Spotting på Kastrup

(1/3) > >>

ekepeke:
Hej alla

Jag funderar på att åka till Kastrup över nån dag här i veckan för att spotta lite. Jag kommer med tåg från Kalmar och har ingen bil utan tänker försöka ta mig runt kommunalt. Jag har aldrig varit på Kastrup innan mer än när jag flugit därifrån och har ingen aning om vilka dagar som är bäst, hur man tar sig runt, spottingställen osv. osv.
Jag vet att det finns många här som spottat där och jag skulle vilja att ni delar med er med era bästa tips...

Mvh

Erik

Flygkapten:
Kastrup är en utmärkt spottingflygplats. I egenskap av Skandinaviens största flygplats är trafiken generös och varierande och jag skulle vilja påstå att detta gäller veckans alla dagar, måndag till söndag. Singapore Airlines, Thai Airways, Pakistan International, Iran Air, SAS (direktflyg till bl.a. flertalet destinationer i Asien & Nordamerika) och Korean Air Cargo är exempel på flygbolag med interkontinentala direktlinjer från Kastrup varje vecka, ibland dagligen.

Allra enklast är - om du inte har tillgång till bil - om bana 22L används för landningar (och 22R för starter). Detta är troligtvis den vanligaste bankonfigurationen. Gå in på http://maps.google.se/ och zooma in på flygplatsen, alternativt sök på "Hilton Copenhagen Airport"). Det är här som tågstationen ligger. Promenera sedan österut längs Ellehammersvej (när du gått upp från tågstationen, sikta efter Hilton och lite längre bort mot Mc'Donalds/Netto/Statoil. Fortsätt förbi rondellen och promenera längs Kystvejen. Runda hangarerna och fortsätt sedan längs Kystvejen ner till inflygningsljusen. Används bana 22L har du förmodligen redan hunnit se 1-3 plan landa. Alternativt finns det en terminalbuss men promenaden tar inte mer än 15-20 min.

Används 04L/R istället så blir det krångligare, då är kollektivtrafik ett måste (om du inte har lust att promenera uppskattningsvis 1,5 timme enkel väg). Enklast är då att INTE kliva av tåget på Kastrup utan att åka två stationer till och gå av på Örestad. Leta dig ner till busshållplatsen. Ta sedan buss 33 mot Sövang (din tågbiljett gäller på bussen). Gå av när du börjar se inflygningsljusen.

Flygkapten:
Kan tillägga att det finns ett par andra bussar som trafikerar Amager och Kastrupområdet. Kika på http://www.moviatrafik.dk/oversigtskort/Trafikkort/Documents/DetStoreTrafikkort.pdf, en enormt stor karta med hela storstadsområdet. Zooma in (ca 900 %  ) i det högra hörnet för att lokalisera flygplatsen.

ekepeke:
Ok tack så mycket

Jag har hört att det finns ett ställe vid något hamburgerställe som ska vara bra. Var ligger denna? Hur tar man sig dit?

Erik

Flygkapten:

Ok tack så mycket

Jag har hört att det finns ett ställe vid något hamburgerställe som ska vara bra. Var ligger denna? Hur tar man sig dit?

Erik

Haket heter Flyvergrillen och är bra då 22R används vid starter eller om 04L används för landningar (m a o är denna plats "alltid" att lita på då du kan se rörelser oavsett om planen landar norr- eller söder ifrån). Observera att du får motljus på platsen på förmiddagen och bör inte användas förrän på eftermiddagen eller vid kvällsljus. Bildexempel: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5762178

För att ta sig hit, gå eller ta terminalbussen västerut mot Terminal 1 (tips titta på google maps igen). Följ Lufthavnsboulevarden tills den tar stopp. Ovan kommer du se en större väg vars trafik är norr/södergående i jämförelse med Lufthavnsboulevarden som är väst/östergående. Ta vänster på denna väg som heter Amagerlandvej, dvs. söderut. Promenera längs Amagerlandvej cirka 1 km och allra längst ner så finner du till slut Flyvergrillen. 

Navigation

Up one level

Next page