FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.17, 08:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Omat texturet
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Omat texturet  (Read 1929 times)
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Omat texturet
« on: 07.10.09, 14:50 »

Anteeksi jos tällainen aihe on, mutta etsiskelen ohjelmaa jolla voin tehdä oman paintin lentokoneeseen (FSX)
Gmax ei ainakaan toimi mulla Smiley
Pahoittelut Sad
akos
Former member
Re: Omat texturet
« Reply #1 on: 07.10.09, 15:02 »

Anteeksi jos tällainen aihe on, mutta etsiskelen ohjelmaa jolla voin tehdä oman paintin lentokoneeseen (FSX)
Gmax ei ainakaan toimi mulla Smiley
Pahoittelut Sad
Ei siihen Gmaxia tarvitakaan. Paintin tekemiseen riittää jokin kuvankäsittelyohjelma ja DXTBmp kuvien konvertoimiseen simun ymmärtämään muotoon.

Oskari
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #2 on: 07.10.09, 15:22 »

Muokkaat jotain esim peräsin(tail) painttia entisestä texturesta vai?
vai alotatko kokonaan uuden piirroksen?
Pauli Nikula
Offline Offline

Posts: 347
Date Registered: 27.06.09

Re: Omat texturet
« Reply #3 on: 07.10.09, 15:40 »

Joo elisiis Gimp 2.0 (google it) ja DXTBmp.

Kannattaa ensin opetella perusjutut tosta kuvankäsittelystä ja ohjelmien käytöstä, loppu onkin sitten kohtuu helppoa. Itse käytän ton gimpin lisänä paint.net-nimistä ohjelmaa, on ilmennyt että mitä en gimpilla osaa tehdä niin paint.netillä osaan. Voin jelppii jos tarttet apua, oon jo 2 konetta tehny  Smiley

Joo ja tosiaan muokkaat johonkin valmiiseen tekstuuripohjaan.


A321 First Officer
P4 630 // Radeon HD4350 with OC // 1Gt DDR2 // XPP
akos
Former member
Re: Omat texturet
« Reply #4 on: 07.10.09, 15:50 »

Muokkaat jotain esim peräsin(tail) painttia entisestä texturesta vai?
vai alotatko kokonaan uuden piirroksen?
Yleensä koneille on ladattavissa layerillinen paintkitti. Se siis pitää sisällään tyhjät tekstuuripohjat, joihin on sitten helppo sotkea värejä. Sitten tallennus Bmp:ksi ja konvertointi.

Paintkittien tiedostot ovat yleensä PSD-muodossa, joiden aukaisemiseen tarvitaan esim. Photoshoppia tai vastaavaa ohjelmaa, joka noiden layereiden päälle ymmärtää. Mm. ilmainen GIMP taitaa olla tällainen.

Oskari
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #5 on: 07.10.09, 16:07 »

And this means?

[ attachment removed / expired ]
akos
Former member
Re: Omat texturet
« Reply #6 on: 07.10.09, 16:13 »

And this means?
Sitä, ettei se osaa avata dds-tiedostoa. Se on ensin käännettävä DXTBmp:llä bmp:ksi, niin johan aukeaa.

Oskari
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: Omat texturet
« Reply #7 on: 07.10.09, 16:16 »

FSX:n default Boeing 737:lle löytyy myös paint kit, jota kannattaa käyttää jos aikoo tehdä omia maalauksia. Silloin tarvitsee ainoastaan muuttaa valmiit tekstuurit simun ymmärtämään muotoon.

Saatavana ainakin Flightsim.com -sivustolta.
Tiedostonimi: fsx737pk.zip
Tekijä: John Rose

-Esa

Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #8 on: 08.10.09, 14:51 »

Kiitos oikein paljon kaikille!
Nyt väsäilen SAS opaintteja putelle katotaan jos tulee joskus julkaisukelvollinen...
Voin laittaa kuviakin jos on tarve  Wink
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #9 on: 08.10.09, 16:19 »

En muuten löydä FSX kansiota jossa on ne moottoritextuurit?
akos
Former member
Re: Omat texturet
« Reply #10 on: 08.10.09, 16:33 »

En muuten löydä FSX kansiota jossa on ne moottoritextuurit?
Niin mitkä? Kaikki koneen tekstuurit löytyy tavallisesti siitä koneen omasta Texture-kansiosta.

Oskari
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #11 on: 08.10.09, 16:37 »

Siis kohtaa josta voi muokata moottorin ulkoasua*
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13575
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Omat texturet
« Reply #12 on: 08.10.09, 17:02 »

Siis kohtaa josta voi muokata moottorin ulkoasua*

Jos tarkoitat moottorin "ulkoasulla" sen muotoja yms. juttuja, niin sitä ei pysty tekemään ilman alkuperäistä koneen mallia ja lähdekoodia.


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #13 on: 08.10.09, 17:04 »

No jos kuiteskin vielä kerran Smiley
Eli moottorin/moottorinkuoren ne värit eli texturet Smiley
akos
Former member
Re: Omat texturet
« Reply #14 on: 08.10.09, 18:13 »

No jos kuiteskin vielä kerran Smiley
Eli moottorin/moottorinkuoren ne värit eli texturet Smiley
Eikö niitä sitten ole siellä koneen omassa Texture-kansiossa?

Oskari
Pauli Nikula
Offline Offline

Posts: 347
Date Registered: 27.06.09

Re: Omat texturet
« Reply #15 on: 09.10.09, 12:54 »

No kyllähän ne siellä on muttakun niitä ei erota niistä tekstuurikuvista. Oot varmaan nähny, yleensähän niissä on tiiviisti ympätty kaikki siivekkeet, moottorit ym samaan kuvaan joten niitä on vähän hankala erottaa sieltä, sitä Nico tarkoittaa.


A321 First Officer
P4 630 // Radeon HD4350 with OC // 1Gt DDR2 // XPP
akos
Former member
Re: Omat texturet
« Reply #16 on: 09.10.09, 15:19 »

No kyllähän ne siellä on muttakun niitä ei erota niistä tekstuurikuvista. Oot varmaan nähny, yleensähän niissä on tiiviisti ympätty kaikki siivekkeet, moottorit ym samaan kuvaan joten niitä on vähän hankala erottaa sieltä, sitä Nico tarkoittaa.
Ahaa. Kyllähän sitä yleensä pystyy päättelemään mikä osa tekstuuria menee minnekin päin konetta, ja jos ei pysty, niin sitten ei auta kuin kokeilla simussa. Monesti myös paintkitin tekijä on helpottanut eri osien tunnistamista kirjoittamalla viereen osan nimen.

Jos Nico nyt maalaa tuota default B737:aa, niin sen moottoritekstuurit näkyy olevan b737_800_1_T.dds-tiedostossa siinä wingletin ja oikean eturungon välissä:
http://4.bp.blogspot.com/_HDAgtcAr774/R-KcaLI7ZHI/AAAAAAAAB_o/CuI3qV3KZLk/s1600/b737

Oskari
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Omat texturet
« Reply #17 on: 09.10.09, 17:27 »

Ahaa. Kyllähän sitä yleensä pystyy päättelemään mikä osa tekstuuria menee minnekin päin konetta, ja jos ei pysty, niin sitten ei auta kuin kokeilla simussa. Monesti myös paintkitin tekijä on helpottanut eri osien tunnistamista kirjoittamalla viereen osan nimen.

Jos Nico nyt maalaa tuota default B737:aa, niin sen moottoritekstuurit näkyy olevan b737_800_1_T.dds-tiedostossa siinä wingletin ja oikean eturungon välissä:
http://4.bp.blogspot.com/_HDAgtcAr774/R-KcaLI7ZHI/AAAAAAAAB_o/CuI3qV3KZLk/s1600/b737

Oskari
Kiitos tuhannesti neuvosta Wink
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1