FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 18:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Projekti: OH-NAS
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: Projekti: OH-NAS  (Read 6833 times)
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Oma Projekti: OH-NAS
« Reply #20 on: 15.10.09, 12:46 »

Siivekkeet: siivekepinnoissa oli muistaakseni flutteria estäviä lyijypainoja. Siivekkeitä poikkeutettaessa toinen siiveke nousee ja toinen laskee. Kun päästät ohjaimesta irti, siivekkeiden paino keskittää siivekkeet takaisin vaakatasoon.

Sinänsä maassa noi kyllä jää ihan siihen asentoon mihin ratin kääntää, ja ilmassakin siivekkeiden keskitysvoima on aika pieni, enemmän siinä on kyse siitä että poikkeuttamiseen vaaditaan voimaa, mutta melkein tuollaisen voisi toteuttaa ihan kitkavastuksella tai jollain iskunvaimentimen tyyppisellä jutulla, koska se keskitysvoima varsinkin tommosessa ratilla varustetussa cessnassa on aika pieni koska se rattimekanismi ja vaijerit aiheuttaa aika lailla kitkaa sinne myös.. Sauvakoneessa (omaa kokemusta vain DA20/DA40 -koneista) linkitys on vähän suorempi työntötangoilla jne joten siinä se keskitysvoima on kanssa hiukan isompi. Mutta noita ohjainpintojahan "kevitetään" aerodynaamisesti just siksi että se vaadittava ohjainvoima olisi pienempi eikä tarttis vääntää hampaat irvessä Smiley

Toki periaatteessa noi pitää keskittää, jotta kone lentää suoraan, mutta käytännössä ottaisin mielummin siivekkeisiin vain kitkan ja korkeusperäsimeen vahvemman keskityksen kuin "kuminauhasiivekkeet" jos ymmärrät mitä tarkoitan?

Periaatteessa tukevat  ohjaimet mitkä keskittävät tasaisella, suht jämäkällä voimalla tekevät jo paljon - forcesysteemeitä ym kannattaa ehkä miettiä kunhan saa muuten homman toimimaan hyvin. Liian rimpuloita forcefeedback-juttuja on aika turha rakennella mun mielestäni, tärkeämpää on saada riittävän isot ohjainliikeradat ja tasainen vastus jota vastaan saa pistää vähän lihasvoimaa, jotta on helpompi ohjata rauhallisesti ja tarkasti. Se pc:n joystickin kanssa lentäminen on aina ihme vispaamista helposti koska vastus on niin pieni että tulee koko ajan yliohjattua.

-- T

Nasty76
Former member
Re: Oma Projekti: OH-NAS
« Reply #21 on: 15.10.09, 19:53 »

jees kiitos valaisusta ohjain pintojen kanssa , potikka systeemi jäi jäihin kun kävin hakemassa tänään 1 metrin 25x25 neliöprofiilia , 20x20x neliöprofiilia , 16metriä 2x2 puuta ja 6 metriä rimaa , kasan puuruuveja , 10metriä vaijeria , vaijeri sakkeleita ja muuta pientä tilkettä ja OH-Nas:in pohja ja lineaari polkimet kummalakin etujakkaralla lähes valamis Smiley ,potikka hietoaan kuntoon kun tullaan paneeliin asti Wink

EDIT: Nonni nyt ois halukkaille kuvia vaikka tais taas tulla pikkusen räpellystä kun työkaluina on huono rautasaha 2eur ja 2 eur poranterä sarja Smiley , mutta kun raha ei puussa kasva niin pitää aina visioida jotain.
Kuvat 1024x768 mutta jos joku haluaa alkup resoluutiolla joka on 3072xjotain jos tahtoo katella tarkemmin vinoon menneitä sahauksia niin pistän servulle kyllä kunhan ilmoittelee.

elikkä tuplamukanappienkooderi täällä
www.ncr-team.net/OHNAS/ek1l.jpg 




potikkassa ostettua on nippuside joka pitää kyllä korvata pulteilla ja 5mm kierretankoa ja 6mm pronssiputki loput on omaa tuotosta jämä levyistä jyrsittyä.

sitten varsinainen rojekti elikkä OHNAS härvelin alotusta

ensteks puuta olkkarin lattialle , Kiitos vaimolle joka jaksaa katsella mun päähänpistoja elikkä tästä alkaa

www.ncr-team.net/OHNAS/ohnas1l.jpg

hetken päästä ruuvaamista poraamista ja sahaamista niillä 2 euron työkaluilla , No meni vähän pidempään kuin hetki.

www.ncr-team.net/OHNAS/[ohnas2l.jpg

Oho apupilotin  oikea poljin vielä hukassa

Ei suurta hätää taitaa olla kaikki pedaalit paikallaan jo

www.ncr-team.net/OHNAS/[ohnas3l.jpg

Pilotti hoi peräsin vasempaan

www.ncr-team.net/OHNAS/[vasenl.jpg

Pilotti hoi kaikki oikealle

www.ncr-team.net/OHNAS/[oikeal.jpg

polkimista puuttuu vielä jalka tasot + varvasjarru mekanismit mutta äkkiä nuo tempasee , Mutta miten nuo "varvasjarrut" toimii teenkö niin että jalkatasoa painetaan alas kuten auton kaasupoljinta jarru vaikuttaa vai tuleeko polkimeen toinen lippa mitä operoidaan lähinnä haen miten oikeissa koneissa nuo varvasjarruja käytetään?

Ps. Jos joku jotain virheita löytää tai tietää paremman tavan tehdä niin ideoita kuunlnellaan kun tuokin hässäkkä oli vain päässä suuniteltu ja lähetty vetämään ihan musta tuntuu periaatteella niin ikinä ei tiedä voisiko jotain tehdä "realistisemmin" omana tarkotuksena on tuosta väsätä niin lähelle oikeaa kapinetta kun vain budjetin sallimissa rajoissa pääsee.
« Last Edit: 15.10.09, 23:50 by Jan Lemström »
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #22 on: 15.10.09, 22:28 »

Tulipa muuten vaan mieleen että kai tuo OH-Nas on kelpo nimi verkkolentelyssä vai onkos tuolla jotain rajotuksia nimillä?
oispas ikävää jos ei koneeseen painettu nimi kelpaa Wink

Millä Kortilla saan esim ilmanopeudun ulos simusta elikkä voisin ajaa sähkömoottoria , mittaria tai jotain vastaavaa , tuli vaan mieleen että tuohan olisi silloin helppo tehdä niin että nopeuden kasvaessa moottori pyörittää jengatankossa olevaa mutteria joka vetää keskitysjousia kireemmällä , tällä saisi sen että ilmanopeus nollassa ohjaimet jää lötköttää vähän minne sattuu ja liikkuessa vetää sitten keskiasentoa kohti ohjaimia eikös tämä toimiessa anna edes vähän oikean koneen tuntua ohjaamiseen vai antaako? Tosin simu on tulossa makuuhuoneeseen joten kovasti ääntä pitäviä moottoreita ei ehkä illalla /yöllä passais käyttää mutta voihan tuohon sitten tehdä manuuaali siirron että saa keskityksen käyttöön ilman että moottorit jyrisee jatkuvasta.
Kiitos todella kaikille jotka jaksavat vastailla tyhmiä kyseleville vasta-alkaja cockpitin rakentajille


« Last Edit: 15.10.09, 22:35 by Jan Lemström »
mtanttar
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #23 on: 15.10.09, 22:30 »

Eipä ole mitään rajoituksia verkkolentämisessä. Paitsi tietysti suositus on että callsign on "realistinen", mitä tuo kyllä siinä mielessä on.

Toivottavasti näemme oscar-alfa-sierran pian verkkotaivaalla.
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #24 on: 15.10.09, 22:36 »

Eipä ole mitään rajoituksia verkkolentämisessä. Paitsi tietysti suositus on että callsign on "realistinen", mitä tuo kyllä siinä mielessä on.

Toivottavasti näemme oscar-alfa-sierran pian verkkotaivaalla.
Pian ja pian heti juu kun tuo ohjaamo toimii Wink
ja sen jälkeen kun ohjaamo toimii pitää kai treenata tuolla 2 moottori koneella lentämistä , ikävä ettei tuo kesna tai muu hidas kone iske niin paljon että sille viittis cockpitin vääntää vaan pitää tehdä tommonen pikkusen haasteellisempi , mitä alottelevalle verkkolenturille suositellaan.

mtanttar
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #25 on: 15.10.09, 22:45 »

Täytyypä tunnustaa että en löytänyt edellisistä viesteistä mainintaa siitä mikä konetyyppi tästä tulee.

Hienoa jälkeä joka tapauksessa ja rivakasti käy rakentaminenkin.
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #26 on: 15.10.09, 22:56 »

hehe niinpä on ollu niin rivakkaa rakentamista ettei oo kerenny edes koneen tyyppiä selvittää eli ei oo avattu fsx tässä väähään aikaan. koneeksi tulossa fsx sivujen mukaan Raytheon Baron58 lasiohjaamolla.mutta mun fsx kyllä väittäs että toi ois beacher voin kyllä olla totaalisen väärässä Cheesy

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Oma Projekti: OH-NAS
« Reply #27 on: 16.10.09, 05:14 »

jees kiitos valaisusta ohjain pintojen kanssa , potikka systeemi jäi jäihin kun kävin hakemassa tänään 1 metrin 25x25 neliöprofiilia , 20x20x neliöprofiilia , 16metriä 2x2 puuta ja 6 metriä rimaa , kasan puuruuveja , 10metriä vaijeria , vaijeri sakkeleita ja muuta pientä tilkettä ja OH-Nas:in pohja ja lineaari polkimet kummalakin etujakkaralla lähes valamis Smiley ,potikka hietoaan kuntoon kun tullaan paneeliin asti Wink

EDIT: Nonni nyt ois halukkaille kuvia vaikka tais taas tulla pikkusen räpellystä kun työkaluina on huono rautasaha 2eur ja 2 eur poranterä sarja Smiley , mutta kun raha ei puussa kasva niin pitää aina visioida jotain.
Kuvat 1024x768 mutta jos joku haluaa alkup resoluutiolla joka on 3072xjotain jos tahtoo katella tarkemmin vinoon menneitä sahauksia niin pistän servulle kyllä kunhan ilmoittelee.

elikkä tuplamukanappienkooderi täällä
www.ncr-team.net/OHNAS/ek1l.jpg 




potikkassa ostettua on nippuside joka pitää kyllä korvata pulteilla ja 5mm kierretankoa ja 6mm pronssiputki loput on omaa tuotosta jämä levyistä jyrsittyä.

sitten varsinainen rojekti elikkä OHNAS härvelin alotusta

ensteks puuta olkkarin lattialle , Kiitos vaimolle joka jaksaa katsella mun päähänpistoja elikkä tästä alkaa

www.ncr-team.net/OHNAS/ohnas1l.jpg

hetken päästä ruuvaamista poraamista ja sahaamista niillä 2 euron työkaluilla , No meni vähän pidempään kuin hetki.

www.ncr-team.net/OHNAS/[ohnas2l.jpg

Oho apupilotin  oikea poljin vielä hukassa

Ei suurta hätää taitaa olla kaikki pedaalit paikallaan jo

www.ncr-team.net/OHNAS/[ohnas3l.jpg

Pilotti hoi peräsin vasempaan

www.ncr-team.net/OHNAS/[vasenl.jpg

Pilotti hoi kaikki oikealle

www.ncr-team.net/OHNAS/[oikeal.jpg

polkimista puuttuu vielä jalka tasot + varvasjarru mekanismit mutta äkkiä nuo tempasee , Mutta miten nuo "varvasjarrut" toimii teenkö niin että jalkatasoa painetaan alas kuten auton kaasupoljinta jarru vaikuttaa vai tuleeko polkimeen toinen lippa mitä operoidaan lähinnä haen miten oikeissa koneissa nuo varvasjarruja käytetään?

Ps. Jos joku jotain virheita löytää tai tietää paremman tavan tehdä niin ideoita kuunlnellaan kun tuokin hässäkkä oli vain päässä suuniteltu ja lähetty vetämään ihan musta tuntuu periaatteella niin ikinä ei tiedä voisiko jotain tehdä "realistisemmin" omana tarkotuksena on tuosta väsätä niin lähelle oikeaa kapinetta kun vain budjetin sallimissa rajoissa pääsee.


Tässä malliksi Cessnan polkimet. http://www.littleflyers.com/oldparts/images/011.jpg
Polkimet liikkuvat eteen ja taakse, mutta toimivat myös jarruina. Polkimessa ei ole erikseen toimivia pintoja vaan kantapäillä ohjataan eteen ja taakse ja tarvittaessa jarrutetaan polkimen yläosasta. Tällöin poljin niiaa eteenpäin.

Tässä tosi hyvä malli Baron-simuun:
http://home.exetel.com.au/flightsim/index.htm

Kuvia myös polkimista:
http://home.exetel.com.au/flightsim/myweb3/images/Brake_Cylinders_on_Side.jpg

http://home.exetel.com.au/flightsim/myweb3/images/Brake_Cylinders_On_Front.jpg

Tässä meidän ratkaisu missä on kaasujouseen kiinnitetty Alps-liukupotikka. Samassa paketissa on kätevästi jarrujen säätö potikalla ja palautus kaasujousella.
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted+construction+pictures/rudder+pedals+%2C+brakes/01toebrakes.jpg
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted+construction+pictures/rudder+pedals+%2C+brakes/03toebrakes.jpg

Kuvassa näkyviä palloniveliä saa mm. Clas Ohlssonilta.

Tässä hyvä rungon malli:
http://home.exetel.com.au/flightsim/myweb3/images/P1000214.JPG

Tämä myös aivan loistava esimerkki:
http://www.baron58.com/
« Last Edit: 16.10.09, 07:48 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #28 on: 16.10.09, 11:16 »

On muuten asiallinen inspiraation lähde! :-o

http://home.exetel.com.au/flightsim/controls.htm


O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #29 on: 16.10.09, 11:26 »

Kaveri oli myös erittäin ystävällinen ja avulias. Jos tarvitsette lisätietoa niin hänelle sopii hyvin mailata.
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #30 on: 16.10.09, 11:44 »

Tämän illan prokkikseen kuuluu seuraavaa: Polkimien keskitys hässäkkä on mietitty valmiiksi, johon on mahdollista liittää moottori , joka kiristää jousia nopeuden noustessa (en kytke moottoria vielä) vaan rakenne sallii tarkan keskityksen polkimille ja jälkikäteen on naurettavan helppo liittää se moottori siihen.
Lisähyöty on että saan trimminappulat suoraan vaikuttamaan polkimille niin ei tartte simun trimmeillä leikkiä

sama tulee rattille tosin näille tulee sitten yhteinen kiristys siivekkeille ja korkeusperäsimelle.

Tänäänkin totesin että vaijeri on ystäväni ja siiveke ja korkkari toteutus liikkuu vaijerilla ja tämä liitetään myös "yksikköön" joka osaisi kiristää jousia ilmanopeuden mukaan.
Tiedä sitten toimiiko oikea kone noin mutta tuolla tavalla saadaan edes pikkuisen feedbackkiä koneen tekemisestä.

Nytten se kysymys kuuluukin tartteeko simun tietää trimmauksesta mitään jos moottoreilla liikutellaan cockpitin ohjaimia ?. kai simun autopilotti joka tapauksessa osaa "trimmata" konetta ap päällä ajaessa , vaikka joystickin ohjain komennot on jossain muualla kuin keskellä?.

eiköhän taas viikonlopun aikana saada kuvia selventämään mun vaijeri ohjaus kirstys hässäkästä.




mtanttar
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #31 on: 16.10.09, 12:20 »

Nytten se kysymys kuuluukin tartteeko simun tietää trimmauksesta mitään jos moottoreilla liikutellaan cockpitin ohjaimia ?. kai simun autopilotti joka tapauksessa osaa "trimmata" konetta ap päällä ajaessa , vaikka joystickin ohjain komennot on jossain muualla kuin keskellä?.

Kyllä se autopilotti pyörittää sitä koneen "omaa" trimmiä siitä riippumatta missä asennossa ohjaimet ovat. Eli sähkötrimmin pitäisi toimia. Onhan esim. MIK:n simulaattorissakin juuri tällainen sähkötrimmi.

Tuo linkissä ollut Beecraft-projekti on aivan uskomaton, kaveri sorvaa itse hammaspyöränsäkin... Mutta vakuuttavalta tämä Janin projekti myös vaikuttaa. Näitä seuraillessa tulee aina mieleen josko sitä jonain päivänä jotain vielä rakentelisi itsekin... Minulla on laatikossa yksi UsbAxes -kortti kun meinasin joskus rakentaa kaasut, ehkä sitä tulee vielä joskus hyödynnettyä...
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #32 on: 16.10.09, 12:37 »

Trimmillä ei ole suurempaa vaikutusta polkimiin, voisi kai sanoa, että ei lainkaan (elevator trim). Isommissa koneissa pystyy kai trimmaamaan myös koneen lentämään tietyllä tavalla sivuluisua??  Huh Esim. linkin C182:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Cessna_T182T_Cockpit_-_Garmin_G1000.jpg

 Sensijaan ohjainvoimiin trimmaaminen vaikuttaa merkittävästi.
En ole ainakaan koskaan kuullut mistään force-polkimista. Keskitys kannattaa tehdä tavallisilla jousilla. Jousen päälle kannattaa kiinnittää nippusiteellä pala halkaistua kumiputkea niin jouset eivät narise ja pidä ääntä, mutta toimivat silti hyvin.
« Last Edit: 16.10.09, 12:46 by O-P Pietila »
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #33 on: 16.10.09, 13:00 »

Asiallista tekstiä saas kerran mutta force polkimet sen takia että jos joskus saan simusta nopeustietoa ulos niin samat moottorit kiristää jousia nopeuden mukaan joten tilanne olisi nopeus 0 ssa polkimet on löysät ja vähän siellä sun täällä mihin ne on painettu ja vauhdin noustessa polkimet tulee automaattisesti suoraksi ja edelleen nopeuden noustessa polkimien liike kiristyy.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #34 on: 16.10.09, 13:20 »

Trimmillä ei ole suurempaa vaikutusta polkimiin, voisi kai sanoa, että ei lainkaan (elevator trim). Isommissa koneissa pystyy kai trimmaamaan myös koneen lentämään tietyllä tavalla sivuluisua??  Huh

Enemmänkin ton sivuluisun sijaan tota sivuperäsintrimmiä käytetään esim. nousussa kun ajellaan nousutehoilla pidemmän aikaa ja se vaatii jalan painamista nimenomaan luisun estämiseksi, kun potkurivirtaus vänkää vinoon. Pikkukoneissa vaan korkeudet usein on pienempiä niin sen tarve ei ole niin iso, eikä jalkaa tarvi painaa niin kovalla voimalla myöskään.

- t

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #35 on: 16.10.09, 19:03 »

Asiallista tekstiä saas kerran mutta force polkimet sen takia että jos joskus saan simusta nopeustietoa ulos niin samat moottorit kiristää jousia nopeuden mukaan joten tilanne olisi nopeus 0 ssa polkimet on löysät ja vähän siellä sun täällä mihin ne on painettu ja vauhdin noustessa polkimet tulee automaattisesti suoraksi ja edelleen nopeuden noustessa polkimien liike kiristyy.

Jos pyrit realismiin niin noinhan se ei kyllä toimi. Polkimet kyllä keskittyvät vaikka kone nököttää paikallaan ruudussa. Kuten aikaisemmin kerroin, tästä huolehtivat jouset. Baronin kokoisessa koneessa varsinkin. Eli polkimet eivät kyllä koskaan ole "vähän siellä sun täällä". Polkimet eivät myöskään keskity vauhdin noustessa vaan nousun ja laskun aikana pidät niitä itse jaloilla linjassa kiitoradan keskiviivan kanssa. Polkimien liike ei myöskään selkeästi kiristy ga-koneissa. En ainakaan ole huomannut itse mitään suurempaa vaikutusta. Eli tossa force-poljinyhdistelmässä ei ole kyllä mitään järkeä. Keskittyisin sen voiman mallintamiseen siihen tikkuun.
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #36 on: 16.10.09, 20:58 »

Ok , tämä selvä keskitytään enemmän sitten sauvan toimintaan. Kiitos tiedoista.
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #37 on: 01.11.09, 22:41 »

Aargh mulla menee hermo usbaxes kortin nappuloitten kytkentään . mitä ihmettä teen väärin kun painan yhtä nappia aina syttyy sama pystyrivin joko muu nappula vaikka testaan yhdellä nappula rivillä eli esim niistä kolmesta pisteestä vain niihin kahdaksaan.

Eikös noitten piuhotus ollut niin että ne nappula yksinäiset pisteet nappuloilta erikseen ja sitten sinne ground jalkaan kytkin sarjan pää? vai mitä ihmettä mää teen väärin.
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 417
Date Registered: 27.07.01

Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #38 on: 02.11.09, 19:09 »

Aargh mulla menee hermo usbaxes kortin nappuloitten kytkentään . mitä ihmettä teen väärin kun painan yhtä nappia aina syttyy sama pystyrivin joko muu nappula vaikka testaan yhdellä nappula rivillä eli esim niistä kolmesta pisteestä vain niihin kahdaksaan.

Eikös noitten piuhotus ollut niin että ne nappula yksinäiset pisteet nappuloilta erikseen ja sitten sinne ground jalkaan kytkin sarjan pää? vai mitä ihmettä mää teen väärin.


Ootko lukenu
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,69389.0.html
Nasty76
Former member
Re: Projekti: OH-NAS
« Reply #39 on: 03.11.09, 05:33 »

oon lukenut tuon omasta mielestä taitaa vika olla tuossa kortilla olevassa piirissä taitaa vuotaa jotenkin noitten g.pisteitten välillä .

Eli tilanne on jos mulla on g1 ja 8 nnappia niin 1 napista syttyy oikeen pelinappi 1 windowssissa mutta myös seuraavan rivin  eka nappi , mutta jos pidän tota 1 n appiapohjassa ja painan nyt 2-8 nappuloita silloon ne pelittää oikein ja kun silloin tuo 1 nappiki n vapauttaa  sen väärän rivin napin kun joku muu on painettu alas.
Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1