Tips för fotografering i cockpit under kvällstid

(1/2) > >>

ekepeke:
Hej!

På måndag kväll ska jag flyga jumpseat från Östersund till Arlanda med SAS. Estimerad avgångstid är 19.05. Jag har ingen aning om när solen går ner i Östersund men jag tänkte höra lite generellt hur man ska göra (ha för inställningar etc.) för att fota cockpiten under dåligt ljus. Jag har inte tillgång till en extern blixt.

Mvh

Erik

Casimir:
Roligt!

För att fota cockpit i mörker (det är fortfarande sol här kl 19) behöver du något att stödja kameran på, Ett enbent stativ t:ex. Annars får man försöka göra det bästa av situationen bara.

simonbrygg:
Utan extern blixt är det alltid svårt att fotografera i cockpit och blir väldigt sällan bra. Så även om du inte har en nu så köp en när du har möjlighet! Sen som Niklas säger är inte ljuset så farligt vid 19 men dra upp ISOt ganska högt och sen använd inte allt för hög bländare, gå inte upp på 5,6 eller 4.0 eller så utan håll dig runt 8-11 där någon stans så du får skärpa i hela cockpiten. Problemet att fotografera i cockpit är som sagt ljuset och utan extern blixt så kommer du aningen få bra ljus mot panelen och himlen helt vit eller så är himlen bra exponerad och panelen helt svart.

Jag kör alltid manuellt läge, ganska högt iso, låg bländare runt 8-11 där och alltid extern blixt. Du kanske redan sätt mina senaste cockpitbilder från sas på våran hemsida men dom är tagna på samma flight för två veckor sedan. Där ser du att ljuset är ganska bra vid 19 här uppe, dock använde jag extern blixt där och hade ändå lite problem med ljuset för att inte få skärmarna helt svarta. http://osdphoto.se/

/Simon

kitte:
Brukar piloter ha synpunkter på om man använder extern blixt - jag tänker på om det ger reflektioner i vindrutan som stör (stör mer än den inbyggda blixten).

Var den gode Wahlbeck frikostig med W förresten?

Casimir:

Brukar piloter ha synpunkter på om man använder extern blixt - jag tänker på om det ger reflektioner i vindrutan som stör (stör mer än den inbyggda blixten).

Var den gode Wahlbeck frikostig med W förresten?

Ja, När jag flög upp med Nordic från Madrid till Stockholm så landade vi i mörker och då sa kapten att jag inte fick använda blixten från kort final till efter landning. I övrigt inga problem.
Tror dock inte det spelar nån roll om man använder extern eller intern blixt, Du får antagligen inte använda den vid start/landning i mörker. Ögat vänjer ju sig rätt snabbt vid ljus men det tar väldigt lång tid att vänja sig vid mörker igen.

Navigation

Up one level

Next page