FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 14:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?  (Read 3748 times)
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 137
Date Registered: 13.10.08

Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« on: 11.09.09, 08:02 »

ATI:n seuraavan sukupolven näyttökortit pistävät Matroxin tiukalle
http://www.tomshardware.com/news/amd-ati-eyefinity-radeon-monitor,8637.html
Halvimman version hinta tulee olemaan todennäköisesti halvempi kuin pelkkä Matroxin TripleHead...
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #1 on: 11.09.09, 08:10 »

ATI:n seuraavan sukupolven näyttökortit pistävät Matroxin tiukalle
http://www.tomshardware.com/news/amd-ati-eyefinity-radeon-monitor,8637.html
Halvimman version hinta tulee olemaan todennäköisesti halvempi kuin pelkkä Matroxin TripleHead...
Jos tämä tukee FS2004:sta päästään vihdoin yhdellä kortilla 180" näkymään.
6 näyttöä =
                                     keskinäyttö
                  vasen etu                      oikea etu
vasen sivu                                                       oikea sivu

ja sitten vaikka koneen ulkonäkymä koneesta simun ulkopuolelle.
 Smiley
ahaka
Former member
Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #2 on: 11.09.09, 08:24 »

Mutta miten mahtaa olla "venymisefektin" laita 180* näkymässä?
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 137
Date Registered: 13.10.08

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #3 on: 11.09.09, 08:40 »

Venyminen ei ole ongelma. Ratkaisu löytyy täältä
http://www.insitesolutions.com.au/737project/design_visuals_develop_v2.htm
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #4 on: 11.09.09, 10:18 »

Jos on käytössä 6 eri näyttöä voi undock-toiminnolla avata 6 erillistä ikkunaa ja raahata nämä eri näytöille.
Tai sitten hankkia vielä pari videotykkiä ja saadaan vihdoin yhdeltä näytönohjaimelta 180" näkymä viidellä tykillä
ja vielä jää yksi näyttö esim. simun takaseinään lentokoneen ulkonäkymää tms. varten.

6 erillistä ikkunaa pitäisi uudella näytönohjaimella ja perustehokkaalla koneella pyöriä ihan hyvin.

Hankintaan menee jos ei hinta oo jotain ihan huikeaa..
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #5 on: 11.09.09, 10:59 »

Shocked http://plaza.fi/muropaketti/ati-eyefinity-6-nayttoa-ja-8000x8000-resoluutio höh... katoin että FSX siellä rullaa 24 näytöllä, ja neljällä noilla näyttiksillä. Mutta se olikin X-plane. Kuitenkin, tuolta löytyy jotain videoita tosta ja pari kuvaa ja muuta kätevää tietoa suomeksi.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 137
Date Registered: 13.10.08

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #6 on: 11.09.09, 11:26 »

Mihin asti reson kasvattaminen mahtaa parantaa kuvan laatua? Teksturit ovat kuitenkin rajallisen kokoisia. Jos kuvaa suurentaa liikaa, epäsuhta 3D-mallien ääriviivojen ja teksturien tervävyyden välillä alkaa haitata.

Microsoftin tuotteissa maapintaa ei piirretä terävänä kovin kauas ja liian suuri-resolutioinen kuva taitaisi näyttää aika kököltä. Eli kuvan suurentamisessa 16:9 suhteessa ei ole paljoa järkeä, mutta panoraamanäkymässä kylläkin.
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #7 on: 12.09.09, 20:13 »

Tallentaako tuo fs2004 undockattujen ikkunoiden koot johonkon niin, että niiden kokoa ja paikka voisi muuttaa esim. jostain config-filestä?

Entä saako jostain määriteltyä pois undockattujen ikkunoiden kapeat mustat reunaviivat?


//Vipu
Juho Leppänen
Offline Offline

Posts: 387
Date Registered: 25.04.08

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #8 on: 12.09.09, 21:50 »

Mihin asti reson kasvattaminen mahtaa parantaa kuvan laatua?
Luulenpa ettei toi resoluutiokysymys ole lentosimuilijalle se pointti. Tärkeämpää on saada vain silmän eteen (ja sivulle) mahdollisimman paljon maisemaa joka taas sitten tuo sitä aitouden tunnetta. Vaikka suoraan naaman edessä olisi 8000x8000 pikselin näyttö, on kolmelta 1024x768 tykiltä eteen ja sivuille ammuttu kuva paremman tuntuinen.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #9 on: 13.09.09, 07:46 »

Venyminen ei ole ongelma. Ratkaisu löytyy täältä
http://www.insitesolutions.com.au/737project/design_visuals_develop_v2.htm
En ole vielä lukenut artikkelia, mutta piti heti kokeilla niin, että avasin FSX:n ruudulle kuusi pikkunäyttöä.
Viisi maisemalle (180-astetta) ja yksi ulkonäkymä. Pyöri ihan hyvin, mutta pari ongelmaa tuli heti vastaan:
1) sivunäkymissä (etuviisto ja 90-asteen sivunäkymä) kuviin tulee osa ohjaamoa ja sivukuvassa siiven streeva. Miten nämä saa pois?
2) Ilmaan nousun jälkeen kaarroksissa horisontti hajoaa, eli joka kuva piirtää horisontin vähän eri asennossa. Mitenköhän ovat nuo lähettämäsi linkin kaverit ratkaisseet nämä ongelmat?

Pari kuvaa testauksesta:

Maassa (horisontti OK):
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaali.jpg

Ja ilmassa menee portaittain:
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaali2.jpg
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #10 on: 13.09.09, 07:55 »

En ole varma asiasta, sillä yleensä VC:t on kiinnitetty koneeseen. Mutta voit kokeilla (muista backup!) avata koneen panel.cfg, ja poistaa (defu C172 ainakin on näin) kohdat [VCockpit01] ja [VCockpit02]. Saattaa auttaa, mutta muuta ratkaisua en tiedä. Jos menee pieleen, korvaat vaan tuon panel.cfg:n tuolla backup tiedostolla. Smiley

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #11 on: 13.09.09, 08:44 »

Lueskelen vasta nyt tuota artikkelia ja tälläisiä miinuksia tuli ainakin heti eteen:
- "One disadvantage with this method is that you will see the black window borders (4 of them)."
- "All projectors are bouncing off acrylic mirrors which are curved to widen the image throw"

# All projectors ceiling-mounted and bouncing off mirrors mounted above the cockpit shell
# Projectors aligned with the centre of their respective mirror
# Quality glass mirrors (not acrylic, and not curved)
# Mirrors centered with their respective projection-screen (i.e. no angles)

Eli menee peilien yms. kanssa kikkailuksi. Jään odottelemaan tuota Atin näytönohjainta.  Smiley
« Last Edit: 13.09.09, 08:48 by O-P Pietila »
akos
Former member
Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #12 on: 13.09.09, 11:16 »

Tallentaako tuo fs2004 undockattujen ikkunoiden koot johonkon niin, että niiden kokoa ja paikka voisi muuttaa esim. jostain config-filestä?
Jep, kun lennon tallentaa, niin sinne Omat tiedostot/Flight Simulator Files -kansioon luotuun flt-tiedostoon nuo näkyy tallentuvan.

En ole vielä lukenut artikkelia, mutta piti heti kokeilla niin, että avasin FSX:n ruudulle kuusi pikkunäyttöä.
Viisi maisemalle (180-astetta) ja yksi ulkonäkymä. Pyöri ihan hyvin, mutta pari ongelmaa tuli heti vastaan:
1) sivunäkymissä (etuviisto ja 90-asteen sivunäkymä) kuviin tulee osa ohjaamoa ja sivukuvassa siiven streeva. Miten nämä saa pois?
2) Ilmaan nousun jälkeen kaarroksissa horisontti hajoaa, eli joka kuva piirtää horisontin vähän eri asennossa. Mitenköhän ovat nuo lähettämäsi linkin kaverit ratkaisseet nämä ongelmat?
Älkää laittako näkymiä VC:stä vaan 2D-ohjaamosta, niin nuo ei näy. Kun näkymät ovat tarkasti samankokoisia ja samalla korkeudella, niin horisonttikin on ehjä.

Piti kokeilla itsekin, vain kolmella näkymällä tosin (etuvasen, etu ja etuoikea):

[ attachment removed / expired ]
Ihan kivastihan tuo toimii, eikä tuo musta kehyskään niin hirveästi haittaa. Eroonkaan kehyksistä ei vissiin taida päästä, jos haluaa oikeasti sen 180+ astetta näyttävän visuaalin...

En ole varma asiasta, sillä yleensä VC:t on kiinnitetty koneeseen. Mutta voit kokeilla (muista backup!) avata koneen panel.cfg, ja poistaa (defu C172 ainakin on näin) kohdat [VCockpit01] ja [VCockpit02]. Saattaa auttaa, mutta muuta ratkaisua en tiedä. Jos menee pieleen, korvaat vaan tuon panel.cfg:n tuolla backup tiedostolla. Smiley
Ei vaikuta itse VC:n näkymiseen millään tavalla, vain mittareiden.

Oskari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #13 on: 13.09.09, 13:28 »

miten tuon 2d cockpitin saa FSX:ssä näkyviin. Jos valitsen new view -> cockpit ja otan sivunäkymän, palkit ja osa ohjaamoa näkyy silti.
Sama juttu myös jos valitsee virtual cockpit.
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #14 on: 13.09.09, 13:50 »

paina F10, jollon aukeaa 2D cockpit, sitten Sift + 1 jotta saat paneelit pois.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #15 on: 13.09.09, 14:00 »

tuo toimii etunäytössä, mutta jos katsoo etuviistoon tai sivulle niin noita ohjaamon reunoja ei saa pois.  Undecided
akos
Former member
Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #16 on: 13.09.09, 14:09 »

miten tuon 2d cockpitin saa FSX:ssä näkyviin. Jos valitsen new view -> cockpit ja otan sivunäkymän, palkit ja osa ohjaamoa näkyy silti.
Sama juttu myös jos valitsee virtual cockpit.
FS9:ssä olisi riittänyt, että piilottaa 2D-paneelin näpäyttämällä pari kertaa W-näppäintä, samalla sivunäkymistäkin olisi ohjaamo häipynyt, mutta FSX:ssä ei näköjään toimikaan noin. FSX:ssä kuitenkin ainakin default-vehkeistä saa VC:n revittyä kokonaan pois, kun aukaisee model.cfg:n ja poistaa sieltä rivin interior=.

Oskari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #17 on: 13.09.09, 15:51 »

FS9:ssä olisi riittänyt, että piilottaa 2D-paneelin näpäyttämällä pari kertaa W-näppäintä, samalla sivunäkymistäkin olisi ohjaamo häipynyt, mutta FSX:ssä ei näköjään toimikaan noin. FSX:ssä kuitenkin ainakin default-vehkeistä saa VC:n revittyä kokonaan pois, kun aukaisee model.cfg:n ja poistaa sieltä rivin interior=.

Oskari
Hyvä, että tulee näitä eroavaisuuksia tänne foorumillekin. Yllä olevan ohjeen avulla sain virtual cockpitin kokonaan pois kaikista eri ikkunanäytöistä.
Liitän pari kuvaa testauksesta kohta.

Oliko tuohon ikkunoiden laatikointiin, erityisesti koon muuttamiseen jotain helppoa tapaa vai pitääkö tehdä ihan silmämääräisesti.
Olisi hyvä jos jostain näkisi ikkunoiden kokoja numeerisena.


t. OP
akos
Former member
Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #18 on: 13.09.09, 18:03 »

Oliko tuohon ikkunoiden laatikointiin, erityisesti koon muuttamiseen jotain helppoa tapaa vai pitääkö tehdä ihan silmämääräisesti.
Olisi hyvä jos jostain näkisi ikkunoiden kokoja numeerisena.
Joo, niitä koordinaatteja ja kokoa voi säätää siitä aiemmin mainitsemastani flt-tiedostosta.

Tiedostosta löytyy tuollainen rivi joka ikkunan kohdalta:
ScreenUniCoords=0, 0, 8192, 4000

Kaksi ekaa numeroa määrittää ikkunan vasemman yläkulman sijainnin ja seuraavat taas leveyden ja korkeuden. En tiedä mitä yksiköitä nuo oikein on, mutta ainakin minulla näkyy olevan maksimoidun ikkunan koko tuo 8192, 4000...

Oskari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?
« Reply #19 on: 13.09.09, 18:19 »

Testailin silmämääräisesti kuudella ikkunalla. Todella jänniä efektejä.

Täällä neljä uudempaa kuvaa:
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visu1.bmp

Tuleeko mieleen mikä kyseisen vääristymän voisi aiheuttaa ja voisiko korjautua pyöreälle kaarelle ammuttaessa.
Tässä olisi nyt se 180-asteen koko kaari. Ainoa pieni miinus on näytön väliset mustat rajat, mutta nämäkin saa
säädettyä aika nätiksi.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1