Piratismi - olenko rikollinen?

(1/24) > >>

Hannuuotila:
Kyse on piratismista. Jos kiinnostun jostain artistista tai levystä, imuroin aina ko. plätyn itselleni netistä. Jos en pidä tuotoksesta, poistan sen kovalevyltäni. Jos taas pidän ko. levystä, käyn ostamassa sen kaupasta... Tekeekö tuo toiminta minusta rikollisen? 

/Hannu

Judanssi:

Kyse on piratismista. Jos kiinnostun jostain artistista tai levystä, imuroin aina ko. plätyn itselleni netistä. Jos en pidä tuotoksesta, poistan sen kovalevyltäni. Jos taas pidän ko. levystä, käyn ostamassa sen kaupasta... Tekeekö tuo toiminta minusta rikollisen? 

/Hannu

Juridisesti kyllä, moraalisesti saat pohtia asiaa omatuntosi kanssa

Marski:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Taloudelliset oikeudet (14.10.2005/821)
2 § (14.10.2005/821)
Tekijänoikeus tuottaa, jäljempänä säädetyin rajoituksin, yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen.

Kappaleen valmistamisena pidetään sen valmistamista kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, tilapäisesti tai pysyvästi sekä millä keinolla ja missä muodossa tahansa. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa.

kimkauppila:
Oma tulkintani on että nykyisen tekijänoikeuslain mukaan lataamalla netistä kaupallisesti tuotetun musiikkikappaleen, syyllistyy automaattisesti jonkinasteiseen rikokseen koska kyseessä on "laittomista lähteistä hankittu aineisto" - eli joku on sen sinne nettiin (Suomen) tekijänoikeuslain vastaisesti laittanut.

Muutama vuosi sitten laki oli sellainen että ladata sai mitä tahansa kunhan ei jakanut niitä tiedostoja takaisin nettiin. Nykyään ei ole oikeastaan väliä onko käytössä bittorrent vai jokin "suora" yhteys jossa bitit eivät välttämättä omalta koneelta siirry muille käyttäjille, vaan se on automaattisesti laitonta.

Itse asiassa kopiosuojatulta CD:ltä kopiointi taitaa olla myös kiellettyä, jos kopiosuojauksen joutuu purkamaan. Kun tietääkseni lähemmäs 100% myytävistä levyistä on kopiosuojattuja, laillista koekuuntelutapaa ei taida olla olemassakaan enää...

Kim

Edit: Lisätään nyt vielä huomautus että nämä ovat omaa spekulaatiotani, eivät mitään kovia faktoja. Näin vaan asian itse olen ymmärtänyt.

NipaN:

Kun tietääkseni lähemmäs 100% myytävistä levyistä on kopiosuojattuja, laillista koekuuntelutapaa ei taida olla olemassakaan enää...

Kim

Edit: Lisätään nyt vielä huomautus että nämä ovat omaa spekulaatiotani, eivät mitään kovia faktoja. Näin vaan asian itse olen ymmärtänyt.

Minulla on käsitys että kopiosuojauksesta on CD levyjen osalta luovuttu lähes kokonaan.

Hannu

Navigation

Up one level

Next page