Arvaa paikka

<< < (3817/4182) > >>

valvoja:
Eipä ole Tapanilassa tämä maisema. Tässä tänään aamulla otettu kuva samasta paikasta. Täällä mm. yöpyi vuoden 1975 ETYK kokouksen aikaan erään sosialistisen maan valtuuskunta makuuvaunuissa.

PeteL:
Quote

Eipä ole Tapanilassa tämä maisema. Tässä tänään aamulla otettu kuva samasta paikasta. Täällä mm. yöpyi vuoden 1975 ETYK kokouksen aikaan erään sosialistisen maan valtuuskunta makuuvaunuissa.


Laivalahdenkatu (jää kuvassa oikealle), Herttoniemi, Helsinki

Bilian puoliympyränmuotoinen toimitalo näkyy suoraan edessä.

Viitattu liikennealue oli Herttoniemen tavara-asemaa, joka johti edelleen öljysatamaan.

Ja sosialistimaa oli DDR

valvoja:
Eksakti vastaus Petriltä. Kuva on otettu paikasta jossa Herttoniemen satamarata aukesi Herttoniemen aseman ratapihaksi. Viimeinen juna tässä kulki vuonna 1992.

DDR:n valtuuskunta tosiaan majoittui Herttoniemen aseman ratapihalla salonkivaunuissa ETYK:n aikaan. Syy miksi vaunut olivat Herttoniemen ratapihalla, oli se että Herttoniemi oli Kulosaaressa sijanneen DDR:n suurlähetystön lähin ratapiha. Suurlähetystö itsessään oli liian pieni majoittamaan koko valtuuskunnan ja siksi paikalle tuotiin omasta takaa lisämajoituskapasitettia junan muodossa. Vaunut ajettiin Helsinkiin Varsovan, Minskin ja Leningradin kautta, koska tuohon aikaan junalauttayhteys olisi kuulema ollut jos ei nyt mahdoton, niin ainakin hyvin hankalasti järjestettävissä.

Tuosta linkistä kuva Honeckerin onnelasta Herttoniemen aseman edessä kesällä 1975.
http://vaunut.org/kuva/17378?paik=herttoniemi

Vuoro Petrille.

PeteL:
Missäpä ajellaan? Vasemmalla on aikas merkittävä rakennus.


Bearshead:
Quote

DDR:n valtuuskunta tosiaan majoittui Herttoniemen aseman ratapihalla salonkivaunuissa ETYK:n aikaan. - - - Vaunut ajettiin Helsinkiin Varsovan, Minskin ja Leningradin kautta, koska tuohon aikaan junalauttayhteys olisi kuulema ollut jos ei nyt mahdoton, niin ainakin hyvin hankalasti järjestettävissä.
Lisäyksenä detalji, että DDR:n raideleveys oli (ja on) 1435 mm kun Suomen (ja Venäjän) on 1524 mm. Vaunuihin piti vaihtaa telit Puolan ja Valko-Venäjän rajalla. Toisaalta, se oli kai rutiinia. Uskoisi DDR:n johtajien joutuneen vierailemaan "pääkonttorissa" aika-ajoin.

Mistä moinen 1524 mm on repäisty? Se on tasan viisi jalkaa. Kun Pietari-Moskova-rautatietä ruvettiin rakentamaan Venäjälle, konsulttina oli amerikkalainen Georg Whistler. Kun Helsinki-Hämeenlinna-rata rakennettiin v. 1862, Suomi oli Venäjän suurruhtinaskunta. Siksi meillä on 1524 mm.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page