Nyypiö esittäytyy (ja ehkä vähän kyseleekin)

(1/2) > >>

sparris:
Tervehdys,

kaivoin usean vuoden tauon jälkeen simulaattorivermeet kaapista ja muutaman kerran manailtuani fs9:n lennonjohdon epäloogisuutta alkoi verkkolentäminen etäisesti kiinnostamaan. Ajattelin, että olisi kohteliasta esittäytyä ja kun en vastaavaa säiettä heti löytänyt niin tein sitten ihan oman. Tätä voivat muutkin aloittelijat tietysti hyödyntää jos siltä tuntuu...

Simulaattorilentelyn lisäksi ilmailutaustaa meikäläisellä on sen verran, että kauan sitten suoritin varusmiespalveluksen ilmavoimissa tutkamittaajana ja myös kertaamassa on tullut käytyä Aitovuoren uumenissa (eli tutkavektoreita on tullut katseltua eräitäkin satoja tunteja). Sen lisäksi reilu vuosikymmen sitten tuli vähän harrastettua purjelentoa, mutta ajanpuutteen takia se loppui parin kesän jälkeen. Mutta siis periaatteessa peruskäsitteet ja -termistöt pitäisi olla tuttuja kunhan niitä vähän mieleen palauttelen.

Olen käynyt IVAOn suomalaisen lentäjän käsikirjan läpi ja kelaillut IVAO Academyn oppeja ja käynyt idlailemassa observaattorin ominaisuudessa ATC-clientin kanssa muutaman kerran. Kaikki tarvittavat softat on asennettu ja niiden kanssa ei ole ongelmia tullut, käyttöliittymiä pitää vaan vielä vähän opiskella. Muutamia kysymyksiä on tässä tullut mieleen, joihin varmaan löytyy vastauksia muualtakin, mutta heittelen tässä niitä ilmaan jos joku vaikka saisi kopin. Rautalankaa ei tarvitse vääntää, vaan pelkät pointterit tiedon lähteille otetaan myös kiitollisuudella vastaan. Tervetulleita ovat myös vastaukset sellaisiin kysymyksiin, joita en älynnyt kysyä 

Ensinnäkin, onko IVAOssa aina tehtävä plaani vaikka ei tekisi muuta kuin kiertäisi laskukierrosta läpilaskujen merkeissä jonkun korpikentän ympärillä keskellä yötä?

Jos lentelee VFR-lentoa, niin pitääkö olosuhteiden "oikeasti" myös olla sen mukaiset? Käsittääkseni softa hakee säätilan reaaliaikaisesti jostain, ja jos sattuu olemaan sumua ja sadetta tai esimerkiksi säkkipimeää, niin onko suotavaa silti tehdä VFR-plaani ja lennellä sen mukaan. Tämä liittyy vähän tuohon ensimmäiseen kysymykseen, koska yleensä perheellisellä on "omaa aikaa" vain illalla ja yöllä ja silloin olisi kiva pienimuotoisesti vähän "harjoitella."

Yritin kokeilumielessä offlinena lennellä noita EFHK:n STAR-lähestymisiä, mutta huomasin, että koneen gepsissä (default LJ45:n GPS 500) ohjelmoidut lähestymiset ovat jotain ihan muuta kuin mitä kartoista löytyy. Eikä niitä oikein käsinkään voinut lentää kun puolet fixeistä puuttuu. Ilmeisesti simun perus GPS  käyttää sceneryn BGL-fileissä olevia waypointteja ja fs9:ssä ne ovat vuodelta keppi ja kivi. Asensin fsnordicista löytyvät fixipäivitykset (ja fixifixit  ), mutta ei niiden mukana tullut läheskään kaikkia (puuttuu esim 04L:ltä HK801 - HK803 ja PODOM ym. tärkeitä pointteja). Onko jossain ajantasaista tiedostoa, jossa olisi kaikki fixit (myös muut kuin EFHK:n lähestymisiin tarvittavat) ja vaikkapa reititkin, koska eivät taida nekään enää olla ajan tasalla. Vai tarvitaanko joku kolmannen puolueen FMC-palikka, johon noita fixejä ja lähestymisiä ja herraties sun mitä voi sitten itse syötellä? Tai ehkä kannattaisi ensin lentää muutama VFR-kiekura ja ruveta sitten vasta miettimään noita IFR-ihmeellisyyksiä...

Tarkoitus olisi lennellä enimmäkseen Beech Baron 58:lla ja LJ45:lla. Ei varmaan haittaa, että aloittelee heti kaksimoottorisilla, vaikka suositus taisi olla ensimmäisenä hypätä Cessnan puikkoihin.  Kuinka pahalla lennonjohtajat muuten katsovat pelkällä tekstillä operoivia pilotteja kun tuota headsettia ei vielä ole tullut hankittua?

Tässähän noita, toivottavasti pääsen piakkoin lentelemään IVAON taivaille...


OttoPOI:
IVAOssa plaani on pakollinen jos ilmaan aikoo, muistaakseni/tietääkseni lentäjäin softa Ivap potkaisee ulos verkosta jos nousee ilmaan ilman plaania.

Ivap osaa myös katsoa nuo säät netistä vastaamaan oikeanlaisia, tosin esimerkiksi sellaisien jännäkkeiden kuin ylätuulien kanssa se kuulemani mukaan heittää joskus pientä häränpyllyä. Homman korjaa maksullinen ActiveSky-ohjelma, joka on ehdottomasti paras sääsofta FS9iin. Toki erikoistapauksessa voi lennonjohtajan kanssa sopia, että pistää vaikka omasta simustaan CAVOKit päälle jos haluaa huonolla ilmalla VFRää lentää. Muussa tapauksessa johtaja varmasti huomauttaa asiasta, jos sää ei ole VFR-kelpoinen.

Varmasti kivuttomin ratkaisu hoitaa nuo RNAV-menetelmien lentämiset on hankkia jokin asiaankuuluva "navigaattori" koneeseen, näitä on monia. Ilmaisia ratkaisuja on esimerkiksi vasFMC, jonka toimintaan en ole henkilökohtaisesti tutustunut koskaan. Mutta esimerkiksi Helsingissä on mahdollisuus lentää alas tutkavektorein, joten RNAV-STAReja ei välttämättä tarvitse edes pystyä lentämään.

Kaippa kone kuin kone soveltuu ensilentoon, kunhan se on hyvin hallinnassa. Eipä me lennonjohtajat (taas seniorijohtaja O. Nieminen 90h kokemuksella  ) paljoa vihastuta jos tekstillä vedellään, mutta kyllä voice on se oikeampi tapa lentää, ja loppujen lopuksi helpompi.

Kopjaak:
Jees, headsettiä vaan peliin. Sen verran hidasta on tuo meikäläisenkin naputtelu, että kiire tulisi jos pitäisi tekstillä lentää.

kosg79:
On tullu huomattua et jos vetää laskukierroksen tekstillä, nii voi mennä noi kuittaukset vähän pitkiksi, esim kuittaat läpilaskuluvan kun olet jo takaisin ilmassa 

jukkapalander:
Quote

On tullu huomattua et jos vetää laskukierroksen tekstillä, nii voi mennä noi kuittaukset vähän pitkiksi, esim kuittaat läpilaskuluvan kun olet jo takaisin ilmassa 


Eikä tekstillä lentäminen ole pelkästään lentäjälle ongelma vaan myös lennonjohtajalle. Ruuhkatilanteessa tekstillä vastaaminen on erittäin aikaa vievää ja haastavaa.

Navigation

Up one level

Next page