FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.07.17, 08:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Sää ja lennon suunnittelu
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Sää ja lennon suunnittelu  (Read 1504 times)
Niklas Orispää
Offline Offline

Posts: 18
Date Registered: 20.11.08

Sää ja lennon suunnittelu
« on: 08.11.09, 11:27 »

Moi,

Muutamia kysymyksiä säähän liittyen. Ohessa on Euroopan alueen sääkartta Ruotsin ilmailulaitoksen sivulta kopioituna (lvf.se). Mitä tuosta kartasta pitäisi osata katsoa, kun suunnitellaan lentoreittiä Helsingistä Teneriffalle?



Tanskan, Saksan ja Pyreneiden yllä näyttäisi olevan pilvimassoja ja näiden yhteydessä turbulenssiä? Pitäisikö reittisuunnitelma laatia siten että Pyreneet kierretään joko Biskajan lahden tai Välimeren kautta? Biskajanlahdella näyttäisi olevan vahva Suihkuvirtaus lentopinnalla 300? Perusolettamuksena reittisuunnittelussa on se, että ideaalilentopinta on 400, mutta painon takia joudutaan nousemaan tuolle lentopinnalle parilla askelluksella alkaen lentopinnasta 360.

Toinen kysymys liittyy säähavaintoihin lennon aikana. Millaiset sääolosuhteet saavat lentäjät poikkeamaan lentosuunnitelmastaan (lentopinnoille asti nousevat ukkospilvet?), ja miten lennonjohdon kanssa kommunikoidaan mahdolliset toiveet poikkeavasta lentosuunnitelmasta (offset?).

Tarkoitus on siis myöhemmin tänään vielä lentää tuo EFHK GCTS lento Vatsim verkkossa.


Nikke
« Last Edit: 08.11.09, 13:50 by Niklas Orispää »

PMDG 737-700/800         (110.23 hours)
Captain Sim 757-200       (1.13 hours)
Other aircrafts                 (109.43 hours)
Hours last updated Nov 7, 2009 19:47Z.

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Sää ja lennon suunnittelu
« Reply #1 on: 09.11.09, 12:28 »

Kartasta kannattaa selvittää vaihtoehtoisten reittien olosuhteet, välttää 'vaikeita' olosuhteita (jäätäminen, turbulenssi, ukkospilvet) ja taasen hyödyntää hyviä olosuhteita (myötäinen jet-virtaus). Nopealla vilkaisulla turbulenssi tai jäätäminen ei tule olemaan lennollasi ongelmana, koska a) sitä esiintyy vain matalilla pinnoilla (xxx-yyy merkin vieressä kertoo välin, jossa ilmiötä esiintyy, alempana alin pinta ja ylempänä ylin). Tämän perusteella ei Pyreneidenkään alueella olisi sinulla odotettavissa mitään hankaluuksia.

Sääilmiöiden välttämisessä tärkein peruste on lennon turvallisuus, toiseksi tärkein matkustajien viihtyvyys. Näin ollen kovaa jäätämistä, kovaa turbulenssia, ukkospilviä (saattaa sisältää kumpaakin edellämainituista, lisäksi kovia pystysuoria virtauksia, rakeita yms. kivaa), tuhkapilviä, pyörremyrskyjä, hiekkamyrskyjä vältetään. Kohtalaisen turbulenssin yms. vaikuttaessa kovin negatiivisesti matkustusmukavuuteen voidaan tietenkin myös pyytää muita lentopintoja tai pientä kiertoa. Tavallisin vaihtoehto on kokeilla toista lentopintaa: "xxx request flight level 380 due to moderate turbulence." Ukkospilviä vältettäessä esim. lähestymisvaiheessa kysytään pilven kiertäviä suuntia: "xxx request 10 degrees right due to CBs. / xxx request heading 150 due..."

Tässä pikainen vastaus, muut täydentäkööt.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1