Fråga om pilotubildning i Norge

(1/2) > >>

PilotRobin:
Ärade medlemmar.
Nu är det bråttom, jag vill gärna ha utförliga svar om fäljande fråga.

Bakgrund:
Köpte flygrevyn och på baksidan fanns det en annons med flygskola (www.neia.no), där stog det om ett provtillfälle. jag har nu anmält mig och testerna utförs på onsdag. Och gissa vad, de vill att jag ska komma upp och testa mig. Jag vill såklart testa mig och har redan gjort det en gång till gymnasieutbildningen till arvidsjaur/västerås. Jag kommer isåfall börja terminen som startar i Juli 2010.

Fråga:
egentligen ingen fråga men ge mig så mycket info jag behöver. Är det en tramsskola? var är piloterna som har gått på skolan? är den BRA?
jag har läst på om den men nu behäver jag hjälp utav experterna. SNÄLLA! HJÄLP MIG!!

/ Robin
EDIT: Runbrik /T

nighty142:
Har ingen information om själva skolan. Men själv är jag smått kritisk mot dessa AB-initio program/PPP. Det är inte lite pengar att punga ut, 82,000 euro.

This is to inform and advise anybody thinking about this program.
Stay away from this, dont even think about considering it, from the moment you see the website, it is simply lies built upon lies.
They just lost their Norwegian CAA approval for integrated JAR-FCL training, students have lost significant amounts of money and there is to be no refund. The Head of Training and Accountable Manager resigned, they not filled these positions, there is talk of news being released to the media in the near future, but the school seemingly still aims to recruit students with not a hint of problems on their website. In all sincerity, I advise you do your research, there are better options with better reputations, dont watch your money and your education dissappear down the drain.

En kritisk röst från Pprune skriven i Maj 2009, ta inte det här för 100 % sanning heller, men försök ringa runt, leta runt innan du börjar betala för det är väldigt mycket pengar det handlar om.

Mathias J Hellman:
ETT VARNINGENS  FINGER!
Bara hört negativa grejer om Neia.
Då jag har Tre st (två normän, en svensk) i min ATPL kurs på Flygteoriskolan som  har kört utbildningen via Neia. Dom skola CPL IR+ME med CFI.
Tyvärr så fick dom avbryta sin utbildning då de blivit pank pga av andra kostnader än vad som står. Och totalt sett säger dom att det blir inte mycket billagare och göra de i USA. Boende + resor blir dyrt. Plus att dom måste göra om ATPL teorin i Sverige då Neia som ja förståt inte är JAR-FCL godkänd. Och skillnaden mellan USA ATPL Teori och Svenska ATPL teorin är stora. (alltså sveriges mer kunskap bredd medans usa mer att man skall lära sig det man måste för att uppnå steget)

tailwinds
//Mathias

SAS570:
Jag tycker personligen att ab-initio program är det självklara valet, visst är det mycket pengar men å andra sidan så får du hela paketet du behöver för att kunna arbeta som yrkesflygförare.
Bolagen (generellt) själva ser helst vid anställning att den anställde ska har gjort en ab initio utbildning då de vet att det personen i fråga har fått den utbildning som behövs. Även så är "pressen" lite hårdare vid dessa integrerade utbildningar då programmet ska vara klar inom viss tidsram.

Även om du nu skulle läsa modulärt program så kan dessa också skjuta upp i höjden men du kan sprida ut det under ett längre tidsperspektiv då du själv bestämmer när du blir klar med utbildningen

nighty142:
En liten update 2010.

This is a information note to all NEIA students who are doing courses through NEIA at any
given time.
It is with deep regrets to notify, despite full believe and maximum efforts, the Company
couldn’t handle their economical responsibilities. We feel especially sorry for all students
at Pelican Flight Training Center, who have spent a lot f money on this; and still will get
charged for accommodations and flight training.
Students in other places at home or in practical training will also have some losses
unfortunately, but we have worked as quickly as we could to seek solutions, but we got
there to late. There is an agreement with Rørosfly to complete training of these students,
the one’s who still are integrated, will be able to finish up on own cost, with ATPL theory,
and flight training.
For students in US; your licenses can get credit at different places, we recommend our
cooperation partner Rørosfly, however you are not tied to any specific school for doing
this.
We recommend you to finish up at PFTC and return to Europe for crediting of FAA
Licences ,
Best regards,
Svein-Jonny Tømmervåg
Chairman of the Board

http://www.neia.no/download.asp?object_id=8B4D15442AE84DC99939027B5E86BE08.pdf

Navigation

Up one level

Next page