[TUIFly Nordic 331 Arlanda - Chania] Sommarcharter MCC med FA-crew! (2009-06-26)

(1/5) > >>

nighty142:
Äntligen sommar! Äntligen charter!

Efter att ha invigit sommaren och chartersäsongen jag och Jonas kändes det som att det var dags igen i fredags, att flyga ner till medelhavet igen. Sagt och gjort, jag tog ett snack med Jonas efter min flyglektion kvällen före och vi bestämde oss för att ta en spakning med TUIFly Nordic's 767-300 (som för nuvarande är utrustad med winglets). Turen skulle gå från Stockholm och Arlanda ner till Chania, Grekland.

Efter en sovmorgon begav jag mig över till Jonas i Solna, väl där hade Jonas redan färdplanerat, skrivit ut väder, vind, färdplan och loadsheet. Vi var så gott som redo att bege oss ner till sydligare breddgrader.

Här på plats vid gate 16, SE-RFO. Dagens flygning skulle ske som Bluescan (BLX) 331, en flygning som tar ungefär 3 timmar och 30 minuter. Under tiden som Kapten Jonas Bodell gjorde sin preflight började jag med att knappa in rutt i FMC'n och verifiera att den stämmer överens med våran driftfärdplan. Efter Jonas preflight var det dags för honom att fylla i rätt vikter, välja rätt bana/SID och kolla takeoff data.

För er som vill gå händelserna i förväg kan ju ta en titt på våran flight page på Vataware för att få rutt och karta över hur vi flög -->> http://vataware.com/flight.cfm?id=3726168

Här har vi våran takeoff report och till höger en del av våran driftfärdplan. Vi valde en 'assumed temperature' på 52 grader, efter start kunde vi förvänta oss en GALNU2R departure (högersväng) från bana 08.

En sida av våra vackra checklistor.

Här tar vi ett litet hopp till holding point bana 08, genast när vi närmade oss holding point gav ATS oss klart för start följt av en högersväng.

Och här efter start, vi bestämde oss för att jag skulle vara PF under starten och att Jonas skulle vara PF under landningen på Chania.

Sedan DCT Trosa VOR av Stockholm Control, tack för det!

Under tiden passar jag på att anteckna tider och bränsle i våran driftfärdplan, detta för att få uppföljning på hur vi ligger till.

Väl på cruise börjar det lugna ner sig, jag och Jonas får lite "sol"-terapi. Vi passerar Gotland och Öland och fortsätter ner till PENOR.

Lite mer papper om våran flygning...

Hade turen att se en Lufthansa Airbus passera, 1,000ft under oss.

Avnjuter dagens SvD på cruise.

Och Jonas har redan plockat fram alla kartor för inflygningen bana 29 på Chania.

Samtidigt följer jag upp varje waypoint med tider, och ungefär varje 100/150nm också en check att allt står rätt till med bränslet.

Här har vi sjunkit ner till Chania. Drygt 26+ grader men en del moln med hyffsad turbulens i. Våran inflygning idag gick ut på att anflyga SUD VOR och sedan lämna denna på track 125, vid DME 9 från SUD kunde vi påbörja våran vänstersväng till finalen bana 29. Inga fancy-pants ILS inflygningar här inte!

Här under våran vänstersväng för att etablera oss på finalen, vi var snabba ut med hjulen och ner med farten, hellre lite för tidigt än för sent i det här fallet ansåg vi.

Och på finalen, Jonas vid spakarna. Som ni kan se är Chania dominerad av militär aktivitet, längst bort till höger ligger civil apron som kan ta emot cirka 5-6 charter/reguljär-flygplan samtidigt.

Sedan var vi på plats på apron, total flygtid landade på en 3 timmar och 30 minuter och blocktiden (från gate till parkering) blev till slut 3 timmar och 54 minuter.

Avslutar med en cockpit bild från parkeringen.

Tack för att ni spanade in bilderna. Det kommer definitivt mera under sommaren, våran MCC-chartersäsong har endast börjat!

Ha det bra nu
/Emil och Jonas i FA-Crew...

(Notis till Moderatorer/Admins: Sökte runt lite i forumet, och vi har placerat alla våra MCC rapporter i IRL-bilder/fotografering, vet inte om det är helt rätt för de här sortens trådar, så flytta tråden till Skärmdumpar om ni känner för det.) 

JP-:
Fina screenshots! 

Haha, Bodell verkar köra samma lösning när fästningsanordningen på yoken går sönder. Då använder man en tving istället 
Tummen upp! Det gör jag med 

LeonHolm:
Good God! That's terrific stuff
Underbara bilder och mycket trevlig läsning på det också.
Målningen är fabulous också, är det Jonas kreation?

fredde_fredde:
Riktigt bra bilder!

Adam:
vart fick du tag i tui målnigen skulle vilja ha den då jag sj flyger dom på fs  gillar landnigsbilden

Navigation

Up one level

Next page