ATC/Guard -kanavien käytöstä (lennonjohtajat lukee)

(1/1)

sami:
Tästä on minun pitänyt kirjoittaa jo pidemmän aikaa sitten, mutta unohtunut. Kaikille lennonjohtajille ei ilmeisesti ole aivan selvää Ivaossa tuon ATC-chat -kanavan tarkoitus, eli siis IvAc:ssa radioikkunassa ATC-täpän alla oleva "jakso".

Kyseinen ATC-kanava ei ole Ivaossa lennonjohtajien välinen yleinen pulinajakso. Se on tarkoitettu lähinnä paikallaoloilmoituksiin ja muihin lyhyisiin viestinvaihtoihin. Normaalitilanteessa kaikki kommunikointi lennonjohtajien välillä tulee hoitaa yksityisviestein (tai Ivaon Intercom-järjestelmällä), ja ATC-kanavalle laitetaan viestiä lähinnä vain kun saavutaan/poistutaan verkosta (tietysti myös poistuttaessa liikenne koordinoidaan/siirretään asianmukaisesti seuraavalle atc:lle!).

ATC-kanavan tekstit näkyvät lennonjohtajan range-asetuksesta riippuen hyvin pitkälle ja kanavalle jatkuvasti popsahtelevat viestit ovat osaltaan häiriötekijä. ATC-kanavalla tulee käyttää englantia em. syystä.


Esim. flaikkareissa joissa lennonjohtajia on paljon paikalla tulee jokaisen lennonjohtajan lisätä privaattichattiinsa 'lähimmät' atc:t joiden kanssa hän tulee liikennettä koordinoimaan. Esim. EFHK_TWR olisi yhteydessä APP, GND ja DEL-yksiköihin, jotka hän avaa omiin chat-ikkunoihinsa. Tässä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä... Lähinnä muistettavana vain se, että jos asia tai kysymys on kohdistettu selkeästi jollekin yksikölle, tulee käyttä privaatti-chattia eikä ATC-kanavaa.

Privaatti-chattiin saa yhteen ikkunaan lisäyttyä useita yksiköitä kirjoittamalla  .a {callsign}  (eli esim.  .a EFES_CTR), ja poistettua right-clikkaamalla yksikön nimeä chatti-ikkunan laidan listalta. Jos haluatte puhua kolmen eri yksikön kanssa keskenään, niin jokaisen tulee lisätä muut kaksi osallistujaa samaan ikkunaan omassa IvAc:ssaan.. Tätä käytetään lähinnä isommissa tapahtumissa missä esim. APP puhuu kahden eri CTR-sektorin kanssa samoista asioista.

Eli kaikki liikenteen koordinointi, yleinen höpinä ja muu keskustelu tulee hoitaa yksityisviestein lennonjohtajien välillä eikä ATC-kanavalla.



Samoin muistutus hätäjaksosta (GUARD). Tässä ei ole ollut ongelmia, mutta laitan silti: "Note: GUARD is only for pilot emergencies and is not an ATC channel, nor a coordination channel. If trying to contact a pilot, controllers should make use of the Force Act and private chat functions of the controlling software. GUARD should not be used. If a pilot does not respond using the two methods mentioned, they are unlikely to respond to any GUARD message."

Eli hätäjakson käyttöä ei suositella, mutta voidaan käyttää ns. viimeisenä keinona (kerran) jos kone ei muuten vastaa. Jonka jälkeen yhteys Supervisoriin jos yhteyttä ei ole vieläkään saatu. Ja kaikkihan varmaan muistavat miten saa verkossa olevat SUP:t herätettyä?


Terveisin,

FI-AOC
(joskus hereillä..)

Navigation

Up one level