FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.04.19, 13:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)  (Read 1831 times)
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« on: 15.10.09, 08:53 »

Aamupäivää!

Muutaman viime viikon aikana herätellyt ajatuksia, josko lähtisi taas kolmirööristen kuninkaalla, MD11:lla, ajamaan "jotain" legiä (ts. ei ollut vaikea valita yhdestä lennosta... Tongue)

Tänään kohteena siis Bangkok, jonne päästään kutsukyltillä Finnair 95. Konekierto lupasi meille taas kerran gayfoxia, eli siis meikäläisen viides perättäinen lento OH-LGF:lla, kun on MD11:lla ajanut. Grin

Päivän reitti kulki Suomenlahden yli, Tallinnan itäpuolelta kohti Kaspianmerta, jonka yli Turkemistanin Kabulin pohjoispuolelta, Afganistanin lävitse aina Pakistanin ja Intian kautta Bangkokiin.

Lennolle oli odotettavissa myötätuulimaista sivutuulta ihan mukavasti ja groundspeedi kävi muutamaankin otteeseen lähempänä 600kts. Mitään sääilmiöitäkään ei Bangokin pään pienehköä ukkospilveä lukuunottamatta sattunut.

(FPL-FIN95-IS
-MD11/H -SDIJPRWXYZ/S
-EFHK2040
-N0482F310 DOBAN UL855 NOTAR/K0892S1010 R58 TU R11 UK B231 TE R364 UUOO R120 UP
A87 TIROM/K0888F350 A87 KEKAL N644 ABDAN B371 LEMOD/N0478F350 N644 DI A466
SAMAR M890 LLK R460 CEA L507 BGO/N0482F370 L507 LIMLA A1 OSUKA DCT GIPSY GIPSY1B
-VTBS0958 VTBU
-EET/EETT0019 ULOL0030 UUWV0049 URRV0204 UATE0239 UTAK0329 UTAA0358 OAKX0443
OPLR0529 VIDF00603 VECF0714 VGFR0749 VECF0802 VYYF0827 VTBB0929 REG/OHLGF
SEL/PRBM OPR/FIN NAV/RNVD1E2A1 COM/AGCS DAT/S RMK/TCAS DOF/091014 RVR/100)

Alla olevasta loadsheetistä näkee painot...



... jotka kuitenkin vielä kertaan:

ZFM: 167,8t
Payload: 43,8t
FOB:86t
TOM: 253,1t (700kg polttoaineesta kuluu rullauksessa)
TOCG: 24,2
ZFMCG: 22,0

Ja polttoaine koostui:

TAXI           000700  0010
TRIP           070663  0958
RESV          003232  0030
ALTN          001696  0015
EXTRA        005000  0046
CONT(CF5) 003760  0034
TOTAL        085051  1213

Mistä noin suuri extra? Kokemuksesta oppineena FSB laskenut aina 5000-7000kg liian vähän polttoainetta aikasemmin, niin otti sitä sitten vähän mukavammin lisää.

Sitten vähän säitä:

EFHK 142020Z 01012KT CAVOK M00/M06 Q1027 NOSIG=
VTBS 141500Z 17003KT 9999 FEW020 SCT120 BKN300 28/24 Q1012 NOSIG=

TAF EFHK 141430Z 1415/1515 02015G25KT CAVOK PROB30 1503/1506 BKN009=
TAF VTBS NIL=

Säässä ei mitään niin kauhean ihmeellistä, Vantaalla saattaa tulla 30% todennäköisyydellä jokseenkin voimaksta, mutta baanan suuntaista tuulta. VTBS:lle ei tässä vaiheessa ollut TAF:ia ollenkaan saatavilla, joka aiheutti hieman säätöä siellä päässä - siitä myöhemmin lisää.

Jos sitten höpisty tarpeeksi ja kuviin:

Kone on portilla 33 ja kello on 23:02 paikallista aikaa.



Boksia kuntoon, lämpötila ja tuulen keskiarvo vielä laittamatta.



Jos sitä briifinkiä sitte vaikka heti.  Grin

Kone siis tosiaan porilla 33, josta odotetaan työntöä lounaaseen. Siitä pääsee sitten näpsäkästi AV:n ja AH:n kautta Z:lle ja aina ZS:n asti. Käytämme koko kiitotietä.

Lentoonlähtö suoritetaan lentoonlähtölaskusiivekeasetuksella (Dial-a-flap) 25 ja packsit poissa päältä. Näin saadaan kentän säätietojen avulla vähennettyä lentoonlähtötehoa 42 asteeseen (huijataan moottoreille ilman olevan 42 asteista, jolloin saadaan vähemmän tehoa, joka säästää moottoreita) ja nopeuksiksi: V1: 164, VR: 165 ja V2: 174. Trimmiasetuksena käytössä 6,6 ANU(=Aircraft Nose Up).



Kiitotieltä 04R jatketaan lentoonlähdön jälkeen DOBAN 2H-vakiolähtöreitillä (SID eli Standard Instrument Departure), joka siis kiitotien suuntaan 5DME HEL VOR:lta, jossa vähintään 730ft, siitä kaarto oikealle PVO:n radiaalille 287 sisäänpäin, jota jatketaan 5 DME PVO:lle asti. Siitä sitten taas oikalle PVO:n radiaalille 222 ulospäin, jota sitten aina DOBAN:lle asti. MSA(=minimum safe altitude) on 1800ft. Moottorihäiriön sattuessa V1:n jälkeen jatketaan kiitotien suuntaan, kunnes 1700ft, josta oikealle PVO:lle odotukseen. Ja samainen 1700 rullataan PFD:lle muistuttamaan ko. korkeudesta.



Apauttirullaa valmista. (Eikö matkustajat voi olla nopeampia?  Tongue)



Ja vihdoin työntö. Kolmonen käynnistyy.



Työnnön jälkeen flight control check.



Työntö saatiin Nikon ylläpitämältä EFES:lta kuitenkin kaakkoon, joten työnnön jälkeen paikalle tullut Henrin EFHK APP joutui rullauttamaan AV:n, VG:n ja Z:n kautta ZS:lle.



"Finnair 95, winds 010 degrees, 12 knots, cleared to takeoff runway 04R"

Right clear



"TAKEOFF"



V1, Rotate



Saatiin tutkalta oikaisua suuntaan 180.



Ja aika pian tulikin DCT GONOS.



Saavutetaan ensimmäinen lentopinta, 310.



Ja kiivetäänkin heti pinnalle 1010 metriä.



Ja pari tuntia myöhemmin vielä pinnalle 350.



Aurinko alkaa nousta! Cool



Pinnoilla Intiassa.



Eeeh... Kuka tän tänne päästi?



VTBS 150430Z 12003KT 360V170 9999 FEW018CB SCT045 BKN110 31/24 Q1012 CB SE NOSIG=

Bangkokissa odotettavissa siis sittenkin kiitotie 19R tuulten heitettyä lähes 180 astetta ympäri... Eli plaanin päätös "DCT GIPSY GIPSY1B" muuttuikin "DCT ARNOS ARNOS1B"

Tullaan siis ARONS1b-vakiotuloreittiä pitkin (STAR eli standard instrument arrival route), joka lähtee meidän kohdalla ARONS:lta, jossa nopeus MAX 240kts. Siitä jatkamme SHITA:lle, jossa vähintään 9000 jalassa. Siitä BS531:lle, jossa vähintänä 7000ft ja MAGEN:n (nopeus max 210kts) ja ROBIN:n kautta ilssiin. MSA 1500ft ja tarvittaessa odotuskuvio ARONS:lla sisäänlentosuunnalla 105, minuutin legeillä ja vasemmalla kaarrolla. Ja nopeus max 240kts.



ILS 19R:n IAF:na (Inital Approach Fix) toimii ROBBY, jossa pitäisi olla 2000ft REGAL:lta tullessa, mutta me saimme johtajalta jonkun ihmeellisen erikoisselvityksen aloittaa 3000ft. Ilssissä on normaali kolmen asteen liukupolku ja minimit 210. Ylösvedossa jatketaan suuntaan 195 SVB:lle asti, josta liitytään SVB:n radiaalille 215 ulospäin aina 7 DME:lle saakka, jossa sitten odotusta sisäänlentosuunnalla 035 ja vasemmilla kaarroilla. MSA 2300ft.

Nopeuksina VAPP: 153 ja VREF: 148



Laskun jälkeen odotetaan poistuvamme kiitotieltä joko E13 tai E15 kautta, josta E:a pitkin D6:n, josta sitten portille E6.



TOD häämöttää.



Ja sitten alas. (Jäi SD jäi AIR-ruuttuun, kun sääti niitä samalla, kun TOD yllätti.)



"Finnair 95, descent to 3000ft, via arrival route, cleared ILS 19R, report localizer established"



Ihmeellisten nopeusrajoitusten takia piti ottaa laskuasu jo ennen GS:n kiinnisaantia, kun nopeus pitää olla 160kts LOC capturen jälkeen ja VAPP oli se 153....



Autopiluutti pois, ATS saa nyt jäädä, kun eipä pääse enää B767:llakaan ajamaan sen kanssa lähestymisiä.  Cheesy



ATS off, "LAND" PAPI:t taas vähän vinossa suhteessa liukupolkuun.



Reverse



Rullaahan se kivasti.



Sammutettiin kakkonen tässä vaiheessa.



Konetta sitten vain pimeeksi.



Doih.... Lentoaikaa kertyi 9h 43min ja polttoainetta kului reilu 75t.



Vähiin käy ennen kun loppuu, mutta kaikki kannattaa ottaa irti nyt sitten. Smiley Kommentin (kommenttien) laittaminen pakollista! Wink

P.S. Differential brake-messaget voi sitten jättää huomioimatta, koska jostain syystä kuvakaappausnapin (numpadin *) painallus aiheuuttaa sellaisen viestin juurikin MD11:lla. En oo syytä keksinyt.
« Last Edit: 15.10.09, 09:10 by Santeri Lehtonen »


"When we left earth it changed our world"
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #1 on: 15.10.09, 08:59 »

Pro-meininkiä taasen...

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #2 on: 15.10.09, 09:52 »

Ei nuo PAPIt aina kuulukkaan mennä yks yhteen, esim. Tromsossa PAPI:t näyttää 3 asteen liukua kun GS on 4 astetta. Nuo näyttävät kuitenkin molemmat olevan kolmen asteen.
Jees setti taas, vähän jotain overhead näpyttelyä jne. selittelyä itse lentämisestä olisi ollut mukava nähdä, kenties ensi kerralla?  Wink
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #3 on: 15.10.09, 10:02 »

Ei nuo PAPIt aina kuulukkaan mennä yks yhteen, esim. Tromsossa PAPI:t näyttää 3 asteen liukua kun GS on 4 astetta. Nuo näyttävät kuitenkin molemmat olevan kolmen asteen.
Jees setti taas, vähän jotain overhead näpyttelyä jne. selittelyä itse lentämisestä olisi ollut mukava nähdä, kenties ensi kerralla?  Wink
Mutta kyllä niiden loppujenlopuksi pitäisi näyttää ainakin alle mailin finaalissa jo oikein. Tosin isommalla vehkeellä ohjaamo on usein niin korkealla, että laskussa papit näyttävät kolmea valkoista vaikka lentäisit liukupolussa. Muuten kolisee trissat lähestymistolppiin  Tongue
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #4 on: 15.10.09, 10:08 »

Mutta kyllä niiden loppujenlopuksi pitäisi näyttää ainakin alle mailin finaalissa jo oikein. Tosin isommalla vehkeellä ohjaamo on usein niin korkealla, että laskussa papit näyttävät kolmea valkoista vaikka lentäisit liukupolussa. Muuten kolisee trissat lähestymistolppiin  Tongue

Jos PAPI:t indikoi kolmen asteen liukua ja sun GS on neljä astetta niin ne ei varmasti näytä samaa missään vaiheessa, se heiton suuruus vain pienenee mitä lähemmäksi meet. Tromson kartoissa lukee ihan "PAPI not be used beyond 3.8nm from treshold 19."
Timo Pöntinen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.07.02

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #5 on: 15.10.09, 10:09 »

(huijataan moottoreille ilman olevan 42 asteista, jolloin saadaan vähemmän tehoa, joka säästää moottoreita)

Hellou!

Meneekö tämä näin? On kyllä nyt todella pilkun viilaamista... Smiley
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #6 on: 15.10.09, 10:22 »

Jos PAPI:t indikoi kolmen asteen liukua ja sun GS on neljä astetta niin ne ei varmasti näytä samaa missään vaiheessa, se heiton suuruus vain pienenee mitä lähemmäksi meet. Tromson kartoissa lukee ihan "PAPI not be used beyond 3.8nm from treshold 19."
Tuota viimeisintä lausetta meinasinkin, tässä tapauksessa voi laskea PAPIen perusteella 3.8nm päässä 19n kynnyksestä?
Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #7 on: 15.10.09, 10:24 »

Jotenkin älyttömän hienoja nämä pitemmät legit. Wink Minkäs puljun scenery Bangkokissa?
Pona
Former member
Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #8 on: 15.10.09, 10:38 »

On kyllä todella hienoa meininkiä jälleen! Smiley Hitsi kun ei itse pääse lentämään, en ole lentänyt sitten elokuun. Undecided

//P.L
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #9 on: 15.10.09, 10:43 »

Minkäs puljun scenery Bangkokissa?
Ei mitään tietoa. Grin Eilen illalla googlettelin vaan nopeesti FSX VTBS scenery ja siitä tuli toi. Voin jossain vaiheessa laittaa linkkiä, kun simukonetta availen joskus.


"When we left earth it changed our world"
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3072
Date Registered: 12.01.09

Re: Viimeistä viedään (FIN95/MD11/IVAO)
« Reply #10 on: 19.10.09, 13:08 »

On taas hiano stoori sulla. Ei voi muuta kun kattoo ihaillen näitä MD11 kuvia. On semmonen kone tuo Cool

Taisin olla itekkin MD11 liikkeellä kun ton lennon alotit. Tel Aviviin olin mänössä. Juttu tosin kaatui siihen, että Ivap crashasi eikä enää käynnistynyt... Sad

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA PRG BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1