Ny skärm och nytt grafikkort = ultrasegt FS9 och fel skärmstorlek.

(1/1)

rannug:
Hej!
Jag har skaffat ny skärm + nytt grafikkort, och har nu fått problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med - jag är inte tekniskt bra så här behövs tydliga råd
Skall försöka få med så mycket info som behövs!

Min dator är: AMD Athlon 64 Processor 3500+,  2,21 GHz. Köpt 2006.
Min tidigare skärm var 19 tum "4:3" format, dvs. ej widescreen.
Mitt tidigare grafikkort var, tror jag, 6600 något (Geforce?).
Windows XP Home
FS9, uppdaterad till FS9:1 (enl. uppdateringen här i vårt filarkiv.

Allt flöt hur bra som helst, tills skärmen gick sönder i juni.
Köpte då ny skärm, och det blev en widescreen 24 tum. Ja jag vet, det är stort, men jag ville att FS9 inte skulle bli mindre i höjdled...
Nya skärmen är: Samsung 2433BW.
Eftersom jag ändå var i köptagen, och tänkte att ett nytt grafikkort skulle vara roligt även om det gamla var bra, och den nya skärmen borde nog kräva lite mer, så blev det ett nytt kort också:
ASUS AH3650

Passade på i farten och utökade RAM-minnet till 2GB.

Verkstaden monterade allt och fixade med drivrutiner etc, så när jag kom hem var det bara att köra, med ny skärm, nytt grafikkort och nytt internminne.

Allt flöt bra, men: FS9 fungerar knappt, från tidigare framerates på 25-30 med ordinarie Cessnan, tuggar det nu på med 2-5 framerates, dvs. en bild i taget.
Så min första fråga är: varför går det nu såhär ultralångsamt när det gått så bra innan? Vad har jag missat i inställning? Eller är det nya kortet inte bra?

Min andra fråga: cockpit blir utdraget i sidled, och det hade jag väl också räknat med i widescreen. Jag har i och för sig några köpeplan med WS alternativ, men vill ju köra alla andra i första hand. Jag antar att man ska kunna ställa inskärmen från WS till 4:3 format, men får inte till det. Får bara besked att bildstorleken inte kan ändras i det inställda formatet.

(Inom parentes kan sägas att min dotters spel reagerar ung. samma, ett av dem - som ligger helt på hårddisken - fungerar hur bra som helst och skärmen går in på 4:3-läge, medan andra (hästspel) kluddar på allt sätt. Jag vet att det inte är ett forum för hästspel, men felet tycks vara generellt. dock är det bara FS9 som går i ultrarapid).

Jag vet det är en lång fråga, men jag vill gärna komma igång!
Ytterst tacksam för hjälp!

Navigation

Up one level