Heraklion-Oostende-Liege-Heraklion

(1/3) > >>

SAS570:
slänger upp lite bilder från en av helgens flygningar.

[ Attachment not found - or removed ] Hade en slot på 1.5 timme i Heraklion så passade på att fördriva tiden på att ta lite bilder, dessvärre är bilderna taget genom ett smutsigt fönster så de är nog inte rättvisa

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Thomas Cook B753, ruggigt snygg kärra.

[ Attachment not found - or removed ]
German Wings A320 ankommen från Tyskland

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Italienska Blue Panorama taxar mot hp 27, de fick en tidigare slot och kom iväg före oss.


[ Attachment not found - or removed ]
Den här känner man igen

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Vår slot närmade oss och vi börja rulla mot banan, nr 3 i kö.

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
"Swedjet 713 in sequence behind departing aircraft, line up & wait rwy 27"

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Climb via SID, här är sydsidan av Kreta sydväst om Heraklion

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Passing FL100, accelerate to IAS325, 10.000ft checklist

[ Attachment not found - or removed ]
Lite enroute väder 

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Inte så ofta man ser detta i Sverige  Kusten från Kroatien


[ Attachment not found - or removed ]
Här är från andra hållet, östsidan från Italien norr om Brindisi.

[ Attachment not found - or removed ]
Mount Blanc

[ Attachment not found - or removed ]
Ankommer till Oostende, här syns en World Cargo MD11 amerikans reggad

[ Attachment not found - or removed ]
Allt klart för avgång mot Liege som ligger ca 25 minuters flygtid från Oostende där vi ska släppa av samt hämta upp resten av paxen som ska till Heraklion. Push-back facing east for rwy 26, after start checklist.

[ Attachment not found - or removed ]
45 min blocktid senare framme i Liege, där det roliga tar slut. Vid avgång och start up går startmotorn för vänster motor sönder och vi är tvungen att få tag på en ny, sånt som händer Den hittas efter några timmar på Arlanda och ska försöka skickas vid nästa tillgängliga flyg till Brussel där den sedan ska gå med taxi till Liege. Så det blir några timmars vila på hotell vid flygplatsen för besättningen.

[ Attachment not found - or removed ]
Startmotorn ankommit och har blivit bytt, passagerarna har bokats om på en annan kärra så de har redan åkt, så det blir ferry tillbaka till Heraklion där kärran ska gå direkt till Nantes.

[ Attachment not found - or removed ]
Eftersom inget matchande flyg kunde ordnas så chartrade man in NextJet som fick flyga ned startmotorn för att kärran skulle kunna avgå så snabbt som möjligt.

[ Attachment not found - or removed ]


[ Attachment not found - or removed ]
Prestart checklist done, Loadsheet done, route inserted & checked, departure inserted seted & checked. Solen är på väg upp och vi är klara för avgång i ett morgondimmigt Liege, nu väntar dryga 3 timmars flygning framför oss.

[ Attachment not found - or removed ]
Soluppgång över Alperna

[ Attachment not found - or removed ]



Allt för denna gång.

simonbrygg:
Alltid trevligt med lite bilder från jobbet! Kul med en Nextjet mitt i allting 

jhz94:
Väldigt ovanligt med Nextjet i Belgien.
Gillar alltid dina bilder!

Martin Loxbo:
Liege är ett intressant ställe: Civila flygledare på natten (då det är mycket trafik i och med att det är TNT:s största hubb) och militära på dagen (en helikopterdivision är baserad här).

Här har vi en fusklapp för dom militära flygledarna i tornet.

[ Attachment not found - or removed ]

SAS570:
Quote

Liege är ett intressant ställe: Civila flygledare på natten (då det är mycket trafik i och med att det är TNT:s största hubb) och militära på dagen (en helikopterdivision är baserad här).

Här har vi en fusklapp för dom militära flygledarna i tornet.

[ Attachment not found - or removed ]



Stämmer väldigt bra, 95% av kärrorna är TNT, sen finns även Icelandair Cargo, samt en del andra amerikanska fraktbolag. Rätt intressant ställe då passagerarterminalen är bara en bråkdel av alla de fraktterminaler som finns på flygplatsen.

Navigation

Up one level

Next page