Berätta er första upplevelse online

(1/2) > >>

kpf93:
Tänkte att det borde vara kul om alla som flyger online IVAo/Vatsim kunde skriva sin första gång ni flög, när ni hade ATC. Hade vart rätt roligt och höra

Jag startade upp på EKCH, kontaktade för Clearance osv. När jag väl skulle requesta Taxi kom första problemet, jag taxa fel (haha  )
Efter jag fått min takeoff clearance så reagerar ATCN, You have nog set you´re squawk. Jag ba s**t! Men jag gjorde det och han tackade, sen skulle jag kontakta en annan men då säger han att det vart lite skoj men berättade att de fanns där för att hjälpa osv. Så det som började dåligt slutade bra för min del.

Berätta nu era historier!

Alltid roligt att läsa. 

frazer:
Detta var ju många år sedan, runt år 2000 kanske.

Hade väl eg. ingen koll på hur det funkade, och lyckades nätt och jämt installera klienten (Squawkbox 1?).
Givetvis var det bara ATC i USA, så jag och min poolare ställde upp nån häftig L1011 på lämplig bana på KLAX och började sen fundera på hur man skulle göra och vad man skulle säga.
Blev kanske inte riktigt på populärt, så det blev till att förflytta sig till en parkeringsplats efter några halvirriterade kommentarer från flygledaren. Blev aldrig någon flygning, utan vi nöjde oss sedan med att bara lyssna på snacket.

PRECIS så man INTE ska göra med andra ord
Får skylla på att man var ung och dum helt enkelt!

amadeus:
Min första VATSIM-tur var en regnig höstdag 2002. Hade hört att det gick att flyga online och hittade lite info på nätet. Till slut fick jag igång alla möjliga applikationer och trodde väl att det bara var att taxa ut från gaten på Arlanda och sen flyga hur man ville. Fick snabbt ett meddelande av en mycket trevlig flygledare som guidade mig rätt. Tyvärr hade jag inte mic i början vilket gjorde saken ännu jävligare när man skulle flyga ett flygplan och samtidigt smattra en massa meddelanden i den gamle Squawkboxen.

Idag nästan 7 år senare finns det bra mycket bättre programvara och en massa fin-fina kom-igång-guider.
Ibland behöver man nästan påminna sig själv att det är omöjligt att förstöra  något på riktigt...

Visst var man skraj i början, men störst är misstaget att inte våga försöka 

ChristofferJ:
F-16. Gardermoen. Top Gun-komplex. Kaos

alexander96:
Oj Oj Oj... Första gången man flög online! Slutet av 2007, någon flygplats i Tyskland... Jag försökte så gott man kunde med att fylla i min flightplan... Jag skrev hela tiden flygplatserna jag skulle flyga emellan i route-fältet... Och tornet sa gång på gång: ''It's still not right!'' Och  han försökte förklara hur rutten skulle skrivas, inte så lätt då man var en nybörjare! Så till slut så bara stack jag! Men nu, 1½ år senare... Flyger jag ofta på IVAO!

Navigation

Up one level

Next page