Piratismi - olenko rikollinen?

<< < (13/24) > >>

tslowman:

Ja tuosta jälkikäteen maksamisesta. Kun artisti tekee musiikkia, hän saa siitä palkan kun levyjä myydään. Ja säästää siitä, ostaa talot ja autot ja muut. Yleensä kun kuolee, palkan maksu päättyy siihen muttei musiikin tekijöiden kohdalla? Ei mun vanhemmille makseta palkkaa enää kuoleman jälkeen. Perinnöksi jää se, mitä siihen mennessä on kertynyt - jos mitään.

Pitää myös erottaa se onko ko. artisti itse musiikintekijä vai/ja esittäjä. Jos puhutaan vaikka säveltäjästä tai sanoittajasta, he eivät saa palkkaa biisien esityksistä tai levymyynnistä. He saavat tekijänoikeuskorvausta, joka ei ole palkkaa. Siitä maksetaan ainoastaan ennakonpidätys, ei esim. työnantajan sos.kuluja tai eläkemaksuja. Tekijänoikeuskorvaus ei kerrytä eläkettä.

tslowman:

Se mikä hyvitysmaksuissa kivestää on se, että joudun maksamaan hyvitysmaksun omien digikuvieni varmuuskopioinnista. (Eli suomalaiset musiikintekijät saavat rahaa kun minä otan digikuvia vaikka perhejuhlista ja haluan ne talteen.)
Lisäksi suomalaiset musiikintekijät saavat rahaa siitä kun säilytän kuviani ulkoisella kovalevyllä.

Hommaa yli 3 teran kovo, niin ei tarvitse maksaa hyvitysmaksua.

Musiikkia ei tarvitse ostaa (mieluummin kyllä ostaisin) koska valtio on luonut järjestelmän jossa on myynnissä levyjä joille on laillista kopioida tekijänoikeuksien suojaamaa materiaalia.

Niin, ei tarvitse ostaa. Kavereilta voi lainata levyjä, samoin kirjastosta, imuroida netistä. Onhan noita keinoja.

tslowman:

Ei ne sentit minnekään katoa, ne menee väärään taskuun.

Avaudu, Mara! 

tslowman:

Samassa ihmeessä, kuin vanhojen suuryritysten jälkeläiset ovat oikeutettuja saamaan vanhempien/isovanhempien perintönä osakkeista osinkotuloja.
Noinkohan nuo levymoguulit tekisivät noita levyjä lisää, jos ihmiset niitä ei ostaisi?  Kyllä sen levyn tekoon, rahtiin ja myymiseen edelleenkin menee rahaa, vaikka levyn artisti olisi kuollut. 

Niin, ja kannattaa muistaa, että levyn pääartisti voi useinkin olla eri henkilö kuin levyllä esiintyvät muut muusikot, säveltäjät, sanoittajat, sovittajat jotka kaikki ovat tietyin ehdoin oikeutettuja korvaukseen äänitteen julkisista esityksistä ja levymyynnistä. Kaikille ei ole aivan selvää mitä kaikkea levyn tuottamiseen tarvitaan, mutta se on toki luonnollista.

HannaR:
no on jonkun verran käsitystä tuostakin mitä levyn teko vaatii - ja ei, en itse ole muusikko - kaukana siitä! Mutta yks ex on ihan ammattimuusikko ja sitä puuhaa tuli seurailtua silloin joskus kaaaaauan sitten. Sehän eli teostokorvauksilla, itseasiassa yhden kappaleen sanoja oon itekkin ollut työstämässä ja teostolla se munkin nimi siellä on. En vaan oo koskaan liittyny sinne, joten en oo penniäkään sieltä nostanut korvauksia. Tosin eipä tuo haittaa, mitä kauempana siitä exästä, sen parempi.

Anyway, sitä mä vaan, että kyllä mä tiedän ainakin osittain miten se homma toimii, mutta silti pitää vähän purnata

ja kuten aiemmin sanoin, kaikki kunnia muusikoille jotka sitä työkseen tekevät, aika harvat vetävät miljoonatilit.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page