FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 14:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Piratismi - olenko rikollinen?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 Reply Print
Author Topic: Piratismi - olenko rikollinen?  (Read 21615 times)
Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

Re: Piratismi - olenko rikollinen?
« Reply #40 on: 28.11.11, 17:41 »

no ei tietenkään kuuluis, se taksihan on jonkun muun.  Ja se on maksanu sen käytöstä jo käyttömaksut. Pöh.

Pistetääs nyt naisen logiikka ja miesten hermot oikein koetukselle...

Siis, jos mä ostan auton ja siinä auton hinnassa on verot, niin miks hiivatissa mun pitää maksaa sitten vielä autoveroja joka vuosi. Sen käytöstä? Sehän on mun oma jo siinä kohtaa niin mä maksan valtiolle että mä saan käyttää sitä? Öh. Logiikka kohdallaan. Plus että maksan kuitenkin jo polttoaineveroina käytöstä valtiolle, koska enhän mä voi käyttää sitä, jos en hanki siihen menovettä ja menoveden hinnasta on melkoisen suuri osa veroa...

Niin, kun ostaa CD-levyn ja kuuntelee sitä sitten vaikka ipodilla josta on maksettu hyvitysmaksu ja kopioi sen muistitikulle josta on maksettu hyvitysmaksu jotta voi kuunnella sitä autossa... jne

Ja sitten otat digikameralla kuvia ja tallennat ne arkistoon DVD:lle josta on maksettu hyvitysmaksu ja sitä ennen ne ovat olleet kovalevyllä josta on maksettu hyvitysmaksu jne...

Tuosta Siirilän esimerkistä... ekassa on siis maksettu käytännössä teostot jo 4 kertaa (se alkuperäinen CD, ipod, muistitikku ja automankkuri) ja jälkimmäisessä 3 kertaa jne...

että tuota... mun on vaan jotenki kauhean vaikea ymmärtää tätä - kaikki kunnia artisteille.

Ja jokainen voi nyt sitten ihan ite päätellä miten tosissaan tässä taas mennään, mainittakoon tämä tässä vielä epäselvyyksien välttämiseksi.

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tuomas Ritari

Date Registered: 08.04.03

« Reply #41 on: 28.11.11, 17:56 »

En ymmärrä miksi pitää maksaa rojalteja kuolleille. Ei siinä ole minusta mitään mieltä maksaa miljoonia vuosittain henkilöille, jotka sattuu olemaan jonkun lapsia, serkkuja ja ex-vaimoja...Ne pitäisi ainakin loppua melko nopeasti artistin kuoleman jälkeen.
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #42 on: 28.11.11, 20:04 »

En ymmärrä miksi pitää maksaa rojalteja kuolleille. Ei siinä ole minusta mitään mieltä maksaa miljoonia vuosittain henkilöille, jotka sattuu olemaan jonkun lapsia, serkkuja ja ex-vaimoja...Ne pitäisi ainakin loppua melko nopeasti artistin kuoleman jälkeen.

Tekijänoikeudet siirtyvät perintönä sukupolvilta toisille. Jos saat perintönä vaikkapa talon, sinulla on siinä pytinki jolla on joku tietty rahallinen arvo. Voit sen myydä, vuokrata tai muuten hyödyntää taloudellisesti. Samalla tavalla kun vaikkapa säveltäjästä joskus aika jättää, siirtyvät tekijänoikeudet (tietyksi aikaa) suoraan perikunnille.

Teoston sivulta:
Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja 70 vuotta hänen kuolinvuotensa päättymisestä. Tekijänoikeus periytyy aivan kuten muukin omaisuus tekijän kuoltua. Oikeuksien periytymiseen sovelletaan avio-oikeutta, perintöä ja testamenttia koskevia säännöksiä.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tumi Hämäläinen

« Reply #43 on: 28.11.11, 20:15 »

Tuosta Siirilän esimerkistä... ekassa on siis maksettu käytännössä teostot jo 4 kertaa (se alkuperäinen CD, ipod, muistitikku ja automankkuri) ja jälkimmäisessä 3 kertaa jne...

Täällä perustietoa hyvitysmaksusta, joka on oikea termi tuolle Hannan "teostot" -ilmaisulle tässä tapauksessa: http://www.hyvitysmaksu.fi/fin/tietoa_hyvitysmaksusta.html.

Hanna Räihä

« Reply #44 on: 28.11.11, 20:33 »

EU:n tekijänoikeusdirektiivi on sinällään hanurista, koska mä oon maksanut jo siitä teoksesta ostaessani sen  CD:n. Eikös se oo sen jälkeen mun vapaasti kuunneltavissa kun oon ikään kuin ostanut oikeudet sen kuunteluun. Se, mistä mä sitä kuuntelen, pitäisi olla toissijainen asia. Jos se on oikeesti niin hyvä, että mä maksan siitä maltaita, niin mun pitäis omaan käyttöön saada kopioida sitä ihan niin paljon kuin huvittaa...

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tuomas Ritari

Date Registered: 08.04.03

« Reply #45 on: 28.11.11, 23:31 »

Tekijänoikeudet siirtyvät perintönä sukupolvilta toisille. Jos saat perintönä vaikkapa talon, sinulla on siinä pytinki jolla on joku tietty rahallinen arvo. Voit sen myydä, vuokrata tai muuten hyödyntää taloudellisesti. Samalla tavalla kun vaikkapa säveltäjästä joskus aika jättää, siirtyvät tekijänoikeudet (tietyksi aikaa) suoraan perikunnille.

Olin kyllä tietoinen tuosta 70 vuodesta ja juuri se on mikä ihmetyttää. Yritin tuossa omassa viestissäni vain sanoa, että ei mene oikein oikeustajuun. Aina näissä piraattiuutisoinneissa / oikeusjutuissa otetaan se kanta, että piraatti syö artistin leipää. Ei kukaan enää syö Elviksen tai Lennonin leipää.
John Firth

Date Registered: 18.05.09

« Reply #46 on: 29.11.11, 05:53 »

EU:n tekijänoikeusdirektiivi on sinällään hanurista, koska mä oon maksanut jo siitä teoksesta ostaessani sen  CD:n. Eikös se oo sen jälkeen mun vapaasti kuunneltavissa kun oon ikään kuin ostanut oikeudet sen kuunteluun. Se, mistä mä sitä kuuntelen, pitäisi olla toissijainen asia. Jos se on oikeesti niin hyvä, että mä maksan siitä maltaita, niin mun pitäis omaan käyttöön saada kopioida sitä ihan niin paljon kuin huvittaa...

Ei kai mikään direktiivi hyvitysmaksua määrää. Siinähän on nimenomaan annettu se kansallisen lainsäädännön tehtäväksi. Ei täällä Englannissa mitään hyvitymaksuja ole Smiley
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #47 on: 29.11.11, 05:54 »

Täällä perustietoa hyvitysmaksusta, joka on oikea termi tuolle Hannan "teostot" -ilmaisulle tässä tapauksessa: http://www.hyvitysmaksu.fi/fin/tietoa_hyvitysmaksusta.html.

Eli kun kopioin esimerkiksi CD:lle, josta on maksettu hyvitysmaksu, jonkun kaverini CD:n se on laillista enkä näin ollen ole piraatti.

-JukSii-
Tumi Hämäläinen

« Reply #48 on: 29.11.11, 06:24 »

Olin kyllä tietoinen tuosta 70 vuodesta ja juuri se on mikä ihmetyttää. Yritin tuossa omassa viestissäni vain sanoa, että ei mene oikein oikeustajuun. Aina näissä piraattiuutisoinneissa / oikeusjutuissa otetaan se kanta, että piraatti syö artistin leipää. Ei kukaan enää syö Elviksen tai Lennonin leipää.

No, jos saat perinnöksi sen talon, niin sekö voisi olla puolestasi sitten vapaasti kaikkien käytettävissä? Ei Elviksen leipää syö tosiaan kukaan, mutta perikunnan tai muiden oikeudenhaltijoiden leipää syö.

Tumi Hämäläinen

« Reply #49 on: 29.11.11, 06:32 »

Kyllä sinä saat sitä levyä kuunnella missä ja milloin huvittaa. Saat myös valmistaa niitä kopiota eri laitteille omaan käyttöösi. Siihenhän tämä hyvitysmaksu juuri perustuu. Jos luit lähettämäni linkin ajatuksella niin voit ehkä ymmärtää asiaa meidän musiikintekijöidenkin kannalta. Ja jos kehtuuta riittää, niin tässä vielä linkki kokonaisvaltaisesti musiikkialan perustietouteen alkaen tekijänoikeuslaista: http://www.elvisry.fi/images/stories/pdf/biisinikkarinperuskoulu.pdf (sivusto on päivitysvaiheessa, ja kaikki linkit eivät toimi, mutta lukea voi kyllä).

Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #50 on: 29.11.11, 07:22 »

Eli mielestäsi kaikki vanhempiesi omaisuus pitäisi heidän pois mennessään ulosmitata vaikka valtiolle, perillisille ei niistä mitään leipiä jaella!?  Wink
Luuletko että artistit enää jatkossa tekisivät musiikkia, jos joka levy julkaistaessa joku ostaa sitä yhden kappaleen á 20€ ja sitä sitten kopioisi miljoona henkilöä.
Hanna Räihä

« Reply #51 on: 29.11.11, 08:14 »

Ei kai mikään direktiivi hyvitysmaksua määrää. Siinähän on nimenomaan annettu se kansallisen lainsäädännön tehtäväksi. Ei täällä Englannissa mitään hyvitymaksuja ole Smiley

Tuo oli tuolta Tumin linkistä....
EU:n tekijänoikeusdirektiivin mukaan tekijöiden pitää saada hyvitys heidän teostensa yksityisestä kopioinnista. Valtioneuvoston asetuksella säädetään liikenne- ja viestintäministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön annettua asiasta lausuntonsa, mitkä laitteet kuuluvat hyvitysmaksun piiriin ja mikä on maksun suuruus.
Eli jos ymmärsin oikein, niin karkeasti sanottuna EUn mukaan pitää saada hyvitystä, mutta valtioneuvosto sitten säätää miten.

Tumin kirjoitusta lainatakseni...
Kyllä sinä saat sitä levyä kuunnella missä ja milloin huvittaa. Saat myös valmistaa niitä kopiota eri laitteille omaan käyttöösi. Siihenhän tämä hyvitysmaksu juuri perustuu. Jos luit lähettämäni linkin ajatuksella niin voit ehkä ymmärtää asiaa meidän musiikintekijöidenkin kannalta. Ja jos kehtuuta riittää, niin tässä vielä linkki kokonaisvaltaisesti musiikkialan perustietouteen alkaen tekijänoikeuslaista: http://www.elvisry.fi/images/stories/pdf/biisinikkarinperuskoulu.pdf (sivusto on päivitysvaiheessa, ja kaikki linkit eivät toimi, mutta lukea voi kyllä).

Eli kun kopioin sen CDlle maksan hyvitysmaksut/teostot uudelleen kun kertaalleen maksoin ne jo ostaessani levyn? ja kun siirrän sen ämppärille, olen siitäkin maksanut jo hyvitysmaksut eli kolmannen kerran kohdistuu maksuja siihen samaan kappaleeseen/levyyn... Okei, eihän tässä puhuta isoista summista / kappale, jos noita laitteita paljon käyttää ...

Ja tuosta jälkikäteen maksamisesta. Kun artisti tekee musiikkia, hän saa siitä palkan kun levyjä myydään. Ja säästää siitä, ostaa talot ja autot ja muut. Yleensä kun kuolee, palkan maksu päättyy siihen muttei musiikin tekijöiden kohdalla? Ei mun vanhemmille makseta palkkaa enää kuoleman jälkeen. Perinnöksi jää se, mitä siihen mennessä on kertynyt - jos mitään.

No anyway, tää keskustelu ei koskaan käänny samaan suuntaan kaikkien kesken, mä kovasti yritin naisen logiikalla mutta hyvät hermot teillä pojat on Cheesy

Jukka Siirilä

« Reply #52 on: 29.11.11, 09:32 »

Kyllä sinä saat sitä levyä kuunnella missä ja milloin huvittaa. Saat myös valmistaa niitä kopiota eri laitteille omaan käyttöösi. Siihenhän tämä hyvitysmaksu juuri perustuu. Jos luit lähettämäni linkin ajatuksella niin voit ehkä ymmärtää asiaa meidän musiikintekijöidenkin kannalta.

Jos olisit itse lukenut sen linkin ajatuksella, niin olisit huomannut että sen mukaan hyvitysmaksu perustuu siihen, että kopioidaan musiikkia jota ei omisteta eikä siihen että saa kopioida omistamaansa musiikkia jollekin laitteelle kuuntelemista varten.

Se mikä hyvitysmaksuissa kivestää on se, että joudun maksamaan hyvitysmaksun omien digikuvieni varmuuskopioinnista. (Eli suomalaiset musiikintekijät saavat rahaa kun minä otan digikuvia vaikka perhejuhlista ja haluan ne talteen.)
Lisäksi suomalaiset musiikintekijät saavat rahaa siitä kun säilytän kuviani ulkoisella kovalevyllä.

Se mikä hyvitysmaksussa on positiivista on se, että minä saan kopioida muiden omistamaa musiikkia esim. CD:lle josta on maksettu hyvitysmaksu ilman mitään oman tunnon tuskia. Musiikkia ei tarvitse ostaa (mieluummin kyllä ostaisin) koska valtio on luonut järjestelmän jossa on myynnissä levyjä joille on laillista kopioida tekijänoikeuksien suojaamaa materiaalia.

-JukSii-
Pekka Suikka

Date Registered: 12.08.11

« Reply #53 on: 29.11.11, 09:33 »

.... Yleensä kun kuolee, palkan maksu päättyy siihen muttei musiikin tekijöiden kohdalla? Ei mun vanhemmille makseta palkkaa enää kuoleman jälkeen. Perinnöksi jää se, mitä siihen mennessä on kertynyt - jos mitään.

No anyway, tää keskustelu ei koskaan käänny samaan suuntaan kaikkien kesken, mä kovasti yritin naisen logiikalla mutta hyvät hermot teillä pojat on Cheesy

Pitkälti samaa mieltä Hannan kanssa. Lisäksi ei kyllä kannattaisi Suomessakaan enää niin kauheasti ja vankasti uskoa tuohon "byrokratian riemuvoittoon". Mitä jos ei se voitakkaan?
Asia on jo Ranskassa useita kymmeniä vuosia sitten tutkittu -byrokratialla on taipumus aina vaan kasvaa, ei se valmiiksi tuu koskaan...

Kun kerran otin tuon 'kaksinkertaisen verotuksen' puheeksi entisen (ja nyt jo edesmenneen) veroministeri Mikko Laaksosen kanssa, niin hän totesi sen olevan jo vanhanaikaista puhua kaksinkertaisesta verotuksesta....
Nyky trendi oli jo silloin puhua siitä, miten välttää ettei 'kaksi eri valtiota lypsä samaa henkilöä verotuksillaan moneenkertaan...'

Lisäksi ne ei kyllä tuolla etelässä pidä "tontoutta" minään hyveenä.... niinkuin Suomessa siihen liittyy paljon positiivista ja kivaa...  ( Vaikka nyt rehellisyyttä ja sen semmoista symppismäisyyttä... Tonto=tonttu myös espanjaksi).
Siellä tonto on vain sama kuin idiota. Ja sillä siisti.  Smiley

EDIT:
Ps. Saako taksissa olla radio auki jos sieltä sattuisi tulemaan vaikka musiikkia.... entä ne hyvitysmaksut jos on vielä sattunut kuuntelemaan sitä musiikkia kyydissä ollessaan siinä taksissa... kyllä tonto on tonto ja idiota.  laugh
...tämmöista keskusteluahan Suomessa käytiin taannoin taksimusiikin kuuntelusta "julkisissa tiloissa taksin sisällä ja matkan aikana" ja sen gramex yms. teosto maksuista ihan kai eduskunnassakin asti...
...muualla tämmoiset asiat ovat vain "no problema" jos mitään todellista ongelmaa ei ole eikä niistä aleta veivaamaan ja sorvaamaan mitään erityislakeja tai muuta sellaista ajanhukkaa...varsinkaan ministeritasolla...
...jos ei ole taas "capacidad" mieltää asioita ja niiden suuruussuhteita eli on vain ns. "lusikalla annettu", niin sanonta on taas "no tienes latino" ja se siitä...
...eihän se mikään synti ole, mutta ei silloin pitäisi istua eduskunnassakaan tai hallituksessa... muiden kiusana... ja keksiä tahtomattaan muille kepposia... Smiley
« Last Edit: 29.11.11, 11:01 by Pekka Suikka »
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #54 on: 29.11.11, 09:47 »

Onko teillä tekeminen vähissä kun mietitte minne muutama sentti katoaa? Wink
Mara Aulio

Date Registered: 02.11.07

« Reply #55 on: 29.11.11, 10:34 »

Ei ne sentit minnekään katoa, ne menee väärään taskuun.

Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Tomi Jokela

« Reply #56 on: 29.11.11, 11:30 »

Ja tuosta jälkikäteen maksamisesta. Kun artisti tekee musiikkia, hän saa siitä palkan kun levyjä myydään. Ja säästää siitä, ostaa talot ja autot ja muut. Yleensä kun kuolee, palkan maksu päättyy siihen muttei musiikin tekijöiden kohdalla? Ei mun vanhemmille makseta palkkaa enää kuoleman jälkeen. Perinnöksi jää se, mitä siihen mennessä on kertynyt - jos mitään.

Eli siis Elviksen ja Michael Jacksonin levyjä pitäisi nyt sitten jakaa ilmaiseksi?  Wink Onko sama tilanne sitten suurten yritysten perustajilla, että kun perustaja (ja suurin omistaja) tyhjää potkaisee, niin mitäs niitä osinkoja yms. tuloja jakelemaan kakaroille!?   Grin
Hanna Räihä

« Reply #57 on: 29.11.11, 11:46 »

no en mä ny tietenkään niitä lähtis ilmaiseksi jakamaan, sehän on nyt ihan hölmöä. Vaan kun niitä silloin niiden elossa ollessa on tehty ja myyty, niin onhan ne siitä ite saaneet korvauksen. Nyt niitä tehdään lisää kun joku levymoguli on ostanut oikeudet ja se saa ne tulot siitä myynnistä. Miten ihmeessä tässä kohtaa perilliset ovat oikeutettuja vielä saamaan siitä jotain?

ja Sami, on  Grin mut tää alkaa kääntyä ihan just periaatekysymykseksi.

Toki jokaisen artistin on saatava korvaus omasta työstään, mutta tuolla teosto/hyvitysmaksuperiaatteen mukaan mn pitäs maksaa fiskarsille joka kerta kun käytän niiden saksia...

Jukka Siirilä

« Reply #58 on: 29.11.11, 11:50 »

Toki jokaisen artistin on saatava korvaus omasta työstään, mutta tuolla teosto/hyvitysmaksuperiaatteen mukaan mn pitäs maksaa fiskarsille joka kerta kun käytän niiden saksia...

Hyvitysmaksuperiaatteen mukaan sä joudut maksamana fiskarsille ensiksi siitä että ostat sakset paperin leikkaamiseen. Jos satutkin leikkaamaan niillä kartonkia joudut maksamaan hyvitysmaksun. Tietenkin jokaisesta kartongista jota leikkaat erikseen. Paperia saat edelleen leikata sillä ostaessasi maksamallasi laskulla. Jos kaverisi lainaa saksiasi, hän joutuu maksamaan hyvitysmaksun myös paperin leikkaamisesta.

Jos teet itse sakset, joudut maksamaan hyvitysmaksun jos leikkaat niillä mitä tahansa.

-JukSii-
Tomi Jokela

« Reply #59 on: 29.11.11, 12:37 »

no en mä ny tietenkään niitä lähtis ilmaiseksi jakamaan, sehän on nyt ihan hölmöä. Vaan kun niitä silloin niiden elossa ollessa on tehty ja myyty, niin onhan ne siitä ite saaneet korvauksen. Nyt niitä tehdään lisää kun joku levymoguli on ostanut oikeudet ja se saa ne tulot siitä myynnistä. Miten ihmeessä tässä kohtaa perilliset ovat oikeutettuja vielä saamaan siitä jotain?

Samassa ihmeessä, kuin vanhojen suuryritysten jälkeläiset ovat oikeutettuja saamaan vanhempien/isovanhempien perintönä osakkeista osinkotuloja.
Noinkohan nuo levymoguulit tekisivät noita levyjä lisää, jos ihmiset niitä ei ostaisi?  Wink Kyllä sen levyn tekoon, rahtiin ja myymiseen edelleenkin menee rahaa, vaikka levyn artisti olisi kuollut.  Smiley
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1