Piratismi - olenko rikollinen?

<< < (17/24) > >>

jhol:
Kyllä sinulla nyt menee pahasti puurot ja vellit sekaisin. Minä katson, että lehtien julkaisu netissä vastaa musiikin julkaisua moraalisesti, sinä katsot että nykyinen laki määrää. Minusta laki on moraalisesti kestämätön.

Hovioikeuden mukaan on rangaistavaa avata DVD:n kopiosuojaus ja kyseisen päätöksen mukaan on erittäin vaikeaa väittää ettei CD:n kopiosuojaus olisi lain mukainen "vahva suojaus". Korkein oikeus ei ottanut tapausta käsiteltäväksi http://www.turre.com/2008/12/ei-valituslupaa-css-jutussa/.

Sitten sotket kivasti softa-alan isot yritykset softantekijöihin - miksi? Kyllä levy-yhtiöt maksamalla työntää levyjä soittolistoille. Onko ne sitten "vapaasti" kuunneltavissa - moraalisesti?

Miksi artisteille tarkoitettu tuki pitäisi estää artisteilta jotka tekevät ei-musiikkia? Eli miksi, moraalisesti, kasettiveron tuotto on rajattu vain musiikin ja elokuvantekijöille? Kyllä kuvataide, kirjailijat, jne. tahtoo myös, ja etenkin me softanTEKIJÄT.

Lisäksi olen vahvasti eri mieltä nettilehtien menetysten määrästä, kyllä tässä moni lehti on mennyt nurin ja vielä moni menee muutaman vuoden sisällä.

Mitä sanaan "te" tulee ... "Us and Them".

Edit: Lisättänpä linkki kiinnostuneille: http://blogit.tietokone.fi/lexoksanen/2011/12/01/arhinmaen-esitys-hyvitysmaksuksi-kutsu-taisteluun-teknologiasektorin-tulevaisuudesta/.

karantan:

Kyllä sinulla nyt menee pahasti puurot ja vellit sekaisin. Minä katson, että lehtien julkaisu netissä vastaa musiikin julkaisua moraalisesti, sinä katsot että nykyinen laki määrää. Minusta laki on moraalisesti kestämätön.

Minä olen yrittänyt tässä selvittää hyvitysmaksun ajatusta ja taustaa. Olennaista on ymmärtää, että hyvitysmaksu on korvaus lain antamasta kopiointioikeudesta. Kyseinen oikeus ei ole kovin relevantti ilmaisten nettijulkaisujen kanssa.

Hovioikeuden mukaan on rangaistavaa avata DVD:n kopiosuojaus ja kyseisen päätöksen mukaan on erittäin vaikeaa väittää ettei CD:n kopiosuojaus olisi lain mukainen "vahva suojaus". Korkein oikeus ei ottanut tapausta käsiteltäväksi http://www.turre.com/2008/12/ei-valituslupaa-css-jutussa/.

CD:n ja DVD:n kopiosuojaukset ovat aivan eri planeetoilta. CD-levy on oikeasti aivan mahdollista kopioida niin, että ohjelma ohittaa suojauksen niin ettei käyttäjä edes huomaa sitä. Enkä nyt puhu mistään hämäräperäisistä ohjelmista, vaan muistaakseni Windows Media Player teki myös näin. Kopiosuojauksistahan on CD-levyissä jo pitkälti luovuttu, joten kysymys ei ole edes kovin relevantti.

Sitten sotket kivasti softa-alan isot yritykset softantekijöihin - miksi? Kyllä levy-yhtiöt maksamalla työntää levyjä soittolistoille. Onko ne sitten "vapaasti" kuunneltavissa - moraalisesti?

Koska ei ole realistisesti mahdollista antaa erilaista oikeutta sen mukaan kuka softan on tehnyt. Ja on ihan selvää, että softafirmojen kannalta kopiointioikeus olisi melko mahdoton. Kahden jälkimmäisen lauseen ajatusta en tajunnut.

Miksi artisteille tarkoitettu tuki pitäisi estää artisteilta jotka tekevät ei-musiikkia? Eli miksi, moraalisesti, kasettiveron tuotto on rajattu vain musiikin ja elokuvantekijöille? Kyllä kuvataide, kirjailijat, jne. tahtoo myös, ja etenkin me softanTEKIJÄT.

Jos saisitte lobattua näkemyksenne läpi ja softaa saisi kopioida, niin ei ole ainakaan mitään moraalista estettä miksei hyvitysmaksun tuottoa voitaisi jakaa myös softantekijöille. Tietenkin maksuja korotettaisiin olennaisesti. Nykyisen lain puitteissa kysymys on kuitenkin turha. Mitä tulee kirjallisuuteen, niin kirjojen digijakelun ollessa vielä lastenkengissä, korvauksia kerää Kopiosto kopiointiluvista. Ja tietenkin myös kirjastoista lainattujen kirjojen takia on oma korvausjärjestelmänsä yms. Tässä on tietenkin myös historian painolastia, mutta varmasti edelleen musiikki ja erilaiset videotallenteet ovat yleisimpiä hyvitysmaksun piiriin kuuluville medioille kopioituja teoksia.

Lisäksi olen vahvasti eri mieltä nettilehtien menetysten määrästä, kyllä tässä moni lehti on mennyt nurin ja vielä moni menee muutaman vuoden sisällä.

Nettilehtiä menee nurin koska liiketoimintamalli on hankala. Toisin sanoen miten saadaan ihmiset maksamaan jostain minkä he ovat tottuneet saamaan (laillisesti) ilmaiseksi tai miten saadaan rahaa jostain mitä jaetaan ilmaiseksi. Ei sillä ole mitään tekemistä yksityiskäyttöön kopioinnin ja hyvitysmaksujen kanssa. Nettilehdet eivät mene nurin koska tekijänoikeuslaki sallii kopioinnin.

jhol:
Asia meni jankkaamiseksi - poistun takavasemmalle. Hei hei.

hnpilot:
Jos (ja kun) minulla ei ole älypuhelimessani sekuntiakaan musiikkia (no joo, mukana tulleet soittoäänet), niin onko oikein, että siitä silti pitää maksaa jollekin tuottajalle ja muusikolle?
Tai jostakin muistivälineestä, jolle koodaan itse softaa ja/tai jolle otan itse kuvia ihan itse ostetulla digikameralla?

Minulle kopiomaksu on kuin loinen, jossa pieni ryhmä saa aiheetonta hyötyä omaan käyttööni hommatusta muistivälineestä, jonka luomisessa tai täyttämisessä sillä ei ole ollut osaa eikä arpaa...
Muusikko (tai hänen taustavaikuttajansa) syö pöydässäni...

hannu

tslowman:

Jos (ja kun) minulla ei ole älypuhelimessani sekuntiakaan musiikkia (no joo, mukana tulleet soittoäänet), niin onko oikein, että siitä silti pitää maksaa jollekin tuottajalle ja muusikolle?
Tai jostakin muistivälineestä, jolle koodaan itse softaa ja/tai jolle otan itse kuvia ihan itse ostetulla digikameralla?

Minulle kopiomaksu on kuin loinen, jossa pieni ryhmä saa aiheetonta hyötyä omaan käyttööni hommatusta muistivälineestä, jonka luomisessa tai täyttämisessä sillä ei ole ollut osaa eikä arpaa...
Muusikko (tai hänen taustavaikuttajansa) syö pöydässäni...

Tai muusikon tai säveltäjän pöydässä syövät juuri ne kaiken ilmaiseksi haluavat. Ok, tämä menee jankkaamiseksi niin kuin joku tuossa edellä sanoi, mutta sinulla Hannu ei ole sekuntiakaan puhelimessasi musiikkia, vaan mahdollisuus että halutessasi on. Maailmasta ei löydy henkilöä tai tahoa, saati konetta joka pystyisi kertomaan kuka lataa ja mitä lataa ja mistä lataa, ja millä hinnalla vaiko ilmaiseksi. Haluaako puhelimeensa tai koneellensa musiikkia vai mitä haluaa. Siksi meitä viisaammat ovat kehittäneet järjestelmän, joka edes jollain lailla kompensoisi - tai sanotaanko yrittäisi etsiä kultaista keskitietä, joka olisi kaikkia osapuolia edes hätäisesti tyydyttävä ratkaisu.

Se on vaan niin, notta osalle homma kelepaa, mutta osalle ei mikkään. Ja osa ei ymmärrä mistään mittään. 

Ja nyt tekemään musaa, mutta tällä kertaa sellaista, joka ei - onnekseni - ole imuroitavissa mistään tuutista millään hinnalla. Välillä näinkin päin.     

Navigation

Up one level

Next page

Previous page