YT119/120 VNKT-VNLK Tur och Retur

(1/1)

Casimir:
Hej!
Ännu ett äventyr med Niklas Kull bakom spakarna tar sin början, Denna gång farligare än någonsin tidigare. Destinationen är nämligen fruktade
Lukla, beläget på Mt Everest på 9400 fot MSL!

Yeti Flight 119/120
Flygplanet för dagen är 9N-AET, ett av Yeti Airlines totalt 4 DHC-6-300 ”Twin otters” och totalt 10 flygplan (Resterande är 5 Jetstream 41 samt en
Pilatus PC-6). Flygplanet är redan tankat med ungefär 2200 Lbs vilket räcker gott och väl för våran relativt korta flygning till Lukla och tillbaka och
eftersom det inte finns möjligheter till tankning där uppe så får vi ta med extra bränsle för hemfärden.
Bäst att dra igång på en gång!

[ Attachment not found - or removed ]
Efter att vi har passerat säkerhetskontrollen beger vi oss raskt ut mot flygplanet som ska avgå kl 0955.

[ Attachment not found - or removed ]
Vi hoppar in, Ropar upp tornet och markpersonalen och meddelar att vi är redo att ta emot våra passagerare. De har 17 stycken till oss, Med andra
ord blir det full maskin och speciellt med deras bergsklättrarutrustning så blir det nära MTOM.  Som ni säkert förstår är det inte många andra än
bergsklättrare som besöker Lukla, Därefter går dom till Mt. Everests basläger vilket tar ca 8 dagar.

[ Attachment not found - or removed ]
Vi får färdtillstånd via bana 20, IGRIS 1A departure climb to 11000 feet squawk 5162.
Vi går off blocks 0955 och taxar ut till intersection take off bana 20.

[ Attachment not found - or removed ]
Banan är 3050 meter lång, Vi behöver ca en femtedel av det.
Klockan 1001: Yeti 119 Runway 20 cleared for takeoff, Winds calm.

[ Attachment not found - or removed ]
Bara en väldigt liten del av banan ändvändes trots att vi var tunga, stiger gör vi också rätt bra med detta utmärkta STOL-flygplan.

[ Attachment not found - or removed ]
Pga. lite trafik fick vi klart direkt mot IGRIS (I annat fall måste man göra en högersväng runt flygplatsen, Men det slapp vi alltså nu, Tack Kathmandu
departure!)

[ Attachment not found - or removed ]
Det vackra Himalaya!

[ Attachment not found - or removed ]
Flightlevel 160, Lugnt och skönt i luften, Paxen (Och vi piloter för den delen får mackor och apelsinjuice).

[ Attachment not found - or removed ]
Lukla i sikte, Plané till 11 000 fot påbörjas.

[ Attachment not found - or removed ]
Svänger in på finalen bana 06, En mycket härlig flygning närmar sig sitt slut.

[ Attachment not found - or removed ]
Strax nere. Intressant att veta här är att pga. den låga densiteten i luften så visar hastighetsmätaren väsentligt lägre värde än vår verkliga ground
speed . Landningen genomfördes klockan 1034 – 4 minuter efter tidtabell.

[ Attachment not found - or removed ]
Tyvärr vart det mycket att göra på kort tid och fotograferandet fick läggas på hyllan, Här har vi precis svängt av banan och håller kuperar ner maskinen
så paxen kan påbörja sin långa vandring . Vi förbereder flygplanet för en annan grupp resenärer som varit på Everest och skall tillbaka till Lukla.
Det är extremt korta turn around-tider här ibland så korta som max 5 minuter, Vi får dock 15 minuter på oss så vi hinner stänga av motorerna i alla fall.

[ Attachment not found - or removed ]
Medans nya paxen gått ombord och styrmannen briefar dem för flygningen testar jag indikations och varningslamporna, Häftigt med bergväggen så
nära flygplanet! Ni förstår säkert varför ett pådrag på det här stället inte är att tala om.

[ Attachment not found - or removed ]
Klockan har hunnit bli 1047 och det är dags att åka hem till Kathmandu, Uppställda och redo på bana 24.

[ Attachment not found - or removed ]
Här var det brant, Eftersom flygplatsen är stängd vintertid kanske man kan åka pulka här?

[ Attachment not found - or removed ]
Airborne samma minut som tidigare nämnts, Vi stiger till flygnivå 170 och svänger vänster och flyger ut igenom dalgången.

[ Attachment not found - or removed ]
Väldigt vacker utsikt!

[ Attachment not found - or removed ]

[ Attachment not found - or removed ]
Plané pågår här mot bana 02 via KTM VOR.

[ Attachment not found - or removed ]
Högerbas, Bana 02.

[ Attachment not found - or removed ]
Final, Yeti 120, Runway 02 cleared to land winds calm.

[ Attachment not found - or removed ]
Strax nere.

[ Attachment not found - or removed ]
Mjuk och fin sättning, Här har man tid att koncentrera sig på att sätta ner henne mjukt och försiktigt på dessa 3050 meter, Till skillnad från Lukla.

[ Attachment not found - or removed ]
Ettan snurrar sakta, tvåan lite snabbare, Klockan är 1125 och vi är framme.

Tack för att ni tittade.

/Niklas Kull


FSsweden:
Grymma bilder!! Minns själv hur svårt de var att komma in rätt på lukla där!!
Trevlig fin liten novell ihop med bilderna de gillar vi

Afrika nästa!!

/Philip Nordlander,

simonbrygg:
Trevliga bilder där! Funderat på att komma förbi hos dig och ratta de där flygningarna och så lägger du uppe dessa bilderna gjorde inte suget mindre. Synd att FSX inte funkar bra på min dator, prestandan i sig är inte felet utan något med grafiken som gör att FSX bara flimrar och FS9 funkar felfritt. Men men får som sagt komma till dig när jag vill flyga till Lukla, och som sagt riktigt bra bilder och bra skrivet 

jhz94:
Nu blev jag sugen på Tween Otter. Kan gissa att det är Aerosofts.
Rigtigt snyggt!

fredde_fredde:
Riktigt snygga bilder!
Nu blev jag sugen på att flyga igen.

Navigation

Up one level