Frågor kring trafikflygarutbildning

(1/3) > >>

AntonN:
Hej! Det här blir mitt första inlägg här, verkar som ett riktigt schysst ställe Min plan och stora dröm är att bli trafikflygare, flyga de stora jetplanen på interkontinentala rutter osv., osv. Hela köret ni vet Just nu går jag i gymnasiet men planerar att söka till Scandinvian Aviation Academy (SAA) när jag blir färdig, mera exakt till deras "Professional Pilot Program". Jag bor alltså i Finland, men har svenska som mitt modersmål. I gymnasiet läser jag lång matematik och lång fysik (vet ej om ni också säger "lång" och "kort" eller använder "A", "B"el. dyl.??) Har också förstått att ni i Sverige är mera strikta när det gäller krav på vilka ämnen man skriver i studentexamen med tanke på fortsatt utbildning. Men jag antar att man borde klara sig med både matematik och fysik på högsta möjliga nivå... Hur är det med engelskan och modersmålet? Tänkte också höra mig för om vad ni har för åsikter om SAA. Kanske det rentav finns någon som pluggar där för tillfället eller tidigare har gjort det? Tycker själv, av det lilla jag läst, att det verkar som en utmärkt utbildning med t. ex. 5(?) månaders flygträning i San Diego. Hur skulle ni bedöma möjligheterna till jobb efter avklarad utbildning; spelar det stor roll i vilken skola man gått? Har SAA överlag gott rykte? Vet att de har ett avtal med Ryanair som ger SAA:s elever stor(?) möjlighet att bli anställda i princip direkt efter avslutad utildning. Hur ofta är detta fallet? Som avslutning tänkte jag också höra mig för om lite medicinska krav. Min syn borde det inte vara något fel på och jag lider inte av några kroniska sjukdomar så vitt jag vet Min allmänna kondition och styrka är väl helt okej, men jag har ju ännu tid att jobba på den biten. Har tyvärr dock något nedsatt hörsel Kan detta skapa förhinder? Finns det några bestämmelser om hur nedsatt hördel man "får" ha? Detta oroar jag mig verkligen för... Blev rätt så många frågor här märker jag, kommer säkert på ännu fler efter hand Är mycket tacksam för svar!

Anton 

Nemesis:
SAA vad jag vet i sverige ''vill'' att man har en gymnasieutbildning, men vad du exakt har läst borde inte spelat någon roll ( har en polare som gick där, och hon gick Bild/form )
Utöver det så gäller det att ha pengarna till utbildningen, SAA;s Prof, pilot prog, är ju CSN berättigad här i sverige så där kan vi iaf få ut max 250.000

så det borde inte vara några problem =)

AntonN:

SAA vad jag vet i sverige ''vill'' att man har en gymnasieutbildning, men vad du exakt har läst borde inte spelat någon roll ( har en polare som gick där, och hon gick Bild/form )
Utöver det så gäller det att ha pengarna till utbildningen, SAA;s Prof, pilot prog, är ju CSN berättigad här i sverige så där kan vi iaf få ut max 250.000

så det borde inte vara några problem =)

Låter bra! Tror dock att CSN inte betalar ut stöd åt utlänningar Eller? Hela paketet ligger väl för övrigt på ca 60 000 SEK om jag minns rätt?

snillet:

Hela paketet ligger väl för övrigt på ca 60 000 SEK om jag minns rätt?

Jag tror allt du får lägga på en nolla tyvärr

AntonN:

Jag tror allt du får lägga på en nolla tyvärr

Jo, glömde bort en nolla där. Blandar friskt med euron Menade såklart 600 000...

Navigation

Up one level

Next page