Datorn bryter strömmen helt under flygning

(1/2) > >>

Hagrido:
Nu ska ni få en nöt att knäcka..

För några veckor sedan började min dator bryta strömmen under flygning.. Dvs den stänger av sig totalt som om den skyddar sig mot för höga temperaturer..
Det händer på olika platser varje gång och det finns ingen röd tråd i det hela förutom att datorn stänger ner i tre sekunder för att sedan bota om.
Nu sist körde jag en temperaturloggning i everest som ni kan se här: http://spaam.se/~hagrido/div/stats.htm
GPU temp max som ni ser vid 16.49.08 var precis när datorn säckade ihop. Men enligt nvidia så är max GPU temp för GTX285 105C.

Min systemspec är följande:

Intel Core 2 duo E8400 3.0 ghz (ej överklockad) med stock kylare. (Cpu fläkt på högsta hastighet under testet)
2st A-DATA DQVE1B16 2gb DDR2-400 minne
Nvidia Geforce GTX 285 1GB (under loggningen hade jag ökat fläkthastigheten till 80% istället för 40%)
Seagate SATA 160 gb och en på 750gb.
Windows 7 64 bit som är fullt uppdaterad.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

EDIT: Kan även tillägga att ibland tar det 5-10 minuter innan det händer något, ibland någon timme. Spelar ingen roll vilket flygplan jag använder. I förrgår inträffade det aldrig utan kunde flyga ENTC-ESSA-ESGP-ENBR-ESNQ-ESSA-ESDF-ESNG-ESNX med maddog 2006 utan att det hände något. Efter denna flygningen kopplade jag ner och lät simmen stå på och fortsatte sedan flygningen efter 10 timmar sömn och det gick hur bra som helst. Stängde sen ner simmen och flög några timmar senare och då fick jag avbrott efter 5 minuter.

Joel:
Det här är väl egentligen en ren självklarhet men har du rensat datorn ordentligt från damm? Familjedatorn här hemma fick för mycket damm i sig en gång och det ledde till instabilitet följt av grafikkortshaveri.

Hagrido:

Det här är väl egentligen en ren självklarhet men har du rensat datorn ordentligt från damm? Familjedatorn här hemma fick för mycket damm i sig en gång och det ledde till instabilitet följt av grafikkortshaveri.

Japp, den är kliniskt ren.. Nästan iaf jag har rivit ut allt och monterat i det på nytt för att få rent i hela burken.. Även gjort rent mellan processor och kylfläns med ny pasta. har även tre chassifläktar, en 120 mm bak som blåser ut, en 120mm i sidan som drar in luft samt en mindre 90 mm fram som drar in luft..

Putte:
Kör memtest86+ och Prime95 i några timmar och återkom med vad som hände.

Gubben:
Nätagget ? Min 11,93V på 12voltslinan max 12,21 har för mig att mobot slår av vid 11,8-11,9volt .
12volts linan är viktig matningarna till grafiken är 12V, det första jag brukar kolla är hur lågt den går ned under max belastning jag vill inte den ska vara under 12,1 volt vid max belastning.
För låg spänning (volt) kan skada grafikkortet och även mobot.

Hasse

Navigation

Up one level

Next page