Nattfotografering

(1/3) > >>

othic:
Jo jag tänkte ge mig på nattfoto men har noll koll vilka inställningar jag ska ha är tacksam för all hjälp jag kan få

ps. målet är att få in bilder på A.net Ds
EDIT: RURBIK/T

Casimir:

jo jag tänkte ge mig på nattfoto men har noll koll vilka inställningar jag ska ha är tacksam för all hjälp jag kan få

ps. målet är att få in bilder på A.net Ds

Brukar köra M med stadigt stativ, låg bländare och se hur många sekunders exponering jag behöver ha för att få till en bra exponering i bilden.

Och just ja, ISO100.

othic:

Brukar köra M med stadigt stativ, låg bländare och se hur många sekunders exponering jag behöver ha för att få till en bra exponering i bilden.

Och just ja, ISO100.

ok i see har ännu inte något stativ men funderar på manfrotto 190 XPRO B med trådutlösare Canon RS-80 N3 kan det vara nåt. är rookie i nattfoto sammanhang

jonasherjeby:

ok i see har ännu inte något stativ men funderar på manfrotto 190 XPRO B med trådutlösare Canon RS-80 N3 kan det vara nåt. är rookie i nattfoto sammanhang

Manfrotto har bra och stabila stativ och 190 XPRO är rätt bra har jag för mig. Jag kör på Manfottos 055XB och det är stadigt till tusen.
Vill du minimera skaket i kameran ytterligare än med bara en trådutlösare, så kan spegellåsningen vara ett bra komplement också! 

/Jonas

simonbrygg:
Som Niklas sa så kör på ISO 100 och stativ, har lika som jonas och det blir grymt stabilt! Pröva f/11 eller ännu lägre, kan köra med så lågt som typ 18-22 ibland också, spelar ingen roll om slutartiden blir lång då kameran är på stativ så. Blir coolt i stället med lång slutartid om de t.ex. står på plattan med motorerna snurrar och lampor som lyser upp som "stjärnor" i bilden 

Som denna t.ex. förutom att man inte ser så bra in i motorerna här. http://www.airliners.net/photo/KTHY---Kibris/Boeing-737-86N/1525978/L/

Navigation

Up one level

Next page