Behöver lite tips för fotografering av flyg

(1/6) > >>

kitte:
Så här är det: i januari köpte jag en Nikon D90 som jag är grymt nöjd med. Men även om jag tycker om att ta bilder så är det min första systemkamera och jag har fastnat i auto-träsket, dvs jag tar i princip alla bilder i Autoläge. Det är iofs inget större problem egentligen, då jag tycker att den tar väldigt bra bilder i det läge - jag har dock för avsikt att börja lära mig göra inställningar själv.

Problemet är att nu i veckan kommer lilla Mariehamns flygfält (6000 fot lång bana trafikerat av två Saab 340) att på några dagar ta emot tjugoåtta större plan (däribland 6 st 757 och förmodligen en KLM 777) och jag skulle vilja få ut så mycket som möjligt av fotograferandet. Samtidigt vill jag inte riskera att sitta där med 500 överexponerade bilder. Så finns det några generella råd man bör följa vid flygfotografering eller bör jag köra det säkert och ändå hålla mig till Auto?! Det rör sig om flygningar på dygnets alla timmar, även om det såklart inte blir så mörkt den här tiden på året.

Bländaren i 11, vitbalansen till dagsljus och sedan bara fota eller? Tilläggas kan att gluggen går bara ner till 5.6 så jag riskerar väl att hamna på ganska höga ISO-tal? Jag vet ju knappt vad jag pratar om  själv...

God, please don't let me screw this one up....

nighty142:
Först och främst, det låter fantastiskt att Mariehamn ska få så många plan, vilka dagar pratar vi om? Är nästan sugen på att ta båten över när jag får höra det här!

Undvik det helautomatiska läget till allra högsta grad, den kan få för sig egentligen vad som helst (ISO400 och blixt i dagsljus har jag varit med om). Jag har kört helt manuellt (M på Canon) sen jag började, men har börjat på sistone (senaste åren) att använda slutarprioritering (TV på Canon). Då sätter jag vilken slutare (beror lite på, men siktar på 1/400-1/500, beror lite på vilken optik du använder, IS/utan IS osv...) jag vill ha så ändras bländaren allt eftersom automatiskt. Försök exponera ner ett steg, eller möjligtvis ett halvt steg när du fotar, hellre lite underexponerad än överexponerad (kolla på ljusmätaren i sökaren, håll dig lite till vänster om mitten).

Va det gäller ISO skulle jag rekommendera det lägsta vid CAVOK och solsken, kan behöva höjas lite vid mulet/mörkare ljus. Men vad jag har förstått så kan du som lägst ha ISO 200 på en Nikon D90?

Under de åren jag har fotat har jag haft vitbalansen på automatik, har klarat mig galant på det.

Lycka till!!

Casimir:
Håller med Emil där, Jag brukar dock hålla mig på bländarpriotet (AV) och ett så lågt ISO-värde som möjligt.
Sen kan det vara bra om du fotar med RAW istället för i jpeg-kvalité.  Då blir det lättare om du skulle behöva
ändra t:ex vitbalansen eller exponeringen (till viss del).

Bara att fråga om något är oklart, annars är det bara att önska lycka till med spotttingen.

simonbrygg:
Låter dock som att Emil kör i TV då han sätter upp en slutartid och bländaren sköts av sig själv. Jag tycker det är mer viktigt med en bra bländare 8-11 där någon stanns, därför kör jag som du Kull i AV eller M. Sen exponerjag jag UPP 1/3 normalt för det är lättare att mörka ner en bild lite och få det bra än att ljusa upp och få bra kvalitè. på så sätt så kan man köra på bländare 8-9 mitt på dagen utan att få en slutartid över 500, brukar undvika det då jag har IS på mitt 100-400, ligger jag på 400mm med en slutar på tex 500 med IS på kan den överkompensera i stället för att hjälpa. 

- Mitt råd till dig är att lära dig området, kolla i förväg vart du ska stå och så och behöver man stege ellrer inte?

- Sen att börja med att köra på TV eller AV så du får mer kontroll och när du blir mer van kan du gå över till M.

- Mitt på dagen kör med lågt ISO t ex 100 och AV med bländare 8-9 där och ser du att slutartiden blir mer än 1/500 kan du dra upp till 10-11 tex. Är ljuset sämre så pröva i alla fall att ligga runt bländare 8 och dra i stället upp ISO, kommer du upp på bländare 4.0 tex och fokuserar mitt på planet så kommer det bli skarpt där och nosen och fenan blir oskarp. Du sa att du hade högsta(Lägsta talet) bländare på 5,6 det gör inget då jag försöker att aldrig gå under 8 i normala fall på grund av det jag skrev tidigare. Jag har 4.5-5.6 som högsta bländare på mitt 100-400 också så det är inga problem!

- Sen kör med Servo-fokus som håller fokus så länge du håller ner slutarknappen halvägs så du får fokus även om planet flyttar sig.
tänk också på att tänka ett steg före när du zoomar, att du sätter den på en viss  mm och väntar in planet i bilden och dra av några bilder.

Hoppas det hjälper! 

Martin777:

Så här är det: i januari köpte jag en Nikon D90 som jag är grymt nöjd med. Men även om jag tycker om att ta bilder så är det min första systemkamera och jag har fastnat i auto-träsket, dvs jag tar i princip alla bilder i Autoläge. Det är iofs inget större problem egentligen, då jag tycker att den tar väldigt bra bilder i det läge - jag har dock för avsikt att börja lära mig göra inställningar själv.

Problemet är att nu i veckan kommer lilla Mariehamns flygfält (6000 fot lång bana trafikerat av två Saab 340) att på några dagar ta emot tjugoåtta större plan (däribland 6 st 757 och förmodligen en KLM 777) och jag skulle vilja få ut så mycket som möjligt av fotograferandet. Samtidigt vill jag inte riskera att sitta där med 500 överexponerade bilder. Så finns det några generella råd man bör följa vid flygfotografering eller bör jag köra det säkert och ändå hålla mig till Auto?! Det rör sig om flygningar på dygnets alla timmar, även om det såklart inte blir så mörkt den här tiden på året.

Bländaren i 11, vitbalansen till dagsljus och sedan bara fota eller? Tilläggas kan att gluggen går bara ner till 5.6 så jag riskerar väl att hamna på ganska höga ISO-tal? Jag vet ju knappt vad jag pratar om  själv...

God, please don't let me screw this one up....

Får man fråga varför det kommer så många stora maskiner till Mariehamn? Lycka till med fotandet! Hoppas på bilder sen

Navigation

Up one level

Next page