Fläckar på bilden

(1/3) > >>

jakobsundin:
Hej! Har haft lite problem med min D40, den senaste tiden har det blivit väldigt mycket fläckar när jag kollar på bilderna, t. ex på bilden här nedan, en bild från Arlanda igår.

[ Attachment not found - or removed ]

Inte så kul att komma hem från lite flightspotting och märka att bilderna nästan är förstörda, p.g.a fläckarna.

Jag vet inte vart själva fläckarna sitter, men jag misstänker att dom är på sensorn eftersom att det blir fläckar med både mitt 18-55 mm och 70-300 objektiv.

Jag har försökt att rengöra sensorn ett par gånger, genom att ta lite blött papper och "dutta" lite, och sedan torka med torrt papper. Först så funkade det, men tydligen så kom dom tillbaka.

Någon som vet hur jag kan lösa detta jobbiga problem?

//Jakob Sundin

Nigge:
Det där är så kallade "dustspots" på sensorn, väldigt irriterande...
Att försöka göra rent med papper etc är väldigt farligt då sensorn är extremt känslig och väldigt lätt blir repig.
Så att ens vidröra sensorn är egentligen ett big no-no...

Det du kan göra är att skaffa en liten blåsbälg avsedd för kamerarengöring finns på t.ex www.cyberphoto.se och hoppas att det inte blivit några repor på sensorn.

Lycka till
/N

jakobsundin:
Tack för tipset, men jag kom på att jag lämnar nog in den till våran kamerasnubbe här i byn istället

jakobsundin:
Det visade sig att han inte gjorde sensorrengöring. Om jag ska lämna in på ett Nikon-auktoriserat ställe så måste jag ju ha Check & Clean-lappen för att få rengöring gratis. Men vart hittar man den?

JP-:
Köpte du kameran ny eller begagnad?
Borde ligga i orginalkartogen för kameran. Min gjorde det i alla fall.
Dock så går garantin ut efter ett tag.

Jag hade lite damm i kameran men min garanti hade gått ut hos Nikon. Så då gjorde jag som du hade tänkt. Gick till den lokala fotoaffären som blåste rent den på nolltid med ett fantastiskt resultat.

Navigation

Up one level

Next page