Arlanda och i Kastrup. Då vi ser att det är dimmigt på Kastrup, bestämmer vi oss för att ta lite extra bränsle för att eventuellt flyga till vår alternativa destination, som idag är Göteborg Landvetter.
Vi räknar ut flygtiden som idag blir drygt 70 min. När vi färdiga med allt arbete, börjar vi gå ut mot vårt plan som idag är en MD-82 med registrering SE-RDR. Planet står vid gate nummer 61 vid Terminal 2 på Arlanda. Medans jag går walk around programmerar Anders FMS:en.

Klockan 17.40 börjar de 102 passagerarna gå ombord. I cockpit har vi precis begärt klarering mot Kastrup. Vi blir klarerade mot Köpenhamn via direkt DKR efter avgång och upp på flygnivå 90.

Klockan 17.58 begär vi Pushback och får svaret: Nordic 955 pushback is approved. Därefter ropar vi upp markagenten och gör klart för pushback. Kort därefter, när vi påbörjat pushback, börjar vi starta motorerna, först motor två och sen ett.

Därefter påbörjar vi taxningen mot bana 19R.

Eftersom vi är såpass tunga väljer vi att inte använda Y9 och ställer upp via Y10. Vi startar med flaps 11 och TO flex.

Vid klockan 18.09 varvar vi upp motorerna till EPR 35 och därefter släpper vi bromsarna. Vid 131 knop roterar vi från bana 19R och därefter sätter vi kursen mot Köpenhamn.

Vi fortsätter nu mot DKR och stiger mot flygnivå 340. Vid drygt flygnivå 120 låter jag passagerarna ta av sig säkerhetsbältet.

När vi väl kommit upp på våran cruise, flygnivå 340, kommer en flygvärdinna fram och frågar om jag vill ha något. Till min förbannelse har kaffebryggaren slutat fungera vilket betyder att jag inte får i mig mitt dagliga behov av koffein.

Efter drygt 40 minuters flygning påbörjar vi våran descend mot flygnivå 140. Kort därefter får vi våran inbound clearans, SVD1C för bana 22L.

Här passerar vi återigen molntäcket över Landskrona.

En liten stund senare, är vi nere på 3000 fot och blir snabbt etablerade på ILS:en för bana 22L. Vid 700 fot, stänger jag av autopiloten och fortsätter flygningen manuellt.

Här passerar vi 240 ft, och vi har två gula, två röda

Eftersom vi hade mycket att göra under landningen, som förövrigt blev lite väl bestämd, togs inga foton. På bilden håller vi på att svänga av bana 22L via Bertil.

Intaxningen sker felfritt och efter exakt 1 timme och 10 minuter från gate till gate stänger vi av motorerna vid gate C35. Jag säger hej då till passagerarna och skyndar mig för att hinna med att ta en kopp kaffe inne i terminalen.

Tack för att ni kollat och lämna gärna en kommentar!!

MvH

Erik

AnteK:
Väänta nu, "Eftersom vi är såpass tunga väljer vi att inte använda Y9 och ställer upp via Y10. Vi startar med flaps 11 och TO flex." hur kan du vara så tung med 102 Pax och en så kort rutt? samt om du nu är så tung varför flexa?

ekepeke:
Anledningen att vi var så tunga har och göra med Maddogens load manager, den ger mig alltid för mycket bränsle och jag har ingen större aning om hur mycket soppa jag ska ha, så det ansvaret lämnar jag till load managern Om nån kan hjälpa mig att tanka mer rätt så är jag glad.

Jag valde att flexa därför att jag hade en såpass lång bana och det kändes inte som om det var några problem att inte hinna upp, vi lyfte efter 3/4 av banan  

Karl:
Snygga screens och trevliga bildtexter

//Karl

ekepeke:
Tack för kommentaren

Navigation

Up one level

Next page