FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.07.18, 23:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa  (Read 1885 times)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« on: 15.11.09, 14:27 »

Terse.

Perjantaina totesin, että viimeisimmästä stooristani on jo liian kauan aikaa ja päätin tehdä Innsbruckin reissusta moisen.

Viimeiset pari viikkoa olen siis viettänyt SAS-virkavapaata ja pöristellyt PClläni ympäriämpäri, Suomessa lähinnä. Kuitenkin jostain syystä halusin lennättää laitoksen ensimmäistä kertaa Alpeille, ja kohteenahan toimi mikäpä muu kuin Innsbruck.

Perjantaina homma alkoi lähinnä lukuharjoituksilla, plärättiin Itävallan AIPia sekä Innsbruckin paikallisia menetelmiä läpi pariin otteeseen. Ei mitään kovin ekstriimiä, Innsbruckin tulli sulkeutuu vaan kello 2000 paikallista, joten koittakaamme plaanata itsemme paikalle ennen sitä.
[ attachment removed / expired ]

Printterinkin pistin laulamaahan, olivat näet Innsbruckin kartat päässeet hieman vanhenemaan. Koska olen vain köyhä PC12-pilotti, joudun tukeutumaan ilmaiskarttojen ihmeelliseen maailmaan  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Mutta lauantai-aamuna kaffekupposten ja aamupalojen jälkeen alkoi varsinainen lennonsuunnittelu. Reitti katseltiin jo valmiiksi edellisenä iltana, sillä Keski-Eurooppa on melkoinen CDR-sekasokkelo. Laiskana plaanerina seurailin UM736-väylää Ruotsin Etelä-Rannikolta koko matkan Innsbruckin STARin alkupisteelle TULSIlle, ikävästi tosin kyseinen väylä tekee lenkin Saksan päällä.
[ attachment removed / expired ]

NOTAMit ovat myös rutiininomainen osa lennonsuunnittelua. Ei mitään kummaa, paikalliset vaan halusivat painottaa sitä tosiasiaa, että kiitotien 26 localizer-lähestymisessä saatavilla oleva liukupolku on lähinnä referenssitarkoitukseen.
[ attachment removed / expired ]
-(FPL-OHONP-IG
-PC12/M-SDGHPRWXY/S
-EFTP1245
-N0257F300  DCT PIR DCT RUS DCT PEVEN UL990 PERRY UP605 ALM/N0259F290 UM736 MAG/N0262F300 UM736 GALMA/N0260F290 UM736 TULSI TULSI3A
-LOWI0411 LOWS
-EET/EFIN0015 ESAA0045 EDUU0215 RMK/TCAS DOF/091114 RVR/550)

-E/0537 P/1



Ja saavumme Pirkkalaan. Kone seisoo ständillä A1, Finncommit ym. räpistelijät painukoot muualle  Wink
[ attachment removed / expired ]

Herätellään koneemme iloinen neitiääninen varoitusjärjestelmäkin hereille: "Fire, fire, fire".
[ attachment removed / expired ]

Tässä näpytetään reittiä GNSXLSään, kätevä verme.
[ attachment removed / expired ]



Sitten hyiseen ulkoilmaan suorittamaan ulkoinen tarkastus. Maapersoonat hoitivat jo tankkauspuolen tiptop-kuntoon  Smiley
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]

Ja kerosiinia on mukana tarpeeksi, vähän nuukailivat tankkauksessa, noin 30 paunaa jäi uupumaan mutta se ei toivon mukaan tule haittaamaan lentoamme.
[ attachment removed / expired ]

Luppoaikana voi vaikka katsella lentoonlähtöön ja nousuun liittyviä suoritusarvoja. Ylemmässä käsitellään odotettua lähtökiidon pituutta ja alemmassa käytettävää ISA -20-cruise climb-nousunopeustaulukkoa. Varsin selkeälukuisia molemmat. Rotaatio tapahtuu noin 67 solmun nopeudessa laippojen ollessa alhaalla 15 astetta.
[ attachment removed / expired ]


Sitten onkin jo kerrattu lähtömenetelmät, jotka siis ovat kiitotien suuntaisesti MSA-korkeudelle 2000ft, josta jatketaan suoraan reitillä, käytännössä katsoen träkkiä Pirkalta Ruskolle.

Joten käynnistelkäämme pikkuhiljaa, pekonit pyörimään ja odotellaan että maavoima katkaistaan.
[ attachment removed / expired ]

Pyöritettiin turbiini tasaiseen nopeuteen noin 11%NG paikkeille josta siirsimme condition leverin ground idlelle. Tässä kohtaa jo lähdössä kohti odotuspaikkaa G kiitotielle 24.
[ attachment removed / expired ]

Lähtötrimmit asetettu. Aileronit voi myös trimmata hieman oikealle potkurin pyörimisen aiheuttaman kampeamisen ehkäisemiseksi, tässä en tuota ole vielä tehnyt.
[ attachment removed / expired ]

And up we go. Positiivia, joten geap. 100kn tonniin AGL asti.
[ attachment removed / expired ]

Loivennellaan, laippaa ylös, torquet 36.9 ja kiihdytys kohti 160kn joka pidetään n. 20 000 jalkaan asti.
[ attachment removed / expired ]

Kyllä tämä lentäminen on ikävää touhua  Cool
[ attachment removed / expired ]

Tässä kohtaa voisimme vilaista hieman Garminia matkivaa FSMap-mittaria. Maassa sille tehdään parit väritestit, jolloin voi säätää esimerkiksi näytön kirkkauden oikeanlaiseksi parhaan näkyvyyden takaamiseksi. Pan-moodilla pääsee kiertelemään kartalla ja katsomaan esimerkiksi kenttien tietoja (ILS, VORit, taajuudet) tai niiden ympäripyöreää pohjapiirrosta. Ylemmässä kuvassa tutkailemme Innsbruckin kentän pohjapiirrosta.
[ attachment removed / expired ]

Parin tunnin lennon jälkeen saavumme Ruotsin etelärannikolle Malmön kulmilla ja Alma-VORrille, jossa teemme suunnitellun steppilaskeutumisen pinnalle 290.
[ attachment removed / expired ]



Tässä muita tuntemuksia matkalennosta, jota kesti noin neljä tuntia.
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]


Sitten voimme vilkaista tulevaa laskeutumismenetelmäämme. Tuloreittimme TULSI 3A seuraa reittiä suoraan TULSIlta Rattenbergin NDBlle, joten siitä ei kannata edes mainita muita erikoisseikkoja, kuin se, että Rattenbergin VORrilla minimikorkeus on 9500ft. Siirtopinta taasen 110.

Tässä kuitenkin jatkoa kerrotulle, LOC/DME-prosu kiitotielle 26. Kuten edellä mainitsin, tämä menetelmä pitää sisällään myös liukupolun, joka on kuitenkin lähinnä referenssitarkoitukseen. Voit lentää menetelmän kuin lentäisit ILSin, edellyttäen että tarkistat korkeudet kartassa mainituilla DME-lukemilla. Tämä lähinnä siksi, että lennät "oikeassa" liukupolussa, varsinkin pitkän matkan päähän liukupolkua saattaa vääristää ympäröivä maasto, sade ja jopa maapallon kuperuus.

Lähdemme siis Rattenbergin NDBltä lentämään suuntaan 210 napataksemme suuntasäteen 21 mailin päässä suuntasäteen DMEstä OEV 111.10. Siitä jatkamme minimissään 9500 jalassa kohti kenttää, ja 18.2 mailin päässä aloitamme liu'un 3.8 asteen kulmassa. Pilottina tein sen päätöksen, että lennän menetelmän V/S-moodilla, käyttäen liukupolkua lähinnä referenssitarkoituksena. MDA on 3400, joten sen alle ei lasketa. NDB Absam on lähestymisen MAPt-piste, jossa ylösveto suoritetaan jos näköyhteyttä kiitotiehen tai sen lähestymisvaloihin ei saada.
[ attachment removed / expired ]

Tässä visuaalilähestymiseen käytettävä kartta. Tästä ei meille erityistä apua ole, sillä jatkamme lead in-valojen mukaisesti MAPt-pisteeltä Absam. Lähinnä jos kyseessä olisi ollut näkölähestyminen kiitotielle 08, tämä kartta olisi elintärkeä dokumentti.
[ attachment removed / expired ]

Ystävällinen Münchenin tutka antoi selvityksen suoraan TULSIlle ja pinnalle 120 TULSIlla, joten sinne siis. Tässä siis jo descentissä pinnalta 290.
[ attachment removed / expired ]

TULSIlta lensimme suoraan Rattenbergille, ja tässä kaarramme ulos Rattenbergiltä suuntaan 210 saavuttaaksemme suuntasäteen 9500 jalassa jossa lennämme vaakalentoa tällä momentilla.
[ attachment removed / expired ]

Tässä laskemme läpi 14 mailista pauttiarallaa 7700 jalassa joka on suht hyvin liukupolussa.
[ attachment removed / expired ]

Absamit ohiteltu ja tässä ohitamme markkeria Romeo. Visuaalilla jatkakaamme.
[ attachment removed / expired ]

Fläps kolkytä, inertial seppo päällä ja bootit pois. We're goodtogo  thmbup
[ attachment removed / expired ]

Ja maassa. Ei huudatella reverssejä, ettei paikalliset suutu.
[ attachment removed / expired ]

Rullaus kentän itäosiin, sinne kaikki bisnesmiehet karauttavat rassinsa. Tässä kohtaa pakko myöntää, että FSBuildin profiili kusi kilot paunoiksi sen lisäksi, että tein plaanin varhain aamulla jolloin (vasta)tuulet olivat vielä suht tyyniä reitin varrella, jolloin kerot pääsivät melkein final resoihi asti tipahtamaan.
[ attachment removed / expired ]

Ja siinä lepää. Sitten shoppailemaan  thmbup
[ attachment removed / expired ]

Kiitoksia katselmuksestasi.
« Last Edit: 15.11.09, 16:34 by Otto Nieminen »
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #1 on: 15.11.09, 14:55 »

Otto seikkailee jälleen.. mistä lähteestä AIP?

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #2 on: 15.11.09, 16:05 »

Eurocontrolin EADin kautta pääsin käsiksi.
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #3 on: 16.11.09, 06:21 »

Mitää sää tollasia ihmekierroksia ajelet tuolla Saksassa. Grin Varmasti olis päässy Baltian ja Puolan kautta nopeammin sinne. Wink


"When we left earth it changed our world"
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #4 on: 16.11.09, 06:43 »

Tuo UM736 tekee tuommoisen maisemakierroksen, kun en jaksanut väyliä vaihdella. Yritin myös Baltian päältä mutta myöhemmin Saksassa UT31-väylä oli suljettuna, ja sitten olisi tarvinnut kierrellä ja kaarrella joten päädyin tuohon läntisempään ratkaisuun.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #5 on: 16.11.09, 14:28 »

Otolla hyvä kuvasarja . . . paljon tutkittavaa, mukana selventäviä karttoja ym. Hyvät sepustukset. Tälläisen kuvasarjan jälkeen sitä aina ajattelee, että pitäisiköhän minunkin yrittää lentää "oikein sääntöjen mukaan".
Mutta sitten jonkin ajan päästä se tuppaa unohtumaan ja sama tuttu kohellus senkun jatkuu . . . . .
Smiley

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #6 on: 16.11.09, 14:56 »

Heh, vai että kohellus. Eipä tuo kaikkien "sääntöjen" ym. noudattaminen loppujen lopuksi "vaikeaa" ole, itseasiassa suurin osa kaikista proseduureista ovat melko itsestäänselvyyksiä kun asiaa tarkemmin ajattelee. Pitäneekö järjestää Ukoille pikku tutustumiskäynti PChen? Wink
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3063
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #7 on: 16.11.09, 15:16 »

Hiano stoori ja hienot kuvat. Taattua Otto laatua Grin

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #8 on: 16.11.09, 22:02 »

Kuuleppas OTTO!
Oletkos nyt ihan varma, ettei sinusta tulisi liikennelentäjää isona poikana, vaan lennon johtaja, joka istuu Pirkkalan tornissa ja jota joskus, kun varmaan jo olet siellä, tulisin ihan sinne torniin morjenstamaan?
Persana, jos mulla olis tuttuja täällä Norrpan Butängenin tosnissa, niin suosittelisin sinua tänne töihin.

[ attachment removed / expired ]
Niin,että ainakin minä toivotan sinulle menestystä.

M.V.H:

[ attachment removed / expired ]

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #9 on: 17.11.09, 06:22 »

Heh, vai että kohellus. Eipä tuo kaikkien "sääntöjen" ym. noudattaminen loppujen lopuksi "vaikeaa" ole, itseasiassa suurin osa kaikista proseduureista ovat melko itsestäänselvyyksiä kun asiaa tarkemmin ajattelee. Pitäneekö järjestää Ukoille pikku tutustumiskäynti PChen? Wink

En tiedä olisiko se viisasta . . . Tulisi pian kuvasarja: "Ukot ja pillastunut Pilatus" . . . Ukot kadottivat  O.Niemisen Pilatuksen . . "Emme muista minne jätimme sen" . . . "Happo Hassinen lensi sillä viimeksi" . . .
 laugh

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: EFTP-LOWI / PC-12 / OH-ONP / 31 kuvaa
« Reply #10 on: 17.11.09, 06:29 »

Jaa, no sitten Cheesy Pitänee tulla itse mukaan tutustumiskäynnille ettei satu mitään korvaamattomia vahinkoja  Grin
Ja kiitoksia Esalle tsempeistä Wink
« Last Edit: 20.11.09, 16:23 by Otto Nieminen »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1