Hjälp en IVAO nybörjare

(1/2) > >>

neumanix:
Flög ikväll EFHK-ESSA med B738. Strax efter takeoff blev jag tillsagd att gå över till UNICOM, vilket jag också gjorde.
Nu undrar jag...

1. Om ESOS_CTR varit bemannat (vilket det inte var för tillfället), skulle de då kontaktat mig, eller måste jag kontakta dem först?
2. Hur vet jag när jag ska kontakta ESSA_APP? Det blev säkert en aning sent i mitt fall, eftersom jag själv valt XILAN2M och var på väg ner mot TEB.
    Tror jag valde "request ATIS" eller liknande i IVAP då jag plötsligt såg att ESSA_APP och TWR var online.
3. Vad är obligatoriskt att meddela på UNICOM? Ska man updatera sin position, hdg och alt regelbundet?

Flygningen gick inget vidare, men det är väl bara att öva på. Det lär säkert dyka upp fler frågor vartefter

Jakob:
1. Snyggast av dig som pilot är såklart att själv kontakta flygledaren en liten stund innan du flyger in i dess luftrum. Om du flyger in i någons luftrum utan att kontakta kommer den personen skicka ett meddelande med en uppmaning om det till dig, så det är ingen fara om du skulle missa det.

2. Samma svar som fråga 1. Alltså i god tid innan XILAN i detta fallet, så att ATCn hinner ge dig instruktioner om STAR.

3. Nej, använd endast UNICOM när du vet att någon annan har nytta av det du skriver. Skulle du vara på väg för landning på t.ex. Arlanda och du vet att det finns plan där eller runt omkring dig kan det vara lämpligt att skriva. Skulle det dock inte finnas någon i närheten är det bara onödigt. Det är alldeles för många som överanvänder UNICOM.

Hagrido:
Vid en sådan kort flygning från tex helsingfors så börjar ju piloten oftast sin descent innan svenskt luftrum. Då får ju han sin clearence av EFES_CTR men när är dom inte är online brukar jag skicka ett chat meddelande till piloten med star och aktiv bana även om han har 10 min kvar till luftrummet bara så han kan planera sin descent i lugn och ro. Sen när han är på väg in i luftrummet så tar jag ny kontakt med honom om han inte självmant kommit över på frekvensen. Allt för att underlätta flygningen =)

neumanix:
Angående luftrum, är det endast genom kartor man ser var gränserna ligger eller kan IVAP meddela när det är dags att kontakta nästa ATC?

Går det annars att få trafiken synlig på PMDG 737's TCAS system eller endast i IVAP's egen TCAS?

mgerner:

Angående luftrum, är det endast genom kartor man ser var gränserna ligger eller kan IVAP meddela när det är dags att kontakta nästa ATC?

Om du är i ett luftrum med en flygledare som har kontroll över dig, så kommer han att säga till när du flyger in i ett annat luftrum med en aktiv flygledare online. Du kommer då få reda på vilken radiofrekvens du ska byta till, och självklart att du ska byta över.

Du kan enkelt se i programmet IvAe alla flygledare och piloter som finns online på IVAO. Där ser du när du är på väg in i ett annat luftrum, så att du kan börja förbereda dig för bytet om det behövs.

Navigation

Up one level

Next page