Sää ja lennon suunnittelu

(1/1)

Nikke72:
Moi,

Muutamia kysymyksiä säähän liittyen. Ohessa on Euroopan alueen sääkartta Ruotsin ilmailulaitoksen sivulta kopioituna (lvf.se). Mitä tuosta kartasta pitäisi osata katsoa, kun suunnitellaan lentoreittiä Helsingistä Teneriffalle?



Tanskan, Saksan ja Pyreneiden yllä näyttäisi olevan pilvimassoja ja näiden yhteydessä turbulenssiä? Pitäisikö reittisuunnitelma laatia siten että Pyreneet kierretään joko Biskajan lahden tai Välimeren kautta? Biskajanlahdella näyttäisi olevan vahva Suihkuvirtaus lentopinnalla 300? Perusolettamuksena reittisuunnittelussa on se, että ideaalilentopinta on 400, mutta painon takia joudutaan nousemaan tuolle lentopinnalle parilla askelluksella alkaen lentopinnasta 360.

Toinen kysymys liittyy säähavaintoihin lennon aikana. Millaiset sääolosuhteet saavat lentäjät poikkeamaan lentosuunnitelmastaan (lentopinnoille asti nousevat ukkospilvet?), ja miten lennonjohdon kanssa kommunikoidaan mahdolliset toiveet poikkeavasta lentosuunnitelmasta (offset?).

Tarkoitus on siis myöhemmin tänään vielä lentää tuo EFHK GCTS lento Vatsim verkkossa.


Nikke

jr:
Kartasta kannattaa selvittää vaihtoehtoisten reittien olosuhteet, välttää 'vaikeita' olosuhteita (jäätäminen, turbulenssi, ukkospilvet) ja taasen hyödyntää hyviä olosuhteita (myötäinen jet-virtaus). Nopealla vilkaisulla turbulenssi tai jäätäminen ei tule olemaan lennollasi ongelmana, koska a) sitä esiintyy vain matalilla pinnoilla (xxx-yyy merkin vieressä kertoo välin, jossa ilmiötä esiintyy, alempana alin pinta ja ylempänä ylin). Tämän perusteella ei Pyreneidenkään alueella olisi sinulla odotettavissa mitään hankaluuksia.

Sääilmiöiden välttämisessä tärkein peruste on lennon turvallisuus, toiseksi tärkein matkustajien viihtyvyys. Näin ollen kovaa jäätämistä, kovaa turbulenssia, ukkospilviä (saattaa sisältää kumpaakin edellämainituista, lisäksi kovia pystysuoria virtauksia, rakeita yms. kivaa), tuhkapilviä, pyörremyrskyjä, hiekkamyrskyjä vältetään. Kohtalaisen turbulenssin yms. vaikuttaessa kovin negatiivisesti matkustusmukavuuteen voidaan tietenkin myös pyytää muita lentopintoja tai pientä kiertoa. Tavallisin vaihtoehto on kokeilla toista lentopintaa: "xxx request flight level 380 due to moderate turbulence." Ukkospilviä vältettäessä esim. lähestymisvaiheessa kysytään pilven kiertäviä suuntia: "xxx request 10 degrees right due to CBs. / xxx request heading 150 due..."

Tässä pikainen vastaus, muut täydentäkööt.

Navigation

Up one level