Projekti: OH-NAS

<< < (5/10) > >>

tigert:
Quote

Siivekkeet: siivekepinnoissa oli muistaakseni flutteria estäviä lyijypainoja. Siivekkeitä poikkeutettaessa toinen siiveke nousee ja toinen laskee. Kun päästät ohjaimesta irti, siivekkeiden paino keskittää siivekkeet takaisin vaakatasoon.


Sinänsä maassa noi kyllä jää ihan siihen asentoon mihin ratin kääntää, ja ilmassakin siivekkeiden keskitysvoima on aika pieni, enemmän siinä on kyse siitä että poikkeuttamiseen vaaditaan voimaa, mutta melkein tuollaisen voisi toteuttaa ihan kitkavastuksella tai jollain iskunvaimentimen tyyppisellä jutulla, koska se keskitysvoima varsinkin tommosessa ratilla varustetussa cessnassa on aika pieni koska se rattimekanismi ja vaijerit aiheuttaa aika lailla kitkaa sinne myös.. Sauvakoneessa (omaa kokemusta vain DA20/DA40 -koneista) linkitys on vähän suorempi työntötangoilla jne joten siinä se keskitysvoima on kanssa hiukan isompi. Mutta noita ohjainpintojahan "kevitetään" aerodynaamisesti just siksi että se vaadittava ohjainvoima olisi pienempi eikä tarttis vääntää hampaat irvessä

Toki periaatteessa noi pitää keskittää, jotta kone lentää suoraan, mutta käytännössä ottaisin mielummin siivekkeisiin vain kitkan ja korkeusperäsimeen vahvemman keskityksen kuin "kuminauhasiivekkeet" jos ymmärrät mitä tarkoitan?

Periaatteessa tukevat  ohjaimet mitkä keskittävät tasaisella, suht jämäkällä voimalla tekevät jo paljon - forcesysteemeitä ym kannattaa ehkä miettiä kunhan saa muuten homman toimimaan hyvin. Liian rimpuloita forcefeedback-juttuja on aika turha rakennella mun mielestäni, tärkeämpää on saada riittävän isot ohjainliikeradat ja tasainen vastus jota vastaan saa pistää vähän lihasvoimaa, jotta on helpompi ohjata rauhallisesti ja tarkasti. Se pc:n joystickin kanssa lentäminen on aina ihme vispaamista helposti koska vastus on niin pieni että tulee koko ajan yliohjattua.

-- T

Nasty76:
jees kiitos valaisusta ohjain pintojen kanssa , potikka systeemi jäi jäihin kun kävin hakemassa tänään 1 metrin 25x25 neliöprofiilia , 20x20x neliöprofiilia , 16metriä 2x2 puuta ja 6 metriä rimaa , kasan puuruuveja , 10metriä vaijeria , vaijeri sakkeleita ja muuta pientä tilkettä ja OH-Nas:in pohja ja lineaari polkimet kummalakin etujakkaralla lähes valamis ,potikka hietoaan kuntoon kun tullaan paneeliin asti

EDIT: Nonni nyt ois halukkaille kuvia vaikka tais taas tulla pikkusen räpellystä kun työkaluina on huono rautasaha 2eur ja 2 eur poranterä sarja , mutta kun raha ei puussa kasva niin pitää aina visioida jotain.
Kuvat 1024x768 mutta jos joku haluaa alkup resoluutiolla joka on 3072xjotain jos tahtoo katella tarkemmin vinoon menneitä sahauksia niin pistän servulle kyllä kunhan ilmoittelee.

elikkä tuplamukanappienkooderi täällä
www.ncr-team.net/OHNAS/ek1l.jpg 




potikkassa ostettua on nippuside joka pitää kyllä korvata pulteilla ja 5mm kierretankoa ja 6mm pronssiputki loput on omaa tuotosta jämä levyistä jyrsittyä.

sitten varsinainen rojekti elikkä OHNAS härvelin alotusta

ensteks puuta olkkarin lattialle , Kiitos vaimolle joka jaksaa katsella mun päähänpistoja elikkä tästä alkaa

www.ncr-team.net/OHNAS/ohnas1l.jpg

hetken päästä ruuvaamista poraamista ja sahaamista niillä 2 euron työkaluilla , No meni vähän pidempään kuin hetki.

www.ncr-team.net/OHNAS/[ohnas2l.jpg

Oho apupilotin  oikea poljin vielä hukassa

Ei suurta hätää taitaa olla kaikki pedaalit paikallaan jo

www.ncr-team.net/OHNAS/[ohnas3l.jpg

Pilotti hoi peräsin vasempaan

www.ncr-team.net/OHNAS/[vasenl.jpg

Pilotti hoi kaikki oikealle

www.ncr-team.net/OHNAS/[oikeal.jpg

polkimista puuttuu vielä jalka tasot + varvasjarru mekanismit mutta äkkiä nuo tempasee , Mutta miten nuo "varvasjarrut" toimii teenkö niin että jalkatasoa painetaan alas kuten auton kaasupoljinta jarru vaikuttaa vai tuleeko polkimeen toinen lippa mitä operoidaan lähinnä haen miten oikeissa koneissa nuo varvasjarruja käytetään?

Ps. Jos joku jotain virheita löytää tai tietää paremman tavan tehdä niin ideoita kuunlnellaan kun tuokin hässäkkä oli vain päässä suuniteltu ja lähetty vetämään ihan musta tuntuu periaatteella niin ikinä ei tiedä voisiko jotain tehdä "realistisemmin" omana tarkotuksena on tuosta väsätä niin lähelle oikeaa kapinetta kun vain budjetin sallimissa rajoissa pääsee.

Nasty76:
Tulipa muuten vaan mieleen että kai tuo OH-Nas on kelpo nimi verkkolentelyssä vai onkos tuolla jotain rajotuksia nimillä?
oispas ikävää jos ei koneeseen painettu nimi kelpaa

Millä Kortilla saan esim ilmanopeudun ulos simusta elikkä voisin ajaa sähkömoottoria , mittaria tai jotain vastaavaa , tuli vaan mieleen että tuohan olisi silloin helppo tehdä niin että nopeuden kasvaessa moottori pyörittää jengatankossa olevaa mutteria joka vetää keskitysjousia kireemmällä , tällä saisi sen että ilmanopeus nollassa ohjaimet jää lötköttää vähän minne sattuu ja liikkuessa vetää sitten keskiasentoa kohti ohjaimia eikös tämä toimiessa anna edes vähän oikean koneen tuntua ohjaamiseen vai antaako? Tosin simu on tulossa makuuhuoneeseen joten kovasti ääntä pitäviä moottoreita ei ehkä illalla /yöllä passais käyttää mutta voihan tuohon sitten tehdä manuuaali siirron että saa keskityksen käyttöön ilman että moottorit jyrisee jatkuvasta.
Kiitos todella kaikille jotka jaksavat vastailla tyhmiä kyseleville vasta-alkaja cockpitin rakentajille


mtanttar:
Eipä ole mitään rajoituksia verkkolentämisessä. Paitsi tietysti suositus on että callsign on "realistinen", mitä tuo kyllä siinä mielessä on.

Toivottavasti näemme oscar-alfa-sierran pian verkkotaivaalla.

Nasty76:
Quote

Eipä ole mitään rajoituksia verkkolentämisessä. Paitsi tietysti suositus on että callsign on "realistinen", mitä tuo kyllä siinä mielessä on.

Toivottavasti näemme oscar-alfa-sierran pian verkkotaivaalla.

Pian ja pian heti juu kun tuo ohjaamo toimii
ja sen jälkeen kun ohjaamo toimii pitää kai treenata tuolla 2 moottori koneella lentämistä , ikävä ettei tuo kesna tai muu hidas kone iske niin paljon että sille viittis cockpitin vääntää vaan pitää tehdä tommonen pikkusen haasteellisempi , mitä alottelevalle verkkolenturille suositellaan.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page