WebTrak se alla trafik till och från Arlanda/Bromma

(1/1)

Mathias J Hellman:
Nu kan du se all trafik alltså även dom utan Transponder mode-S även små vfr flygplans syns (alltså med radiosignal 7000)
Länk:
http://arn.webtrak-lochard.com/template/index.html

Saxat Från lfv.se
Följ flygplanen på nätet
Stockholm-Arlanda Airport och Stockholm-Bromma Airport lanserar en ny webbtjänst som gör det möjligt för boende och resenärer att följa flygplanens rutter vid start och landning. Tjänsten erbjuder detaljerad information om flygplanens position, höjd och typ inom en radie på åtta mil kring flygplatserna.

- Vi har redan system för att ge oss full kontroll över trafiken till och från flygplatsen men nu tar vi det ett steg längre och gör informationen tillgänglig för alla som vill se vilken väg som flygplanen tar, säger Fredrik Jaresved, chef för strukturutveckling på Arlanda och Bromma flygplats.

Arlanda och Bromma är först ut i Sverige med tjänsten och lanserar nu världens första icke-engelskspråkiga version av systemet. Tjänsten påminner om andra kartbaserade webbtjänster och gör det möjligt för närboende att skriva in sin adress och se exakt hur flygplanen flyger över huset. På grund av säkerhetsaspekter kan dock inte flygen följas i realtid utan finns tillgängliga efter fem timmars fördröjning.

- För oss är detta ett sätt att vara så transparenta som möjligt och ge närboende insyn i vår verksamhet, men självklart är det en kul och spännande tjänst även för resenärer som undrar hur just deras plan flög in till flygplatsen, säger Susanne Rundström, granninformatör.

Tjänsten som heter WebTrak ligger på både Arlandas och Brommas webbplatser: www.arlanda.se och www.brommaairport.se. Via WebTrak kan du också skicka in dina synpunkter och eventuella klagomål som rör flygningar runt flygplatserna.

Mvh

Mathias hellman

Nigge:
Riktigt kul idé!

Tack för det tipset!

chris93:
Dock dåligt att det är hela fem timmars fördröjning. 

Beppe:
Måste säga att det är riktigt kul att kunna titta på sitt flygpass efteråt.
För er som vill se mitt senaste skolpass ifrån måndags så gå tillbaka till 20/07/2009 17:14 så kommer ni se mig över Edsviken för att sedan fortsätta över Täby, Vaxholm upp mot Ljusterö och sedan tillbaka via Bosön. 

mgerner:

Dock dåligt att det är hela fem timmars fördröjning. 

Mm, det kan håller jag med om.

Navigation

Up one level